Gå til innhold

Sa i fra, og ble kalt hårsår og krenka


Ingvelina87

Anbefalte innlegg

Hadde bedt dem holde den sleivete bergenskjeften sin. Får være måte på. 

Anonymkode: 892a6...ee3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke du er hårsår. 

Nå kan riktignok ikke dette sammenlignes, men jeg har vært blond nesten hele livet mitt. Fikk alltid kommentarer som "Blondie", "det skjønner vel ikke du", "vet du hvor mange blondiner man trenger til.... vitser", osv osv. Farget håret mørkt en gang, og da ble det kinderegg 🤦🏼‍♀️ veldig artig med slike vitser etter 394800 ganger..  Følte det til slutt som mobbing.. 

Eller i butikk. "Får ikke noe igjen på skatten på kassalappen, haha". Ja ja, sinnsykt artig.. 

Jeg syns du bare skal fortsette å si i fra, de må da for pokker skjønne at det er litt sårende dersom de ikke er interessert i noe annet ved deg, enn dialekta di..

Anonymkode: 19d58...b2e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å svare med «blir du/dere ikke lei den vitsen der?», «ikke alle kan være så fortreffelige som bærgææænseeeeereee» eller «skal du ha litt vann til den tørre vitsen?» etc. tror dessverre ikke det hjelper å si at man blir krenka. Da blir det bare noe nytt å snakke om.. 😕 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som flere her har problemer med kulturen i Bergen generelt. Dere tar ting so fornærmelser når det er bare sånn man prater sammen. Det er ikke vondt ment, og det at man vitser viser at man inkluderer folk.

Jeg støtter ikke å si her kommer østlendingen. Jeg vet ikke hvordan arbeidskulturen er der ts jobber. 

Anonymkode: 7a685...6cb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg syns du er hårsår helt ærlig. Greit nok at du blir lei av "der kommer østlendingen", men å kommentere været er veldig veldig veldig vanlig i Bergen. De fleste som flytter et sted der de er eneste innflytter får det ofte bemerket, man er "bergenseren" på jobb i Størdal eller "nordlendingen" på jobb i Fredrikstad. Og flytter man et sted som bruker mye lokale uttrykk så er det jo greit å lære seg de mest vanlige tenker jeg, vil egentlig tro hele landet vet om at Nystemten er nasjonalsangen til Bergen. Når jeg tenker meg om har jeg venner fra store deler av landet som bruker uttrykk vi andre kjenner betydningen av men ikke har som en naturlig del av vår dialekt, men unntak av de som kommer fra Oslo. Oslovennene mine har ingen egen uttrykk som er typisk og kjent bare for dem, så kanskje det er derfor de ikke helt forstår dette med lokale uttrykksmåter andre steder. Jeg er for øvrig bergenser, men legger om språket litt etter hvem jeg snakker med, fordi jeg vet ikke alle forstår alle bergenske ord og uttrykk. 

Anonymkode: 44f00...eb0

…hvorfor skulle hele landet vite det? 

Anonymkode: a5b72...284

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvelina87 skrev (3 timer siden):

I fjor flyttet jeg fra Oslo til Bergen pga en jobb (ikke hjemmekontor). Har aldri vært i Bergen før eller kjent noen bergensere, så mange bergenske referanser har jeg ikke alltid tatt. Som feks "kjuagutter" "Belite seg" "nystemten" "langebrød" dette lo kollegaene mine av... hver gang jeg stiller er spørsmål om noe, uansett hva det er svarer de alltid humoristisk "du er ikke fra Bergen du😂😂

 

Alltid sier de "der kommer østlendingen!" Hver gang jeg kommer på jobb, og alltid skal de etterligne dialekten min

Jeg syns det er irriterende, og føler hele personligheten min er omgjort til at jeg ikke er fra Bergen. Til slutt sa jeg fra på en fin måte om at jeg syns de kunne slutte litt med dette, jeg har andre ting å by på og å snakke om enn at jeg er fra østlandet

da fikk jeg høre at noen av de hadde kalt meg krenka, hårsår og "må da være lov å Spøke litt"

 

er det sånn at det ikke er lov å si ifra om ting mer?

Kanskje det er et vestlandsfenomen? 
Jeg opplevde nemlig det samme da jeg flyttet til Haugesund for noen år tilbake. "Godmodig" erting hele forbanna tida, om omtrent de samme tingene du beskriver. Jada, det er gøy en stund, men etter hvert blir man lei av det. 

Og til alt overmål virker de jo nærmest stolte over alt det dårlige været der. Nei, det var godt å komme seg til Østlandet igjen. 

Anonymkode: 9e895...ad3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bergensere er helt jævlige. Jeg bodde fem år i Bergen, fikk ikke en eneste innfødt venn der, men bor jo heldigvis mange hyggelige mennesker fra hele resten av landet der. 

Anonymkode: 451ba...6b8

"Bergensere er helt jævlige"?? Hjelpes! Du høres nå litt usmakelig ut selv, så kanskje derfor dårlige opplevelser??

Anonymkode: 2516d...daa

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje det er et vestlandsfenomen? 
Jeg opplevde nemlig det samme da jeg flyttet til Haugesund for noen år tilbake. "Godmodig" erting hele forbanna tida, om omtrent de samme tingene du beskriver. Jada, det er gøy en stund, men etter hvert blir man lei av det. 

Og til alt overmål virker de jo nærmest stolte over alt det dårlige været der. Nei, det var godt å komme seg til Østlandet igjen. 

Anonymkode: 9e895...ad3

Og jeg opplever hele tiden i Oslo at folk hærmer etter "god morgeeeeeen", eller "dere er jo ikke vant til noe annet enn regn, dere", eller "det er så fælt å høre på bergenserne når de snakker, og de maser så fælt..." Men fint å se at dere østlendinger tror dere er så mye bedre enn resten ;)

Anonymkode: 2516d...daa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og jeg opplever hele tiden i Oslo at folk hærmer etter "god morgeeeeeen", eller "dere er jo ikke vant til noe annet enn regn, dere", eller "det er så fælt å høre på bergenserne når de snakker, og de maser så fælt..." Men fint å se at dere østlendinger tror dere er så mye bedre enn resten ;)

Anonymkode: 2516d...daa

Har til og med fått slengt etter meg at "kan du ikke la vær å si god morgen? Det skjærer i ørene når jeg er så trøtt". 

Anonymkode: 2516d...daa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (3 timer siden):

Er det noe de merker trigger så ja, er da slik de fleste steder. Er neppe vondt ment men helt klart dølt

Jeg har ikke vert de fleste steder så det har ikke jeg fått med meg. Har bare bodd på Østlandet, sørlandet og Haugesund.

Anonymkode: 2c849...d68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bergensere jeg kjenner har god humor, mye selvironi, og elsker det om jeg tar igjen med samme mynt.

Spesielt hvis jeg gjør godmodig smånarr av Brann, eller hvis jeg synger: "Vil te Bergen vil te Bergen med det samme, der har vi det som fisken i vannet: vått og kaldt og breiflabb over alt"

Anonymkode: e0df1...311

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og jeg opplever hele tiden i Oslo at folk hærmer etter "god morgeeeeeen", eller "dere er jo ikke vant til noe annet enn regn, dere", eller "det er så fælt å høre på bergenserne når de snakker, og de maser så fælt..." Men fint å se at dere østlendinger tror dere er så mye bedre enn resten ;)

Anonymkode: 2516d...daa

Jeg er i hvert fall bedre enn de som kommenterer sånn til folk som kommer fra andre landsdeler, for det gjør jeg aldri. 

Anonymkode: 9e895...ad3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og jeg opplever hele tiden i Oslo at folk hærmer etter "god morgeeeeeen", eller "dere er jo ikke vant til noe annet enn regn, dere", eller "det er så fælt å høre på bergenserne når de snakker, og de maser så fælt..." Men fint å se at dere østlendinger tror dere er så mye bedre enn resten ;)

Anonymkode: 2516d...daa

Men da vet du jo netopp hvor irriterende dette er for ts. Jeg (og fler) i tråden påstår ikke at alle bergensere er sånn, og alle østlendinger er ikke som du sier. 

En ting er å være nysgjerrig på hverandres dialekter (vi kan fint spørre han på jobben fra Trondheim om hvordan han ville sagt noe, og han spør også oss om ting), men vi mobber da ikke pga dialekta hans. 

Anonymkode: 19d58...b2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Har til og med fått slengt etter meg at "kan du ikke la vær å si god morgen? Det skjærer i ørene når jeg er så trøtt". 

Anonymkode: 2516d...daa

Men det gjør jo det

Anonymkode: 21cbd...12e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske likt slik jeg opplevde det da jeg flyttet til Østlandet og begynte i ny jobb for en del år siden. Flere hermet etter dialekten min- godt voksne folk. 

Noen lurte på om det var snø der jeg kom fra. Og hvordan husene var. Jeg svarte etter beste evne.

Noen er i sin boble uansett hvor i landet man kommer.  

Fant etter hvert ut hvem som var mest ok. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nordlending, bosatt i Oslo. Dette har jeg blitt så vant med at jeg legger ikke merke til det lengre 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: e3aa0...8af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg syns du er hårsår helt ærlig. Greit nok at du blir lei av "der kommer østlendingen", men å kommentere været er veldig veldig veldig vanlig i Bergen. De fleste som flytter et sted der de er eneste innflytter får det ofte bemerket, man er "bergenseren" på jobb i Størdal eller "nordlendingen" på jobb i Fredrikstad. Og flytter man et sted som bruker mye lokale uttrykk så er det jo greit å lære seg de mest vanlige tenker jeg, vil egentlig tro hele landet vet om at Nystemten er nasjonalsangen til Bergen. Når jeg tenker meg om har jeg venner fra store deler av landet som bruker uttrykk vi andre kjenner betydningen av men ikke har som en naturlig del av vår dialekt, men unntak av de som kommer fra Oslo. Oslovennene mine har ingen egen uttrykk som er typisk og kjent bare for dem, så kanskje det er derfor de ikke helt forstår dette med lokale uttrykksmåter andre steder. Jeg er for øvrig bergenser, men legger om språket litt etter hvem jeg snakker med, fordi jeg vet ikke alle forstår alle bergenske ord og uttrykk. 

Anonymkode: 44f00...eb0

Aldri hørt om nystemten og ante hvert fall ikke at det var en sang 🤷‍♀️
Oslojente som bor på Sørlandet. 

Anonymkode: 777a3...e96

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (8 timer siden):

Er det noe de merker trigger så ja, er da slik de fleste steder. Er neppe vondt ment men helt klart dølt

Opplevd noe lignende i Stavanger. hahha.. Men hadde bodd på så ulike steder at det prellet veldig av her. Bare spillet litt med og snakker om andre ting etterpå. Det er jo faktisk begrenset hvor mange år det holder på. ....du får nok en personlighet etter hvert. 

Men når de hermet etter meg, så hermet jeg etter dem på verste dialekten. De hadde noen damer som røyket der, og da hermet jeg med et" Skaaa meee røyyygaa" så ble det ikke satt så pris på. Men jeg lo. Bergensere har jo i tillegg en morsom dialekt, så du kan leke deg. 

Har dere sett den reklamen der Bergen skulle skilles fra resten av landet og alle måtte si "rabarbra" på rett måte, hvis ikke ble de kastet ut av Bergen. Så kommer det en stakkars østlending etter at alle sier "rrrabarrrbra", og sier det normalt- Rett ut av Bergen. Den er ler jeg veldig av. Har en sjef som var fra Bergen. 

Du er kanskje litt hårsår, men det er forståelig. Man blir veldig lei.. Har ikke fått kommentarer de siste 10 årene, så enten er det jeg som er avslept i dialekten eller så kjenner bare alle meg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd der og aldri mer. Jevnt over var bergernserne jålete og litt overlegne, kan sammenlignes med Oslo vest. Kjempevanskelige å komme skikkelig innpå. Oghva er det med at de er så stolte av været? Det er jo møkkavær 24/7. 

 

Anonymkode: 64dab...8dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 22.31):

Jeg er nordlending, bosatt i Oslo. Dette har jeg blitt så vant med at jeg legger ikke merke til det lengre 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: e3aa0...8af

Jeg husker da jeg bodde i nord Norge i to år og de snakket om «søringa». Jeg pleide bare å tenke at de hadde mindreverdighetskomplekser. Men jeg liker folk fra nord Norge, da. 

Anonymkode: c7bea...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...