Gå til innhold

Er dette overgrep?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

TS

Det er bare du som bestemmer om du vil anmelde eller ikke. Du skal ikke føle deg presset eller ha skyldfølelse hvis du ikke gjør det.

Mange har nok sett at jeg ofte har nevnt og oppfordret til anmeldelse i mine svar på forumet. Og det stemmer at jeg oppfordrer folk til å anmelde.

Samtidig vet jeg at anmeldelse ikke passer for alle. Det er ikke alle som orker, kan, vil eller er i stand til å anmelde - av ulike grunner. Og det må man ha respekt for.

Man kan oppfordre og informere, men til syvende og sist er det den som har vært utsatt for overgrep som bestemmer. Og det må de rundt bare respektere.

Uansett om du ikke anmelder, så vil det aldri bli din skyld hva han eventuelt gjør mot andre. 

Endret av Tvillingsjel
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gjenferdet skrev (1 minutt siden):

TS

Det er bare du som bestemmer om du vil anmelde eller ikke. Du skal ikke føle deg presset eller ha skyldfølelse hvis du ikke gjør det.

Mange har nok sett at jeg ofte har nevnt og oppfordret til anmeldelse i mine svar på forumet. Og det stemmer at jeg oppfordrer folk til å anmelde.

Samtidig vet jeg at anmeldelse ikke passer for alle. Det er ikke alle som orker, kan, vil eller er i stand til å anmelde - av ulike grunner. Og det må man ha respekt for.

En slik prosess er ekstrem tøff. Jeg står selv i veikrysset nå. Anmelde eller ikke anmelde? Noe sier anmelde, noe annet sier ikke anmelde. Det er ingen fasitsvar på hva man skal gjøre i sånne situasjoner.

Man kan oppfordre og informere, men til syvende og sist er det den som har vært utsatt for overgrep som bestemmer. Og det må de rundt bare respektere.

Uansett om du ikke anmelder, så vil det aldri bli din skyld hva han eventuelt gjør mot andre. 

Må folk ha det inn med teskje? Man har ikke et ansvar for hva gjerningsmannen gjør. Man har et ansvar for å i det minste å forsøke å stoppe ham. 

Anonymkode: 0d621...5ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må folk ha det inn med teskje? Man har ikke et ansvar for hva gjerningsmannen gjør. Man har et ansvar for å i det minste å forsøke å stoppe ham. 

Ikke hvis belastningen for offeret er større enn vedkommende kan takle. Noen ganger er det viktig å sette seg selv og sin egen helse først.

• Liker 4
Skrevet
Gjenferdet skrev (1 minutt siden):

Ikke hvis belastningen for offeret er større enn vedkommende kan takle. Noen ganger er det viktig å sette seg selv og sin egen helse først.

Er det mange kvinner som går til grunne fordi de anmelder? Syns ikke du som ikke engang har bestemt deg skal sitte og snakke om hvor tøft det er.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må DU ha det inn med teskje? Det er da ikke kvinners ansvar å forsøke å rettsforfølge noe som kun vil medføre mer fornedrelse, fra staten? Det er da ikke offerets ansvar å stoppe voldtektsmenn! Det holder ikke å bli voldtatt, kvinnen skal med vitende og vilje utsette seg for videre fornedring fordi hun har ansvar for hva voldtektsmannen gjør? Det er absurd.

Anonymkode: 7f92a...b3f

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må DU ha det inn med teskje? Det er da ikke kvinners ansvar å forsøke å rettsforfølge noe som kun vil medføre mer fornedrelse, fra staten? Det er da ikke offerets ansvar å stoppe voldtektsmenn! Det holder ikke å bli voldtatt, kvinnen skal med vitende og vilje utsette seg for videre fornedring fordi hun har ansvar for hva voldtektsmannen gjør? Det er absurd.

Fornedrelse fra staten? Hva babler du om? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det mange kvinner som går til grunne fordi de anmelder? Syns ikke du som ikke engang har bestemt deg skal sitte og snakke om hvor tøft det er.

Gå til grunne!? Er det DU som bestemmer hvor mye fornedring og trauma en kvinne skal tåle!? Er det dine følelser som teller i voldtekten av denne kvinnen!? Hun skal da vel gjøre nøyaktig det hun ønsker og mener er det beste for henne selv.

• Liker 6
Skrevet

Fornedrelse fra staten? Hva babler du om? 

Hvor mange voldtekter har du anmeldt? Hvor mange timer og dager har du sittet på politistasjonen mens en mann spør deg om du ikke egentlig ville bli voldtatt, mens han gjesper og tar notater? Hvor mange år har du ventet på å få saken for retten, men det ble ikke noe? Eller det ble rettsak og alle er enige om at kvinners ord teller ikke? Hvilken planet er det du opererer på?

• Liker 7
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 5
Skrevet

Jeg har ikke lest alle svarene, men vil bare si at jeg syns du skal dra på overgrepsmottaket, la de ta prøver og se etter skader. 

Så ringer du en av byens bistandsadvokater, og sier du vil diskutere om dette er grunnlag for anmeldelser. Finnes det spor, DNA så er det spor. Men skriv ned hele hendelsesforløpet. 

Jeg gjorde dette. Men jeg gjorde det 24 år senere. Pga min, uten et fnugg bevis ble 3 andre saker åpnet, samme mann. 

Anmeld. For din del. Og eventuelt andre kvinner som blir med han hjem❤

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor mange voldtekter har du anmeldt? Hvor mange timer og dager har du sittet på politistasjonen mens en mann spør deg om du ikke egentlig ville bli voldtatt, mens han gjesper og tar notater? Hvor mange år har du ventet på å få saken for retten, men det ble ikke noe? Eller det ble rettsak og alle er enige om at kvinners ord teller ikke? Hvilken planet er det du opererer på?

Jeg møtte bare hyggelige politimenn og etterforskere. Var selvfølgelig ingen av dem som spurte om jeg egentlig ville bli voldtatt. Den mannlige aktoren i min sak valgte å ta saken til retten, basert på min forklaring. Han ble enstemming dømt i både tingretten og lagmannsretten. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg klarte å få meg et par timers søvn i natt. Er fortsatt nummen i kroppen og klarer ikke helt å sette ord på situasjonen, og har egentlig lyst til å bare avskrive hele situasjonen så jeg ikke må deale med det.

Anonymkode: b4a70...025

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg klarte å få meg et par timers søvn i natt. Er fortsatt nummen i kroppen og klarer ikke helt å sette ord på situasjonen, og har egentlig lyst til å bare avskrive hele situasjonen så jeg ikke må deale med det.

Hva gjør du om han kontakter deg igjen? ståstedet ditt i forhold til det? iallfall det kan være du trenger noen som beskytter deg. Bare nevner det. For at du skal kunne leve fredelig og fri. 

Anonymkode: 4b146...629

Skrevet

Hva gjør du om han kontakter deg igjen? ståstedet ditt i forhold til det? iallfall det kan være du trenger noen som beskytter deg. Bare nevner det. For at du skal kunne leve fredelig og fri. 

Han var nok bare ute etter et sted å tømme seg. Tror ikke hun trenger å være redd for å bli kontaktet.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Lykke til med det.

Skrevet
Hedvig88 skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke lest alle svarene, men vil bare si at jeg syns du skal dra på overgrepsmottaket, la de ta prøver og se etter skader. 

Så ringer du en av byens bistandsadvokater, og sier du vil diskutere om dette er grunnlag for anmeldelser. Finnes det spor, DNA så er det spor. Men skriv ned hele hendelsesforløpet. 

Jeg gjorde dette. Men jeg gjorde det 24 år senere. Pga min, uten et fnugg bevis ble 3 andre saker åpnet, samme mann. 

Anmeld. For din del. Og eventuelt andre kvinner som blir med han hjem❤

Folk er har gjort det klinkende klart at det er helt greit å ikke bry seg om andre kvinner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Han har ikke nummeret mitt eller mitt etternavn. Han kan finne meg om han vil, men jeg tviler på at han tar kontakt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han har ikke nummeret mitt eller mitt etternavn. Han kan finne meg om han vil, men jeg tviler på at han tar kontakt. 

Det hele virker veldig ekkelt, på en måte opptrådte du noe naivt ved at han så lett kunne krysse dine grenser med to runder sex. Men i det hele så hadde dere deres dialog både før og i mellom... så du kjenner til historien best... og hvor ble venninna di av? si det til henne! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det hele virker veldig ekkelt, på en måte opptrådte du noe naivt ved at han så lett kunne krysse dine grenser med to runder sex. Men i det hele så hadde dere deres dialog både før og i mellom... så du kjenner til historien best... og hvor ble venninna di av? si det til henne! 

Det var jo hun som ditchet vennene for å bli med denne fyren. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Krysse mine grenser? Jeg samtykket til sex begge gangene, og spørsmålet om analsex kom under første akt. Jeg så på det som positivt at han spurte og at han aksepterte at jeg sa nei. Så velger han å trosse mitt nei når vi var i gang med runde nr 2. Det er lov å samtykke til noe uten at man samtykker til alt, særlig når jeg sa nei til den spesifikke tingen. Vi snakket masse sammen, og jeg skal fint finne han fram på google med all info han kom med, men om han klarer det samme spørs jo. Så nei, vi utdelte ikke facebook info før jeg dro hjem til han, men det ville jeg ha spurt om dagen etterpå. Helt fram til at han ombestemte seg og valgte å ha analsex mot min vilje så var han en fyr som jeg hadde mye felles med, som jobber i samme felles yrke, i spesialisering i et felt jeg ønsker, for samme organisasjoner og var virkelig en bereist fyr med visjoner og drømmer jeg så veldig opp til. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...