Gå til innhold

Hvorfor skal jeg ta vaksinen nå?


molly83

Anbefalte innlegg

Athod skrev (7 minutter siden):

Hva mener du med at vi som enkeltpersoner ikke kan påvirke det? Jo færre folk som tar vaksina her i Norge jo mindre vil vi bestille framover og flere vil derfor bli tilgjengelige til for bla. u-land.

 

Jeg mener ikke vaksina er fæl, har tatt den selv jeg. Uansett så er jo risikovurdering annerledes for en ung frisk person enn en eldre som fort kan bli veldig syk var korona. 

Det jeg syns er fælt er den moralistiske holdningen jeg ser mange har mot de som er uvaksinerte.

Hvis jeg ikke tar imot vaksinen så blir den kastet, rett og slett . 
Det er naivt å tro at om vi bestiller mindre så blir det mer tilgjengelighet for i Afrika. 
En av løsningene er at de åpner for at de får produsere vaksinen sjøl og distribuere det videre. 
Det var iallefall det jeg leste her om dagen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Festlig skrev (5 minutter siden):

Hvis jeg ikke tar imot vaksinen så blir den kastet, rett og slett . 
Det er naivt å tro at om vi bestiller mindre så blir det mer tilgjengelighet for i Afrika. 
En av løsningene er at de åpner for at de får produsere vaksinen sjøl og distribuere det videre. 
Det var iallefall det jeg leste her om dagen. 

Den har en holdbarhet på 6-9måneder etter det første jeg kunne se, så hvorfor blir den kastet? Er vel bare å redusere den framtidige ordren?

Hvis det virkelig er naivt så er det noe som heter å gjøre ting ut av prinsipp også. 

Syns det er helt latterlig at folk her i Norge skal presse unge friske folk til å ta vaksina, mens det andre steder i verden er eldre og andre med nedsatt helse som desperat venter på sin tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig skrev (5 timer siden):

Ja, siden torsdag i forrige uke. 
Jeg fikk fortalt hva som skjer når du kommer inn for behandling, uvaksinert, siden jeg ble ble krevd for dokumentasjon ang smitte og symptom. 
Jeg spurte hva de gjør med de uvaksinerte. 
Skulle bare mangle at vi ikke ble skjermet mor hverandre 

Du vet ikke hvem som jobber der som uvaksinert. Kanskje vi møtes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig skrev (21 timer siden):

Var på sykehuset en tur for noen dager,  og der fikk jeg se hva de uvaksinerte måtte gjøre for i det hele tatt å slippe inn 

Det tror jeg ingen ting på. Har selv vært på sykehus og også flere som jeg kjenner, både uvaksinerte og vaksinerte.  Alle blir spurt standardspørsmålene om symptomer etc. og intet annet. Tidligere måtte alle ha munnbind, de siste flere måneder ingen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

molly83 skrev (23 timer siden):

.. Alt åpnes og de fleste er vaksinert. Hvis man ser bort i fra at jeg selv blir syk av korona, hva er argumentene?

Fordi du er empatisk og vil beskytte de som ikke kan ta vaksinen eller de blant de eldre/syke som vaksinen ikke virker så godt på. 

(Og så vil du antagelig få korona, du kommer antagelig ikke til å dø, men long-covid er en reell mulighet og ikke noe å glede seg til, akkurat.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (22 timer siden):

Så for å beskytte vaksinerte, må alle vaksinere seg for at beskyttelsen skal virke? 🤔

Når flere velger å ikke vaksinere seg, så spres jo viruset raskere.  Flere folk blir mer syke og presset på helsevesenet øker.  Er du vaksinert så kan du fremdeles få covid, men sjansen for å bli alvorlig sjuk er mindre. Det gir mindre press på helsevesenet. 

I USA er det flest vaksinerte enn uvaksinerte, likevel utgjør de uvaksinerte flere millioner. Og resultatet synes nå. Intensivplassene i flere delstater er fulle. Folk får ikke behandling. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/24/2021 at 5:53 PM, Callisto83 said:

Det kan jo være lurt å få litt beskyttelse i kroppen nå som det egentlig bare blir et tidsspørsmål før du faktisk får covid. Det er ikke sånn at viruset på magisk vis har blitt helt ufarlig bare fordi samfunnet åpnes opp.

Jeg er enig med deg at nå er det farligere for de uvaksinerte. Jeg har bare en dose pga medisinske årsaker. Venter på å få dose nummer 2. Er litt engstelig for bivirkninger siden jeg fikk sterke av dose 1. Men vurderer å få tatt den for nå føles det litt utryggt å ikke være fullvaksinert. 

Jeg får nesten gåsehud av tvsendingene av åpningen i dag. 🙄 Men glad for å ha en dose. ❤

Endret av Eloise12345
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (2 timer siden):

Du vet ikke hvem som jobber der som uvaksinert. Kanskje vi møtes.

Mulig at det er mange uvaksinerte der du jobber, men hun som tok imot meg var det iallefall. 
Jeg antar at alle som jobber på sykehuset er vaksinerte. Vil de ha liv på samvittigheten ?

Det var en uvaksinert som jobbet på pleiehjem i Molde. 
Den pleieren greide å smitte 3 pasienter, og noen havnet på sykehuset . 
Kjempegreier !! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (2 timer siden):

Det tror jeg ingen ting på. Har selv vært på sykehus og også flere som jeg kjenner, både uvaksinerte og vaksinerte.  Alle blir spurt standardspørsmålene om symptomer etc. og intet annet. Tidligere måtte alle ha munnbind, de siste flere måneder ingen.

Neivel, ikke tro på det du. 
De må kunne skille ut de uvaksinerte fordi de er en utsatt gruppe som kan bli smittet og smitte andre . 
Standarddpørsmålene kom utenom. 
Jeg skulle ta en operasjon

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (17 timer siden):

Jeg tar vaksiner som har blitt testet og som har langtidsstudier som demonstrerer at de er trygge, og det har så godt som alle vaksiner man kan få i norge bortsett fra covid-vaksinen.

Jeg har ikke et problem med vaksiner, jeg har et problem med eksperimentelle behandlinger det ikke eksisterer langtidsstudier for.

Vaksinen er godt testet . Grunnen til at den kunne utvikles såpass rakt var at høy prioritert og god finansiering., og man delte informasjon fortløpende., i et bredt internasjonalt samarbeid.  Med en pandemi i full blomst har all  papir arbeid og godkjennings prosesser blitt prioritert  fortløpende. Den har gått igjennom samme krav til dokumentasjon og kvalitet som andre vaksiner kreves, og uttesting i tre  stadier av testing

Det er funnet lite alvorlige bivirkninger, og de  som er rapportert er gjerne de samme man ser hos de som blir smittet  av viruset,

AstraZeneca- og Johnson & Johnson-vaksinene er flere steder satt på pause grunnet flere tilfeller av cerebral trombose. 

Risikoen for å utvikle en livstruende blodpropp er langt høyere med covid-19 enn med vaksinen. Sjansen for at dette skal skje etter vaksinasjon angis å være mellom 1 per 100.000 og 1 per 1 million, mens tall fra USA viser at sjansen for å dø av covid-19 er 1 per 6008.

 

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/risiko-for-cerebral-blodpropp-ved-covid-19/?fbclid=IwAR2b4cH4YwjZt9COSPpLTrUMhd4akddZOxQftcQiUbgBhvDa3-gqfVT9bZo

 

Det er påvist at vaksinene til Pfizer og Moderna i sjeldne tilfeller kan føre til betennelse i hjertemuskelen, myokarditt, og i hjerteposen, perikarditt.

En amerikansk studie viser at det er høyere risiko for å få hjertebetennelse ved covid-sykdom enn ved vaksinering.

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2021/09/01/195784313/studie-storre-fare-for-hjertebetennelse-ved-smitte-enn-vaksinering

En studie av 6,2 mill ,viser at vaksinen er trygg, og gir få  alvorlige bivirkninger

Study of 6.2 million patients by Kaiser Permanente and CDC researchers will continue for 2 years.

Federal and Kaiser Permanente researchers combing the health records of 6.2 million patients found no serious health effects that could be linked to the 2 mRNA COVID-19 vaccines.

https://scitechdaily.com/study-of-6-2-million-patients-reveals-no-serious-health-effects-linked-to-mrna-covid-19-vaccines/

Dette  er veldig lovede , også på lang sikt. Det er ingen ting som tyder på at det plutselig skal dukke opp en uventet bivirkning  Milliarder av doser er satt verden over 

 

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig skrev (14 timer siden):

Mulig at det er mange uvaksinerte der du jobber, men hun som tok imot meg var det iallefall. 
Jeg antar at alle som jobber på sykehuset er vaksinerte. Vil de ha liv på samvittigheten ?

Det var en uvaksinert som jobbet på pleiehjem i Molde. 
Den pleieren greide å smitte 3 pasienter, og noen havnet på sykehuset . 
Kjempegreier !! 

Ikke alle som jobber på sykehus er vaksinert nei. Hvorfor anta det? Vaksinen er like frivillig for oss som for andre.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 9/24/2021 at 5:56 PM, molly83 said:

Ønsker argumenter som ser bort i fra at jeg blir smittet som sagt.. 

 

ts

Hadde du dratt på ferie til ett land med påvist rabies uten og ha tatt vaksinen? Hvorfor tror du kopper er regnet som utryddet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (1 time siden):

Ikke alle som jobber på sykehus er vaksinert nei. Hvorfor anta det? Vaksinen er like frivillig for oss som for andre.

 

Helt utrolig for en innstilling av helsearbeidere ! 
Jeg kommer iallefall til å spørre de som skal behandle meg om de er vaksinert. 
Så får en se om de har ryggrad til å være ærlig, for jeg vil ikke ha de i nærheten av meg i en behandlingssituasjon 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig skrev (10 minutter siden):

Helt utrolig for en innstilling av helsearbeidere ! 
Jeg kommer iallefall til å spørre de som skal behandle meg om de er vaksinert. 
Så får en se om de har ryggrad til å være ærlig, for jeg vil ikke ha de i nærheten av meg i en behandlingssituasjon 

Du kan gjerne spørre,men  vi har ikke opplysningsplikt. Helseopplysninger er ganske strengt. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

zemer skrev (1 minutt siden):

Du kan gjerne spørre,men  vi har ikke opplysningsplikt. Helseopplysninger er ganske strengt. 

 

Det er vel for beskytte pasientene og seg selv at pleiere spør oss pasientene om det samme?  
Skal jeg svare de at nei, helseopplysningene mine er private? 
Er det en lov for meg og en for deg ? 
Skjerpings ! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

molly83 skrev (På 24.9.2021 den 17.49):

.. Alt åpnes og de fleste er vaksinert. Hvis man ser bort i fra at jeg selv blir syk av korona, hva er argumentene?

For å bidra til å beskytte de som ikke kan vaksinere seg og som kan risikere å bli virkelig alvorlig syk. F.eks kreftpasienter osv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xanadus skrev (2 minutter siden):

For å bidra til å beskytte de som ikke kan vaksinere seg og som kan risikere å bli virkelig alvorlig syk. F.eks kreftpasienter osv. 

kreftpasienter kan vaksinere seg. De har til og med prioritet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig skrev (19 timer siden):

Det er vel for beskytte pasientene og seg selv at pleiere spør oss pasientene om det samme?  
Skal jeg svare de at nei, helseopplysningene mine er private? 
Er det en lov for meg og en for deg ? 
Skjerpings ! 

Loven gjelder da alle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...