Gå til innhold

Kan man slippe vurdering av arbeidsevne i nav?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ga klar beskjed om at jeg var klar til å gå hele veien til trygderetten og fikk det vedtaket gjort om til 'varig tilpasset innsats' og ble innvilget trygd. 

Jeg sa til saksbehandler at jeg kom til å klage hele veien til trygderetten og sb skulle så rådføre seg med rådgivende lege, etter noen dager fikk jeg vedtaket gjort om og fikk søke trygd og fikk det innvilget.

 

Anonymkode: 7220a...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får ikke blitt uføretrygdet uten å stå som varig i systemet

Teknisk sett så kan man det.

Det er ingen forutsetning at man må ha AAP idet hele tatt. 

Man kan søke uføretrygd helt uten å ha søkt AAP og kreve sosial stønad mens saken blir behandlet av NAV og prøvd ut i trygderetten.

Anonymkode: 7220a...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt en dag i arbeidsrettet tiltak. Jeg var på et møte som var 2 dager samtale og 4 dager praksis for å prøve ut diverse avdelinger for å finne det som funket for meg som tiltak.
jeg kom aldri så langt til det praktiske, jeg ble avsluttet etter første møtet. Konklusjonen var at jeg var for syk og trengte mer behandling først. 
Etter det så har jeg kun gått i behandling. Hadde en tilkallingsvakt i 8 måneder før jeg ble syk og havnet på AAP. 

I arbeidsevnevurderingen så står det at jeg var for syk for arbeidsrettet tiltak. Jeg hadde jobbet like før og det funket ikke med min helse. Rådgivende lege hos NAV konkluderte med det samme, at jeg var for syk. Fastlege og psykolog har hele veien sagt det samme, jeg er for syk for arbeid. Saksbehandler var enig.

Fikk innvilget uføretrygd uten noen problemer. 

Anonymkode: 9fdf1...e23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får ikke blitt uføretrygdet uten å stå som varig i systemet

Det du burde ha sagt er at 'Man får ikke ha AAP mens man venter på behandlingen av trygdsøknaden uten å ha blitt vurdert til å være en kurant kandidat av det lokale nav kontoret' det er det varig tilpasset innsats tilsier, at det lokale kontoret anbefaler deg å søke trygd, hvorvidt man får det er opp til juristene i Nav Stat 

Anonymkode: 7220a...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nav har egne leger som ofte overkjører erklæringer fra fastleger - så jo. 

Det kan skje men da er det opp til en selv om man vil prøve ut saken i retten eller ikke. Det lokale nav kontoret kan bare nekte en AAP, de kan ikke nekte deg å søke trygd og evt prøve ut saken i retten.

Anonymkode: 7220a...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nav har egne leger som ofte overkjører erklæringer fra fastleger - så jo.

Også må man selvfølgelig følge vanlig klagegang og påklage til fylkesmannen om man mener at man har rett.

Anonymkode: 7220a...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var aldri i noe konkret arbeidsutprøving, kun behandling på dps. Fikk innvilget 100% uføretrygd med rettigheter som ung ufør etter seks år på AAP

Anonymkode: 8e76d...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke i arbeidsutprøving før jeg fikk innviliget uføretrygd. Legen skrev en erklæring på at det ikke var forsvarlig.

Anonymkode: 4ae49...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hva med arbeidsutprøving ol når man søker utvidet uføregrad?

Anonymkode: b288d...7e9

Noen som kan svare på dette?

Anonymkode: b288d...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var ikke i arbeidsutprøving før jeg fikk innviliget uføretrygd. Legen skrev en erklæring på at det ikke var forsvarlig.

Anonymkode: 4ae49...f93

Men hva er det som er "godt nok" for nav at det ikke er forsvarlig? Selvom det feks ikke er forsvarlig for meg, eller legen sier det, så kan det jo være nav sier at nei det er ikke god nok grunn.. 

Anonymkode: 50d4e...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Verden er dessverre ikke så enkel at folk kan stole på egen vurderingsevne. Man kjenner kroppen sin best sjøl og vet når det ikke nytter mer. I stedet så må man presse seg gjennom noe som kan gjøre vondt verre. Bare fordi det finns snyltere som greier å fake så går det utover folk som er ærlige og sier at nok er nok. Man blir mistenkeliggjort fordi det finns uærlige folk. 

Anonymkode: 059c7...4e4

Hvordan har disse snylterne slått ut på noen som helst måte? Ikke er noen tatt og det er heller ikke i media at dette er et problem?

Anonymkode: b8ab2...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan har disse snylterne slått ut på noen som helst måte? Ikke er noen tatt og det er heller ikke i media at dette er et problem?

Anonymkode: b8ab2...f3e

Jeg vet om en venninne av en venninne som løy på seg diagnosen lett utviklingshemmet, og fikk uføretrygd…. 
syns det er helt forferdelig, hun lever livet med festing og festing. 
 

dumt at det faktisk går an, uten at de blir tatt. Men de som vet om det har nok gitt beskjed til nav om det. 

Anonymkode: 50d4e...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg vet om en venninne av en venninne som løy på seg diagnosen lett utviklingshemmet, og fikk uføretrygd…. 
syns det er helt forferdelig, hun lever livet med festing og festing. 
 

dumt at det faktisk går an, uten at de blir tatt. Men de som vet om det har nok gitt beskjed til nav om det. 

Anonymkode: 50d4e...4b3

Det besvarer ikke de spørsmålene jeg stilte.

Anonymkode: b8ab2...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Teknisk sett så kan man det.

Det er ingen forutsetning at man må ha AAP idet hele tatt. 

Man kan søke uføretrygd helt uten å ha søkt AAP og kreve sosial stønad mens saken blir behandlet av NAV og prøvd ut i trygderetten.

Anonymkode: 7220a...0c2

Nei, det kan du ikke. Varig innsats har ikke noe med AAP å gjøre. Du må skille på dette. Ja, den vanligste veien mot varig er gjennom AAP. Men man kan fint bli satt til varig selv om du ikke har AAP. Men du må fortsatt være ferdig avklart. Hva som skal til for å bli ferdig avklart er forskjellig.

Anonymkode: e82af...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 23.9.2021 den 12.45):

Har man ikke arbeidsutprøving i regi av Nav vil en eventuell uføresøknad ganske sikkert bli avslått. 
Jeg hadde arbeidsutprøving etter å ha gått 9 år på AAP og hadde omskolert meg, det var allikevel ikke nok dokumentasjon for å åpne for søknad om uføretrygd. 
Hadde arbeidsutprøving hos Fretex. Der bestemte de at pga. alvorlig fysisk diagnose så skulle jeg ikke jobbe, men ha samtaler med veileder to dager i uken i fem uker. Vi gikk også tur, gikk i trapper og innom butikker så veileder kunne observere meg. 
Etter fem uker sendte veilederen en arbeidsvurdering  til Nav. Den ble godkjent av Nav og da kunne jeg søke uføretrygd. 

Anonymkode: 6cddd...ad9

Ok, så det er en mulighet altså!

Det var «bra» for meg. Jeg har enda litt tid igjen på AAP, men om formen ikke bedrer seg signifikant så klarer jeg ikke reisen til tiltak og i det hele tatt å være et sted.

Men jeg kunne klart veldig korte turer med veileder og forsøkt slike ting du beskriver. Ikke med hell riktignok, men da hadde jo veileder få se/dokumentert funksjonsnivået. 

Fint å vite at de har ulike måter å dokumentere på. 

Anonymkode: 69aef...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min arbeidsevnevurdring i forbindelse med fysisk sykdom var primært i form av samtaler med veileder, skjemautfylling og loggføring, samt et par timer tilrettelagt utprøving på veileders kontor, før hun konkluderte med at utprøving i ordinært arbeidsliv ikke var aktuelt. Jeg synes det var en positiv og nyttig opplevelse - å få prøvd meg litt forsiktig og ha samtaler om og måtte reflektere over form og funksjonsnivå var klargjørende for meg også. Veileder var hele tiden opptatt av at jeg skulle føle meg trygg på det som skjedde og at jeg ikke ville bli presset til noe jeg ikke klarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...