Gå til innhold

”Vent til du får barn” Tror småbarnsforeldre at de er de eneste som har det travelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 7.10.2021 den 16.38):

Jeg håper jeg aldri blir sånn når jeg får barn at jeg setter meg på ei trone og kårer meg selv til den tapreste på planeten. Som ikke så mange med barn gjør, men mange nok til at det er en arrogant klan der ute.

Jeg har såpass mange venner med barn at jeg vet det kommer mye an på ungen akkurat hvor slitsomt det er. Noens barn nesten bare sover, andre griner, trasser etc. Og den enkeltes personlighet, livssituasjon, økonomi etc spiller såklart inn. Er såklart hyggeligere å ha barn med god økonomi og familie som avlaster. Så en er ikke "småbarnsfamilie", men har sin spesifikke situasjon. Venninna mi som fikk ganske lette barn, klarte tre. Andre sliter med ett. 

Jeg er barnløs og med 120 % jobb, 2 deltidsstudier, mye frivillig arbeid mm. Dette etter å ha gjennomført rehabilitering og omskolering etter sykdom. Etter at mamma døde, ble jeg den som støtter alle i sorgen. Mine venner med barn bruker tida på barnebursdager og å sove når de kan. Så jeg har måttet få til dels nye venner å være sosial med. Jeg skjønner jo at andre med små barn er praktisk å være rundt. Selv om det var sårt under Corona spesielt. 

Det verste med det "det vil du skjønne når du får barn"- pratet er at folk flest ikke vet at jeg har planlagt barn i årevis, vært til utredning flere ganger etc. Jeg må planlegge graviditet nøye og kan kanskje aldri amme pga.  medisiner, og det er en viss risiko for at småbarnslivet vil gjøre meg ufør. Så sånt prat gjør bare at jeg ikke får lyst til å bli med i lokale barselgrupper når jeg føder. Jeg har heller lyst til å lage egne grupper for de med vår sykdom, som må takle to ting samtidig. 

Anonymkode: 75b31...d2c

Slapp av du kommer ikke til å sette deg på noe Trone når du får barn.

Du blir så sliten at du bare prøver å overleve ..å noenganger greier du å klage litt høylytt.. ikke fordi du mener at du har d værst eller er flinkest av alle, men fordi du bare har så jævla mangel på søvn at du rett å slett glemmer deg!😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Syns dere jeg har det travelt? 
 

Høgskolen 08-16 hver dag, middag hvis jeg rekker og jobb 18-23 i tilkegg til helger (matbutikk).

Når jeg får barn vil jeg sikkert ha det like travelt, men slipper heldigvis skole. Men føler jeg har det veldig veldig travelt, og ikke har tid til å pleie vennskap

Anonymkode: 5def0...5a5

det er bare to ting. Jeg ser jo at de tar det meste av din våkne tid. Men du beskriver ikke kaos, ansvar for andre og hundre kryssende hensyn, så det er ikke travelt på den måten barn gjør livet travelt. 

Anonymkode: e6fad...ac6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

det er bare to ting. Jeg ser jo at de tar det meste av din våkne tid. Men du beskriver ikke kaos, ansvar for andre og hundre kryssende hensyn, så det er ikke travelt på den måten barn gjør livet travelt. 

Anonymkode: e6fad...ac6

Eller firedobbelte bookinger på ettermiddagen når det plutselig er flere foreldremøter som krasjer og barn som skal være ulike steder samtidig.

Det er klart det er slitsomt med både jobb og skole (har vært der selv), men som småbarnsforelder ryker i tillegg muligheten ofte til å sove hele natten og i helgen (da er det ofte like travelt som ellers, og dagen starter ofte tidligere enn på hverdager 😅🤣). Man er dessuten på på en helt annen måte med barn enn man er på jobb og skole altså. Etter alle mine permisjoner har jobben føltes som en ferie - armene fri i mer enn 10 minutter, ingen som maser, man kan drikke en kopp kaffe uten å være redd for at man skal søle og ende opp på legevakta.

Men elsker barna mine overalt i verden, og det er så verdt det! Men mer travelt uten barn? Nei, ikke med mindre man har en sykdom eller noe!.

Anonymkode: bdc13...0a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, SinfulBby said:

Slapp av du kommer ikke til å sette deg på noe Trone når du får barn.

Du blir så sliten at du bare prøver å overleve ..å noenganger greier du å klage litt høylytt.. ikke fordi du mener at du har d værst eller er flinkest av alle, men fordi du bare har så jævla mangel på søvn at du rett å slett glemmer deg!😅

Det gjelder jo ikke alle. Og det er forskjell på å klage over at man er sliten, og å nekte å anerkjenne at de uten barn også kan være slitne. Jeg har knapt sovet mer enn 1 time i strekk på flere måneder nå (babymamma), men jeg kjenner flere uten barn som sliter mer enn meg med å holde hodet over vannet. Jeg er sliten, men har opplevd å være mer sliten før. Jeg opplever heller på en merkelig måte å ha mer energi enn jeg noen gang har hatt før. Jeg har aldri før i perioder hvor jeg har sovet dårlig og vært utslitt orket å stå opp tidlig med et smil, gå tur hver dag og i tillegg gjøre husarbeid og dekke en annen persons behov. Det gjør jeg nå, og jeg koser meg med det. Om noe så er jeg overrasket over hvor lett dette er!

Anonymkode: cf056...cb1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogsalv
AnonymBruker skrev (På 7.10.2021 den 15.05):

Greit nok det å få barn er mye jobb, men hvorfor må småbarnsforeldre gjøre seg viktigere enn andre? 

Anonymkode: 236a7...135

Du har feil utgangspunkt i spørsmålsstillingen din . Har ingenting med viktighet å gjøre. Kun nødvendighet.  

Om du ikke har barn,så aner du ikke hva du fremstiller 🤣 

Pluss én er som ingen ,to er som ti. Det sannheten er virkelig! 

Aleneforeldre har også tredobbelt opp i bøtter og retninger 🙂 

Hvorfor spør du ? - Tror alle overarbeidede foreldre ikke forsto friheten de engang hadde ❣,,,, så hvorfor spør du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, her var det mange mødre som tror barna deres er en gave til jorden. Det er et valg vi har tatt selv, folkens!

Altså, jeg lengter tilbake til tiden som småbarnsmor, jeg. Har aldri hatt så mye kosetid med ungene, venninneturer på café, spontane turer til utlandet med unger, mann og venner, lett å få byttet vakter på jobb, aldri jobbe på julaften - det var faktisk siste gang jeg var på kino!

Nå er det jobb, jobb, jobb, en sjef som stiller krav, må begynne på alt i og rundt huset som man rasjonaliserte bort som småbarnsforeldre, og ikke minst savner jeg det å kunne bruke barna som unnskyldning til å komme unna det meste!

Anonymkode: 026be...7c7

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De er vel heller ikke på jobb hvor kollegaer påpeker dette.

Anonymkode: 56cc6...51b

Det har da ingen ting med saken å gjøre. Men med det sagt høre man det ikke bare på jobbe Halve denne tråden er et soleklart eksempel på det

Anonymkode: 17470...0c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2021 den 4.53):

De får iallfall drite i fred

Anonymkode: e7c5a...c3a

Du får drite når du er på jobb da 😆 Men altså, livets tilværelse har fordeler og ulemper uansett hva man velger i livet. Jeg håper virkelig de fleste som roper om at foreldretilværelsen er det tyngste, travleste og vanskeligste de har vært med på likevell er fornøyd med at de valgte å få barn. For det høres ikke alltid sånn ut!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.10.2021 den 18.28):

Nei det er helsestasjon og eksperter. Ikke kan de sitte i vippestol lenger, så de må bæres mye. De skal mates akkurat når det passer dem( før hver tredje time). Tv er bannlyst, så mor kan ikke ha på tv i permisjon uten å føle dårlig samvittighet. Det er skadelig for hjernen deres. De skal ligge på magen i minst 80 min hver dag selv om de skriker og ikke vil, eller hindrer du utvikling av god motorikk. De skal få all nærhet, regel: baby kan aldri få nok nærhet.

Jeg vet dagens mødre sliter. Det meste er galt. Når du tar bort alle de tingene vi ikke skal gjøre har du egentlig kun trilletur, lek i babygym hele dagen hvor mor må sitte konstant og underholde, mate akkurat når baby vil ( noen ammer jo døgnet rundt) og det er veldig høye krav til mødre i dag. Intense dager. Å benekte det er mangel på kunnskap. 

Anonymkode: 0acd9...60c

Du glemte at det ikke er lov være sliten, for det er selvforskylt. 

Anonymkode: 67226...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har det travelt, men når en er foreldre har en ansvar for barnas liv i tillegg. Med og uten barn kan ikke sammenlignes overhode. Dere uten barn trenger ikke ha det travlere enn dere gjør det til selv. Dere er på jobb og resten velger dere selv. Oss med barn er på jobb og resten av fritiden går til barn, kjøring, lekser, bursdager og foreldremøter.. pluss andre ting vi ønsker å få gjort. 
denne diskusjonen taper du!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen sier dette for å gjøre seg viktigere. Det handler nok heller om å prøve å forklare en fryktelig travel og hektisk hverdag til noen som ikke vet hva det dreier seg om!

Før jeg fikk barn var livet «travlere» i den forstand at jeg gjorde mer, flere aktiviteter, jobbet mer, hadde prosjekter som oppussing o.l, trening, oftere sammen med venner osv. 

Og ja, man kan absolutt ha det slitsomt og krevende uten barn også! Men nå er hverdagen hektisk av helt andre grunner. Selv om jeg har redusert stilling, tilbringer hver kveld (så og si) hjemme med barn som sover og har lagt egne prosjekter på hylla for en god stund er jeg ikke lenger sjef i mitt eget liv. 
Jeg velger ikke lenger selv om jeg får sove en hel natt (og nei, mine barn er ikke babyer lenger), bestemmer ikke selv når jeg står opp, klesvask, matlaging og husarbeid har 4xdobblet seg, jeg fungerer hver dag som bestevenn, hobbypsykolog og familiens punchingbag for alt av følelser. Må passe på at ingen leker med kniver, klipper av kattene pelsen eller bestemmer seg for å fyre i peisen på egenhånd. 
i tillegg til alt dette jobber jeg hver dag, og må få unna alt det daglige slik at hverdagen går rundt. Når «alle» er i seng kl.21 har jeg ca.1 time for meg selv hvor jeg kan velge om jeg vil se på tv eller ta resten av husarbeidet jeg ikke har rukket enda. Så er det kvelden, og alt begynner på nytt dagen etter😊 

Anonymkode: 745ed...aa7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.10.2021 den 15.05):

Greit nok det å få barn er mye jobb, men hvorfor må småbarnsforeldre gjøre seg viktigere enn andre? 

Anonymkode: 236a7...135

100% enig i denne. Har 2 barn selv, og merker hvordan vi nå har blitt del av en ''klubb'' som tror at vi har så mye vanskeligere hverdag enn alle andre. Nei, dette er selvvalgt, og om andre prioriterer livet og tiden sin på en annen måte, så er det ikke mindre verdt eller mindre viktig enn tiden til oss småbarnsforeldre.

Anonymkode: 8633c...8b1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har mye empati med småbarnsforeldre, men enkelte bør lære seg å se lengre enn til sin egen navle. 

Husker en episode spesielt som fikk begeret mitt til å renne over. Var ei jeg jobbet med som pleide konstant å klage over mangel på søvn og stress pga barnet sitt.  For å gi litt bakgrunnsinformasjon så var far hjemmeværende med barnet.  Hun pleide ofte å spørre meg om hvordan  det gikk. Jeg pleide å ofte svare at det gikk "bra" e.l for å være høflig. I et av tilfellene sier vedkommende "Du har det alltid bra, jeg derimot har det stress etc" Så svarte jeg for å være ærlig så stresser jeg en del pga eksamener og diverse.  Til det svarer hun seriøst noe ala at det ikke er stress, og bare sånne som henne med barn har det stress. Og at livet hun hadde før hun fikk barn var ingenting i i forhold til nå bla bla. Altså det er din opplevelse, men hva f*** vet du om alt hva jeg eller andre går gjennom tenkte jeg bare. Så til de som er som henne, skjerp dere! 

Anonymkode: 6274f...6e7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2021 den 22.10):

Nei det er helt irrelevant. Dette rammer folk med barn og folk uten barn. Så å si « jeg er mer sliten enn folk med barn fordi jeg har psykiske plager er helt spinnvilt!» folk med barn har psykiske plager på lik linje med andre. 

Anonymkode: 56cc6...51b

Nei, det er faktisk ikke irrelevant med mindre du sammenligner noen med psykiske plager uten barn og noen med psykiske plager med barn. 

Men det er faktisk ikke så ofte alt annet er likt, og DET er poenget. Du skal nok ikke narre meg til å tro at ressurssterke foreldre fra beste vestkant, med friske barn og god helse selv, har det så mye mer stressende enn en syk person som ikke har barn. 

Anonymkode: eb68f...35e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har 2 barn selv, og merker hvordan vi nå har blitt del av en ''klubb'' som tror at vi har så mye vanskeligere hverdag enn alle andre. Nei, dette er selvvalgt, og om andre prioriterer livet og tiden sin på en annen måte, så er det ikke mindre verdt eller mindre viktig enn tiden til oss småbarnsforeldre.

Dette! Er spinnvilt mange småbarnsforeldre som nærmest er sjokka over at de ikke kan gjøre alt som før. Ehhh nei, hva trodde du skulle skje når du ble forelder liksom...

Anonymkode: 2f3d1...e6a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For en merkelig tråd! Mange som syns synd på seg selv her inne. 

Alle har forskjellig livssituasjon og belastning.

Men jo, jeg kan faktisk uttale meg om hvordan det er å ikke ha barn!

Jeg var 30 da jeg fikk første. Frem til da hadde jeg studier, jobb, sykdom, flere dødsfall i familien. Hektisk liv, selvfølgelig var jeg sliten. Men med barn...  et helt annet nivå av slitenhet!

Javisst har jeg valgt det selv. Om jeg klager har jeg like stor rett til det som alle andre. Like stor som de barnløse som har valgt det selv.

Anonymkode: 4612e...c41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror ingen sier dette for å gjøre seg viktigere. Det handler nok heller om å prøve å forklare en fryktelig travel og hektisk hverdag til noen som ikke vet hva det dreier seg om!

Før jeg fikk barn var livet «travlere» i den forstand at jeg gjorde mer, flere aktiviteter, jobbet mer, hadde prosjekter som oppussing o.l, trening, oftere sammen med venner osv. 

Og ja, man kan absolutt ha det slitsomt og krevende uten barn også! Men nå er hverdagen hektisk av helt andre grunner. Selv om jeg har redusert stilling, tilbringer hver kveld (så og si) hjemme med barn som sover og har lagt egne prosjekter på hylla for en god stund er jeg ikke lenger sjef i mitt eget liv. 
Jeg velger ikke lenger selv om jeg får sove en hel natt (og nei, mine barn er ikke babyer lenger), bestemmer ikke selv når jeg står opp, klesvask, matlaging og husarbeid har 4xdobblet seg, jeg fungerer hver dag som bestevenn, hobbypsykolog og familiens punchingbag for alt av følelser. Må passe på at ingen leker med kniver, klipper av kattene pelsen eller bestemmer seg for å fyre i peisen på egenhånd. 
i tillegg til alt dette jobber jeg hver dag, og må få unna alt det daglige slik at hverdagen går rundt. Når «alle» er i seng kl.21 har jeg ca.1 time for meg selv hvor jeg kan velge om jeg vil se på tv eller ta resten av husarbeidet jeg ikke har rukket enda. Så er det kvelden, og alt begynner på nytt dagen etter😊 

Anonymkode: 745ed...aa7

Man kan fint si at man har det travelt og er sliten uten å bagatellisere andre sine problemet å sette seg selv i sentrum

 

Anonymkode: 17470...0c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om denne er inne i tråden allerede, men den er ganske accurate. 🙈

Endret av Rogadame
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogadame skrev (19 timer siden):

Vet ikke om denne er inne i tråden allerede, men den er ganske accurate. 🙈

😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...