Gå til innhold

”Vent til du får barn” Tror småbarnsforeldre at de er de eneste som har det travelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jøje meg, her var det mye konkurranse i om å gjøre å ha det mest slitsomme/fæleste livet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 7.10.2021 den 15.20):

Le i vei. Jeg ler like herlig av folk som  ikke har barn under 3-4 år som klager på å være trøtte til småbarnsforeldre. "Sov litt dårlig inatt".... 

Anonymkode: 93acc...d3a

Men herregud, det finnes da folk uten barn som sliter med søvn og 🙄. Hvis man skal gå etter din logikk bør ikke nordmenn få klage på noe fordi det finnes sikkert fattige i Afrika som har det verre. 

Anonymkode: 3933e...3c6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men herregud, det finnes da folk uten barn som sliter med søvn og 🙄. Hvis man skal gå etter din logikk bør ikke nordmenn få klage på noe fordi det finnes sikkert fattige i Afrika som har det verre. 

Anonymkode: 3933e...3c6

Sover man dårlig en natt går man hjem fra jobben å legger seg noen timer eller sover ut i helgen. Det kan ikke småbarnsforeldre gjøre. Snakker jo selvfølgelig ikke om store generelle søvnproblemer (som også småbarnsforeldre kan ha).

Anonymkode: 93acc...d3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til denne tråden blir oppdatert om en to-tre års tid. 

"Jeg tar tilbake alt jeg skrev, jeg ante ikke hva jeg snakket om". 

"OMG! Jeg savner tiden før barn. Savner egentid, kjærstetid og venninnetid". 

"Jeg visste egentlig ikke hva det var å være ordentlig trøtt...." 

🤣🤣🤣

Anonymkode: 93acc...d3a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det å ha barn gjør ikke automatisk at man har slike tilleggsplager heller, og det er derfor jeg skriver at alt annet er faktisk sjeldent likt. 

Anonymkode: eb68f...35e

Nei det er helt irrelevant. Dette rammer folk med barn og folk uten barn. Så å si « jeg er mer sliten enn folk med barn fordi jeg har psykiske plager er helt spinnvilt!» folk med barn har psykiske plager på lik linje med andre. 

Anonymkode: 56cc6...51b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, poenget er ikke å gjøre livet om til en konkurranse om hvem som har det mest mulig kjipt. Poenget er at ingen kan vite hva en annen person går gjennom eller sliter med, uavhengig av om vedkommende har 1, 3, 5 eller ingen barn. 

En spesifikk barnløs kan altså ha det tøffere en annen spesifikk person med barn (og selvfølgelig motsatt). Poenget er derfor at du skal være forsiktig med uttalelser som «du aner ikke hva du snakker om» kun på bakgrunn av hvorvidt en person har avkom eller ei, fordi personen faktisk kan ha det tøffere enn du noen gang har hatt. Det aner du ikke.

Anonymkode: eda55...9dd

Og motsatt! Du aner jo ikke om personen med barn sliter med ting i tillegg til å ha barn. Selvsagt har statistisk sett en person med barn en mer travel hverdag enn en uten. 

Anonymkode: 56cc6...51b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tuttifrutt said:

Å ha små barn er et helt annet nivå av travelhet😅Sorry, sånn er det bare!

Helt enig for det er helt klart et totalt annet nivå. Synes egentlig det vitner om liten forståelse og selvinnsikt hvis man ikke tror at småbarnslivet er mer travelt enn å ikke ha barn. De vet ikke hva de snakker om, og vet tydeligvis ikke hvordan det er når et annet lite menneske er 120% avhengig av deg. Men det er vanskelig å forestille seg før man er der selv 😆 

Anonymkode: 31032...284

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dere jeg har det travelt? 
 

Høgskolen 08-16 hver dag, middag hvis jeg rekker og jobb 18-23 i tilkegg til helger (matbutikk).

Når jeg får barn vil jeg sikkert ha det like travelt, men slipper heldigvis skole. Men føler jeg har det veldig veldig travelt, og ikke har tid til å pleie vennskap

Anonymkode: 5def0...5a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei det er helt irrelevant. Dette rammer folk med barn og folk uten barn. Så å si « jeg er mer sliten enn folk med barn fordi jeg har psykiske plager er helt spinnvilt!» folk med barn har psykiske plager på lik linje med andre. 

Anonymkode: 56cc6...51b

Folk med tunge alvorlige psykiske lidelser er ikke kapable til å ha barn så jo det er relevant  

Anonymkode: 17470...0c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man velger i større grad selv hvor travel man skal være. Det gjelder både de med og uten barn. 

Jeg synes det er like irriterende å høre på de barnløse klage over at de også kan være slitne, som å høre på barnløse si de er mest slitne. Det er ikke noe å skryte av. Hvis hverdagen deres er så jævlig hektisk så gjør dere noe feil. 

Endret av Nelja
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg gleder meg til denne tråden blir oppdatert om en to-tre års tid. 

"Jeg tar tilbake alt jeg skrev, jeg ante ikke hva jeg snakket om". 

"OMG! Jeg savner tiden før barn. Savner egentid, kjærstetid og venninnetid". 

"Jeg visste egentlig ikke hva det var å være ordentlig trøtt...." 

🤣🤣🤣

Anonymkode: 93acc...d3a

Nå må du huske på at ikke alle er interessere i å sette barn til verden heller, noe enkelte småbarnsforeldre som tror de har enerett på å være trøtt (f.eks. ref. min stakkars kollega med barn som tok seg frihet til å klage over «bare» 5 timer med søv den aktuelle natta, mens jeg som ufrivillig hadde sovet maks 2 timer per natt over laang tid ikke hadde lov til å ytre et eneste ord om trøtthet) har en veldig stor rolle i å bidra til.

Hvorfor tenker du at de av oss som genuint har nok med livet slik det er uten barn tenker at det er en god ide å bevisst foreta en handling som, etter det alle skriver/sier, vil gjøre livet enda mindre overkommelig? Det er veldig ulogisk.

Anonymkode: eda55...9dd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Folk med tunge alvorlige psykiske lidelser er ikke kapable til å ha barn så jo det er relevant  

Anonymkode: 17470...0c2

De er vel heller ikke på jobb hvor kollegaer påpeker dette.

Anonymkode: 56cc6...51b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og motsatt! Du aner jo ikke om personen med barn sliter med ting i tillegg til å ha barn. Selvsagt har statistisk sett en person med barn en mer travel hverdag enn en uten. 

Anonymkode: 56cc6...51b

Ja - helt spot on! Det er nøyaktig det jeg skriver i innlegget du siterer, og som jeg ønsket å få frem. Ingen vet hva den andre parten sliter med uavhengig av antallet barn, og det må vi alle forsøke å respektere.

Nå har i alle fall ikke jeg vært vitne til at en person med barn blir avfeid med «pøh, du aaaner da ikke hva du snakker om! Du har jo barn?!», men jeg har gjentatte ganger, slik denne tråden her også viser oss, vært vitne til (eller selv opplevd) at folk med barn sier denne setningen til barnløse.
 

Jeg tviler ikke på at vedkommende forelder ER sliten og har sitt å stri med, og jeg har aldri bedr noen holde kjeft fordi de ikke aner hva de snakker om. Aldri. Mange foreldre virker dog til å tro, og faktisk også oppriktig mene, at en barnløs ikke kan ha et tøft liv - kun i kraft av det faktum at de ikke har barn. Det er jo derfor denne diskusjonen går den veien den går og ikke motsatt. 
 

Anonymkode: eda55...9dd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden fungerer jo som prevensjon. Ikke bare blir man dausliten og trøtt med barn, man havner i en offerrolle og blir navlebeskuende også 🤣

Anonymkode: 6db54...f78

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.10.2021 den 15.29):

Man har det ikke nødvendigvis mer travelt med barn. For barnløse kan tross alt gjøre seg selv en bjørnetjeneste og finne på mange aktiviteter og dermed ha en travel hverdag de også. Men man har det travelt av andre årsaker når man har barn.

Folk uten barn er selvforskyldt når de sier de har en travel dag. Du er bare 8-9 timer på jobb. De resterende 7-8 timene utenom søvn disponerer du selv.

Folk med barn er ikke selvforskyldt når de har en travel dag (hvis man ser bort ifra at man velger å få barn). De er også 8-9 timer på jobb. Deretter har de 7-8 resterende timer som skal brukes på de samme obligatoriske aktivitetene som barnløse, i tillegg til at de har forpliktelser ovenfor barna. Og alle forpliktelsene man har som ikke direkte omhandler barn, må gjerne skje i det tidsvinduet de er våkne. Det er ikke før de blir store barn/tenåringer at dette begynner å løsne opp.

Det er vel ganske innlysende for ethvert oppegående menneske at det da er mer travelt å ha barn enn å ikke ha barn.

Anonymkode: abc89...edd

Har tilgode å se arbeidstakere m Barn jobbe 8-9 timer. De må alltid gå litt tidlig fordi de må hente- og kommer litt sent.. du vet - var «så kaos i barnehagen»

Anonymkode: b9d32...351

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 10/7/2021 at 3:20 PM, AnonymBruker said:

Le i vei. Jeg ler like herlig av folk som  ikke har barn under 3-4 år som klager på å være trøtte til småbarnsforeldre. "Sov litt dårlig inatt".... 

Anonymkode: 93acc...d3a

Jeg har barn og livet mitt er ikke travlere nå enn før. Jeg prioriterer annerledes og stress er ikke noe jeg ønsker velkomment. 

Jeg ler ihvertfall ikke av kollegaer uten barn som har hatt en jævlig natt(netter) uten særlig søvn. Har opplevd min del av det og unner ingen det altså, så hvis noen strever så er jeg ikke en drittsekk som ler av det. Man vet ingenting om årsaken bak, sykdom/bekymringer/depresjon/masse stress o.l.

Du setter foreldre i et dårlig lys, og en holdning jeg ikke vil gjøre meg bekjent av iallefall. 

Selv hadde jeg ei venninne som til stadighet gjorde seg viktigere enn barnløse venner, ofte med kommentarer "når du får barn så skjønner du". Vel, jeg har til gode å skjønne hva hun snakker om tydeligvis. Og de kommentarene var bare ekle, med påtatt selvmedlidenhet og bedreviterholdning. Jeg har vokst fra henne for å si det slik. 

Anonymkode: 7ab2e...ef7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Har tilgode å se arbeidstakere m Barn jobbe 8-9 timer. De må alltid gå litt tidlig fordi de må hente- og kommer litt sent.. du vet - var «så kaos i barnehagen»

Anonymkode: b9d32...351

Jøss, mange i helsevesenet er fertile kvinner som da ofte har barn. De jobber da vitterlig mellom 7,5-11 timer og stadig overtid. En ganske stor del av den kvinnelige befolkningen utgjør helse- og omsorgssektoren. På min arbeidsplass er det ytterst sjeldent at noen går før tiden. Nå for tiden er snarere doble vakter opp til 13-14 timer og de aller fleste går ikke til tiden. Og byrden fordeles utover også på de som har barn, ellers holder jo ikke de unge uten spesielle forpliktelser ut i lengden. 

Anonymkode: 7ab2e...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har barn og livet mitt er ikke travlere nå enn før. Jeg prioriterer annerledes og stress er ikke noe jeg ønsker velkomment. 

Jeg ler ihvertfall ikke av kollegaer uten barn som har hatt en jævlig natt(netter) uten særlig søvn. Har opplevd min del av det og unner ingen det altså, så hvis noen strever så er jeg ikke en drittsekk som ler av det. Man vet ingenting om årsaken bak, sykdom/bekymringer/depresjon/masse stress o.l.

Du setter foreldre i et dårlig lys, og en holdning jeg ikke vil gjøre meg bekjent av iallefall. 

Selv hadde jeg ei venninne som til stadighet gjorde seg viktigere enn barnløse venner, ofte med kommentarer "når du får barn så skjønner du". Vel, jeg har til gode å skjønne hva hun snakker om tydeligvis. Og de kommentarene var bare ekle, med påtatt selvmedlidenhet og bedreviterholdning. Jeg har vokst fra henne for å si det slik. 

Anonymkode: 7ab2e...ef7

Veldig fornuftig innlegg🙏🏻

Anonymkode: eda55...9dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke vitsen med å prøve sammenligne her. Det er jo uansett mange andre faktorer som spiller inn, ikke bare om man har barn eller ikke. 

Og folk har jo forskjellig terskel på hva som føles overveldende og for hektisk for seg selv. Det viktigste er å respektere når noen er sliten og lei, uansett om de har barn eller ikke. Ikke gjøre det til en konkurranse. 

Anonymkode: 2fe25...433

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...