Gå til innhold

Sa i fra, og ble kalt hårsår og krenka


Ingvelina87

Anbefalte innlegg

Vær glad du ikke flyttet til Nord-Norge. For ja, her hadde du absolutt blitt sett på som lettkrenka. 

Anonymkode: 7fd49...d7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingvelina87 skrev (På 3.10.2021 den 14.08):

I fjor flyttet jeg fra Oslo til Bergen pga en jobb (ikke hjemmekontor). Har aldri vært i Bergen før eller kjent noen bergensere, så mange bergenske referanser har jeg ikke alltid tatt. Som feks "kjuagutter" "Belite seg" "nystemten" "langebrød" dette lo kollegaene mine av... hver gang jeg stiller er spørsmål om noe, uansett hva det er svarer de alltid humoristisk "du er ikke fra Bergen du😂😂

 

Alltid sier de "der kommer østlendingen!" Hver gang jeg kommer på jobb, og alltid skal de etterligne dialekten min

Jeg syns det er irriterende, og føler hele personligheten min er omgjort til at jeg ikke er fra Bergen. Til slutt sa jeg fra på en fin måte om at jeg syns de kunne slutte litt med dette, jeg har andre ting å by på og å snakke om enn at jeg er fra østlandet

da fikk jeg høre at noen av de hadde kalt meg krenka, hårsår og "må da være lov å Spøke litt"

 

er det sånn at det ikke er lov å si ifra om ting mer?

Uthevet ord er ikke brukt i dagligtalen, nystemten er en sang, langebrød finnes ikke lengre, kjuagutter blir sjelden brukt, og det samme med å belite seg. 

Jeg er en bergens sykepleier og her, samt alle andre plasser, jobber det folk fra alle plasser, og ingen reagerer på dialekter på den måten der. Ja, vi er opptatt av regnet, og vi er stolt av byen vår og det kan være litt "kjærlig" kniving mellom landsdeler. Selvsagt er det slitsomt og kjedelig om de hele tiden påpeker at du er østlending, men istedet for å bli sur, fornærmet, så foreslår jeg at du tar igjen, da blir du kjapt endel av gjengen. 

Anonymkode: 444fc...59c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er du hårsår? Jeg hadde hvert fall blitt lei! Men... Når du sier fra og de kaller deg krenka og hårsår, så skjønner jeg du blir lei deg. Det er veldig dårlig gjort. Dette høres ut som veldig slitsomme mennesker forresten.

Anonymkode: 59d12...b80

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 18.01):

Har til og med fått slengt etter meg at "kan du ikke la vær å si god morgen? Det skjærer i ørene når jeg er så trøtt". 

Anonymkode: 2516d...daa

God morgen er greit.

Men hva er det med den evinnelige "god middag!"

Klokka er 15. virkelig. Jeg skal handle, trene, mulig jobbe overtid, mulig møte venner. Så skal jeg kanskje spise middag. Det blir for meg nesten som om de roper "god natt!", eller "god trening!" 

Etter 20 år i byen svarer jeg fortsatt "hadet!" 

Anonymkode: cd8cb...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg synes ikke noe om "der kommer østlendingen". Jeg synes heller ikke noe om at du blir gjort narr av når du spør hva et ord betyr. 

Utover det vet jeg at kulturforskjellen mellom Østlandet og resten av landet er enorm. Jeg ser ikke på deg som spesielt lettkrenket, jeg ser på folk fra Østlandet som særdeles lettkrenket av natur.

Når noen kommenterer at du har feil kåpe eller påpeker at du burde skjønt osv - så påpeker du tilbake at du "ikke beliter deg helt med dette været enda" eller at du som "innfødt østlending nok ikke er like vanntett som dem". Da tar du brodden av vitsingen deres og det blir rett og slett ingen vits i å fortsette.

Nå aner ikke jeg hva slags utpost du arbeider ved, hos oss er det både trøndere, østlendinger, striler og byfolk, og vi holder ikke på sånn (utover at det er et rent helvete hver gang Rosenborg banker Brann, og ditto gøy en sjelden gang når det går motsatt vei). Vi sier ikke der kommer trønderen hver gang han eller hun kommer, og kommentarer på vått vær går til alle.

Og tro du meg: vi bergensere er akkurat like dum i regnvær som resten av landet og tar på oss feil kåpe, får ødelagt paraplyen på veien og blir våt til skinnet. At de inbesile tullingene du arbeider med ikke tok humoren din får stå for deres regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke Bergen og dialekten, jobbet med en bergenser etpar år. Blir uvel når jeg hører dialekten.

Han var ekstremt negativ og slitsom som person, så var nok veldig uheldig med dette mennesker. Alle er jo ikke slik.

Anonymkode: d00ef...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Uthevet ord er ikke brukt i dagligtalen, nystemten er en sang, langebrød finnes ikke lengre, kjuagutter blir sjelden brukt, og det samme med å belite seg. 

Jeg er en bergens sykepleier og her, samt alle andre plasser, jobber det folk fra alle plasser, og ingen reagerer på dialekter på den måten der. Ja, vi er opptatt av regnet, og vi er stolt av byen vår og det kan være litt "kjærlig" kniving mellom landsdeler. Selvsagt er det slitsomt og kjedelig om de hele tiden påpeker at du er østlending, men istedet for å bli sur, fornærmet, så foreslår jeg at du tar igjen, da blir du kjapt endel av gjengen. 

Anonymkode: 444fc...59c

Dette er jo bare tull! Å belite seg blir daglig brukt på fotballbanen her i nabolaget og når vi voksne har spillkveld. Kjuagutter blir mest brukt blandt godt voksne bergensere, men sjelden er det ikke. Langebrød selges på Rema og Baker Brun så det finnes så absolutt (sikkert flere steder og, men det er der jeg handler brød).

 

Anonymkode: 44f00...eb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvelina87 skrev (På 3.10.2021 den 14.10):

Litt andre hendelser:

hadde tatt på meg en kåpe på vei til jobb, begynte å regne på veien. Da jeg kom inn sa jeg "haha, i dag planla jeg godt" og viste til sen klissvåte kåpa mi. De bare så på meg og sa "du er i Bergen nå"

snakket med en kollega på jobb om at en date hadde avvist meg "hæ? Han kan ikke ha vært fra Bergen? Vi gjør ikke sånt"

en annen sa "sikkert fordi du er østlending"

Men det er jo sånn mange Bergensere er. Umulig å endre på det

Anonymkode: fadd4...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vær glad du ikke flyttet til Nord-Norge. For ja, her hadde du absolutt blitt sett på som lettkrenka. 

Anonymkode: 7fd49...d7f

Jo, men nordlendinger er jo hyggelige. Bergensere er ikke det.

Anonymkode: 892a6...ee3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har dessverre blitt normalisert å ikke respektere andres grenser. De blir nok flau over sin oppførsel og reagerer derfor med angrep av typen krenka.

Anonymkode: b4e90...974

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 14.32):

Vel, jeg synes kanskje du er litt hårsår? 
 

Anonymkode: 514ed...cf2

Jeg skjønner at ts blir lei den samme ertingen hele tiden. Samme om det ikke er vondt ment.

Men la oss si at ts var hårsår, mener du at det rettferdiggjør hva de gjør? Skal man ikke ta hensyn til at enkelte er hårsår? Hva om ts hadde opplevd mobbing i hele barndommen eller kom fra en familie med psykisk vold? Skal man ikke ta hensyn til andre når noe gjør vondt?

Anonymkode: 629ed...ac9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (På 3.10.2021 den 14.19):

Er det noe de merker trigger så ja, er da slik de fleste steder. Er neppe vondt ment men helt klart dølt

Dette er jo standard unnskyldning fra mobbere og andre drittsekker når de blir konfrontert med oppførselen sin. Hvis man ikke mener noe vondt med det man sier, lytter man og tar det til seg når den andre personen sier ifra om at det ikke føles greit. Fortsetter man å være stor i kjeften da, er det faktisk vondt ment.

TS: neste gang kan du jo svare "du burde lukke igjen breiflabbkjeften din før du går ut, så du ikke drukner i regnet", le høyt og gå derfra. Etter såpass mye dritt og mangel på forståelse fra de andre, synes jeg du kan koste på deg såpass ;)

Anonymkode: 18daf...52d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vær glad du ikke flyttet til Nord-Norge. For ja, her hadde du absolutt blitt sett på som lettkrenka. 

Anonymkode: 7fd49...d7f

Nordlendinger er store i kjeften og bruker sterke ord, men er på ingen måte verre når det kommer til å kommentere andres dialekt eller gnåle om hvilke lokale ord innflyttede burde lære seg. Tvert imot er nordlendinger så vant med at folk fra andre landsdeler hermer etter dialekten deres, at de ikke gidder å påføre andre samme dritten.

Welcome to the dark side, eller mørketida som vi kaller det her nord! :nigo:

Anonymkode: 18daf...52d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som mener TS er hårsår: hva med om noen skulle hver eneste dag og anledning slenge ut- hei, der kommer lankeren/ afrikaneren/ homsen/ tjukken eller hva som helst? Du er vel ikke vant til ditten og datten. 
 

Utrolig slitsomt, føler med deg. Bergensere vil være spesielle, og det er de også.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet et par år i USA og der het jeg bare "Norway", tror jeg aldri ble kalt ved navn der. Og så var det jo de daglige vitsene om frilynte naturister i Europa og "here comes the viking" og med været og alt annet som hadde med Europa/Norge å gjøre.

Jeg brydde meg ikke da, bare kjørte på. Vitsene døde jo etterhvert ut, men navnet "Norway" hadde jeg hele tiden mens jeg jobbet der. Tror flere aldri ante mitt egentlige navn hehe. 

Anonymkode: f416e...806

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvelina87 skrev (På 3.10.2021 den 15.28):

Jobber innenfor palliativ helse. 

Det kan jo være en jævlig tung jobb til tider og tenker at disse mislykka forsøkene på humør er et forsøk på å dempe alle andre følelser som kribler. Noen er jo bare sosialt inkompetente og klarer ikke å ta signalene, selv hadde jeg nok svart på samme måte til de. Nok av ting man kan fornærme bergensere med, rikt utvalg. 😄 Og dette med å "mobbe" folk på grunn av dialekt og slikt er jo ganske typisk greie, vi har og en godt voksen østlending som går å "hermer" etter vår dialekt, gjort det i flere år... Kleint men greit nok for mennesket er jo ellers ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, men nordlendinger er jo hyggelige. Bergensere er ikke det.

Anonymkode: 892a6...ee3

Nordlendinger og bergensere kan være jævlig breiale og brautende begge to. 😠

...

Bergensere er mye mer åpne og inkluderende enn, f.eks., Lillehamringer da. Men Lillehamringer får Oslofolk til å fremstå som åpne og inkluderende til sammenligning...så...😣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har familie i Sandefjord, Larvik, og når vi kommet over fra Bergen, blir vi alltid "mobbet", de later som de ikke forstår osv. Det er liksom bare slik det er.

Anonymkode: 444fc...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt til Østlandet som nordlending. Gud, et så irriterende folkeslag!

Anonymkode: 41d0d...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LittDiva skrev (1 time siden):

De som mener TS er hårsår: hva med om noen skulle hver eneste dag og anledning slenge ut- hei, der kommer lankeren/ afrikaneren/ homsen/ tjukken eller hva som helst? Du er vel ikke vant til ditten og datten. 
 

Utrolig slitsomt, føler med deg. Bergensere vil være spesielle, og det er de også.

Det handler om å ikke være hårsår og krenka.

Se for deg Vegard Harm komme på jobb hver dag, "der kommer homsen", han hadde bare tatt en stolt piruett :) 

Om man kaller en slik kommentar mobbing er man veldig nærtagende, og mangler fullstendig stolthet for hva man står for. Mobbing er det først når det kommer nedlatende ord om hva dette begrepet innebærer. 

Anonymkode: cd8cb...a76

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...