Gå til innhold

Stedatter og "konfirmasjon"

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg vil bare minne deg på at mor til konfirmanten har bedt TS om å brodere en bunadskjorte . 
For den som har brodert en bunadskjorte så betyr det innkjøp av et stoff til ca 2000 kr, timesvis med brodering og tilslutt montering etter nøyaktige mål. 
Dette tilsvarer tilsammen en utgift på flere tusen kroner , vil anta et sted mellom 4-6000 kr hvis en skulle kjøpe skjorte via Husfliden el lignende. 
Det bør ligge en viss respekt  og takknemlighet bak når en ber om noe sånt, og ikke bare å ta det som en selvfølge .  
Og jenta bør bli litt mere bevisst på hva hun forlanger

Anonymkode: 49456...823

Skjorten til en rogalandsbunad koster ca 10 000 hos Husfliden.

Anonymkode: 44308...87b

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sommerkommer skrev (På 27.9.2021 den 12.42):

Ettersom både kirkelig og humanetisk konfirmasjon representerer ulike livssyn ( ja humanetisk er ganske spesielle de og) så er det feil å konfirmere seg hos dem dersom en ikke er enig med der livssynet. Faktisk direkte uetisk. 

det er trist om en da ikke skal få gaver og slikt uansett basert på at en ikke har det «rette» livssynet 

Samme syns jeg! Skal ikke måtte konfirmere seg i kirka for å få gaver. Skikkelig uetisk! Sterk jente som tør å si nei tiø det når det føles feil! Her blir det stor fest med nærmest for barna i den alderen, ikke i kirken eller borgerlig. Og de får bunad. Uting å konfirmere seg pga gaver og da kan man bruke masse penger! For et pressmiddel! Hvor mange har ikke konfirmert seg, giftet seg, og døpt kun pga gavene?? Giftet oss i tinghuset, ig fikk kommentarer på hvorfor giftet dere dere ikke i kirken? Ville fått flere og større gaver da ??? !!!!

Anonymkode: 5bbb2...fdb

• Liker 4
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg, og flere andre her, reagerer på, er at du har en sterk mening om hvordan ting skal gjøres for din ste-datter. 
Du vil altså ha en foreldrerolle i oppdragelsen av henne, og vil være med og bestemme hvordan ting skal være. 

Og istendenfor å være en voksen, se din rolle, og ta opp denne dialogen MED FORELDRENE, så begynner du å argumentere med oss her på KG, og muligens også med jenta. 

Nei, mor kan ikke kreve at du broderer bunadsskjorte. Men om ditt argument overfor mor er at du ikke gjør det fordi jenta ikke gjennomfører et spesifikt opplegg, så fremstår du som en som forsøker å bruke "makt" for å få din vilje. 

Det er foreldrene som skal oppdra denne jenta. Og du er partner med den ene av disse foreldrene. 
Da er det far du må overbevise om dine synspunkter, slik at han blir enig med deg, og viderebringer disse synspunktene til dialogen med mor. 

Argumentene dine om at jenta antagelig har godt av å gå på slik undervisning, er sikkert ikke dumme. 
Problemet er at hvis ikke far og mor ser dette de også, så er det lite verdi i at du forsøker å tvinge dem til å endre mening. 

Det du oppnår slik du fremstår nå, er å bli sett på som vanskelig. Som motstander av far og mors enighet, og som en som kun gjør noe dersom andre følger hennes regler. 

Hva om oldemor på 90 ikke vil gi gave dersom det ikke blir konfirmasjon i kirken? Og mener Human-etisk er bare tull. Er det da riktig at alle barnebarna konfirmerer seg i kirken for på tekkes oldemor? 

Anonymkode: c4aeb...600

Det har blitt forventet av meg at jeg passet da hun var mindre og pappaen jobbet, at jeg bidrar økonomisk, at jeg stiller opp på alt som er. 

Jenta har også sagt at hun tenker at jeg alltid stiller opp. 

Nå har jeg mer eller mindre fått bestilling på en skjorte, til en fest for å feire at hun er voksen. Hun vil altså ha gevinsten uten å gjøre det som tradisjonelt kreves. 

Jeg synes det er svært lite voksent. Og skjønner ikke hvorfor det forventes at jeg legger ned så mye arbeid i noe jeg ikke er en del av? 

Anonymkode: 60cf2...744

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det har blitt forventet av meg at jeg passet da hun var mindre og pappaen jobbet, at jeg bidrar økonomisk, at jeg stiller opp på alt som er. 

Jenta har også sagt at hun tenker at jeg alltid stiller opp. 

Nå har jeg mer eller mindre fått bestilling på en skjorte, til en fest for å feire at hun er voksen. Hun vil altså ha gevinsten uten å gjøre det som tradisjonelt kreves. 

Jeg synes det er svært lite voksent. Og skjønner ikke hvorfor det forventes at jeg legger ned så mye arbeid i noe jeg ikke er en del av? 

Anonymkode: 60cf2...744

Og det synes jeg du skal fortelle far, og kanskje også mor. At du ikke er enig i deres valg, og hvorfor du ikke er enig. At du synes det kreves mye av deg, samtidig som du ikke får være med og påvirke. (Du skal kun være foreldre der det kreves arbeid og penger, ikke der det kreves beslutninger og enighet.) 

Du må gjerne også legge til mer, når du snakker med dem. 
Kanskje kan du foreslå at jenta selv bidrar til brodering av skjorte? Så har hun i det minste gjort en innsats for det hun får. Ikke at det bidrar noe på hennes sosiale problemer, men det gjør i det minste at hun gjør en innsats. 

Poenget er, sorter sakene dine. Ikke bland sammen alt til en "smørje". 
At du avkreves masse arbeid uten å få være med å bestemme er en sak. 
At far og mor tar "enkleste utvei" og bare arrangerer fest, uten å sette klare krav til datteren er en annen.
At du mener jenta trenger sosiale arenaer og støtte fra foreldrene til å finne disse, er en tredje. 

En sak av gangen, og god, saklig argumentasjon for saken din. 
Og hold diskusjonene mellom dere voksne. Ikke bland deg inn så jenta merker det. (Med mindre hun opplever det som støtte eller positiv innblanding.) 

• Liker 12
Skrevet (endret)

Jeg var knallhard i tankegangen min tidligere, konfirmasjon er i kirken, alt annet er tull, og kun for og få fest og gaver. For borgerlig konfirmasjon kom jo inn som ett tilbud for dem som ikke ville konfirmeres i kirken, men fortsatt ville feire.

Nå har jeg en ungdom som er i konfirmasjonsalder neste år. Ungdomen har atypisk autisme, sliter i forsamlinger, sliter med nye ting, sliter sosialt, har angst ++ Ungdomen ønsker en markering, men ikke følge konfirmantundervisning.

I tillegg anser ungdomen seg som omnist, og føler derfor det blir feil både med kirkelig og borgerlig konfirmasjon. Så her blir det fest, uten undervisning og seremoni. Noe jeg har vært så i mot, føles nå veldig riktig. Ungdomen har gode argumenter og grunner, og tar ett standpunkt det selv tror på. Og jeg er mye mer stolt enn om ungdomen bare hadde fulgt strømmen og gjort som alle andre!

Endret av Fluttershy
  • Liker 7
Skrevet

Jeg skjønner deg godt ts.

Ingen fest og dyre gaver dersom de ikke vil konfirmeres sammen med andre. Føler dette er curling-generasjonen på sitt «beste». De skal ha alt på sin måte. Hvordan skal det gå med disse menneskene i voksen alder når de skal inngå kompromiss, og forholde seg til andre f.eks.gjennom arbeidslivet? 

Anonymkode: fb85b...d05

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner deg godt ts.

Ingen fest og dyre gaver dersom de ikke vil konfirmeres sammen med andre. Føler dette er curling-generasjonen på sitt «beste». De skal ha alt på sin måte. Hvordan skal det gå med disse menneskene i voksen alder når de skal inngå kompromiss, og forholde seg til andre f.eks.gjennom arbeidslivet? 

Anonymkode: fb85b...d05

Men TS sitt problem er jo ikke "curlinggenerasjonens krav", men foreldrenes aksept av disse kravene, på tross av elendig argumentasjon. 
I tillegg til foreldrenes storkrevende holdning at TS kan bidra med å brodere bunadsskjorte slik at festen de har bestemt seg for å ha, blir billigere. 

Det er lite, eller ingenting, av dette som er ungdommens feil. Det er tilsynelatende dårlig oppdratte, selvopptatte, kravstore foreldre, som ikke ser ut til å evne å sette krav til eget barn. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har fulgt denne tråden hele veien, og det er tydelig at folk oppfatter denne problemstillingen alt etter hvilken en erfaring en har/hatt med ungdommer på veien mot voksenlivet. 
Jeg oppfatter TS som en helt ok stemor med sunne og rettferdige verdier, mens andre mener TS er smålig og ute etter å være vanskelig bare for å lage trøbbel for jenta. 

Jeg oppfatter at denne jenta, midt i puberten, er havnet på et lite feilspor i forhold til hva årsak og virkning betyr. 
Melder du deg ut av AS familien og er negativ mot vanlige forventninger og forpliktelser,  ja da må en forvente en konsekvens. 
Er du i tillegg negativ mot omgivelsene fordi du mener du fortjener mer enn alle andre, og bør slippe unna krav til folkeskikk og omtanke for andre, ja da kan det hende en møter litt uvilje fra andre ja. 
Og når en da trekker offerkortet så er vel ikke nødvendigvis løsningen at en blir belønnet med å slippe unna alle utfordringer og større eller mindre oppgaver som en kan forvente av en ungdom ? 

Skal en oppdra et barn og gi de «verktøy» på veien mot det voksne liv, så må en være en voksen forelder som forbereder de på at det kommer krav på veien. 
Synes det er ulogisk å tro at er klarer alt hvis de alltid skal få  viljen sin og ikke møte motstand . 

NB! Ved psykiske vansker og en tydelig negativ trend den veien, så må en jo selvfølgelig oppsøke hjelp. 

• Liker 15
Skrevet
Fluttershy skrev (2 timer siden):

Jeg var knallhard i tankegangen min tidligere, konfirmasjon er i kirken, alt annet er tull, og kun for og få fest og gaver. For borgerlig konfirmasjon kom jo inn som ett tilbud for dem som ikke ville konfirmeres i kirken, men fortsatt ville feire.

Nå har jeg en ungdom som er i konfirmasjonsalder neste år. Ungdomen har atypisk autisme, sliter i forsamlinger, sliter med nye ting, sliter sosialt, har angst ++ Ungdomen ønsker en markering, men ikke følge konfirmantundervisning.

I tillegg anser ungdomen seg som omnist, og føler derfor det blir feil både med kirkelig og borgerlig konfirmasjon. Så her blir det fest, uten undervisning og seremoni. Noe jeg har vært så i mot, føles nå veldig riktig. Ungdomen har gode argumenter og grunner, og tar ett standpunkt det selv tror på. Og jeg er mye mer stolt enn om ungdomen bare hadde fulgt strømmen og gjort som alle andre!

Yes🙌🙌🙌🙌 kunne bare vært flere som deg! Kan justere deg etter situasjonen! Stjerne i boka til deg!! 

• Liker 3
Skrevet

Dette med å ikke bare følge alle andre for å få goder! 

ligger nok mer bak her!!! Du må ordne opp i forventninger og hva du kan gjøre i familien. Det virker som de bare forventer st du skal hjelpe til uten at du har noe å si. 
datteren virker å være i en opprørsfase, eller noe som har skjedd! Dette er ikk tid for å få henne til å bli mer sosial! Bruk noe annet for å få henne til å bli mer sosial! Ikke bruk konfirmasjonene som et pressmiddel! Mange gruer seg til konfirmasjonen pga det sosiale og sånt! Mitt tantebarn var slik. Men hun gjorde det i kirken for det forventes og gaver osv. men jeg så hun hadde det ikke godt den dagen😢 hun har nå begynt til behandling, byttet skole og har fått nye venner og har det mye bedre!
Så kanskje det ligger noe bak hennes endring! Kanskje du er den som kan være trygghetspersonen i dette! Evt så kan denne konflikten gjøre at hun gjør mer opprør. Prøv å snakk ut om hvilke forventninger de har til deg og du til de… hvilken rolle har dere i dette… når du gjør så mye burde du også ha litt å si ved avgjørelser! 
fortellhvordan det går videre og at dere finner en god løsning! 
For jeg er ikke enig å konfirmeres på tvang for å ha fest fordi alle andre gjør det! Tror det blir mer vanlig å ikke ha i kirke ol. Men kun selv. Syns det høres fint ut, men vi er jo forskjellige! Her er det andre ting du bør ta tak i først!  

masse lykke til💗💗💗

• Liker 5
Skrevet
Sommerkommer skrev (22 timer siden):

Foreldrene har full mulighet til å gå med på å arrangere en fest for datteren. Feks en 16 års feiring. Det er normalt at gjester da tar med seg gaver. Folkeskikk kalles det. Det er helt opp til den enkelte gjest hva gaven skal være på. Men det er gjerne naturlig å ikke gjøre veldig stor forskjell innad i familier. 

Alle mine nevøer skal få der samme beløpet uavhengig av om de konfirmerer seg eller ikke. (Faktisk uavhengig av om de har fest og..)

Er det vanlig å få bunad osv til 16-års dagen? Ikke hos oss i hvert fall. Det er heller ikke vanlig å få summene man får ved en konfirmasjon - til en vanlig 16-års dag. Man tvinger andre til å delta i denne såkalte «konfirmasjonen». Det er ikke en konfirmasjon - om man ikke har deltatt på det obligatoriske opplegget som følger ved en konfirmasjon. 
Gratispassasjerer. 
Man lærer barnet at det er helt ok å forvente, uten å yte.

• Liker 13
Skrevet
Vera skrev (20 minutter siden):

Er det vanlig å få bunad osv til 16-års dagen? Ikke hos oss i hvert fall. Det er heller ikke vanlig å få summene man får ved en konfirmasjon - til en vanlig 16-års dag. Man tvinger andre til å delta i denne såkalte «konfirmasjonen». Det er ikke en konfirmasjon - om man ikke har deltatt på det obligatoriske opplegget som følger ved en konfirmasjon. 
Gratispassasjerer. 
Man lærer barnet at det er helt ok å forvente, uten å yte.

Hvor sier jeg noe om bunad? Jeg sier gjestene tar med gave. Det er folkeskikk. Hvor store gavene er kommer jo han på hva gjesten har lyst å gi? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det jeg, og flere andre her, reagerer på, er at du har en sterk mening om hvordan ting skal gjøres for din ste-datter. 
Du vil altså ha en foreldrerolle i oppdragelsen av henne, og vil være med og bestemme hvordan ting skal være.

Jeg lurer på hvor vanlig det er at steforeldre ikke er en del av barnas oppdragelse? Jeg har aldri opplevd det i virkeligheten, men her på KG forventes det tydeligvis at steforeldre bare skal stå på sidelinjen...? 

Det er en forskjell på mammas/pappas kjæreste og på en steforelder. Er man gift og bor sammen så er man en familie, og da er det vel naturlig at alle bidrar i oppdragelsen. Far og mors meninger kommer selvsagt først, men det betyr ikke at steforeldre ikke får ha en stemme i saken, spesielt ikke når de selv blir direkte påvirket. 

Jeg har aldri sett folk påstå at foreldre ikke er glad i barna sine når de nekter å gi barnet fest eller gave med mindre de konfirmerer seg i kirken, men så fort det er en steforelder som har noe å si.... 

• Liker 6
Skrevet
Sommerkommer skrev (5 minutter siden):

Hvor sier jeg noe om bunad? Jeg sier gjestene tar med gave. Det er folkeskikk. Hvor store gavene er kommer jo han på hva gjesten har lyst å gi? 

Blir jeg invitert til en 16-års dag tar jeg med det jeg ville ha tatt med i enhver bursdag. Altså en mye lavere verdi enn ved en konfirmasjon. 

Men denne tråden handler om konfirmasjon..så hvorfor snakke du om 16-års dag?

• Liker 7
Skrevet

Synes stedatteren din høres ut som en fornuftig jente som velger å la være å følge et livssyn hun ikke kan stå for. Skulle ønske vi hadde et nøytralt alternativ til konfirmasjonen i Norge. 

Anonymkode: c4b99...8df

• Liker 6
Skrevet
Vera skrev (5 minutter siden):

Blir jeg invitert til en 16-års dag tar jeg med det jeg ville ha tatt med i enhver bursdag. Altså en mye lavere verdi enn ved en konfirmasjon. 

Men denne tråden handler om konfirmasjon..så hvorfor snakke du om 16-års dag?

Fordi jeg sammenlignet denne «konfirmasjonen» med en sweet sixteen fest. ( noe som er tradisjon i mange andre land). 

datteren bør selvsagt gjøres oppmerksom på at det er mulig at noen gjester tar med seg mindre gaver siden det ikke er en reell konfirmasjon. Men man skal ikke true noen til å konfirmere seg i et livssyn de ikke kan stå for. 

hadde en av mine nevøer bestemt seg for å ikke konfirmere seg i det hele tatt. Eller ha fest. Så hadde jeg sendt ham samme summen likevel. Pengegaver skal helst være likt innad i familier. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tja. Det er jo kirkelig konfirmasjon som en ordentlig konfirmasjon. Alt annet er bare tull som er laget til fordi ungdommen vil ha gavene uten å måtte sette sine bein i kirka. Sånn sett er det jo det samme som skjer nå: Mange skjønner at humanetikerne/ateistene også har et livssyn. (I motsetning til det de hevder, at alt ikke-religiøst er nøytralt.) Følgelig skjønner mange ungdommer at dette ikke er noe som passer for dem. Men fest/penger skal de ha! Derfor finner de opp sin egen tullekonfirmasjon. 

Her i huset blir det kirkelig konfirmasjon eller ingen konfirmasjon, men jeg synes i grunn ikke den ene tullekonfirmasjonen er bedre enn den andre. Det handler bare om penger uansett. I kirka handler det for en del om noe viktigere enn som så. Da føles det riktig å gi noe, men ellers ikke.

Før var det vanlig å gi bibel, salmebok eller korssmykke til konfirmasjonen. Vi burde fortsatt med det, så hadde vi sluppet at så mange ungdommer konfirmerte seg og ønsket seg fest kun for gavene.

Anonymkode: 230e0...0fc

Jeg og. Synes det er komisk å lese at folk mener man må velge mellom kristelig eller humanetisk, når det kun finnes en ordentlig konfirmasjon. Hvis man aksepterer humanetisk som et valg, så kan man like gjerne akseptere alle andre tulle-konfirmasjoner og, det er faktisk ingen forskjell. 

Anonymkode: 9532e...709

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg og. Synes det er komisk å lese at folk mener man må velge mellom kristelig eller humanetisk, når det kun finnes en ordentlig konfirmasjon. Hvis man aksepterer humanetisk som et valg, så kan man like gjerne akseptere alle andre tulle-konfirmasjoner og, det er faktisk ingen forskjell. 

Ja! Men syns likevel det er en bedre tradisjon å ta videre! At de blir voksne! Men at konfirmasjon i kirken er blitt så pengebevist, syns jeg er en uting. Akkurat som man er mer verdt hvis man er kristen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja! Men syns likevel det er en bedre tradisjon å ta videre! At de blir voksne! Men at konfirmasjon i kirken er blitt så pengebevist, syns jeg er en uting. Akkurat som man er mer verdt hvis man er kristen? 

Hvor voksen er egentlig en 15-åring? 
Hvorfor fortsette å dyrke denne usunne penge-tradisjonen? 
Hvis man konfirmerer seg i kirken, så gi skinnbibel, kors og diverse andre kristne symboler. 
Det er foreldre og gavegivere som er årsaken til at denne grådighetskulturen og pengegaloppen får fortsette. 

Selve konfirmasjonsfesten og sluttsummen på pengegavene viser det aller tydeligste skillet mellom fattige og velbemidlede familier. Stakkars de barna med fattige foreldre.

• Liker 3
Skrevet

Vi har en niese som valgte og ikke konfirmere seg på noen måte. Hun hadde heller ingen fest. Hun fikk likevel en like stor bursdagsgave, som de andre har fått til konfirmasjon. Det står respekt av og ta egne valg, og ikke følge flokken.

Anonymkode: 6c260...875

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...