Gå til innhold

Blir det innført smitteverntiltak igjen?


Gjest Optimo

Blir det innført smitteverntiltak igjen?   

280 stemmer

  1. 1. Når blir de første smitteverntiltakene innført igjen?

    • Oktober
      11
    • November
      61
    • Desember
      62
    • Januar
      33
    • Senere enn dette
      6
    • Det kommer ikke til å bli innført noen smitteverntiltak igjen
      107
  2. 2. Kommer noen sykehus til å få problemer med intensivkapasiteten kommende vinter?

    • Ja
      168
    • Nei
      112


Anbefalte innlegg

Vaksinerte innbyggere i Tromsø får takke sine uvaksinerte medmennesker for en ny runde med tiltak. Det er sikkert veldig populært. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mekkapekka skrev (1 time siden):

Gir innbyggerne ultimatum

Så nå skal folket få skylden for at kapasiteten på sykehusene er sprengt. Sånn går det når det skal spares til beinet i helsevesenet… Ironisk nok er det ikke covid som velter glasset, men blant annet hjemmeboende syke eldre som ikke har noe tilbud når de blir skrevet ut fra sykehuset… 

Det er ikke kapasiteten i sykehusene som er sprengt, det er mangel på kapasitet hos kommunene, slik at mange eldre pasienter blir liggende mye lengre på sykehuset enn de skal. Så er det da ikke plass til nye pasienter på sykehusene grunnet dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (18 minutter siden):

Det er ikke kapasiteten i sykehusene som er sprengt, det er mangel på kapasitet hos kommunene, slik at mange eldre pasienter blir liggende mye lengre på sykehuset enn de skal. Så er det da ikke plass til nye pasienter på sykehusene grunnet dette....

Nettopp. Helsevesenet i sin helhet er jo skjært inn til beinet….

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekkapekka skrev (5 minutter siden):

Nettopp. Helsevesenet i sin helhet er jo skjært inn til beinet….

Og det igjen handler om kommune-økonomi, blandet med at det nå er veldig vanskelig å få tak i arbeidskraft i alle bransjer. Så på tide at myndighetene begynner å "krype" for å få tilbake alle de svenske og danske sykepleierne de skremte bort for godt ved å stenge grensene.... 😉 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (4 minutter siden):

Og det igjen handler om kommune-økonomi, blandet med at det nå er veldig vanskelig å få tak i arbeidskraft i alle bransjer. Så på tide at myndighetene begynner å "krype" for å få tilbake alle de svenske og danske sykepleierne de skremte bort for godt ved å stenge grensene.... 😉 

Ja. Ettervirkningen av pandemien vil vises lenge. Særlig helse burde prioriteres. Gjerne gjøre det mer attraktivt å utdanne seg den veien… mange brenner lyset i begge ender bare etter få år i sykepleien feks…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (2 timer siden):

Vaksinerte innbyggere i Tromsø får takke sine uvaksinerte medmennesker for en ny runde med tiltak. Det er sikkert veldig populært. 

Så det er bare uvaksinerte som smitter?  De jeg kjenner som er uvaksinerte tar hensyn og bruker munnbind, holder avstand og spriter hender fordi de vaksinerte er så redd oss. Vi er også pålagt å holde oss hjemme ved symptomer. Slutt å skylde på mindretallet. Smitten øker drastisk nå, vaksineringen har aldri vært så høy. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, zemer said:

Så det er bare uvaksinerte som smitter?  De jeg kjenner som er uvaksinerte tar hensyn og bruker munnbind, holder avstand og spriter hender fordi de vaksinerte er så redd oss. Vi er også pålagt å holde oss hjemme ved symptomer. Slutt å skylde på mindretallet. Smitten øker drastisk nå, vaksineringen har aldri vært så høy. 

143 av 397 smittede i Tromsø i uke 43 var barn under 14 år, så vi får bare håpe at innbyggerne i Tromsø ikke går rundt og klandrer dem...

Av voksne, altså fra 15 og opp, var 83 uvaksinerte, 32 delvaksinerte og 139 fullvaksinerte.

Det er vel sannsynlig at det samme skjer i andre byer når smitten sprer seg til resten av landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (47 minutter siden):

Så det er bare uvaksinerte som smitter?  De jeg kjenner som er uvaksinerte tar hensyn og bruker munnbind, holder avstand og spriter hender fordi de vaksinerte er så redd oss. Vi er også pålagt å holde oss hjemme ved symptomer. Slutt å skylde på mindretallet. Smitten øker drastisk nå, vaksineringen har aldri vært så høy. 

De sørger for at det er mer smitte I samfunnet enn nødvendig, så ja, jeg klandrer dem.

Vi kommer til å slite med dette viruset i evigheter på grunn av noen frivillig velger å være smittebærere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likt å se den norske vaksinemotstander som hadde levd tett på i en indisk storby og sett lik bæres ut rett forbi nesen sin, en etter en.. Den overarmen hadde temmelig raskt gjort seg klar til et sprøytestikk.. tipper jeg på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (20 minutter siden):

De sørger for at det er mer smitte I samfunnet enn nødvendig, så ja, jeg klandrer dem.

Vi kommer til å slite med dette viruset i evigheter på grunn av noen frivillig velger å være smittebærere.

Eller man kan si det som det er - vaksineeffekten er altfor dårlig, dessverre. 2719 nye smittede fullvaksinerte i uke 43, og de fullvaksinerte er i klart flertall blant de innlagte.

https://www.fhi.no/publ/2020/koronavirus-ukerapporter/

 

Endret av Pivot
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (På 26.9.2021 den 10.49):

En litt uhøytidelig avstemning. Er Norge gjenåpnet for godt eller kommer vi til å se restriksjoner i hverdagen igjen, enten i form av lokale eller nasjonale tiltak? 

Hva tror du? 

Og som bonusspørsmål, hvordan tror du det går med sykehusene?

 

tror heller de finner ut st vi må ta dose 3 av vaksinen. Tror de over 60 eller 65 skal begynbe å få det snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pingvinboogie skrev (1 time siden):

143 av 397 smittede i Tromsø i uke 43 var barn under 14 år, så vi får bare håpe at innbyggerne i Tromsø ikke går rundt og klandrer dem...

Av voksne, altså fra 15 og opp, var 83 uvaksinerte, 32 delvaksinerte og 139 fullvaksinerte.

Det er vel sannsynlig at det samme skjer i andre byer når smitten sprer seg til resten av landet.

vaksinerte kan og bli smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
Final Fantasy skrev (18 timer siden):

Jeg skulle gjerne sett at det ble mer fokus på å forbedre helsa si. Metabolsk friske mennesker får knapt symptomer av covid-19. Kutte ned på karbohydrater, spise mer animalsk, kutte ned på plantefett.

Det er jo sant, vi ønsker jo å være sunne og friske, men dette har jo med teori og praksis, viljestyrke og alt.  Jeg vet hvordan det skal være og hvordan det skal gjøres, men klarer likevel å lukke både øyne og ører og ikke lytte til og lystre det jeg selv befaler meg til å gjøre. Jeg har ingen unnskyldning for manglende kjernesunnhet, og tror heller ikke det hjelper noe å legge meg flat. Da sovner jeg bare.

Bortsett fra det har jeg stor tro på og god erfaring med kostholdet du nevner, men altså, ting skjærer seg iblant, også fordi det er dyrt å gjøre det godt nok når matvarer fra vanlige butikker ikke er bra nok.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (43 minutter siden):

Eller man kan si det som det er - vaksineeffekten er altfor dårlig, dessverre. 2719 nye smittede fullvaksinerte i uke 43, og de fullvaksinerte er i klart flertall blant de innlagte.

https://www.fhi.no/publ/2020/koronavirus-ukerapporter/

Ikke så rart da fullvaksinerte utgjør et flertall av befolkningen. De fleste I høyrisikogruppene har hatt vett til å vaksinere seg. Noen av dem er dog fortsatt veldig utsatt.

I og med at nærmere 90 % av den voksne befolkningen er vaksinert, og en god porsjon av de uvaksinerte er under 40 år, og dermed mindre utsatt i utgangspunktet burde bildet på innleggelser vært mye, mye skjevere dersom vaksinere ikke hadde effekt. 

Dog virker det som at boosterdoser er nødvendig, samt at vaksinene ikke fungerer så godt for å beskytte mot å bli smittet av deltavarianten som tidligere varianter. Det fører dog kun til at det sannsynligvis blir nødvendig å vaksinere flere. Derfor bør man straks begynne å bruke andre virkemidler for å pushe de uvaksinerte til å vaksinere seg, slik man gjør i stadig flere land. Norge bør følge etter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, Maleficenta said:

vaksinerte kan og bli smittet.

Ja, det var poenget mitt. Det blir feil å gi all skylden for tiltak på uvaksinerte når dobbelt så mange av de voksne smittede er fullvaksinerte.

Det er så trist at vaksinen ikke fungerte som den skulle. Jeg er uvaksinert av medisinske årsaker, men håpet jo på at venner og slektninger i risikogruppene skulle være nitti prosent beskyttet i lang lang tid slik som det var snakk om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (4 minutter siden):

Ikke så rart da fullvaksinerte utgjør et flertall av befolkningen. De fleste I høyrisikogruppene har hatt vett til å vaksinere seg. Noen av dem er dog fortsatt veldig utsatt.

I og med at nærmere 90 % av den voksne befolkningen er vaksinert, og en god porsjon av de uvaksinerte er under 40 år, og dermed mindre utsatt i utgangspunktet burde bildet på innleggelser vært mye, mye skjevere dersom vaksinere ikke hadde effekt. 

Dog virker det som at boosterdoser er nødvendig, samt at vaksinene ikke fungerer så godt for å beskytte mot å bli smittet av deltavarianten som tidligere varianter. Det fører dog kun til at det sannsynligvis blir nødvendig å vaksinere flere. Derfor bør man straks begynne å bruke andre virkemidler for å pushe de uvaksinerte til å vaksinere seg, slik man gjør i stadig flere land. Norge bør følge etter.

Uvaksinerte blir oftere registrert smittet, men blant smittede er det liten og tilnærmet samme risiko for innleggelse i begge grupper (vaksinert/uvaksinert), dersom man ser på tallene fra FHI for uke 43. Poenget mitt er at risikoen for innleggelse blant smittede er ikke mye høyere for uvaksinerte sammenlignet med fullvaksinerte, selv om det fremstilles slik ved å se på insidens (per 100 000). Vi vet også lite om underliggende tilstander blant de innlagte, utenom høy medianalder blant fullvaksinerte. 

Jeg sier ikke med dette at vaksinene ikke har en effekt, for det har de. Effekten er bare mye lavere enn forventet, da veldig mange fullvaksinerte blir smittet, og en liten andel av disse blir alvorlig syke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (1 time siden):

Uvaksinerte blir oftere registrert smittet, men blant smittede er det liten og tilnærmet samme risiko for innleggelse i begge grupper (vaksinert/uvaksinert), dersom man ser på tallene fra FHI for uke 43. Poenget mitt er at risikoen for innleggelse blant smittede er ikke mye høyere for uvaksinerte sammenlignet med fullvaksinerte, selv om det fremstilles slik ved å se på insidens (per 100 000). Vi vet også lite om underliggende tilstander blant de innlagte, utenom høy medianalder blant fullvaksinerte. 

Jeg sier ikke med dette at vaksinene ikke har en effekt, for det har de. Effekten er bare mye lavere enn forventet, da veldig mange fullvaksinerte blir smittet, og en liten andel av disse blir alvorlig syke. 

De som har høyest risiko fikk vaksine først. De fikk den med kort mellomrom, de fleste fikk kun Pfizer og det begynner å bli lenge siden. Dette gjør at effekten for en del, særlig eldre, med dårligere respons på vaksinen nå blir så dårlige at de blir lagt inn.

Kombinerer man dette med relativt mange uvaksinerte, høy smitte i samfunnet og deltavarianten, som både et mer smittsom og vaksinene fungerer noe dårligere på, så er det ikke spesielt overraskende. 

Løsningen blir nok at flere får boosterdoser, og det haster litt nå. Samtidig må man gjøre noe med at det er såpass mange som ikke har vaksinert seg. Det er åpenbart ikke nok for å holde dette viruset i sjakk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...