Gå til innhold

fordeling av rom - fellesbarn og stebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Bare for å forklare så blir mor ikke å få flere barn, dette er sikkert. Hos mor har hun enda større rom og er godt prioritert.

Hadde hun vært her hele tiden så hadde hun fått beholde rommet til hun ble litt eldre (sluttet med leker) da som tenåring har man ikke fysisk behov for så stort rom.. Vil jeg tro? 🤔

 

Anonymkode: 6ca51...3d1

Som tenåring vil/trenger de gjerne enda større rom. Det skal sminkebord, klesstativ og annet store greier inn. I tillegg trenger de plass til å ha venner der, med mindre dere har kjellerstue eller noe til det formålet.

Hos oss har jenta størst rom selv om hun er yngst fordi hun har mer plasskrevende møbler og oftere venner på besøk enn eldstemann som er gutt. 

Anonymkode: c9e67...a22

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker også at større barn/ungdommer trenger større plass. 

Dersom denne lillebroren har så enormt med leker at det ikke er plass på rommet, kan dere oppbevare halvparten i esker i en bod, og så rullere jevnlig. Finn plassbesparende oppbevaringsalternativer.
Han kan også ha barneseng, som tar liten plass, og trenger ikke skrivepult. Klærne hans kan dere evt oppbevare hos dere?

Anonymkode: 5071f...d14

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert upopulært å si noe sånt, men hun har jo i praksis 2 rom og lillebror har bare ett? Hun har altså dobbelt så mye plass til sine ting, og mulig det er mulig å bruke som argument (med mindre skilsmissen har vært veldig sår for henne, selvsagt).

Som andre sier, gi henne lov til å male og innrede rommet som hun vil - det finnes jo også stilige køyer hvor man kan ha sofa under slik at det blir mer plass. 

Anonymkode: 9b656...1ac

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rommet hun har hos mor er jo enda større, så hun lider ingen nød akkurat. Gi lillebror, som faktisk bor der fast, det største rommet.

Anonymkode: e31bd...4b7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt hva du mener og jeg ser at det er den mest fornuftige løsningen, som jeg sikkert ville valgt selv i dag.

Pappa og stemoren min hadde antakelig akkurat den samme samtalen for rundt 30 år siden. Jeg var blitt 10 år og halv-lillesøsteren min var 2-3 år. De hadde også tre soverom, ett stort som de to voksne delte med henne og to små som jeg og broren min hadde hvert sitt. Broren min var 14. Så da dagen kom at lillesøstra vår skulle få eget rom, så fikk hun mitt rom som tross alt var det beste av de to små rommene og allerede tilpasset en liten jente, og jeg skulle få storebroren min sitt. Han sluttet med overnatting hos pappa da siden han var opptatt med andre ting i helgene. De kan umulig ha forberedt meg på dette, for det kom som et kjempesjokk på meg. Jeg vil si at dette var en sårbar alder der man er barnslig inni men utenpå ser ut som en stor og fornuftig jente. Jeg følte meg nedgradert og lite verdsatt og det ble en ordentlig knekk i forholdet til pappa. Jeg dro dit sjeldnere og sjeldnere og det året jeg var 12 år var siste året jeg overnattet der.

Jeg anbefaler dere å la tanken modnes hos henne, og la henne få være med på avgjørelsen. Legg opp til at hun føler seg inkludert og å se fordelen og ulempene for alle, ikke bare for henne. Jeg tror det går bra så lenge hun føler at dette er noe hun er en del av, ikke at lillebroren skal «ta» rommet hennes. Hjemme hos mamma byttet vi også rom noen ganger, med et nytt lillesøsken, men der var vi med på tankene rundt og på avgjørelsen og ønsket oss dette.

Anonymkode: 3c25e...cfb

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det blir feil av dere. Hvorfor trenger toåringen større rom? 
Dere kan foreslå det for jenta, hvis dere pusser opp, slik og sånn der inne om en stund, vil hun da bytte, har hun lyst? Hvis hun syns det er en dårlig ide, ville jeg latt det ligge lenge. Dere kan jo begynne forberede henne nå da, at når lillebror begynner på skolen kanskje? da er hun 13 og kan få et ungdomsrom.  Jenter alderen 5-11 er jo de som har mest leker (er min erfaring), de har så mye dill dall og vil aldri kvitte seg med noe. Kan ikke forstå at toåringen deres har mer? Og lekser og skolesaker, klær, OPPBEVARING er jo et evig problem. Jo mindre og dårligere det lillerommet er, jo dårligere ide er dette. Og hvis det lille rommet er helt ok, da er det jo ingen vits. Så jeg ville ikke gjort det.

Anonymkode: 03f72...c2b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En 2 åring har ikke behov for større rom. Det er det mor som har...  Du skriver selv at det er plass til en pult der, og en 90m seng. En to-åring har ikke behov for noen av disse tingene, og med det er det rikelig med plass til lek. 

En pre-teen som bor der deltid kan føle seg degradert. 

Vent til barnet selv ytrer ønske om mer plass. Og før det kan mye ha skjedd... mulig dere har flyttet, mulig hun hovedsakelig er hos mor, og alle andre scenarioer.. Jeg ser ikke hvorfor du må gjøre en sak ut av dette allerede? 

Anonymkode: 1db93...b81

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Som tenåring vil/trenger de gjerne enda større rom. Det skal sminkebord, klesstativ og annet store greier inn. I tillegg trenger de plass til å ha venner der, med mindre dere har kjellerstue eller noe til det formålet.

Hos oss har jenta størst rom selv om hun er yngst fordi hun har mer plasskrevende møbler og oftere venner på besøk enn eldstemann som er gutt. 

Anonymkode: c9e67...a22

Nå har jeg fylt 30, så mulig jeg er utdatert, men sminkebord og klesstativ? Trenger alle jenter det? 

Synes ikke et barn som velger bort tid med far kan innbille seg at de har rett på det største rommet. Sminke seg kan man gjøre uten eget møbel, og klær kan oppbevares i skap. 

Anonymkode: c0f0d...2c6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nå har jeg fylt 30, så mulig jeg er utdatert, men sminkebord og klesstativ? Trenger alle jenter det? 

Synes ikke et barn som velger bort tid med far kan innbille seg at de har rett på det største rommet. Sminke seg kan man gjøre uten eget møbel, og klær kan oppbevares i skap. 

Anonymkode: c0f0d...2c6

Nei det er veldig mange som ikke har det og de overlever 

Anonymkode: a8c1f...521

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg og min far flyttet inn til samboeren hans ble datteren hennes som hadde det største rommet flyttet til et lite rom, for, som mammaen sa - jeg skulle være der hele tiden og hadde kun ett rom, hun hadde to, ett der og ett hos far!

Anonymkode: df8dc...69a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen trenger ikke stort rom på mange år. Det er såpass stor aldersforskjell på dem at han fortsatt kommer til å være liten når hun slutter å ha fast samvær. Dere kan helt fint vente til da. Vi er mange som har vokst opp med små kott av soverom uten at det har gjort noe. Da er det verre å nedgradere en unge fordi hun ikke er der nok til å ha gjort seg fortjent til å få beholde rommet sitt. 

Anonymkode: ec4eb...498

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har min, din, våre. Rommene er ulike størrelse. Tenker her at vi ikke skal tenke på hvem sine barn det er. Det viktigeste er å tenke hva hadde dere gjort om alle var felles barn. Hos oss har min og din minst rom, men det har vært naturlig for oss. Men vi har gjort det tydelig at slik har det blitt, av ulike årsaker. Når min var liten måtte hen dele rom, så ville hen ikke dele rom, så da var det naturlig at hen fekk det minste rommet. 

Så har forståelse både for foreldre og barn. Men om det er aktuelt å bytte rom, så la henne være med å pusse opp rommet slik at det blir slik hun ønsker. Da får hun på en måte noe positivt ut av det. 

Anonymkode: 47fc3...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Rommet er designet sånn at man faktisk ikke har plass til dobbelseng uansett vinkel. Store vinduer fra tak til gulv og en dør som er plassert «rart». Plass til en 90 seng, skrivebord og en garderobe på ca 90 cm. Men ikke noe mer enn det. 

Men synes heller ikke at det er rettferdig at vi som bor her hele tiden skal få den minste rommet.

Jeg/Vi har vel bestemt oss for at storesøster skal få rommet til lillebror når den tid kommer. Rommet hennes blir aldri brukt når hun ellers er her. 

Anonymkode: 6ca51...3d1

Men er det rettferdig at et barn skal måtte bytte rom fordi hun "bare" er der 40%. Er det slik at dere hadde sagt at hun får beholde rommet sitt dersom hun er der 50%? Hvor går grensa? 

Å være skilsmissebarn kan være sårt og en del symbolske ting kan bli vanskelig. 

Anonymkode: a339a...85d

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som tenåring vil/trenger de gjerne enda større rom. Det skal sminkebord, klesstativ og annet store greier inn. I tillegg trenger de plass til å ha venner der, med mindre dere har kjellerstue eller noe til det formålet.

Hos oss har jenta størst rom selv om hun er yngst fordi hun har mer plasskrevende møbler og oftere venner på besøk enn eldstemann som er gutt. 

Anonymkode: c9e67...a22

Klesstativ? Jeg kjenner ingen som har mer enn seng, pult, klesskap og en hylle på rommet. Venner på besøk sitter i senga eller på gulvet. De trenger vel ikke en lounge

Anonymkode: a339a...85d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men er det rettferdig at et barn skal måtte bytte rom fordi hun "bare" er der 40%. Er det slik at dere hadde sagt at hun får beholde rommet sitt dersom hun er der 50%? Hvor går grensa? 

Å være skilsmissebarn kan være sårt og en del symbolske ting kan bli vanskelig. 

Anonymkode: a339a...85d

Barna som har to hjem har også to rom, ergo trenger ikke det ikke å være store rom begge stedene...

Anonymkode: df8dc...69a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barna som har to hjem har også to rom, ergo trenger ikke det ikke å være store rom begge stedene...

Anonymkode: df8dc...69a

Men de vil aldri kunne slå sammen kvadratmeterne og benytte dem på fulltid. De vil da alltid ha litt halvdårlig størrelse, fordi foreldrene deres ikke er sammen. 

 

Anonymkode: a339a...85d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå har jeg fylt 30, så mulig jeg er utdatert, men sminkebord og klesstativ? Trenger alle jenter det? 

Synes ikke et barn som velger bort tid med far kan innbille seg at de har rett på det største rommet. Sminke seg kan man gjøre uten eget møbel, og klær kan oppbevares i skap. 

Anonymkode: c0f0d...2c6

 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Klesstativ? Jeg kjenner ingen som har mer enn seng, pult, klesskap og en hylle på rommet. Venner på besøk sitter i senga eller på gulvet. De trenger vel ikke en lounge

Anonymkode: a339a...85d

Trenger og trenger. Klesstativ er i tillegg til skapet. Min datter har det største rommet og da også det rommet med mest klesskap. Halve klesskapet hos oss er brukt til sengetøy og sånt. Hun har halve skapet til sine greier og halve skapet er til sengetøy, bunad og kjoler og sko. Hun ville ha klærne sine litt mer oversiktlig i tillegg til skapplassen. Et must er det jo ikke, men veldig poppis hos jentene her på 10-15 år.

Det er ingenting man må når det kommer til noe som helst egentlig. Det var bare en forklaring på hva som er vanlig her og hva de ønsker.

Anonymkode: c9e67...a22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt naturlig å omrokkere når hun bare er der 40% av tiden. 

Mannen har også en jente fra før som er hos oss 40% og da vi kjøpte felles bolig, så kjøpte vi med ett ekstra soverom til henne, pluss to bad (hun er pre-teen og bruker en evighet på badet). Vi måtte strekke økonomien for dette, men det var jo viktig at hun hadde alt hun trengte og at hun følte seg velkommen. Nesten rett etter kontrakten var signert, sa hun at hun ville bo fulltid hos mor. Så de 2,5-3 millionene vi la inn ekstra for hennes del (bor sentralt i Oslo) kunne vi spart oss. Men vi hadde vel egentlig ikke noe valg - vi kunne ikke kjøpt noe der det ikke var plass til henne. Så det blir et ekstra hjemmekontor.

Anonymkode: d9bf4...be0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Rommet er designet sånn at man faktisk ikke har plass til dobbelseng uansett vinkel. Store vinduer fra tak til gulv og en dør som er plassert «rart». Plass til en 90 seng, skrivebord og en garderobe på ca 90 cm. Men ikke noe mer enn det. 

Men synes heller ikke at det er rettferdig at vi som bor her hele tiden skal få den minste rommet.

Jeg/Vi har vel bestemt oss for at storesøster skal få rommet til lillebror når den tid kommer. Rommet hennes blir aldri brukt når hun ellers er her. 

Anonymkode: 6ca51...3d1

Om noen år vil nok jenta ha større garderobe en 90cm, og dobbelseng. Hvor stort er egentlig det minste rommet? Jeg tenker at man ikke må ha alle lekene til lillebror fremme, noe kan lagres på deres soverom/bod, så blir lekene nye hver gang man bytter. 

Anonymkode: 20667...d25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...