Gå til innhold

fordeling av rom - fellesbarn og stebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg spent på hva dere blir å svare! 😊

Det har seg sånn at vi er en familie på 4: Vi har en felles gutt på 2 år og barnefar har en datter som er 9 år. 

Datteren hans er her ca 40% av tiden og trives med dette. 

Datteren har den største rommet i huset siden hun hadde mye leker, planen var at hun skulle være her 50% av tiden (men det ville hun allikevel ikke da hun har hunder hos mor som hun savner sinnsykt mye hver gang hun er hos oss) og at lillebror var nyfødt. 

Men..! Nå begynner lillebror å bli stor og ikke lenge så blir det «lille» rommet hans bli for trang med alle lekene, osv. 

Blir det feil av oss å bytte rom med de to? At storesøster som ikke er her ofte får lillebror sitt rom og så omvendt? 

Rommet hennes står jo ubrukt og det er ikke sånn hun er på rommet sitt når hun først er her, mens lillebror som alltid er hjemme hos oss vil trenge større rom. Kan også se for meg at han vil synes at det er urettferdig. 

Ikke kan vi som foreldre bytte rom med lillebror da vi ikke får plass til både stor garderobeskap og dobbelseng. 

Hva mener dere? 😉

Anonymkode: 6ca51...3d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er jeg spent på hva dere blir å svare! 😊

Det har seg sånn at vi er en familie på 4: Vi har en felles gutt på 2 år og barnefar har en datter som er 9 år. 

Datteren hans er her ca 40% av tiden og trives med dette. 

Datteren har den største rommet i huset siden hun hadde mye leker, planen var at hun skulle være her 50% av tiden (men det ville hun allikevel ikke da hun har hunder hos mor som hun savner sinnsykt mye hver gang hun er hos oss) og at lillebror var nyfødt. 

Men..! Nå begynner lillebror å bli stor og ikke lenge så blir det «lille» rommet hans bli for trang med alle lekene, osv. 

Blir det feil av oss å bytte rom med de to? At storesøster som ikke er her ofte får lillebror sitt rom og så omvendt? 

Rommet hennes står jo ubrukt og det er ikke sånn hun er på rommet sitt når hun først er her, mens lillebror som alltid er hjemme hos oss vil trenge større rom. Kan også se for meg at han vil synes at det er urettferdig. 

Ikke kan vi som foreldre bytte rom med lillebror da vi ikke får plass til både stor garderobeskap og dobbelseng. 

Hva mener dere? 😉

Anonymkode: 6ca51...3d1

Bytt som dere mener det er praktisk. Hvis ungen har for mye ting, så rydd opp og send videre det som ikke blir brukt, evnt ta med litt hjem til andre forelder. Evnt ha det i en kasse et annet sted. Her fikk også bonus det minste rommet etterhvert som de andre to vokste og trengte mer plass. Men det var også såpass aldersforskjell, så det gikk litt av seg selv, når hen selv ønsket å ha vekk noen barnslige leker. Men vi pussa opp det nye rommet super kult da, som plaster på såret. Og dermed fikk det kuleste rommet

Anonymkode: 2d80f...2c8

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å bestikke storesøster med at hun fikk pusse opp det nye rommet sitt akkurat som hun ville selv.

Men om hun sier nei og ikke vil bytte, så hadde jeg respektert det.

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg ikke dette høres urimelig ut, da minstemann tross alt er der 100 % av tiden. Jeg ville dog anbefalt at du og far sammen tar dere en god og lang prat med storesøster om hva hun tenker om situasjonen. Forklare hva dere tenker, hvorfor dere ønsker å gjøre det på den måten, at det ikke betyr at dere er mindre glad i henne, og forsikre dere om at hun virkelig odentlig forstår dette. Det er utrolig sårt å være stesøster og føle at man ikke er like viktig for far og stemor som deres nye, felles barn. Jeg snakker av erfaring, da jeg selv er skilsmissebarn med yngre stesøsken. 

Støtter også forslagene til de over om at storesøster burde få lov å innrede/pusse opp det nye rommet sitt slik hun selv ønsker. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun faktisk velger bort å være der kan hun ikke kreve størst rom 

Anonymkode: c0f0d...2c6

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enda noen år til 2-åringen begynner å leke på rommet sitt (og faktisk bruke det) vil jeg tro... så tenker dette ikke er noe som haster å bestemme akkurat NÅ

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Veggdyret said:

Ville prøvd å bestikke storesøster med at hun fikk pusse opp det nye rommet sitt akkurat som hun ville selv.

Men om hun sier nei og ikke vil bytte, så hadde jeg respektert det.

TS her! Begge rom er nyoppusset, hvite vegger med 1 nøytral veggfarge som passer til hvem/hva som helst. 

Hun blir mest sannsynlig å si nei, man kan si at hun er veldig materialistisk og skal ha «kun det beste» - Ikke at det er hennes feil, men vi (oss og mor) har vært for snille med å gi ting og la hun hele tiden få viljen sin. 

Men kan jo prøve å «bestikke» hun med en skikkelig fin skrivepult på rommet sitt. 😄

Anonymkode: 6ca51...3d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fjugur said:

Det er enda noen år til 2-åringen begynner å leke på rommet sitt (og faktisk bruke det) vil jeg tro... så tenker dette ikke er noe som haster å bestemme akkurat NÅ

Storesøster begynte å sove/leke i sitt eget rom da hun var 3 år gammel, men dette var i den forrige hus. 

Kjøpte nytt hus og under kjøpet fant vi ut om graviditeten. 😅

Men dette er jo ikke noe vi stresser helt med, men er litt redd for jo lengre vi venter jo «verre» blir det..? 

Anonymkode: 6ca51...3d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Storesøster begynte å sove/leke i sitt eget rom da hun var 3 år gammel, men dette var i den forrige hus. 

Kjøpte nytt hus og under kjøpet fant vi ut om graviditeten. 😅

Men dette er jo ikke noe vi stresser helt med, men er litt redd for jo lengre vi venter jo «verre» blir det..? 

Anonymkode: 6ca51...3d1

Si til henne at når lillebror blir 3 år (fx., eller etter jul) så skal han ha det store værelse, fordi han skal ha mer plass til lekene sine mens hun ikke trenger det lenger. Så kommer det ikke som en overraskelse. 

Anonymkode: c1a5d...70f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun trenger jo like mye plass til tingene sine uansett hvor mye eller lite hun er hos dere. Dessuten vil det fort føles veldig sårt å bli degradert til det minste rommet (noe du sikkert ville tolket som materialisme), særlig når hun allerede hadde det største. Kanskje blir hun det samme i det andre hjemme hvis/når de også får flere barn. Hun er med andre ord aldri første prioritet. Jeg tror ikke du ville valgt dette om det var din datter for å si det sånn. Hvis begge barna var deres felles barn hadde det vært mest naturlig at den eldste hadde det største rommet, og det bør ikke være annerledes nå. 

Anonymkode: bd9ae...bb6

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dattera bør beholde rommet sitt. Hun skal ha venner pæ besøk og da er det greit å ha et større rom å oppholde seg i.

Større barn trenger større plass.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun trenger jo like mye plass til tingene sine uansett hvor mye eller lite hun er hos dere. Dessuten vil det fort føles veldig sårt å bli degradert til det minste rommet (noe du sikkert ville tolket som materialisme), særlig når hun allerede hadde det største. Kanskje blir hun det samme i det andre hjemme hvis/når de også får flere barn. Hun er med andre ord aldri første prioritet. Jeg tror ikke du ville valgt dette om det var din datter for å si det sånn. Hvis begge barna var deres felles barn hadde det vært mest naturlig at den eldste hadde det største rommet, og det bør ikke være annerledes nå. 

Anonymkode: bd9ae...bb6

Bare for å forklare så blir mor ikke å få flere barn, dette er sikkert. Hos mor har hun enda større rom og er godt prioritert.

Hadde hun vært her hele tiden så hadde hun fått beholde rommet til hun ble litt eldre (sluttet med leker) da som tenåring har man ikke fysisk behov for så stort rom.. Vil jeg tro? 🤔

 

Anonymkode: 6ca51...3d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ny Bruker said:

Jeg syns dattera bør beholde rommet sitt. Hun skal ha venner pæ besøk og da er det greit å ha et større rom å oppholde seg i.

Større barn trenger større plass.

Hun har jo venner på besøk nå også, men rommet blir aldri brukt.

Som tenåring blir dem sikkert bare å ligge i sengen og holde på med mobilene sine, altså ikke ha et behov for så stort rom. 

Anonymkode: 6ca51...3d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tar ikke dere foreldre det store rommet. Så får barna hvert sitt lille rom. Dere kan jo ha klærne til lillebror på deres rom.

Anonymkode: 75558...e82

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tatt den kampen, men byttet med lillebror selv. Du sier det ikke er plass til både dobbeltseng og klesskap på det lille, da flytter dere bare dobbeltsenga og beholder klærne der de er, eller bygger om en bod til skap for dere.

Anonymkode: 6972d...22e

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde ikke tatt den kampen, men byttet med lillebror selv. Du sier det ikke er plass til både dobbeltseng og klesskap på det lille, da flytter dere bare dobbeltsenga og beholder klærne der de er, eller bygger om en bod til skap for dere.

Anonymkode: 6972d...22e

Rommet er designet sånn at man faktisk ikke har plass til dobbelseng uansett vinkel. Store vinduer fra tak til gulv og en dør som er plassert «rart». Plass til en 90 seng, skrivebord og en garderobe på ca 90 cm. Men ikke noe mer enn det. 

Men synes heller ikke at det er rettferdig at vi som bor her hele tiden skal få den minste rommet.

Jeg/Vi har vel bestemt oss for at storesøster skal få rommet til lillebror når den tid kommer. Rommet hennes blir aldri brukt når hun ellers er her. 

Anonymkode: 6ca51...3d1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville aldri bedt henne bytte, hun kommer til å føle at dere prioriterer lillebror foran henne. Hun er størst og skal ha det største rommet. Hvis hun hadde vært deres felles barn ville det ikke falt deg inn å tenke på et bytte en gang.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuba skrev (1 minutt siden):

Jeg ville aldri bedt henne bytte, hun kommer til å føle at dere prioriterer lillebror foran henne. Hun er størst og skal ha det største rommet. Hvis hun hadde vært deres felles barn ville det ikke falt deg inn å tenke på et bytte en gang.

Denne sammenligningen funker ikke. Dersom hun hadde vært deres felles barn så ville hun vært der 100 % av tiden, og da ville hun også hatt det største rommet ettersom hun er størst. Slik situasjonen er i dag er det bare dumt at hennes rom skal stå tomt 60% av tiden, når lillebror er der 100% av tiden. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hadde hun vært her hele tiden så hadde hun fått beholde rommet til hun ble litt eldre (sluttet med leker) da som tenåring har man ikke fysisk behov for så stort rom.. Vil jeg tro? 🤔

 

Anonymkode: 6ca51...3d1

Tenker motsatt jeg. Tenåringer har større behov for stort rom enn mindre barn. Nettopp fordi de er på rommene hele tiden. Har mye besøk. Jeg var knapt andre steder i huset, enn på rommet mitt fra jeg var 12-13 år til jeg flyttet hjemmefra. Men klart, har dere flere stuer eller en kjellerstue som kan dekke dette behovet kan det jo uansett fungere. 

Anonymkode: 9aade...45c

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ValarMorghulis skrev (2 minutter siden):

Denne sammenligningen funker ikke. Dersom hun hadde vært deres felles barn så ville hun vært der 100 % av tiden, og da ville hun også hatt det største rommet ettersom hun er størst. Slik situasjonen er i dag er det bare dumt at hennes rom skal stå tomt 60% av tiden, når lillebror er der 100% av tiden. 

Spiller ingen rolle for henne, Hun vil føle seg nedprioritert, Jeg tror du bør tenke over om du ville tenkt likt hvis det var din datter og ikke hans. Det tror jeg nemlig ikke.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...