Gå til innhold

Kan man slippe vurdering av arbeidsevne i nav?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Verden er dessverre ikke så enkel at folk kan stole på egen vurderingsevne. Man kjenner kroppen sin best sjøl og vet når det ikke nytter mer. I stedet så må man presse seg gjennom noe som kan gjøre vondt verre. Bare fordi det finns snyltere som greier å fake så går det utover folk som er ærlige og sier at nok er nok. Man blir mistenkeliggjort fordi det finns uærlige folk. 

Anonymkode: 059c7...4e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var på arbeidsrettet rehabilitering i 12 uker, kom da frem til at jeg var for syk til arbeidstrening. Har flere alvorlige diagnoser.

Fikk innvilget uføretrygd.

 

Anonymkode: be4c3...ad7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvordan har det gått med deg etter at du ble uføretrygdet og hvor lenge siden er det?

Anonymkode: 8beb1...d27

Jeg har på en måte blitt dårligere, men samtidig orker jeg mer når jeg kan bestemme dagene selv, noe som ikke alltid gikk når jeg var under nav (møter utredning, behandling, medikantmentutprøving etc.). Det er ca to år siden jeg fikk søknaden innvilget.

Anonymkode: ff9ef...f5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er 46 og har hatt 10 ulike yrker minst og aldri klart å stå I en 100% jobb, måtte allikevel gjennom en utprøving. Min CV er som ett vondt år men utallige arbeidsgivere.

Anonymkode: 6d056...95a

Jeg er 40 og jeg skulle vel egentlig blitt uføretrygded da jeg var 30, men det har ikke skjedd enda. 

Anonymkode: 41a53...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan nekte arbeidsavklaring og selv søke trygd men da har man bare rett på kommunal stønad under behandlingstiden.

Videre får man sannsynligvis et avslag som må klages på, videre påklages for å så utprøves retten.

Har man en legeerklæring og en kurant sak så skal det gå seg til og man vil sannsynligvis slippe å anke saken videre.

 

Anonymkode: 7220a...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange gjør feil er å ikke klage og påklage AAP vedtaket når man får det innvilget med 'tilpasset innsats'.

 

Anonymkode: 7220a...0c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det mange gjør feil er å ikke klage og påklage AAP vedtaket når man får det innvilget med 'tilpasset innsats'.

 

Anonymkode: 7220a...0c2

Hva mener du her egentlig?

Alle på AAP har spesielt tilpasset innsatsbehov.

Det er absolutt mulig å klage på opphørsvedtaket, til NAV Arbeid og ytelser.

Anonymkode: e82af...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er 46 og har hatt 10 ulike yrker minst og aldri klart å stå I en 100% jobb, måtte allikevel gjennom en utprøving. Min CV er som ett vondt år men utallige arbeidsgivere.

Anonymkode: 6d056...95a

Har du utallige arbeidsgivere på cvn så er det jo folk som har villet ansette deg. Det er jo noe. 

Anonymkode: dde50...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at saksbehandlere er ikke jurister og har ingen opplysningsplikt ovenfor søkeren.

Derfor er det helt avgjørende å bruke alle klagemuligheter for å selv ivareta ens rettssikkerhet.

Når man får det første AAP vedtaket så har ikke den rådgivende legen sett på saken og det foreligger kun en skjønnsvurdering av en legperson (saksbehandler).

Anonymkode: 7220a...0c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Alle på AAP har spesielt tilpasset innsatsbehov.

det er det vedtaket man må klage på og kreve 'langvarig tilpasset innsats' for det skal til hvis man skal søke trygd.

Anonymkode: 7220a...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

det er det vedtaket man må klage på og kreve 'langvarig tilpasset innsats' for det skal til hvis man skal søke trygd.

Anonymkode: 7220a...0c2

Hvis det foreligger en legeerklæring som tilsier trygd så bør man kreve at skjønnsvurderingen blir overkjørt.

Anonymkode: 7220a...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet litt mens jeg gikk på AAP, men ble dårligere og til slutt sykmeldt av lege. Fikk innvilget ufør da AAP gikk ut. Ikke noe om og men. En god legeerklæring/vurdering + en fra behandler på DPS. Hadde ingen direkte kontakt med nav heller

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min behøvde ikke arbeidsvurdering. Ca samme alder som ts, med ME diagnose. 

Usikker på hvorfor da de først sa at de som regel alltid måtte gjennom det. 

Anonymkode: 30537...899

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For å kunne danne seg et totalt bilde i en så kompleks sak som dette så er supplerende opplysninger om helse ganske relevant spør du meg. 

Er du til utredning så vil det nok ikke skje noe før du er ferdig utredet, og arbeidsvurderingsevne er vel en del av utredningen man må gjennom. 

Skal aldri si aldri, ei bekjent av meg ble ufør på 3 uker fra hun nevnte det for legen første gang. Tenker de som sier de har brukt 8 år på å bli ufør egentlig bare har eksepsjonelt vondt i viljen, på samme måte som at NAV også har eksepsjonelt vond i viljen til å godkjenne ufør da det ikke er klart hvorfor brukeren har så problemer med å jobbe.

Det er ikke akkurat det man skryter av for å si det slik. 

Anonymkode: 510a3...531

Vel, i mitt tilfelle var det motsatt enn vondt i viljen. Jeg nektet å gi opp og ville prøve alt før uføretrygd var det eneste alternativet. Jeg ville prøve all form for behandling, rehabilitering, kurs og gikk nesten to år på høyskole for å omskolere meg. At jeg aldri skulle jobbe igjen var min største frykt, jeg elsket jobben jeg hadde før jeg ble syk. 
Etter 8 år på AAP tok sykdommen hørselen min og da innså jeg at det var bare et alternativ igjen. 
Ingen skal kunne si at jeg ikke prøvde alt før uføretrygden var et faktum. 

Anonymkode: 6cddd...ad9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV overkjører rutinemessig legeerklæringer som tilsier trygd. De gjør det ved å innvilge AAP med 'spesielt tilpasset innsats' for å se om personen vil gå med på en runde med utprøving. 

Har man en lege erklæring som tilsier trygd så har man rett på trygd, sånn er det bare. NAV sine jurister skjønner det og man vil som regel få lov til å søke om man ikke lar en legperson overkjøre en lege.

Anonymkode: 7220a...0c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

det er det vedtaket man må klage på og kreve 'langvarig tilpasset innsats' for det skal til hvis man skal søke trygd.

Anonymkode: 7220a...0c2

Det er ingenting som heter langvarig tilpasset innsats. Du tenker kanskje på varig tilpasset innsats? Det får du kun når man er ferdig vurdert til å være varig, altså ufør. Man blir stående på spesielt tilpasset om man ikke er ferdig avklart, selv om AAP opphører. 

Men man kan alltid klage på opphørsvedtaket.

Anonymkode: e82af...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

NAV overkjører rutinemessig legeerklæringer som tilsier trygd. De gjør det ved å innvilge AAP med 'spesielt tilpasset innsats' for å se om personen vil gå med på en runde med utprøving. 

Har man en lege erklæring som tilsier trygd så har man rett på trygd, sånn er det bare. NAV sine jurister skjønner det og man vil som regel få lov til å søke om man ikke lar en legperson overkjøre en lege.

Anonymkode: 7220a...0c2

Nav har egne leger som ofte overkjører erklæringer fra fastleger - så jo. 

Anonymkode: 26bb2...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

At man er over 30 år.... da er man fortsatt veldig ung!

Anonymkode: 8beb1...d27

Sykdom kjenner ingen alder og en uføretrygd trenger ikke være en varig stønad -men kan feks innvilges om man antar at funksjonene vil være varig nedsatt (dvs i nav systemet så regner de vel «varig nedsatt» som en tidsramme på  minimum 7 års tidsperspektiv av en eller annen grunn). 

Anonymkode: 4fb1c...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du tenker kanskje på varig tilpasset innsats?

Ja det stemmer, en stund siden jeg søkte.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det får du kun når man er ferdig vurdert til å være varig, altså ufør. Man blir stående på spesielt tilpasset om man ikke er ferdig avklart, selv om AAP opphører. 

Vel det er jo ikke sant... gikk selv til psykolog mens jeg hadde sosial stønad og ble anbefalt å søke trygd.

Søkte så AAP og fikk innvilget med 'spesielt tilpasset innsats' og ble invitert til å igjennomføre tiltak. Ga klar beskjed om at jeg var klar til å gå hele veien til trygderetten og fikk det vedtaket gjort om til 'varig tilpasset innsats' og ble innvilget trygd. 

Søkte i 2018.

 

Anonymkode: 7220a...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det stemmer, en stund siden jeg søkte.

Vel det er jo ikke sant... gikk selv til psykolog mens jeg hadde sosial stønad og ble anbefalt å søke trygd.

Søkte så AAP og fikk innvilget med 'spesielt tilpasset innsats' og ble invitert til å igjennomføre tiltak. Ga klar beskjed om at jeg var klar til å gå hele veien til trygderetten og fikk det vedtaket gjort om til 'varig tilpasset innsats' og ble innvilget trygd. 

Søkte i 2018.

 

Anonymkode: 7220a...0c2

Men da ble du vurdert til å være varig. Du får ikke blitt uføretrygdet uten å stå som varig i systemet. Men du må ikke ha AAP for å bli vurdert til varig. Veiledere på sosial eller veiledere med KVP kan også vurdere mot varig. Så i et karensår, f.eks, så kan den veilederen du har da også vurdere deg mot varig. Avklaringen stopper ikke selv om AAP stopper. Men man må nok være litt mer på.

Anonymkode: e82af...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...