Gå til innhold

Hvorfor skal jeg ta vaksinen nå?


molly83

Anbefalte innlegg

Siden argumentene om å gjøre ditt for felleskapet ikke fører fram, så må du forvente negative sosiale konsekvenser av å nekte å bli vaksinert. Med mindre du lever i en skjermet boble av bare vaksinemotstandere som har hentet holdningene sine fra randoms på FB, så må du tåle at folk rundt deg ser på deg som en konspitulling. Det kan være ganske belastende i lengden vil jeg tro. Du får det stemplet uansett. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir interessant å se hva som skjer nå når samfunnet åpner, og den smitten som er får spre seg til de ubeskyttede og uvaksinerte. 
De har mye større sjanse for å bli syke siden folket tar rennfart for å komme seg på livet igjen. Festivaler og fullt trykk..  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (3 minutter siden):

2. Om du vil reise utenlands de neste årene så bør du ta vaksine. Mange land har  nok med egne antivaxere å stri med, de vil neppe invitere flere.

Blir spennende hva forsikringsselskapene sier til dette. Få Covid i utlandet og så bli alvorlig syk, vil gi lege regninger i millionklassen. Land som har dårligere helsevesen så er løpet kjørt. Frakt hjem kommer på 100.000 vis av kroner om det i det hele tatt er mulig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (3 minutter siden):

Blir spennende hva forsikringsselskapene sier til dette. Få Covid i utlandet og så bli alvorlig syk, vil gi lege regninger i millionklassen. Land som har dårligere helsevesen så er løpet kjørt. Frakt hjem kommer på 100.000 vis av kroner om det i det hele tatt er mulig.

Frister ikke veldig å reise så mye enda i alle fall. 

Men jeg vil tro jeg tar meg en tur til Storbritannia i løpet av vinteren, med mindre situasjonen endrer seg veldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (Akkurat nå):

Frister ikke veldig å reise så mye enda i alle fall. 

Men jeg vil tro jeg tar meg en tur til Storbritannia i løpet av vinteren, med mindre situasjonen endrer seg veldig. 

Jeg også skygger unna det neste året og ser det an. Har reist mye hittil i livet og må ikke. Har hatt fantastiske ferieopplevelser her hjemme 2 år nå :) og har bare sett deler av landet mitt. En sydentur til et land med lite smitte kan bli aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Example said:

Du må gjerne vise til noen kilder her..

Kilden til det med at vaksinerte dør i mye høyere tempo enn uvaksinerte i alder 90+ i israel kommer fra FDA høringen som var 17 september. Dette er selvsagt basert på forskningsrapport, men jeg har ikke leste den, bare sett opptaket av høringen. Hele opptaket av den høringen ligger ute, og det er nok ikke vanskelig å finne "highlights" fra den, det er en grunn til at de stemte 16-2 imot å tillate booster shots. 

Når det gjelder tallene fra irland så prøver jeg å finne kilden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kipling skrev (6 minutter siden):

Kilden til det med at vaksinerte dør i mye høyere tempo enn uvaksinerte i alder 90+ i israel kommer fra FDA høringen som var 17 september.

Mennesker i den aldersgruppen vil dø i stort tempo uansett og skal man få noe som helst riktige tall på det må det sees over flere år for å kunne si noe som helst om det. Alt annet vil være variasjoner og bare det. Underliggende sykdommer blant annet og hvilke sykdommer dette er. Noen eldre har et ras av slike andre har ingen. Da sier det seg selv at tallen aldri kan bli sikre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

molly83 skrev (7 timer siden):

Ønsker argumenter som ser bort i fra at jeg blir smittet som sagt.. 

 

ts

Men det er jo hele greia!  Å ikke bli smittet, eller få mindre sykdom om du blir smittet? Hvilke argumenter finnes det for p-piller utenom å ikke bli gravid?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Antiviruset said:

Mennesker i den aldersgruppen vil dø i stort tempo uansett og skal man få noe som helst riktige tall på det må det sees over flere år for å kunne si noe som helst om det. Alt annet vil være variasjoner og bare det. Underliggende sykdommer blant annet og hvilke sykdommer dette er. Noen eldre har et ras av slike andre har ingen. Da sier det seg selv at tallen aldri kan bli sikre.

Joda, men hvorfor skulle vaksinerte 90åringer ha så mye mer ras av disse enn uvaksinerte 90åringer? Og nå er israel et land med 9 millioner mennesker, så de burde ha nok 90åringer til at disse tallene er statistisk signifikante med god margin. 94% til 82% er ikke en liten reduksjon, det er ganske mange vaksinerte som må ha dødd for at raten har droppet så hard. Nå er selvsagt utskiftingen i 90+ alderskategorien høyere enn for andre, men det er ikke som om 89åringer i israel generelt sett er uvaksinerte så tror ikke det har noen særlig stor påvirkning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar du ikke tar andre vaksiner heller da? Hopper på fly til Østen uten hepatitt-vaksine? Det kan bli sprekt. 

Lykke til, sier jeg bare 🤣🤣 Du får krysse fingrene for at Corona ikke muterer igjen, - noe som kan skje når vi har anti-vaxxers løpende rundt som gale høns.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vinterjenta said:

Antar du ikke tar andre vaksiner heller da? Hopper på fly til Østen uten hepatitt-vaksine? Det kan bli sprekt. 

Lykke til, sier jeg bare 🤣🤣 Du får krysse fingrene for at Corona ikke muterer igjen, - noe som kan skje når vi har anti-vaxxers løpende rundt som gale høns.

Jeg tar vaksiner som har blitt testet og som har langtidsstudier som demonstrerer at de er trygge, og det har så godt som alle vaksiner man kan få i norge bortsett fra covid-vaksinen.

Jeg har ikke et problem med vaksiner, jeg har et problem med eksperimentelle behandlinger det ikke eksisterer langtidsstudier for.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (1 time siden):

Jeg tar vaksiner som har blitt testet og som har langtidsstudier som demonstrerer at de er trygge, og det har så godt som alle vaksiner man kan få i norge bortsett fra covid-vaksinen.

Jeg har ikke et problem med vaksiner, jeg har et problem med eksperimentelle behandlinger det ikke eksisterer langtidsstudier for.

Alltid like morsomt. "Jeg har ikke problemer med andre vaksiner, bare akkurat denne". Alle vaksiner var en gang "eksperimentelle". Hvordan kan man forvente "langtidsstudier" av vaksiner som har blitt testet og definert som trygge av et forskningsmiljø når de er rettet mot et nytt virus som ikke eksisterte før 2019? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Kipling said:

Jeg sa ikke at flere vaksinerte blir innlagt i absolutte tall, jeg sa at disproporsjonalt mange vaksinerte blir innlagt. Med andre ord hvis du ser på vaksinerte innleggelser og deler det på vaksinerte mennesker og så gjør det samme for uvaksinerte så får du en høyere rate av innleggelser for de vaksinerte enn for de uvaksinerte. Så du finner en positiv korrelasjon mellom vaksinasjon og innleggelse, hvor det statistisk sett ser ut til at vaksinasjon øker sannsynligheten for innleggelse. Hadde det vært helt i starten hvor bare de sykeste var vaksinerte så fair enough, men dette er nye tall fra irland hvor mesteparten av friske også er vaksinert og da er det en smule merkelig. 

Og ja det er mange av dem som dør av vaksinen, det er poenget med tallene som viser at vaksineraten blant de over 90 år i israel faktisk går ned...

Den mest sannsynlige forklaringen er at du og/eller eller den du siterer har misforstått noe.

Du kan ikke bare komme med sånne påstander uten å legge ved kilder om du har lyst til å bli tatt seriøst.

Inleggelsesrater blant vaksinerte/uvaksinerte betyr også veldig lite om ikke man justerer for risikofaktorer, og da spesielt alder.

Tallene dine angående 90+ i Israel rimer heller ikke med at eldre over 65 i USA blir tilbudt boosterdose.

 

Endret av gjest:)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kipling skrev (6 timer siden):

Kilden til det med at vaksinerte dør i mye høyere tempo enn uvaksinerte i alder 90+ i israel kommer fra FDA høringen som var 17 september. Dette er selvsagt basert på forskningsrapport, men jeg har ikke leste den, bare sett opptaket av høringen. Hele opptaket av den høringen ligger ute, og det er nok ikke vanskelig å finne "highlights" fra den, det er en grunn til at de stemte 16-2 imot å tillate booster shots. 

Når det gjelder tallene fra irland så prøver jeg å finne kilden.

Tallene fra Irland er bare tull uansett. Jeg søkte det opp og fant masse kilder som sier det stikk motsatte, og linket til en av dem over her.

Du må nesten også finne en kilde på dette med Israel. At du mener noen har hevdet dette om Israel i en høring i USA er ikke god dokumentasjon på at det er sånn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig skrev (8 timer siden):

Nei, men jeg måtte vise de vanlige papir ang jeg var uten symptom + og at jeg var fullvaksinert . 
De som ikke er vaksinerte måtte sitte med munnbind og på avstand fra andre fordi de ikke er beskyttet mot smitte og motsatt . 
De fikk jeg informasjon fra personale 
 

Må være noe veldig nytt dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du vaksinere deg nå så er det kun på grunn av din egen helse. Tenker du på å redde flest liv så lar du 70årige Mbeke fra Nigeria komme før deg i køen. 

Når det er nok tilgjengelige vaksinedoser til hele den eldre befolkningen i verden så kan folket her begynne med å moralisere, ikke før.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

zemer skrev (2 timer siden):

Må være noe veldig nytt dette. 

Ja, siden torsdag i forrige uke. 
Jeg fikk fortalt hva som skjer når du kommer inn for behandling, uvaksinert, siden jeg ble ble krevd for dokumentasjon ang smitte og symptom. 
Jeg spurte hva de gjør med de uvaksinerte. 
Skulle bare mangle at vi ikke ble skjermet mor hverandre 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (2 timer siden):

Skal du vaksinere deg nå så er det kun på grunn av din egen helse. Tenker du på å redde flest liv så lar du 70årige Mbeke fra Nigeria komme før deg i køen. 

Når det er nok tilgjengelige vaksinedoser til hele den eldre befolkningen i verden så kan folket her begynne med å moralisere, ikke før.

Ja, det er riktig å satse på å få vaksinert de fattige landene som ikke har et velutviklet helsesystem. De trenger all den hjelp de kan få. 
Men vi som enkeltpersoner har ikke mulighet til å styre det. 
Men vent litt … siden vi er så moralske her i landet og på KG, vil vi virkelig de menneskene så vondt at vi gir dem denne fæle vaksinen som flere her i Norge ikke vil ha ? 
Den er jo livsfarlig ??

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

molly83 skrev (17 timer siden):

Ønsker argumenter som ser bort i fra at jeg blir smittet som sagt.. 

 

ts

Fordi du bidrar til å smitte andre som ikke kan vaksineres eller som ikke har nytte av vaksinen oga 

Også kalt solidaritet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig skrev (7 minutter siden):

Ja, det er riktig å satse på å få vaksinert de fattige landene som ikke har et velutviklet helsesystem. De trenger all den hjelp de kan få. 
Men vi som enkeltpersoner har ikke mulighet til å styre det. 
Men vent litt … siden vi er så moralske her i landet og på KG, vil vi virkelig de menneskene så vondt at vi gir dem denne fæle vaksinen som flere her i Norge ikke vil ha ? 
Den er jo livsfarlig ??

Hva mener du med at vi som enkeltpersoner ikke kan påvirke det? Jo færre folk som tar vaksina her i Norge jo mindre vil vi bestille framover og flere vil derfor bli tilgjengelige til for bla. u-land.

 

Jeg mener ikke vaksina er fæl, har tatt den selv jeg. Uansett så er jo risikovurdering annerledes for en ung frisk person enn en eldre som fort kan bli veldig syk var korona. 

Det jeg syns er fælt er den moralistiske holdningen jeg ser mange har mot de som er uvaksinerte.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...