Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #21 Skrevet 3. oktober 2005 Ærlig talt - om en mor kommer "ustelt" noen ganger så er det èn ting - når det skjer gjentatte ganger og det lukter alkohol - da gjør det vel ikke noe om det ringer noen varselklokker. Tenk på barnet hvertfall - en vond barndom kan ødelegge hele livet det Jeg råder folk til å ta kontakt med barnevernet jeg - bedre med èn gang for mye, enn èn gang for lite.
kristianna Skrevet 3. oktober 2005 #22 Skrevet 3. oktober 2005 Det er noe annet å kjøpe litt øl i blandt, eller stor innkjøp til helgen. Men å gå til butikken daglig for å handle øl, da har du et alkoholproblem! Hvis det i tillegg LUKTER alkohol av deg på en hverdag, så ville jeg også blitt veldig mistenkelig....Barn skal få slippe å få nattakyss når mamma eller pappa har alkoånde!
Gjest Violetta Skrevet 3. oktober 2005 #23 Skrevet 3. oktober 2005 Det virker som enkelte her tror at barnevernet vil fjerne barnet fra moren basert på en telefon fra en butikkansatt. Det er da helt feil! Det vil kanskje føre til at de undersøker saken, og om de da oppdager ting de kan hjelpe med er det vel bare flott!
Gjest Jeg skal virkelig tenke meg om.. Skrevet 3. oktober 2005 #24 Skrevet 3. oktober 2005 Det virker som enkelte her tror at barnevernet vil fjerne barnet fra moren basert på en telefon fra en butikkansatt. Det er da helt feil! Det vil kanskje føre til at de undersøker saken, og om de da oppdager ting de kan hjelpe med er det vel bare flott! ← Nei, jeg tror ikke at barnevernet er ute for å fjerne noen for enhver pris, men blir litt skeptisk til at en kassadame virkelig er så ekstremt interresert i å blande seg inn. Men som tidligere beskrevet, hvis det virkelig DUNSTER alkohol mange ganger i uken så skjønner jeg jo at det er ille. Men da skal det være virkelig ille, eller man må være virkelig NÆR vedkommende for å kunne kjenne denne alkohollukten til enhver tid. Får litt følelse av at trådstarter er ute etter litt spenning i jobben sin, og har lagt sin elsk på denne sjuskete damen med det pene velstelte barnet.
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 3. oktober 2005 #25 Skrevet 3. oktober 2005 Altså, hvor mange öl er det snakk om her da? Og hvor ofte?
Far til 2 Skrevet 3. oktober 2005 #26 Skrevet 3. oktober 2005 Nei, jeg tror ikke at barnevernet er ute for å fjerne noen for enhver pris, men blir litt skeptisk til at en kassadame virkelig er så ekstremt interresert i å blande seg inn. ... Får litt følelse av at trådstarter er ute etter litt spenning i jobben sin, og har lagt sin elsk på denne sjuskete damen med det pene velstelte barnet. ← Jeg tror bare de som har opplevd alkoholmisbruk i familie/slekt eller hos naboer/venner vet hva det kan gjøre med barn i sårbar alder. At noen velger å informere skal vi bare være glad for. Å melde fra er jo et signal om at en bryr seg og et ønske om å undersøke saken nærmere. Det er altså IKKE snakk om å intervenere i saken, men å undersøke den. Dessuten vil barnevernet ikke gå videre med saken om de etter en overfladisk vurdering ikke finner grunn til å undersøke saken nærmere. De har sansynligvis altfor mye å gjøre fremfor å ta tak i saker det ikke er grunn til å gjøre noe med. En kassadame vil etter all sanynlighet være den siste som blir mistenkeliggjort som "anmelder", - OM !!! saken vurderes nærmere. Også derfor kan dette være riktige person å komme med en bekjymringsmelding.
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 3. oktober 2005 #27 Skrevet 3. oktober 2005 Nei, jeg tror ikke at barnevernet er ute for å fjerne noen for enhver pris, men blir litt skeptisk til at en kassadame virkelig er så ekstremt interresert i å blande seg inn. Men som tidligere beskrevet, hvis det virkelig DUNSTER alkohol mange ganger i uken så skjønner jeg jo at det er ille. Men da skal det være virkelig ille, eller man må være virkelig NÆR vedkommende for å kunne kjenne denne alkohollukten til enhver tid. Får litt følelse av at trådstarter er ute etter litt spenning i jobben sin, og har lagt sin elsk på denne sjuskete damen med det pene velstelte barnet. ← Bare for å ha det sagt, så er jeg ikke ute etter spenning i jobben min, jeg har det spennende nok jeg med mitt liv og mine jobber
kristianna Skrevet 3. oktober 2005 #28 Skrevet 3. oktober 2005 Ja heller det enn en nysgjerrrig nabokone som legger seg oppi alt en gjør... Er enig med Far til to på det siste innlegget her...Det er liksom ikke bare en gang hun har lagt merke til denne moren, men nesten daglig....Så det er ikke snakk om en "dårlig" dag heller....
Gjest Jeg skal virkelig tenke meg om.. Skrevet 3. oktober 2005 #29 Skrevet 3. oktober 2005 Ja heller det enn en nysgjerrrig nabokone som legger seg oppi alt en gjør... Er enig med Far til to på det siste innlegget her...Det er liksom ikke bare en gang hun har lagt merke til denne moren, men nesten daglig....Så det er ikke snakk om en "dårlig" dag heller.... ← Ok.. Jeg gir meg Det er helt sikkert riktig å kontakte barnevernet.
Gjest Jeg skal virkelig tenke meg om.. Skrevet 3. oktober 2005 #30 Skrevet 3. oktober 2005 Det er noe annet å kjøpe litt øl i blandt, eller stor innkjøp til helgen. Men å gå til butikken daglig for å handle øl, da har du et alkoholproblem! Hvis det i tillegg LUKTER alkohol av deg på en hverdag, så ville jeg også blitt veldig mistenkelig....Barn skal få slippe å få nattakyss når mamma eller pappa har alkoånde! ← ...ok, så da var det ikke meg hun var ute etter, selvom jeg altså ikke pynter meg før jeg går i butikken!!
Far til 2 Skrevet 3. oktober 2005 #31 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg er i den "heldige situasjon" at jeg har et samlivsbrudd bak meg som tilsier at jeg kan planlegge dager som ikke er totalt alkoholfrie. Derfor har ungene ALDRI sett meg full selv om jeg langtfra er noen avholdsmann. Èn julaften så de imidlertid at jeg tok en conac, og dette husker de enda selv om det var flere år siden. Det var altså snakk om ÈN conac. I helgen var jeg ute og tok "noen" øl. Kom da i prat med en bekjent om problemstillingen rundt barn og foreldre som drakk alkohol. Mannen jeg snakket med hadde èn gang drukket så mye at barnet tydelig hadde merket det. Barnet er nå 16 år og hadde fortsatt ikke glemt det. Hva skjer med et barn som opplever dette til stadighet ? Hva om dette er en alenemor hvor barnet ikke opplever en tilstedeværende samværsfar og derfor KANSJE !! opplever en mor som drikker litt for mye litt for ofte ? Jeg synes det er flott av Iza`bella å vurdere en nærmere undersøkelse av saken.
Gjest Miss.Chanel Skrevet 3. oktober 2005 #32 Skrevet 3. oktober 2005 (endret) jeg har ikke hatt noen problemer med BV. men mine foreldre fikk det med meg. mor hadde laukemi og BV synes det var grunn til å gripe inn. er dette forsvarlig? i en sånn trist situasjon det var fra før, jeg gikk i 8 klasse, også ventet at mamma skulle dø, kom barnevernet hjem titt og ofte og "plaget" oss. jeg hadde det fint hjemme. jegføler de ødela den siste tiden med min mor! derfor mener jeg dette. min mann mann hadde motsatt problem, han ble sparket, slått og måtte spise sitt eget spy! der var barnevernet innom en gang, men trist nok oppdaget ikke de at faren var en psykopat og pratet de trill rundt. min mann fikk Norges største erstatning/utbetalig i Norsk historie for voldt barndom og slapp barnevern i **** komune. Endret 3. oktober 2005 av N90
Far til 2 Skrevet 3. oktober 2005 #33 Skrevet 3. oktober 2005 jeg har ikke hatt noen problemer med BV. men mine foreldre fikk det med meg. mor hadde laukemi og BV synes det var grunn til å gripe inn. er dette forsvarlig? i en sånn trist situasjon det var fra før, jeg gikk i 8 klasse, også ventet at mamma skulle dø, kom barnevernet hjem titt og ofte og "plaget" oss. jeg hadde det fint hjemme. jegføler de ødela den siste tiden med min mor! derfor mener jeg dette. min mann mann hadde motsatt problem, han ble sparket, slått og måtte spise sitt eget spy! der var barnevernet innom en gang, men trist nok oppdaget ikke de at faren var en psykopat og pratet de trill rundt. ... ← Hvis du har lest noen av mine tidligere innlegg vil du se at jeg er blandt de som er mest skeptisk til barnevernet. Nettopp fordi de griper inn der de ikke burde gjøre det, og lar være å gripe inn der de burde gjort det. Årsaken til dette er sikkert mange, men jeg mener at den mangelfulle kontrollen og oppfølgingen til barnevernet (kall det kvalitetssikringen) har vært totalt fraværende i flere år. Dermed har det vært tilfeller der det har gått sport i å gripe inn for å vise makt, eller hvor de har latt være fordi de av personlige årsaker ikke har funnet det nødvendig. Gjerne kombinert med støtte fra bekjente fra den tiden de studerte. Disse "bekjente" (som har fått godt betalt etter råd fra kolleger) er ikke mer enn mennesker og har altfor ofte tatt avgjørelser på subjektive grunnlag. MEN !!! - , når vi ikke har noe bedre å tilby våre barn må vi gjøre det beste ut av det. Detfor mener jeg Iza`bella gjør det rette om hun kotakter barnevernet med en bekjymringsmelding. Vi vet alle at det er "blandet drops" også blandt helsepersonell generelt og barnevernspersonale spesielt (ref din sak). Sykehushistorier som har kommet frem i mediene fra Fredrikstad de siste årene bekrefter at deler av helsevesenet ikke fungerer. Tilsvarende historier har vi gjennom mediene når det gjelder barnevernet. Barnevernet er den senere tid delevis pålagt nye rutiner. Det gjennstår fortsatt å se om dette har gitt noe forbedringspotensiale etersom hvert enkelt menneske fortsatt vil vurdere saker utifra subjektive meninger. Og med en så hjernevasket gjeng som fra tid til annen fremstår i barnevernet er det fortsatt grunn til bekjymring. Men vi har som sagt ingen bedre løsning pr. i dag. Vi MÅ faktisk stole på at barnevernet (og andre etater som skal ivareta barn) har opparbeidet seg et minimum av kompetanse utover det de har vist tidligere. Et barn som KAN utsettes for mangelfull omsorg bør bli fulgt opp. Og barnevernet bør bli (har blitt ??) flinkere til å gjøre tiltak i hjemmet som kan bedre situasjonen. Du referer jo til tilfeller der barnevernet burde grepet inn. Jeg ser ingen annen løsning enn at vi fortsatt må stole på at mediene har mot til å fokusere på de overgrep som skjer og at vi gradvis får et system vi igjen kan ha tiltro til. At Iza`bella tar kontakt med barnevernet er en del av de ting som må gjøres. Så får det være opptil barnevernet å velge riktig løsning.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #34 Skrevet 3. oktober 2005 jeg synes personlig at kassadamen i butikken skal passe på kassa og ikke andres barn! også synes jeg barnevernet skal ta seg selv i nakken og jobbe mere seriøst, enn å ødelegge andres liv! dvs, ta seg av saker som er reele og sanne, som de har 100% fakta i. altfor mange barnevernspedagoger er så "hypp" på å snappe til seg, at utrolig mange barn og foreldeliv er endt i grus! jeg har ikke noe til overs for barnevernet her i Norge. ← Barnevernet har jeg masse positivt å si om. har fått masse hjelp derfra i maaaaange år. De familiene som går i grus har bedt om det sjøl. Jeg er glad det finnes et barnevern,og det trenger ikke å være negativt. jeg mistet ungen min for mange år siden og jeg forsto hvorfor. Takker dem den dag idag for at de gjorde det rette den dagen jeg møtte opp på kontoret til barneverns-sjefen og sa at jeg ikke orka mer. Ungen ble tatt hånd om,jeg fikk hjelp og 3 år senere kom ungen til meg igjen. Samarbeid og kommunikasjon er nøkkelen. Forstår man ikke hvorfor og hva osv så kan man heller aldri jobbe seg ut av en vanskelig situasjon. Og jeg som i andres øyne mista ungen min burde jo ikke sett opp til barnevernet,men det gjør jeg. De vernet barnet mitt i noen år da jeg ikke klarte det selv.
Gjest Violetta Skrevet 3. oktober 2005 #36 Skrevet 3. oktober 2005 Du gjest som fikk hjelp av barnevernet, takk for et tankevekkende innleg.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #37 Skrevet 3. oktober 2005 Tusen takk for mange svar, jeg tror jag vil ta en anonym telefon til barnevernet her, dem har jeg bare gode erfaringer med personlig. "problemet" er at hunalltid er god mot ungen sin, det eneste som bekymrer meg er som sagt alkoholkjøpene og lukten ← Forhåpentligvis kikker de på saken og finner ut at det ikke er noe galt der, men bare i tilfelle.. Takk for at du melder fra, det skulle vært flere som hadde brydd seg sånn
Trebarnsmor Skrevet 3. oktober 2005 #38 Skrevet 3. oktober 2005 (endret) En mor kan da utmerket godt være omsorgsfull når hun er utendørs og klar, men sove utslått og ignorere barnet fordi hun er full ellers. Synes det er klokt å ta en telefon. ← Men hva vet du eller hovedinnlegger om det da? Nei vet du, pass dine egne saker. Jeg hadde heller reagert om ungen var sjuskete og veldig grinete i tillegg. Man vet ALDRI hva som ligger bak. Kanskje dama hadde en sorgtid, kanskje det er periode som gjør at hun må ta seg noen drinker, men likevel er god mor. Om barnet er stelt, så er hun tydeligvis nøye på det.Og sover på dagen? Hadde hun ikke dritt i å stelle ungen om hun drakk hele dagen og sov? Nei, hadde ikke orket å fucke opp en familie pga småting som dette. Endret 3. oktober 2005 av Trebarnsmor
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2005 #39 Skrevet 4. oktober 2005 Men hva vet du eller hovedinnlegger om det da? Nei vet du, pass dine egne saker. Jeg hadde heller reagert om ungen var sjuskete og veldig grinete i tillegg. Man vet ALDRI hva som ligger bak. Kanskje dama hadde en sorgtid, kanskje det er periode som gjør at hun må ta seg noen drinker, men likevel er god mor. Om barnet er stelt, så er hun tydeligvis nøye på det.Og sover på dagen? Hadde hun ikke dritt i å stelle ungen om hun drakk hele dagen og sov? Nei, hadde ikke orket å fucke opp en familie pga småting som dette. ← Og hva vet du om det da?? Her har kassadamen et valg mellom å gamble på at barnet har det bra, til tross for store ølinnkjøp og alkohollukt, eller å få barnevernet til å se om hun har problemer de trenger hjelp med. Du vet ikke hva som ligger bak, men noen bør finne det ut, for barnets skyld, i tilfelle barnet ikke har det bra. Eller mener du moren sine rettigheter til å være mor er mer viktig enn barnets velferd?
Gjest Gamle Alex Skrevet 4. oktober 2005 #40 Skrevet 4. oktober 2005 Barnets ve og vel og ikke minst mentale helse har overhode ingenting med om det ser velstelt ut. Det er en fasade. Det sier ingenting om hvordan barnet har det. Er mor påbvirket av alkhol hver gang hun er i butikken er det kun rett og riktig og melde fra til riktig instans.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå