Gå til innhold

Blir det innført smitteverntiltak igjen?


Gjest Optimo

Blir det innført smitteverntiltak igjen?   

280 stemmer

  1. 1. Når blir de første smitteverntiltakene innført igjen?

    • Oktober
      11
    • November
      61
    • Desember
      62
    • Januar
      33
    • Senere enn dette
      6
    • Det kommer ikke til å bli innført noen smitteverntiltak igjen
      107
  2. 2. Kommer noen sykehus til å få problemer med intensivkapasiteten kommende vinter?

    • Ja
      168
    • Nei
      112


Anbefalte innlegg

Pivot skrev (18 timer siden):

Hvor leser du at de uvaksinerte som er innlagt er unge og i utgangspunktet friske? Hvordan vet du at de innlagte ikke er uvaksinert grunnet medisinske årsaker, som alvorlig sykdom? 

Det er mange som er uvaksinerte fordi de er født i utlandet. Nordmenn som snakker godt norsk uten aksagn har vært veldig glade for å vaksinere seg, spesielt de med underliggende sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jhaawk skrev (4 timer siden):

Det er mange som er uvaksinerte fordi de er født i utlandet. Nordmenn som snakker godt norsk uten aksagn har vært veldig glade for å vaksinere seg, spesielt de med underliggende sykdommer.

Vi er flere norske også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Example skrev (På 6.11.2021 den 15.02):

Det er et bedre alternativ enn nye runder med nedstengninger.

Så det kan absolutt skje. 

Et annet alternativ er å godta at noen vil dø. Og la være å stenge ned.

Example skrev (På 6.11.2021 den 15.14):

Er ikke det åpenbart? Rundt halvparten av de innlagte nå er mennesker som så på seg selv som "ung og frisk" og droppet vaksinen. De fullvaksinerte eldre har blitt smittet på grunn av et høyt smittetrykk i samfunnet. I stor grad på grunn av mange mennesker uten immunitet. En del barn, som ikke får vaksine enda, men også en del voksne som har droppet den.

Mindre effekt av vaksinene betyr i grunn to ting. Det ene er at en boosterdose trolig er nødvendig, og at flere må vaksinere seg for å hindre utbrudd. 

Hvor i all verden tar du disse tallene i fra? Det er ganske mange eldre utenlandskfødte som ikke er vaksinerte. Det finnes faktisk ikke tall på BMI eller underliggende sykdommer hos de innlagte (det er faktisk helt utrolig!) kun alder og vaksinestatus, så ingen vet om det i hovedsak er overvektige eller folk med underliggende sykdommer som blir innlagt, eller om det faktisk er spreke sunne friske unge mennesker. Før jeg ser tydelige tall på det anser jeg det som sannsynlig at det overveldende flertallet av de innlagte IKKE er slanke veltrente friske mennesker med bra kosthold og tidligere god helse.

Endret av velociraptor
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jhaawk skrev (8 timer siden):

Det er mange som er uvaksinerte fordi de er født i utlandet. Nordmenn som snakker godt norsk uten aksagn har vært veldig glade for å vaksinere seg, spesielt de med underliggende sykdommer.

Det er nok ikke bare de utenlandske som takker nei til vaksine. Jeg er helnorsk og kjenner flere etnisk norske som har takket nei selv om jeg kjenner enda flere som har takket ja. De som har takket ja har gjort det pga frykt eller ønsket om å reise. De som har takket nei er ikke mer redde for dette enn andre virussykdommer eller sykdommer generelt, og jeg er blant disse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om det fortsatt er slik at min vaksine virker bedre hvis du er vaksinert, eller om alle nå kan få/spre Covid. Jeg synes uansett at folk skal gjøre det FHI til enhver tid anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (15 timer siden):

 

Et annet alternativ er å godta at noen vil dø. Og la være å stenge ned.

Hvor i all verden tar du disse tallene i fra? Det er ganske mange eldre utenlandskfødte som ikke er vaksinerte. Det finnes faktisk ikke tall på BMI eller underliggende sykdommer hos de innlagte (det er faktisk helt utrolig!) kun alder og vaksinestatus, så ingen vet om det i hovedsak er overvektige eller folk med underliggende sykdommer som blir innlagt, eller om det faktisk er spreke sunne friske unge mennesker. Før jeg ser tydelige tall på det anser jeg det som sannsynlig at det overveldende flertallet av de innlagte IKKE er slanke veltrente friske mennesker med bra kosthold og tidligere god helse.

Det var heller ikke det jeg sa. Å være slank, ung og frisk er ikke det samme som å føle seg som det. Er man for eksempel i 40-årene er man faktisk ikke "ung og frisk" i denne sammenheng. 

Det er nok historier om mennesker som i utgangspunktet burde tålt sykdommen godt, men som ikke gjorde det. Som for eksempel toppidrettsutøvere som Rune Jarstein. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (5 timer siden):

Det var heller ikke det jeg sa. Å være slank, ung og frisk er ikke det samme som å føle seg som det. Er man for eksempel i 40-årene er man faktisk ikke "ung og frisk" i denne sammenheng. 

Det er nok historier om mennesker som i utgangspunktet burde tålt sykdommen godt, men som ikke gjorde det. Som for eksempel toppidrettsutøvere som Rune Jarstein. 

Han fikk myokarditt som følge av corona leser jeg. Samme som en del menn får av vaksinen, altså. 

Så veldig mange historier er det nå vel ikke? 

Men gi meg gjerne tall på hvor mange prosent av de smittede 43-åringene som trener, spiser sunt, er slanke og ikke har underliggende sykdommer, som har blitt alvorlig syke (typ intensivavdeling)?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smitten øker i Danmark, og trolig vil de igjen klassifisere koronapandemien som samfunnskritisk. Det åpner for inngripende restriksjoner nok en gang. Danmark har ca 300 innlagte koronapasienter, vi har ca 200. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (1 time siden):

Han fikk myokarditt som følge av corona leser jeg. Samme som en del menn får av vaksinen, altså. 

Så veldig mange historier er det nå vel ikke? 

Men gi meg gjerne tall på hvor mange prosent av de smittede 43-åringene som trener, spiser sunt, er slanke og ikke har underliggende sykdommer, som har blitt alvorlig syke (typ intensivavdeling)?

Der ser man et eksempel på at myokarditt også er et problem med korona, mye vanligere enn ved vaksinasjon.

Det du spør om er umulig å finne svar på. Poenget var at det også er i utgangspunktet friske folk som blir dårlige av korona, som også er forholdsvis unge. Det er ganske vanlig å se folk argumentere for at man er så ung og frisk at man ikke trenger å ta vaksinen, men i det neste øyeblikk skrive om at de har barn som er ganske gamle. Er man 40+ er man ikke ung og frisk. Dessverre er det også slik at folkehelsen i Norge ikke nødvendigvis tilsier at folk flest skal kunne påberope seg å være i spesielt god form.

Long covid er også et problem, også for en del unge og friske. I Premier League for eksempel er flere eksempler på spillere som har vært ute lenge på grunn av covid-sykdom. Dette er i aller høyeste grad "unge og friske" folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (22 minutter siden):

Smitten øker i Danmark, og trolig vil de igjen klassifisere koronapandemien som samfunnskritisk. Det åpner for inngripende restriksjoner nok en gang. Danmark har ca 300 innlagte koronapasienter, vi har ca 200. 
 

Danmark åpnet to uker før oss og vi har nå den samme bratte stigningen som de har. Om to uker kommer vi også til å ligge rundt 300 innlagte. Det å vente med å innføre tiltak nå er som å pisse i buksa for å holde varmen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pterinochilus skrev (4 minutter siden):

Danmark åpnet to uker før oss og vi har nå den samme bratte stigningen som de har. Om to uker kommer vi også til å ligge rundt 300 innlagte. Det å vente med å innføre tiltak nå er som å pisse i buksa for å holde varmen.

Tipper det blir pressekonferanse og nasjonale tiltak og/eller anbefalinger i løpet av uka. Viser seg at mange velger ikke å følge lokale anbefalinger og dermed er det ikke nok til å snu smittekurven/antall innlagte. 

Endret av Babushka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (32 minutter siden):

Der ser man et eksempel på at myokarditt også er et problem med korona, mye vanligere enn ved vaksinasjon.

Det du spør om er umulig å finne svar på. Poenget var at det også er i utgangspunktet friske folk som blir dårlige av korona, som også er forholdsvis unge. Det er ganske vanlig å se folk argumentere for at man er så ung og frisk at man ikke trenger å ta vaksinen, men i det neste øyeblikk skrive om at de har barn som er ganske gamle. Er man 40+ er man ikke ung og frisk. Dessverre er det også slik at folkehelsen i Norge ikke nødvendigvis tilsier at folk flest skal kunne påberope seg å være i spesielt god form.

Long covid er også et problem, også for en del unge og friske. I Premier League for eksempel er flere eksempler på spillere som har vært ute lenge på grunn av covid-sykdom. Dette er i aller høyeste grad "unge og friske" folk.

Alle vet vel at unge og friske også kan bli alvorlig syke av korona. Men vi vet også at dette forekommer sjelden, statistisk sett. Unge og friske kan også bli alvorlig syke av influensa m.m. Hvem kategoriserer du som "unge og friske"? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (1 time siden):

Alle vet vel at unge og friske også kan bli alvorlig syke av korona. Men vi vet også at dette forekommer sjelden, statistisk sett. Unge og friske kan også bli alvorlig syke av influensa m.m. Hvem kategoriserer du som "unge og friske"? 

Alle vet ikke det nei, det virker i alle fall ikke sånn. Noen vurderer utrolig nok at vaksinen er farligere. Det er en feilvurdering, og det finnes en del av dem som betaler prisen for det valget nå.

"Unge og friske" er jo er først og fremst et argument brukt av antivaxxere her inne. Det var poenget. Statistisk sett er jo yngre, jo bedre, i forhold til korona, bortsett fra at de aller minste barna har kanskje litt høyere risiko enn andre barn.

Er man 44 år og i grei form, er man ikke nødvendigvis "ung og frisk" i denne sammenhengen. De fleste klarer sykdommen fint dog. Selv ble jeg ganske dårlig, men ikke innlagt. I 20-årene og i ganske god fysisk form uten underliggende sykdommer. Jeg vil neppe anbefale sykdommen foran vaksinen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i stor grad de aller eldste som ble beskyttet av tiltak som ligger inne nå. Flere fullvaksinerte med underliggende sykdommer.

Pluss på forkjølelsesvirus, RS, influensa osv. som tiltakene har bidratt til å øke betraktelig pga. svært begrenset sosial omgang i 1 1/2 år, så er det ikke rart flere sykehus sliter nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (6 minutter siden):

Alle vet ikke det nei, det virker i alle fall ikke sånn. Noen vurderer utrolig nok at vaksinen er farligere. Det er en feilvurdering, og det finnes en del av dem som betaler prisen for det valget nå.

"Unge og friske" er jo er først og fremst et argument brukt av antivaxxere her inne. Det var poenget. Statistisk sett er jo yngre, jo bedre, i forhold til korona, bortsett fra at de aller minste barna har kanskje litt høyere risiko enn andre barn.

Er man 44 år og i grei form, er man ikke nødvendigvis "ung og frisk" i denne sammenhengen. De fleste klarer sykdommen fint dog. Selv ble jeg ganske dårlig, men ikke innlagt. I 20-årene og i ganske god fysisk form uten underliggende sykdommer. Jeg vil neppe anbefale sykdommen foran vaksinen. 

Folk har nok bare ulikt utgangspunkt i inngangen til debatten. Jeg er blant dem som mener at unge og friske ikke skal utsette seg for ukjente og potensielt alvorlige vaksinebivirkninger nettopp fordi man vet statistisk sett at jo yngre man er desto mindre sjanse for alvorlig sykdomsforløp ved smitte. Man trenger ikke å være "antivaxxer" for å mene dette. Lite objektiv informasjon og mye sensur om vaksinene og pandemien i nyhetsbildet, urettferdig behandling/omtale av uvaksinerte, bekjente med alvorlige vaksinebivirkninger, både av koronavaksine og pandemrix-vaksinen, er alle faktorer som bidrar til å forme mitt standpunkt. Du er ung og frisk og klarte deg uten innleggelse ved smitte. Jeg var ung og frisk da jeg ble smittet av et annet virus for noen år siden, og ble innlagt. Senfølger fikk jeg og, veldig like symptomer til de som listes opp som long covid i dag. Alles meninger formes av noe. Man trenger ikke å være antivaxxer eller kunnskapsløs av den grunn. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (1 time siden):

Folk har nok bare ulikt utgangspunkt i inngangen til debatten. Jeg er blant dem som mener at unge og friske ikke skal utsette seg for ukjente og potensielt alvorlige vaksinebivirkninger nettopp fordi man vet statistisk sett at jo yngre man er desto mindre sjanse for alvorlig sykdomsforløp ved smitte. Man trenger ikke å være "antivaxxer" for å mene dette. Lite objektiv informasjon og mye sensur om vaksinene og pandemien i nyhetsbildet, urettferdig behandling/omtale av uvaksinerte, bekjente med alvorlige vaksinebivirkninger, både av koronavaksine og pandemrix-vaksinen, er alle faktorer som bidrar til å forme mitt standpunkt. Du er ung og frisk og klarte deg uten innleggelse ved smitte. Jeg var ung og frisk da jeg ble smittet av et annet virus for noen år siden, og ble innlagt. Senfølger fikk jeg og, veldig like symptomer til de som listes opp som long covid i dag. Alles meninger formes av noe. Man trenger ikke å være antivaxxer eller kunnskapsløs av den grunn. 

Har det vært urettferdig behandling av de uvaksinerte i Norge? Meg bekjent har de norske vaksinenekterne fått ta del i gjenåpningen på lik linje med andre. Hvorvidt det var lurt og rettferdig, kan dog diskuteres.

Det er jo nettopp slike holdninger der man roper om "sensur" som gjør at det blir vanskelig å ta seriøst. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

clyde skrev (På 7.11.2021 den 12.29):

Vi bør ikke ha flere nedstengninger igjen. Vi tåler ingenting lenger pga. tiltakene vi har levd med i snart 2 år. Jeg og ungene pluss mange jeg kjenner har aldri slitt så mye med forkjølelser som nå. Nok nedstengninger, det føkker bare til immunforsvaret vårt! 

Dette er spikeren satt i kista.

Vi må ha virus rundt oss for å styrke immunforsvaret vårt. Immunforsvaret til de fleste er nå svekket, pga nedstigningen og alt som var i fjor + tidligere i år. Siden immunforsvaret er svekket så er det fullt av forkjølelse virus i omløp + rs virus. Og det er jo virus rundt oss hele tiden, men siden immunforsvaret er svekket så blir forkjølelsene mer harde og langvarige enn det som normalt ville vært.

Det går ikke ann å rømme vekk fra noen virus. Ikke forkjølelser, ikke influensa, ikke omgangssyke, og heller ikke corona. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (5 minutter siden):

Dette er spikeren satt i kista.

Vi må ha virus rundt oss for å styrke immunforsvaret vårt. Immunforsvaret til de fleste er nå svekket, pga nedstigningen og alt som var i fjor + tidligere i år. Siden immunforsvaret er svekket så er det fullt av forkjølelse virus i omløp + rs virus. Og det er jo virus rundt oss hele tiden, men siden immunforsvaret er svekket så blir forkjølelsene mer harde og langvarige enn det som normalt ville vært.

Det går ikke ann å rømme vekk fra noen virus. Ikke forkjølelser, ikke influensa, ikke omgangssyke, og heller ikke corona. 

Akkurat, det er ufattelig ødeleggende. Ungene her har vært forkjølet/syke og hjemme fra bhg i hele oktober, akkurat nå er jeg og samboer også slått ut av kraftig forkjølelse. Og midt oppi alt dette så har jeg en stor eksamensoppgave som skal leveres neste mandag 😆 Fantastisk. Verken jeg eller samboer pleier å bli forkjølet, og ihvertfall ikke syke. Vet ikke om vi bare har vært heldige eller hva det er, men det er ingen tvil om at immunforsvaret vårt ikke fungerer slik det pleier å gjøre 🤧

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (16 minutter siden):

Har det vært urettferdig behandling av de uvaksinerte i Norge? Meg bekjent har de norske vaksinenekterne fått ta del i gjenåpningen på lik linje med andre. Hvorvidt det var lurt og rettferdig, kan dog diskuteres.

Det er jo nettopp slike holdninger der man roper om "sensur" som gjør at det blir vanskelig å ta seriøst. 

Det er frivillig å ta vaksine i Norge, ja. Men omtalen av uvaksinerte, f.eks i mediene og her på forumet, er ikke rettferdig. At uvaksinerte skal få all skyld for smitte ved utbrudd er utspekulert, all den tid man vet at fullvaksinerte blir smittet og smitter videre også. Uvaksinerte blir støtt og stadig utpekt som synderen, selv om smitteutbrudd også oppstår i miljøer, som på et sykehjem, hvor alle er fullvaksinerte. Tallene for smittede gjengis med vekt på insidens per 100 000 for å fremstille det som at nesten bare uvaksnerte blir smittet. Absolutte tall viser at det sirkulerer mye mer smitte blant fullvaksinerte. Relativt sett blir uvaksinerte oftere smittet (og det er viktig informasjon, ikke misforstå), men for de som ikke ser nærmere på tallene så blir dette gjengitt som at det er (eks.) fire ganger så mange uvaksinerte som er smittet (avhengig av hvilken uke man ser på). 

Rart at du ikke har sett noen antydning til sensur f.eks. i mediebildet. Har ikke vært mye nyansering etter at vaksinene ble innført. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (24 minutter siden):

Akkurat, det er ufattelig ødeleggende. Ungene her har vært forkjølet/syke og hjemme fra bhg i hele oktober, akkurat nå er jeg og samboer også slått ut av kraftig forkjølelse. Og midt oppi alt dette så har jeg en stor eksamensoppgave som skal leveres neste mandag 😆 Fantastisk. Verken jeg eller samboer pleier å bli forkjølet, og ihvertfall ikke syke. Vet ikke om vi bare har vært heldige eller hva det er, men det er ingen tvil om at immunforsvaret vårt ikke fungerer slik det pleier å gjøre 🤧

Kjenner meg igjen.

Guttungen vår startet i bhg I førsten av oktober. Fra han startet har han vært hjemme sikkert 15 dager pga forkjølelse. Han er fortsatt noe tett enda, men begynte i bhg igjen idag. Jeg og pappaen har også vært forkjølet.  Og det er mange i familien ellers som sliter med forkjølelse..

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...