Gå til innhold

Det tredje skiftet

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Her ble det absolutt ikke bedre etter at vi fikk barn. Han var flink til å stelle med meg i barseltiden, men han er og blir en skikkelig rotekopp. Jeg tar alt som har med huset å gjøre. Middag bytter vi litt på, for han er heldigvis glad i å lage mat. Og så tar han prosjekter som når vi har solgt/bygget bolig, forsikringer, bank, ny bil osv. Jeg gjør også med det meste som har med ungen å gjøre, som måltider, legging, leke, klær, variert kosthold. Er lei av å mase på han, og når jeg sier ifra om rot eller slurvete arbeid blir han dritsur. Han påstår at han virkelig ikke ser rot, eller hva som bør gjøres. Når vi har hatt alvorsprater beklager han seg og at han skal skjerpe seg. Men blir ikke bedre. Han flink til å ta med ungen ut når jeg er sliten da.

Jeg kunne absolutt delegert 100 % mer, men blir så provosert av å måtte gi beskjed hele tiden, og hater å spørre om hjelp. Jeg orker ikke tanken på skillsmisse nå, for vi har et fint liv med masse felles venner i et hyggelig nabolag, men vet ikke hvor lenge vi holder hvis jeg er helt ærlig med meg selv. Vi har det greit som par, men urettferdigheten i oppgavefordelig og initiativ med barnet dreper litt av følelsene mine for han til tider. 

Anonymkode: eb112...df7

Hos oss er det jeg som har ansvar for alt av "prosjekter". Det vil si alt som er relatert til større innkjøp, hus, handverkere, forsikring, bestilling av ferier og reiser, økonomi og sparing. Det er faktisk enormt mye jobb, og ganske krevende til tider når det er regninger man må klage på, man må prute på priser, man må overtale naboen til at man får bygge nærmere en 3 meter fra grensa... Mulig vi har i overkant av slikt, men jeg skulle i alle fall gjerne delegert bort alt av dette, og tatt på meg å rydde alt av rot. 

Anonymkode: 849f5...9e7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hos oss er det jeg som har ansvar for alt av "prosjekter". Det vil si alt som er relatert til større innkjøp, hus, handverkere, forsikring, bestilling av ferier og reiser, økonomi og sparing. Det er faktisk enormt mye jobb, og ganske krevende til tider når det er regninger man må klage på, man må prute på priser, man må overtale naboen til at man får bygge nærmere en 3 meter fra grensa... Mulig vi har i overkant av slikt, men jeg skulle i alle fall gjerne delegert bort alt av dette, og tatt på meg å rydde alt av rot. 

Skjønner at det er mye jobb ja, og er veldig glad glad å slippe. Var et helsike å bygge hus, og han hadde min fulle respekt da det stod på, og jeg tok gladelig alt husarbeid og logistikk der.  Det som er irriterende for meg er å finne skitne sokker og klær over alt, søppel, hår i vasken, sko rett foran døra, snus i senga, søl som ikke blir tørket opp, og masse småting som jeg ser på som helt normalt å klare i voksen alder.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner at det er mye jobb ja, og er veldig glad glad å slippe. Var et helsike å bygge hus, og han hadde min fulle respekt da det stod på, og jeg tok gladelig alt husarbeid og logistikk der.  Det som er irriterende for meg er å finne skitne sokker og klær over alt, søppel, hår i vasken, sko rett foran døra, snus i senga, søl som ikke blir tørket opp, og masse småting som jeg ser på som helt normalt å klare i voksen alder.

I see...

Greit nok å være litt distré og rotete. Men å ikke plukke med eget søppel, skitne kopper og klær, det er utrolig lite sjarmerende. Særlig det å ikke tørke opp eget søl - det er jo direkte respektløst ovenfor deg. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Han mener at siden han ikke bryr seg om jeg gjør husarbeid eller ei, så burde jeg heller ikke bry meg om hva han gjør og ikke gjør. Jævla idiot. Det er så utrolig dårlig gjort når jeg prøver å løse et problem. 

Når jeg kom hjem nå så snakker han ikke til meg. Hva er det egentlig jeg har gjort galt i denne situasjonen? 

TS

Anonymkode: b2631...03e

Ok! Full husarbeide-streik fra NÅ! (Vask kun egne klær, og spis skuffer og skap og kjøleskap tomme, middag spiser du på bensinstasjonen/cafe på vei hjem i en periode nå)

Og nå under streiken. Nyyyyyyyt den ekstra fritiden du får! Catch up med noen venninner!

Anonymkode: e1e00...65f

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ok! Full husarbeide-streik fra NÅ! (Vask kun egne klær, og spis skuffer og skap og kjøleskap tomme, middag spiser du på bensinstasjonen/cafe på vei hjem i en periode nå)

Og nå under streiken. Nyyyyyyyt den ekstra fritiden du får! Catch up med noen venninner!

Anonymkode: e1e00...65f

Den er allerede igangsatt for å si det mildt 😂 Problemet er jo at jeg hater rot, og liker å dille med rydding og podcast. Jaja! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2021 den 4.39):

Hei! 

Oppretter denne tråden etter at jeg har lest ulike erfaringer rundt organisering av familieliv, blant annet barnas klær. Jeg må innrømme at jeg er bekymret og føler meg litt håpløs. 

Jeg og samboer har vært sammen i 11 år nå. Vi har begynt å snakke om barn, og tenker å starte prøvingen om et år. Vi har det veldig bra sammen, han er verdens snilleste, morsom, flink med barn og vi passer rett og slett veldig godt sammen. Vi er bestevenner og har mye humor. 

Så til det som bekymrer meg. Kilden til kranglene våre er det klassiske: husarbeid! Jeg er den som har kontroll, handler inn mat, har oversikt over hva som skal gjøres og hva som skal handles. Vi har også vært i parterapi for å prøve å løse dette, og lagde da en liste over ansvarsområder. Problemet er da at han ikke følger opp, han tar sjeldent initiativ selv til å gjøre noe - når han først gjør det så mangler han gjennomføringsevne. Etter at dette ikke fungerte har jeg gitt litt opp, jeg er den som gjør det meste av husarbeid for jeg gidder ikke mase mer.  Jeg har også prøvd å streike, ikke gjøre noe - uten hell. Har i utgangspunktet ingen problem med å vaske, rydde, handle mat osv om han bare hadde bidratt med sin del av ansvaret. 

Han har egentlig ansvar for uteområde og bil. Hagen ser ikke ut, han må minnes på når det skal skiftes dekk på bilen og når plenen burde klippes. Han startet å spyle terassen i sommer, planen var å beise. Det ble ikke gjennomført, nå ser det ikke ut. Han gjør gladelig det jeg ber om, men jeg synes det er slitsomt å være den som hele tiden skal ha kontroll. Dette er noe han sliter med, og jeg er tålmodig og det er sjeldent at jeg blir irritert slik at han merker det (i senere tid, har erfart at det ikke blir bedre med kjefting). Han er så tafatt! 

Jeg er veldig bekymret for hvordan dette skal bli hvis/når vi får barn. Jeg tror ikke jeg kommer til å takle å ha den sjefsrollen, jeg ønsker en partner som bidrar selv og tar litt mer ansvar. Er redd for at dette kommer til å bli et stort problem, og at i værste fall blir brudd med et barn i bildet. Jeg ønsker meg virkelig barn, gjerne med samboeren min. Jeg har gledet meg til dette, og vet at han ville blitt en god far.

Uff, dette ble veldig langt. Hadde behov for å lufte tankene mine. Er det håp? Vært i lignende situasjon og fått barn? Isåfall hvordan gikk det? Noen råd til oss, er det mulig å løse denne situasjonen? 

Jeg vil ikke være naiv og tro at alt blir rosenrødt og fantastisk med barn, derfor tenker jeg mye på dette. 😞 Jeg tar meg i å være misunnelig på venniner som har menn som bidrar og tar ansvar.

Etter 11 år tror jeg det løpet er kjørt. Du kjenner han, og han har ikke forandret seg. Det er utrolig dumt å få barn med denne fyren, for barn forandrer ingenting. Det gjør derimot de tingene som er vanskelige, 1000 ganger verre. Så hvis han ikke rydder nå når dere er 2, så ikke forvent at han gjør det når dere er 3 og han er mer sliten pga spedbarn i huset enn han var når dere var 2.

Anonymkode: 12194...3a2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Etter 11 år tror jeg det løpet er kjørt. Du kjenner han, og han har ikke forandret seg. Det er utrolig dumt å få barn med denne fyren, for barn forandrer ingenting. Det gjør derimot de tingene som er vanskelige, 1000 ganger verre. Så hvis han ikke rydder nå når dere er 2, så ikke forvent at han gjør det når dere er 3 og han er mer sliten pga spedbarn i huset enn han var når dere var 2.

Anonymkode: 12194...3a2

Det tror jeg også. Når han tar det som er personlig angrep når jeg prøver å ta temaet opp er det vel ikke så mye håp for at det kommer til å ordne seg. 

• Liker 3
Skrevet

En liten oppdatering. Vi har nesten ikke snakket sammen helt siden mandag. I går var han borte hele dagen og kom hjem i dag tidlig, når jeg låste opp døren så så han bare stygt på meg. Jeg har itillegg bursdag i dag. Så nå tror jeg at jeg skal finne meg et nytt sted å bo. Er så ekstremt skuffet, skjønner ikke hva han mener at jeg har gjort galt her. Barnslig å ikke snakke sammen ja, men jeg orker ikke å være den som alltid skal fikse opp. Spesielt når jeg møter en vegg når jeg prøver å fikse et problem. Nå er jeg hos min søster, kjørte i dag tidlig mens han sov. Har ikke hørt noe fra han. Syns faktisk at jeg fortjener mer enn dette. 

TS

• Liker 9
Skrevet

Høres ut som dette forholdet ikke er liv laga. Han har jo ikke respekt for deg i det hele tatt.

Partnere som er glad i hverandre gjør det de kan for at begge skal ha det bra. Ikke at en skal slave rundt i huset og den andre slappe av. 

Anonymkode: 15982...382

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ikke hørt noe fra han. Dette vil bli en bursdag jeg kommer til å huske. Jeg er knust. Hadde virkelig aldri trodd at han kunne gjøre noe slikt som dette. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

En liten oppdatering. Vi har nesten ikke snakket sammen helt siden mandag. I går var han borte hele dagen og kom hjem i dag tidlig, når jeg låste opp døren så så han bare stygt på meg. Jeg har itillegg bursdag i dag. Så nå tror jeg at jeg skal finne meg et nytt sted å bo. Er så ekstremt skuffet, skjønner ikke hva han mener at jeg har gjort galt her. Barnslig å ikke snakke sammen ja, men jeg orker ikke å være den som alltid skal fikse opp. Spesielt når jeg møter en vegg når jeg prøver å fikse et problem. Nå er jeg hos min søster, kjørte i dag tidlig mens han sov. Har ikke hørt noe fra han. Syns faktisk at jeg fortjener mer enn dette. 

TS

Det er nok det som er best for deg. Det er ingen bra mann du bor sammen med. 

Anonymkode: ff59b...08b

• Liker 3
Skrevet

Det tredje skiftet eksisterer ikke. Rart noen enda tror det.

Anonymkode: ee899...6b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er nok det som er best for deg. Det er ingen bra mann du bor sammen med. 

Anonymkode: ff59b...08b

Jeg trodde virkelig at han var en bra mann. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2021 den 11.04):

Menn klarer seg mirakuløst når det blir skilsmisse vanligvis. Da jeg var gift klarte mannen verken klesvask eller støvtørk. Nå er det null problem. Han har til og med kjøpt dobørste, som var et fremmedord da han bodde her.

Det er jo fordi det er lettvint å overlate alt det kjedelige til kona. De elsker oss ikke så mye at de vil ofre noe for å avlaste oss. 

Det blir verre med barn, det sier seg selv.

Anonymkode: d3a7b...a81

Lettvint, men bare for de som har koner som aksepterer det. For alle mine kompiser og meg hadde det blitt en kald skuler fra konene våre om vi ikke gjorde vår del hjemme. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan går det TS? Håper du klarte å kose deg litt på bursdagen din tross omstendighetene❤️

Anonymkode: 07011...04f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2021 den 5.08):

Veldig mange menn er veldig gode på å beskytte fritiden sin og ikke holde alt mulig av plikter og planlegging og oversikt i privatlivet i hodet til enhver tid. 

Eksempel barn: Min mann vet ingenting om klær, sko, utstyr. Han kan ta barnet fra barnehagen uten yttertøy eller sko, uten tanke for at vi skal sykle til bhg neste dag, eller om noe yttertøy trengs i helgen. Å sjekke om det er tilsølt tøy som skal hjem et helt utopi. Han har aldri på 5 år tenkt tanken om det er noe tøy som bør vaskes og være tørt før bhg eller før ferieturen, aldri lurt på om penskoene passer. Er jeg hjemme, vil han at jeg kler barnet om de skal en tur på lekeplassen. Han bruker ikke barnehagens nettportal. Han har aldri kjøpt et plagg. 

Hvis jeg blir påkjørt i morgen, ville han klart det. Han ville gått inn i barnebutikker og sportsbutikker, funnet en søt ekspeditrise, og fått henne til å anbefale alt som trengs for vintersesongen i barnehagen. Det ville blitt mye dyrere og mer fancy, og tatt mye mindre tid enn jeg bruker på planlegging, sjekk av alternativer og tilbud osv.

Til jul kan jeg bruke masse tid på å finne ut av alt som må gjøres, menyer, kaker, kattemat, snacks, baking, gjesters spesielle behov ved overnatting over flere dager , om det er servietter og nok dopapir, hva som trenger vask, at kjøleskap og fryser må tas, stryke linserviettene, hvilke blomster, osv. Hans liste over ting som må gjøres er lyslenker ute, juletre, gulvvask, rydding, gave til særkullsbarnet. Hvis han fysisk går i matbutikken og tar varehandelen etter detaljert og gjennomtenkt liste fra meg, presterer han å si at han måtte gjøre alt med handlingen. 

Hvis din ikke er lat, kan det kanskje jobbes inn at han skal sjekke en arbeidsliste daglig og krysse av etter utførelse, og at dere har rutine for å se sammen hva som er gjort/utestår/skal gjøre neste dag og av hvem. Ikke all planlegging må gjøres fra bunnen hver dag. Du vil sikkert ikke få han til å ta noe hovedansvar, men et bidrag som tilsvarer en akseptabel del av arbeidsbyrden. 

Anonymkode: 885f5...f8b

Denne mannen hadde jeg gått fra. Hvorfor velger du å bli? 

Anonymkode: 7f77e...ab1

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvordan går det TS? Håper du klarte å kose deg litt på bursdagen din tross omstendighetene❤️

Anonymkode: 07011...04f

Takk som spør. Det går litt bedre i dag, situasjonen er litt enklere å takle når det faktisk ikke er bursdagen min. Var en rund dag også. 

Dagen var bare fæl desverre. 

❤️

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer med overstått TS! 🎉

For en kjip situasjon dette er :( 

Men slik du har beskrevet han tror jeg du i ettertid vil kunne se tilbake på dette som en vond men likevel nødvendig hendelse for å komme videre - til noe bedre.
Ta vare på deg selv nå ❤️

Ønsker deg alt godt. 

Anonymkode: 4c43d...e80

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det vil bli verre etter dere får barn. Det er min erfaring. Her må jeg organisere alt, og da mener jeg ALT. Han aner ikke hva vi skal dagen etter eller om barna skal ha med noe spesielt til barnehagen eller om det er barnebursdag om to dager. Ingen tanker rundt hverken gave eller klær til dette. 

Det er jeg som handler inn mat, utstyr og klær til barna. Det er jeg som også må minne samboeren på at han må ha klar klær til f.eks konfirmasjon osv. Jeg må sørge for at også han går og klipper seg... 

Det er jeg som ordner ute med snømåking, gressklipping, vask, støvsuging av bad og resten av huset. Vask av all klær og rydding av disse. 

Han gjør enkle reperasjoner av ting( som jeg må organisere), han skifter dekk (som jeg må planlegge tid og sted til), men det er ofte han som lager middag( men igjen jeg som handler inn, finner ut hva det skal være og 90% av gangene er det jeg som vasker og rydder vekk). Han kan ta eget initiativ til å rydde ut av oppvaskmaskinen og sette på denne. Ellers må alt sies. 

Det er fryktelig slitsomt, men jeg håper og tenker det er mindre og holde orden på når barna blir større.

Anonymkode: 5b8c2...bae

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2021 den 11.50):

At kvinner har et slags kontrollbehov er blitt en fin unnskyldning for at menn ikke tar ansvar. Hadde menn tatt litt av kontrollen hadde vi ikke hatt dette behovet, det bunner kun i at vi ikke kan slippe - fordi da går det meste ad dundas. 

Anonymkode: d3a7b...a81

Dette! :) Det er nettopp logikken jeg prøver å få min mann å forstå 😄

Han pleier å si ting som: Men du er jo så flink, du liker å ha kontroll og du trives med det ...

Eh ... jeg trives også med å gjøre andre ting iblant 😄 Men ja, jeg vil at rett ting gjøres til rett tid og da er god planlegging grunnleggende for å gå alt til å gå rundt og flyte knirkefritt. 

Jeg merket det ikke i like stor grad før vi fikk barn sammen, men med 3 små og alt av planlegging rundt dem, blir det fort veldig mye. Ja, han kan sikkert klare det meste hvis noe skjer med meg, men det blir både mindre effektivt, dyrere og ikke nødvendigvis tidsnok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...