Gå til innhold

fordeling av rom - fellesbarn og stebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Om noen år vil nok jenta ha større garderobe en 90cm, og dobbelseng. Hvor stort er egentlig det minste rommet? Jeg tenker at man ikke må ha alle lekene til lillebror fremme, noe kan lagres på deres soverom/bod, så blir lekene nye hver gang man bytter. 

Anonymkode: 20667...d25

Er det vanlig at unger har dobbeltsenger? 

Hilsen vokste opp med 70-seng og tok aldri skade av det...

Anonymkode: e0155...a12

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er det vanlig at unger har dobbeltsenger? 

Hilsen vokste opp med 70-seng og tok aldri skade av det...

Anonymkode: e0155...a12

Mine barn har 120 og 150 seng.

Jeg synes dere skal diskutere dette med jenta og være åpne for hennes mening. En to-åring trenger ikke stort rom, samtidig så forstår jeg det er fristende å gi det barnet som bor der fast mest plass.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er helt naturlig å omrokkere når hun bare er der 40% av tiden. 

Mannen har også en jente fra før som er hos oss 40% og da vi kjøpte felles bolig, så kjøpte vi med ett ekstra soverom til henne, pluss to bad (hun er pre-teen og bruker en evighet på badet). Vi måtte strekke økonomien for dette, men det var jo viktig at hun hadde alt hun trengte og at hun følte seg velkommen. Nesten rett etter kontrakten var signert, sa hun at hun ville bo fulltid hos mor. Så de 2,5-3 millionene vi la inn ekstra for hennes del (bor sentralt i Oslo) kunne vi spart oss. Men vi hadde vel egentlig ikke noe valg - vi kunne ikke kjøpt noe der det ikke var plass til henne. Så det blir et ekstra hjemmekontor.

Anonymkode: d9bf4...be0

Men det er jo ikke akkurat tapte penger, det er verdier dere sitter på. 

Anonymkode: 893de...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står oppi det samme selv…. Her har vi ett fellesbarn, to som er her 50% og en tenåring som kun er her noen helger. Gjett hvem som har det største rommet?? Jo, det er tenåringen… Fellesbarnet har et kott- til sammenligning! Fellesbarnet har masse leker, vugge, kleskap og seng. Ingen gulvplass. Tenåringen har en seng, en pult og en kommode…

Men jeg vet det blir ramaskrik hvis jeg prøver å gjøre noe med det. Stemor vettu… Alt jeg sier og gjør blir tolket i værste mening.

 

Anonymkode: 351bf...f63

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men det er jo ikke akkurat tapte penger, det er verdier dere sitter på. 

Anonymkode: 893de...563

Selvsagt, jeg har ikke hevdet det er tapte penger. Men vi hadde prioritert annerledes om omstendighetene var annerledes. Det er heller ikke gitt at man får samme verdistigning når man kommer opp i prissegmentet vi etterhvert har måttet konkurrere i. Vi hadde kanskje heller nedbetalt noe gjeld, hatt en buffer eller investert pengene annerledes. Boligen er heller ikke utformet slik at vi enkelt kan leie ut den delen.

Poenget er uansett - alle som har barn som bor hos en deler av tiden, vil ha noen utfordringer med planløsning. Enten er det litt for romslig (dyrt) deler av tiden, eller litt for trangt deler av tiden. Én løsning er barnerom halve tiden, hjemmekontor halve tiden, for de som bruker det. Når boligprisene er 110K/kvm så skal hvert rom brukes optimalt, det er ikke noe man bare trekker på skuldrene av - det er store kostnader. 

Anonymkode: d9bf4...be0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Står oppi det samme selv…. Her har vi ett fellesbarn, to som er her 50% og en tenåring som kun er her noen helger. Gjett hvem som har det største rommet?? Jo, det er tenåringen… Fellesbarnet har et kott- til sammenligning! Fellesbarnet har masse leker, vugge, kleskap og seng. Ingen gulvplass. Tenåringen har en seng, en pult og en kommode…

Men jeg vet det blir ramaskrik hvis jeg prøver å gjøre noe med det. Stemor vettu… Alt jeg sier og gjør blir tolket i værste mening.

 

Anonymkode: 351bf...f63

Ja, dette visste du vel da du fant en mann med barn? 😉 

Anonymkode: c0f0d...2c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå har jeg fylt 30, så mulig jeg er utdatert, men sminkebord og klesstativ? Trenger alle jenter det? 

Synes ikke et barn som velger bort tid med far kan innbille seg at de har rett på det største rommet. Sminke seg kan man gjøre uten eget møbel, og klær kan oppbevares i skap. 

Anonymkode: c0f0d...2c6

Hun et ni år. Det er de voksne og bare dem som velger og bestemmer. 

Anonymkode: 03f72...c2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Klesstativ? Jeg kjenner ingen som har mer enn seng, pult, klesskap og en hylle på rommet. Venner på besøk sitter i senga eller på gulvet. De trenger vel ikke en lounge

Anonymkode: a339a...85d

Men det trenger en toåring?

Anonymkode: 03f72...c2b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo bytte rom hvis dere ønsker hun skal redusere samværet til 20%…..

 

Anonymkode: 9f962...125

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Men det trenger en toåring?

Anonymkode: 03f72...c2b

TS her. 

Har du barn på fulltid? Vet du hvor vanvittig mye leker barn nå til dags får av både foreldre, familie og venner? 

Eller hvor mye de leker og løper? Hvor ofte de får besøk av andre barn og skal kle seg ut, og alt mulig? 

Tenker ikke å bytte rom nå, men senere i tid når barnet blir eldre. 

Synes det ikke er rettferdig at et stort rom som kun blir brukt til soving (40% av tiden, eller mindre da hun bruker å overnatte hos venninner). 

Hun har to rom, det har ikke fellesbarnet. Hun har eget bad hos mor, det har ingen av oss i dette huset. 

Som du sikkert forstår, hun har det godt. 

Anonymkode: 6ca51...3d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dere kan jo bytte rom hvis dere ønsker hun skal redusere samværet til 20%…..

 

Anonymkode: 9f962...125

Det skal hun få bestemme selv. Vil hun ikke være her lengre fordi hun ikke får beholde den største rommet så er det veldig synd. 

Anonymkode: 6ca51...3d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun et ni år. Det er de voksne og bare dem som velger og bestemmer. 

Anonymkode: 03f72...c2b

Selvfølgelig er det de voksne som bestemmer, men hun er ikke 9 år for alltid. Jeg tipper at innen lillebror er stor nok til å faktisk trenge større rom så har hun valgt å bo fast på en plass.

Jeg vet at min 10-åring hadde tatt rombytte som omtalt i HI svært tungt.

Anonymkode: c9e67...a22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det skal hun få bestemme selv. Vil hun ikke være her lengre fordi hun ikke får beholde den største rommet så er det veldig synd. 

Anonymkode: 6ca51...3d1

Jeg tenker far må ta denne praten med henne. Alle slike ting blir litt lettere om far og datter har en god relasjon. Så kan han trygge henne på at hun er veldig velkommen og ikke blir "skviset ut".

Anonymkode: d9bf4...be0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Jeg tenker far må ta denne praten med henne. Alle slike ting blir litt lettere om far og datter har en god relasjon. Så kan han trygge henne på at hun er veldig velkommen og ikke blir "skviset ut".

Anonymkode: d9bf4...be0

Så klart, men bare for å understreke så har vi et veldig godt forhold. Hun har brukt å kalle meg for mamma, men det varte bare helt til hun forstod at jeg bare var en stemor. 😅

Anonymkode: 6ca51...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, dette visste du vel da du fant en mann med barn? 😉 

Anonymkode: c0f0d...2c6

… Han også viste jo dette da han fant en kvinne med barn…..?!

Anonymkode: 351bf...f63

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hun trenger jo like mye plass til tingene sine uansett hvor mye eller lite hun er hos dere. Dessuten vil det fort føles veldig sårt å bli degradert til det minste rommet (noe du sikkert ville tolket som materialisme), særlig når hun allerede hadde det største. Kanskje blir hun det samme i det andre hjemme hvis/når de også får flere barn. Hun er med andre ord aldri første prioritet. Jeg tror ikke du ville valgt dette om det var din datter for å si det sånn. Hvis begge barna var deres felles barn hadde det vært mest naturlig at den eldste hadde det største rommet, og det bør ikke være annerledes nå. 

Anonymkode: bd9ae...bb6

Det med at eldste skal ha det største rommet har jeg aldri forstått. Foreldrene mine fulgte den logikken. Jeg og lillebror delte rom til jeg var 10. da flyttet vi og storebror fikk det største rommet mens lillebror fikk det nest største fordi han var yngst stakkars. Når barna er tett i alder er det mer logisk å la barna bytte annethvert år eller noe hvis de ønsker det. 
 

Med et - to års aldersforskjell som noen søsken har, så vil mellomste eller yngste aldri få det største rommet. Så hvorfor er det rettferdig at eldste får det største? Den eldste får alt nytt mens de yngre arver. Den eldste har allerede de fleste fordelene.

Anonymkode: 692ba...d2c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det vanlig at unger har dobbeltsenger? 

Hilsen vokste opp med 70-seng og tok aldri skade av det...

Anonymkode: e0155...a12

Her er det i allefall veldig vanlig at ungdommen har ønske om dobbelseng, selvom de overlever på 70-seng. Men større skap en 90 er i allefall vanlig, og ikke så rart heller. Større klær tar mer plass, og tenåringer har gjerne en del klær😅

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

TS her. 

Har du barn på fulltid? Vet du hvor vanvittig mye leker barn nå til dags får av både foreldre, familie og venner? 

Eller hvor mye de leker og løper? Hvor ofte de får besøk av andre barn og skal kle seg ut, og alt mulig? 

Tenker ikke å bytte rom nå, men senere i tid når barnet blir eldre. 

Synes det ikke er rettferdig at et stort rom som kun blir brukt til soving (40% av tiden, eller mindre da hun bruker å overnatte hos venninner). 

Hun har to rom, det har ikke fellesbarnet. Hun har eget bad hos mor, det har ingen av oss i dette huset. 

Som du sikkert forstår, hun har det godt. 

Anonymkode: 6ca51...3d1

Men kan ikke dere justere hvor mye leker ungen faktisk har fremme og kvitte dere med en del? Jenta flytter sannsynligvis ut som 19-20 åring, da er fellesbarnet 12-13 år. Så kan begge ha store rom som tenåringer, der de gjerne er mye på rommet med venner, mange vil ha god skapplass og dobbelseng. 

Anonymkode: 20667...d25

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne beholde rommet sitt. Tror det er et større problem for deg enn sønnen din at hun har det største rommet. 

Anonymkode: 6fef6...ae4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville latt henne ha det store, så hun følte seg prioritert. Og hun har behov for større rom, snart er hun tenåring. Tenk hvor fint det ville være å gjøre om til ungdomsrom, kanskje med en sovesofa og TV? Du og stedatter kunne hatt det som et felles prosjekt, kanskje dere bygget litt relasjon samtidig. Jenta har opplevd både å bli storesøster og at foreldre har skilt seg. Det kan være tøft og hun trenger ikke akkurat straffes med at dere tar rommet hennes på toppen. Hun har økt samvær med mor i en periode hun kanskje hadde det vanskelig. En toåring trenger ikke all verden plass. Kjøp gode oppbevaringsløsninger, evt i stue/kjøkken eller annet sted i tillegg. Kvitt dere med leker toåringen ikke bruker (eller i bod). Virker som du har bestemt deg på at toåringen skal ha rommet og ønsker støtte på det, fremfor løsninger 

Anonymkode: 6677e...e70

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...