Gå til innhold

Sa i fra, og ble kalt hårsår og krenka


Ingvelina87

Anbefalte innlegg

I fjor flyttet jeg fra Oslo til Bergen pga en jobb (ikke hjemmekontor). Har aldri vært i Bergen før eller kjent noen bergensere, så mange bergenske referanser har jeg ikke alltid tatt. Som feks "kjuagutter" "Belite seg" "nystemten" "langebrød" dette lo kollegaene mine av... hver gang jeg stiller er spørsmål om noe, uansett hva det er svarer de alltid humoristisk "du er ikke fra Bergen du😂😂

 

Alltid sier de "der kommer østlendingen!" Hver gang jeg kommer på jobb, og alltid skal de etterligne dialekten min

Jeg syns det er irriterende, og føler hele personligheten min er omgjort til at jeg ikke er fra Bergen. Til slutt sa jeg fra på en fin måte om at jeg syns de kunne slutte litt med dette, jeg har andre ting å by på og å snakke om enn at jeg er fra østlandet

da fikk jeg høre at noen av de hadde kalt meg krenka, hårsår og "må da være lov å Spøke litt"

 

er det sånn at det ikke er lov å si ifra om ting mer?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt andre hendelser:

hadde tatt på meg en kåpe på vei til jobb, begynte å regne på veien. Da jeg kom inn sa jeg "haha, i dag planla jeg godt" og viste til sen klissvåte kåpa mi. De bare så på meg og sa "du er i Bergen nå"

snakket med en kollega på jobb om at en date hadde avvist meg "hæ? Han kan ikke ha vært fra Bergen? Vi gjør ikke sånt"

en annen sa "sikkert fordi du er østlending"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta igjen med samme mynt. Gjør narr av dialekten deres om de gjør narr av din osv. BÆÆÆÆRRRGÆÆÆÆNN!
Høres banalt ut, men man er nødt til å spille med, skal man få respekten deres

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergensere er helt jævlige. Jeg bodde fem år i Bergen, fikk ikke en eneste innfødt venn der, men bor jo heldigvis mange hyggelige mennesker fra hele resten av landet der. 

Anonymkode: 451ba...6b8

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det kan være irriterende, men hvis du ikke blir irritert, så er det heller ikke morsomt å gjøre det.

Og jeg må nå si at litt hard hud må man ha fra tid til annen, i tillegg til noe selvironi.

Anonymkode: 7aa87...000

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingvelina87 skrev (5 minutter siden):

Litt andre hendelser:

hadde tatt på meg en kåpe på vei til jobb, begynte å regne på veien. Da jeg kom inn sa jeg "haha, i dag planla jeg godt" og viste til sen klissvåte kåpa mi. De bare så på meg og sa "du er i Bergen nå"

snakket med en kollega på jobb om at en date hadde avvist meg "hæ? Han kan ikke ha vært fra Bergen? Vi gjør ikke sånt"

en annen sa "sikkert fordi du er østlending"

Skjønner at det ikke alltid er gøy når andre er slik. Der finnes bergensk-norsk ordbok, paraply/regnkappe i lommen er kjekt å ha når været snur .

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bergensere er helt jævlige. Jeg bodde fem år i Bergen, fikk ikke en eneste innfødt venn der, men bor jo heldigvis mange hyggelige mennesker fra hele resten av landet der. 

Anonymkode: 451ba...6b8

Har ikke fått no særlig venner pga korona.. kjenner at heldigvis er engasjementet mitt slutt i desember og jeg kan flytte hjem. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner det kan være irriterende, men hvis du ikke blir irritert, så er det heller ikke morsomt å gjøre det.

Og jeg må nå si at litt hard hud må man ha fra tid til annen, i tillegg til noe selvironi.

Anonymkode: 7aa87...000

Men hver.jævla.dag?

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bergensere er helt jævlige. Jeg bodde fem år i Bergen, fikk ikke en eneste innfødt venn der, men bor jo heldigvis mange hyggelige mennesker fra hele resten av landet der. 

Anonymkode: 451ba...6b8

Hvordan klarte du det?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvelina87 skrev (Akkurat nå):

Men hver.jævla.dag?

Er det noe de merker trigger så ja, er da slik de fleste steder. Er neppe vondt ment men helt klart dølt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvelina87 skrev (11 minutter siden):

det sånn at det ikke er lov å si ifra om ting mer?

Jeg bodde i Bergen som østlending i sytten år, ble vant til østlendingvitser etter hvert. Jeg sa at dere vil helt sikkert heller at jeg snakker Telemarksdialekta mi enn at jeg prøver å knote på Bergensk. De fleste var enige i det. 

Det jeg synes var mest plagsomt var at mange liksom trodde at alle fra Østlandet kom fra Oslo. Jeg er fra Bø i Telemark, prater LITT annerledes enn i Oslo kan man si. 

Elsker Bergen. Fortsett å si fra ♥️

Anonymkode: ccc75...c98

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes kanskje du er litt hårsår? 

Jeg er også fra et annet sted i landet enn hvor jeg bor nå, og det går ikke én fest eller sammenkomst eller slikt, uten at noen skal etterligne dialekten min. 

Dog synes jeg du har din fulle rett til å si i fra. Det er lov til å spøke, men ikke HELE TIDEN. Det går an å roe det ned et par hakk. 
 

Anonymkode: 514ed...cf2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel, jeg synes kanskje du er litt hårsår? 

Jeg er også fra et annet sted i landet enn hvor jeg bor nå, og det går ikke én fest eller sammenkomst eller slikt, uten at noen skal etterligne dialekten min. 

Dog synes jeg du har din fulle rett til å si i fra. Det er lov til å spøke, men ikke HELE TIDEN. Det går an å roe det ned et par hakk. 
 

Anonymkode: 514ed...cf2

En spøk i blandt hadde vært greit. Men hver dag, hver time - du blir sliten. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si noe om hva du jobber med? De virker ganske merkelig som ikke tar det seriøst at du ikke liker slikt. Kan det være at du jobber med drittsekker?

Som Bergenser kan jeg skjønne litt av det du sier. Jeg kan skjønne at det er irriterende hvis de sier "Der kommer østlendingen". Det syns jeg ikke er greit, og jeg hadde ikke likt det hvis jeg fikk det slengt i trynet at jeg var vestlending om jeg bodde på Østlandet. 

Men "det regner i Bergen" vitser får vi alle, uansett hvor i landet vi kommer fra. 😅 Jeg får det fra bergensere, selv om jeg er bergenser, og jeg får det fra østlendinger hvis jeg er på besøk der borte. Det er alltid en eller annen som skal kommentere på været! Jeg har vært i Oslo og blitt klissvåt og fått kommentarer om at jeg burde da kunne kle meg godt nok, jeg som er bergenser. 😜

:klem: Jeg ville tatt deg seriøs hvis jeg jobbet med deg. Det er mange som ikke sier slike ting, og det er veldig dumt at du får slike kommentarer. 
 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det likt da jeg flyttet til Danmark. 

Til sist begynte jeg å svare "syns du selv du var morsom nå?" Eller late som jeg lo meg skakk, før jeg himlet med øynene og gikk min vei. Etterhvert fikk jeg en til å lære meg noen fine danske ord til å fornærme dem med.. "Hva er det nå en Brian er?? *idioten forklarer* Ah. sånn som deg?" eller "Nå oppfører du deg som en vattpikk syns jeg. Jeg fikk nettopp det ordet forklart av en av de andre" 

Da gav det seg, og jeg fikk venner som så at jeg faktisk var en dame med bein i nesa. 

Anonymkode: f4c48...5e2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ble mobbet når jeg jobbet i Oslo. Er fra Bergen. 

Anonymkode: 9bec6...021

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd og jobbet i Bergen i 20 år. 

Vet ikke hva noen av begrepene du nevner i HI er, utover at Nystemten er en sang. Lærte meg imidlertid hva boss var tidlig, men sier fortsatt søppel, uten at noen kommenterer det. 

Det er da mange innflyttere her. Bergen er en miks av folk fra hele Norge. 

Synes forresten ingenting av det du nevner er mobbing. Så ja, du er nok litt hårsår. Det er litt evig kniving mellom landsdelene her. Så om du hører etter er det slengbemerkninger i alle retninger. 

Anonymkode: cd8cb...a76

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du er hårsår helt ærlig. Greit nok at du blir lei av "der kommer østlendingen", men å kommentere været er veldig veldig veldig vanlig i Bergen. De fleste som flytter et sted der de er eneste innflytter får det ofte bemerket, man er "bergenseren" på jobb i Størdal eller "nordlendingen" på jobb i Fredrikstad. Og flytter man et sted som bruker mye lokale uttrykk så er det jo greit å lære seg de mest vanlige tenker jeg, vil egentlig tro hele landet vet om at Nystemten er nasjonalsangen til Bergen. Når jeg tenker meg om har jeg venner fra store deler av landet som bruker uttrykk vi andre kjenner betydningen av men ikke har som en naturlig del av vår dialekt, men unntak av de som kommer fra Oslo. Oslovennene mine har ingen egen uttrykk som er typisk og kjent bare for dem, så kanskje det er derfor de ikke helt forstår dette med lokale uttrykksmåter andre steder. Jeg er for øvrig bergenser, men legger om språket litt etter hvem jeg snakker med, fordi jeg vet ikke alle forstår alle bergenske ord og uttrykk. 

Anonymkode: 44f00...eb0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiyo skrev (38 minutter siden):

Kan du si noe om hva du jobber med? De virker ganske merkelig som ikke tar det seriøst at du ikke liker slikt. Kan det være at du jobber med drittsekker?

Som Bergenser kan jeg skjønne litt av det du sier. Jeg kan skjønne at det er irriterende hvis de sier "Der kommer østlendingen". Det syns jeg ikke er greit, og jeg hadde ikke likt det hvis jeg fikk det slengt i trynet at jeg var vestlending om jeg bodde på Østlandet. 

Men "det regner i Bergen" vitser får vi alle, uansett hvor i landet vi kommer fra. 😅 Jeg får det fra bergensere, selv om jeg er bergenser, og jeg får det fra østlendinger hvis jeg er på besøk der borte. Det er alltid en eller annen som skal kommentere på været! Jeg har vært i Oslo og blitt klissvåt og fått kommentarer om at jeg burde da kunne kle meg godt nok, jeg som er bergenser. 😜

:klem: Jeg ville tatt deg seriøs hvis jeg jobbet med deg. Det er mange som ikke sier slike ting, og det er veldig dumt at du får slike kommentarer. 
 

Jobber innenfor palliativ helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...