Gå til innhold

Kan man slippe vurdering av arbeidsevne i nav?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man slippe arbeidsevnevurdering når man jobbet flere år i forskjellige yrker av og på, prøvd mye men det har ikke fungert. Og det at man er over 30. Skal ikke dette være en grunn nok for at de ser at det ikke går? 
 

Hva er det de ser på når man er på en sånn vurdering? 
alle kan jo gjøre noe, for så å være totalt ødelagt når man kommer hjem, og i dager etterpå. Men det ser jo ikke de ? 
 

Skal det ikke holde med det at man har prøvd alt man kan i flere år, og med beskrivelse av hvordan man har det ? Fra seg selv, lege, behandler ? 

Anonymkode: 50d4e...4b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nok ut i arbeidsutprøving. Ifølge hun jeg snakket med er det kun i ytterst få tilfeller de godtar at man ikke skal gjennom det. Feks der man har fremtreden kreft og annet hvor man har kort tid igjen å leve eller man er helt invalid etter en ulykke.

Der jeg gikk var det veldig greit altså. Super lavterskel og jeg skulle skrive dagbok hver dag, selv de dagene jeg ikke var der, hvor jeg beskrev hvordan dagen var og hvordan arbeidet og reiseveien påvirket meg og formen.

Ble selvfølgelig mye dårligere av det, noe jeg prøvde å forklare til nav, men det var ingen kjære mor. Men selve opplegget i seg selv var det ikke noe å klage på altså.

Anonymkode: 13848...bb1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med arbeidsutprøving ol når man søker utvidet uføregrad?

Anonymkode: b288d...7e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsevnevurdering må du gjennom uansett, men hvilke type tiltak osv. du prøves i kan variere. I noen veldig sjeldne tilfeller kan tu få unntak fra enkelte tiltak dersom lege mener det er uforsvarlig i din situasjon, men normalt skal du gjennom en lang utredning der både tiltak rette mot arbeid og  helsemessig behandling skal prøves ut.

Anonymkode: 0a1a3...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hvor ofte må man jobbe i uken ved en sånn utprøving, og over hvor lang tid? 
 

er jo veldig greit at man kan skrive dagbok om hvordan det har vært. 
 

kan man begynne på arbeidsutprøvingen mens man er sykemeldt eller må man vente til man går over på aap? 
 

holder på med utredning/behandling nå. Som jeg har ventet på i veldig mange år.

Anonymkode: 50d4e...4b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kan man slippe arbeidsevnevurdering når man jobbet flere år i forskjellige yrker av og på, prøvd mye men det har ikke fungert. Og det at man er over 30. Skal ikke dette være en grunn nok for at de ser at det ikke går? 
 

Hva er det de ser på når man er på en sånn vurdering? 
alle kan jo gjøre noe, for så å være totalt ødelagt når man kommer hjem, og i dager etterpå. Men det ser jo ikke de ? 
 

Skal det ikke holde med det at man har prøvd alt man kan i flere år, og med beskrivelse av hvordan man har det ? Fra seg selv, lege, behandler ? 

Anonymkode: 50d4e...4b3

Nei. Med mindre diagnosen din hindrer deg. Hvorfor skulle du ikke delta på det? Blir du sykere av det, så har du utprøving i for stor % da må du redusere tiltaket 

Anonymkode: d71d5...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har man ikke arbeidsutprøving i regi av Nav vil en eventuell uføresøknad ganske sikkert bli avslått. 
Jeg hadde arbeidsutprøving etter å ha gått 9 år på AAP og hadde omskolert meg, det var allikevel ikke nok dokumentasjon for å åpne for søknad om uføretrygd. 
Hadde arbeidsutprøving hos Fretex. Der bestemte de at pga. alvorlig fysisk diagnose så skulle jeg ikke jobbe, men ha samtaler med veileder to dager i uken i fem uker. Vi gikk også tur, gikk i trapper og innom butikker så veileder kunne observere meg. 
Etter fem uker sendte veilederen en arbeidsvurdering  til Nav. Den ble godkjent av Nav og da kunne jeg søke uføretrygd. 

Anonymkode: 6cddd...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk for svar. Hvor ofte må man jobbe i uken ved en sånn utprøving, og over hvor lang tid? 
 

er jo veldig greit at man kan skrive dagbok om hvordan det har vært. 
 

kan man begynne på arbeidsutprøvingen mens man er sykemeldt eller må man vente til man går over på aap? 
 

holder på med utredning/behandling nå. Som jeg har ventet på i veldig mange år.

Anonymkode: 50d4e...4b3

Hvor ofte i uka kommer an på deg og veiledern din i Nav. Som meg, som har prøvd jobb mange ganger tidligere har tenkt å starte på 3 dager i uka, se hvordan det går, også skal jeg loggføre hvert symptom jeg får etter hver arbeidsdag.  Om 3 dager går fint så øker vi med en dag, og om det ikke går så synker vi med en dag. Alt kommer an på deg.

Hvor lenge har du vært sykemeldt? Minns at man må ha vært sykemeldt i minst 1 år før man kommer inn på AAP, er selvfølgelig mange faktorer her som gjør at du kanskje ikke trenger, men det er en ting du må snakke med veiledern din om. 

Om du allerede er i behandling så ser jeg ikke grunnen til at du ikke kan søke AAP nå, mens du er under utredning, men samtidig så har man bare rett på AAP i 3 år, og om utredningen tar lang tid, så er det dumt å bruke tiden på AAP opp når man allerede har sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 46 og har hatt 10 ulike yrker minst og aldri klart å stå I en 100% jobb, måtte allikevel gjennom en utprøving. Min CV er som ett vondt år men utallige arbeidsgivere.

Anonymkode: 6d056...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk for svar. Hvor ofte må man jobbe i uken ved en sånn utprøving, og over hvor lang tid? 
 

er jo veldig greit at man kan skrive dagbok om hvordan det har vært. 
 

kan man begynne på arbeidsutprøvingen mens man er sykemeldt eller må man vente til man går over på aap? 
 

holder på med utredning/behandling nå. Som jeg har ventet på i veldig mange år.

Anonymkode: 50d4e...4b3

Du kan prøve ut yrker hvis må er å finne en jobb du kan ha. Hvis du tenker ufør så vil de ikke vurdere det før du er ferdig behandlet eller "gitt opp" av helsevesenet. 

Anonymkode: 6d056...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis systemet ser at du er så syk at du ikke klarer det så slipper du ja 😉

Anonymkode: 8ad5f...8ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke dette jeg. Du får ikke til å jobbe, men ingenting feiler deg? Og derfor skal du slippe å jobbe og få stønad resten av livet?

Anonymkode: 510a3...531

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønte ikke dette jeg. Du får ikke til å jobbe, men ingenting feiler deg? Og derfor skal du slippe å jobbe og få stønad resten av livet?

Anonymkode: 510a3...531

Jo, det er mye som feiler meg. Medfødt diagnose og andre ting som er under utredning som jeg har prøvd å få hjelp til i veldig veldig mange år. Men det har jeg latt vær å skrive. For nå lurte jeg bare på ang dette med arbeidsevnevurdering. 
 

ts

Anonymkode: 50d4e...4b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aft (Arbeidsforberedende trening ). Der sier veileder at det er et minimum på 30%

Ellers er det 1 år med sykemelding også over på AAP 

Lykke til

 

Anonymkode: c08d7...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jo, det er mye som feiler meg. Medfødt diagnose og andre ting som er under utredning som jeg har prøvd å få hjelp til i veldig veldig mange år. Men det har jeg latt vær å skrive. For nå lurte jeg bare på ang dette med arbeidsevnevurdering. 
 

ts

Anonymkode: 50d4e...4b3

For å kunne danne seg et totalt bilde i en så kompleks sak som dette så er supplerende opplysninger om helse ganske relevant spør du meg. 

Er du til utredning så vil det nok ikke skje noe før du er ferdig utredet, og arbeidsvurderingsevne er vel en del av utredningen man må gjennom. 

Skal aldri si aldri, ei bekjent av meg ble ufør på 3 uker fra hun nevnte det for legen første gang. Tenker de som sier de har brukt 8 år på å bli ufør egentlig bare har eksepsjonelt vondt i viljen, på samme måte som at NAV også har eksepsjonelt vond i viljen til å godkjenne ufør da det ikke er klart hvorfor brukeren har så problemer med å jobbe.

Det er ikke akkurat det man skryter av for å si det slik. 

Anonymkode: 510a3...531

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, du må nok gjennom det. Men først må du vel bli ferdig med utredning, og behandling. Spesielt hvis det er en mulighet for å bli bedre. 

Jeg var i 40 årene, og svært syk, spesialistene på mine sykdommer, lurte på om de burde søke meg inn på sykehjem, da de ikke forsto hvordan jeg klarte å ta vare på meg selv, og få gjort litt husarbeid. Men arbeidsutprøving måtte jeg på. Ikke det, det ble 30 min, 2 ganger i uken. For etter 30 min sendte de meg hjem, fordi jeg ble jo synbart mye dårligere. Og da ble det bare 3 uker.

Anonymkode: d3983...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange dager i uken og over hvor lang tid er veldig varierende! Jeg hadde to timer to dager i uken, egentlig bare halvannen fordi tretti min av de var lunsj. Men selv det var alt for mye, så jeg holdt bare ut i tre-fire uker, og da hadde jeg faktisk vært mer vekke enn tilstede...

Anonymkode: ff9ef...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mange dager i uken og over hvor lang tid er veldig varierende! Jeg hadde to timer to dager i uken, egentlig bare halvannen fordi tretti min av de var lunsj. Men selv det var alt for mye, så jeg holdt bare ut i tre-fire uker, og da hadde jeg faktisk vært mer vekke enn tilstede...

Anonymkode: ff9ef...f5a

Hvordan har det gått med deg etter at du ble uføretrygdet og hvor lenge siden er det?

Anonymkode: 8beb1...d27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...