Gå til innhold

Er menn oftere utro eller er damer flinkere å holde det skjult?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rapporten, som er utarbeidet av det danske «folkehelseinstituttet»,  ligger på nettet og er, som du vil se, svært omfattende.
 

Vitenskap er vitenskap - den er selvsagt ikke ufeilbarlig, men det beste grunnlaget for kunnskap vi har. Det er ellers et problem at mye av det som utgir seg for å være vitenskapelig forskning på seksualitetsfeltet, slett ikke er det. På den måten har slike «studier» - som sensasjonsmediene er fulle av referanser til - fått lav kredibilitet.
 

Som du vil se, om du leser rapporten, inngår det ikke i studien å forklare HVORFOR så mange flere menn enn kvinner er utro. Uttalelsen (fra en av forskerne i gruppen) om årsaksbildet, er en av flere mulige hovedforklaringer. Mange fagfolk vil nok likevel være enig i at menn er dårligere til å kontrollere driftsimpulser enn kvinner - ikke minst fordi kjønnsdrften er langt sterkere.

 

Anonymkode: a103b...798

Jada jada, men du hyller den jo, kontrært. I tillegg er det en dansk undersøkelse. Det er altså en landsundersøkelse. Kan det være overførbart? Mye mulig - det er likevel et spørsmål om ekstern validitet. Menn har dårligere impulskontroll og kvinner regulerer seg selv mer. Gjennomsnittlig. Ellers er det svært korte svaret "Menn har sterkere kjønnsdrift" ensidig og overflatisk, samt interesseorientert i tillegg - menn ØNSKER også å ha en sterkere kjønnsdrift, de knytter sterk kjønnsdrift til sin mannlige identitet. Menn tror de er mye kåtere enn kvinner, ikke bare generelt - et mannlig individ tror han er kåtere enn et kvinnelig individ også - han tror han kan lese et individ ut fra en statistikk om gjennomsnitt, ikke bare fordi han tar gjennomsnittet for å være en person, men også fordi han vil det skal være sant - han er kåtest. Det er det som er så gørr med enkle forklaringer - de fletter seg inn i myter. Tall er tall, men tall er også kjedelige. Dessuten viser andre rapporter at utroskap er mer likt fordelt, noen viser at kløften mellom hyppighet i menns og kvinners utroskap blir mindre, så det kommer i tillegg an på hvilken undersøkelse man legger til grunn, samt om man velger å generalisere, ikke bare til populasjon, men også andre populasjoner. Å dra kritikk av forskning over til konspirasjonsteorier og antiwaxere og gud vet hva, er totalt krisemaksimering.

Anonymkode: 75fb2...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (18 minutter siden):

Det er kanskje sant at menn har vært mer utro. Det er mange undersøkelser som viser ulike resultater. Det har mange forklaringer, blant annet at man definerer utroskap forskjellig.

Det er imidlertid grunn til å se litt på bakgrunnen for utroskap og hva denne gjør med kjønnsfordeling. To hovedpunkter går igjen. Folk er utro fordi de ikke vil binde seg og fordi konsekvensene er overkommelige.

Historisk sett har menn vært overrepresentert i utroskapsstatistikken fordi menn har vært familiens inntektskilde. Konsekvensene for menn har vært mer overkommelige enn for kvinner, som i stor grad har stått på bar bakke ved en skilsmisse. De siste 20-40 årene har kvinnene blitt langt mer selvstendige. I dag ser vi at kvinner er vinnerne på skolebenken og tar mer og mer over de best betalte jobbene. I takt med dette tar kvinner også igjen menn i utroskap.

Konklusjonen er at kvinner er mer eller mindre like utro som menn når de settes i samme situasjon som menn. 

Herregud, hva skal vi med atomfysikere.

Anonymkode: a103b...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud, hva skal vi med atomfysikere.

Anonymkode: a103b...798

Hva har atomfysikk med akkurat dette å gjøre?

Anonymkode: 75fb2...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jada jada, men du hyller den jo, kontrært. I tillegg er det en dansk undersøkelse. Det er altså en landsundersøkelse. Kan det være overførbart? Mye mulig - det er likevel et spørsmål om ekstern validitet. Menn har dårligere impulskontroll og kvinner regulerer seg selv mer. Gjennomsnittlig. Ellers er det svært korte svaret "Menn har sterkere kjønnsdrift" ensidig og overflatisk, samt interesseorientert i tillegg - menn ØNSKER også å ha en sterkere kjønnsdrift, de knytter sterk kjønnsdrift til sin mannlige identitet. Menn tror de er mye kåtere enn kvinner, ikke bare generelt - et mannlig individ tror han er kåtere enn et kvinnelig individ også - han tror han kan lese et individ ut fra en statistikk om gjennomsnitt, ikke bare fordi han tar gjennomsnittet for å være en person, men også fordi han vil det skal være sant - han er kåtest. Det er det som er så gørr med enkle forklaringer - de fletter seg inn i myter. Tall er tall, men tall er også kjedelige. Dessuten viser andre rapporter at utroskap er mer likt fordelt, noen viser at kløften mellom hyppighet i menns og kvinners utroskap blir mindre, så det kommer i tillegg an på hvilken undersøkelse man legger til grunn, samt om man velger å generalisere, ikke bare til populasjon, men også andre populasjoner. Å dra kritikk av forskning over til konspirasjonsteorier og antiwaxere og gud vet hva, er totalt krisemaksimering.

Anonymkode: 75fb2...1d2

Les rapporten istedenfor å strø om deg med banaliteter, omtrentligheter og fantasier.

Anonymkode: a103b...798

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Les rapporten istedenfor å strø om deg med banaliteter, omtrentligheter og fantasier.

Anonymkode: a103b...798

Hahaha, herregud. Slapp av litt. Eller argumenter. Ditt valg.

Anonymkode: 75fb2...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hahaha, herregud. Slapp av litt. Eller argumenter. Ditt valg.

Anonymkode: 75fb2...1d2

Argumenter bruker man mot argumenter. Jeg kan ikke se at du engang har forsøkt å imøtegå noen av mine argumenter knyttet til rapportens holdbarhet. Innleggene dine ser mest ut som streams of consciousness - en rapport direkte fra hjernekontoret. Hvis du ønsker en diskusjon, tror jeg det er et godt råd å prøve å sortere litt, og - ikke minst - undersøke det diskusjonen gjelder, før du åpner kranene:) Lykke til!

Anonymkode: a103b...798

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Argumenter bruker man mot argumenter. Jeg kan ikke se at du engang har forsøkt å imøtegå noen av mine argumenter knyttet til rapportens holdbarhet. Innleggene dine ser mest ut som streams of consciousness - en rapport direkte fra hjernekontoret. Hvis du ønsker en diskusjon, tror jeg det er et godt råd å prøve å sortere litt, og - ikke minst - undersøke det diskusjonen gjelder, før du åpner kranene:) Lykke til!

Anonymkode: a103b...798

Jeg har diskutert den ang. ekstern validitet etc. Du kan jo sortere selv, selv om jeg åpner kranene på forklaringsbiten, har jeg kommentert rapporten. Det er ikke verre enn å lese det jeg har skrevet en gang til. Du har jo ikke selv argumentert særlig ut fra den bortsett fra å påpeke at det er en omfattende undersøkelse og sammenlignet folk som er kritiske med konspier. Du ber meg om å lese undersøkelsen, men det er heller ikke noe ved dine innlegg som tilsier at du har lest den dypt. Den er 170 sider eller så.

Anonymkode: 75fb2...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har diskutert den ang. ekstern validitet etc. Du kan jo sortere selv, selv om jeg åpner kranene på forklaringsbiten, har jeg kommentert rapporten. Det er ikke verre enn å lese det jeg har skrevet en gang til. Du har jo ikke selv argumentert særlig ut fra den bortsett fra å påpeke at det er en omfattende undersøkelse og sammenlignet folk som er kritiske med konspier. Du ber meg om å lese undersøkelsen, men det er heller ikke noe ved dine innlegg som tilsier at du har lest den dypt. Den er 170 sider eller så.

Anonymkode: 75fb2...1d2

My bad. 700 sider, mener jeg. Jeg har i det minste ikke latt som jeg har vært grundig og sier at alle andre skal lese.

Anonymkode: 75fb2...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har diskutert den ang. ekstern validitet etc. Du kan jo sortere selv, selv om jeg åpner kranene på forklaringsbiten, har jeg kommentert rapporten. Det er ikke verre enn å lese det jeg har skrevet en gang til. Du har jo ikke selv argumentert særlig ut fra den bortsett fra å påpeke at det er en omfattende undersøkelse og sammenlignet folk som er kritiske med konspier. Du ber meg om å lese undersøkelsen, men det er heller ikke noe ved dine innlegg som tilsier at du har lest den dypt. Den er 170 sider eller så.

Anonymkode: 75fb2...1d2

Du kan selvfølgelig ikke diskutere ekstern validitet uten å ha lest rapporten. Jeg leste deler av den da den ble avlagt, og den er på 7-800 sider så vidt jeg husker. Såvidt jeg forstår på omtalen den har fått i fagtidsskrifter og seriøse medier, er det ellers stor grad av enighet blant fagfolk om at rapporten er unik og banebrytende på sitt område - både på grunn av respondentgrunnlaget, omfanget og kompleksiteten av problemstillingene som undersøkes, og det vitenskapelige kvaliteten.

Selvfølgelig er det mulig å problematisere aspekter ved enhver vitenskapelig undersøkelse. Når det gjelder brede, empiriske befolkningsundersøkelser av seksuell atferd, er dette imidlertid det beste og mest oppdaterte vi har. Subjektiv synsing, anektdoter og personlige intuisjoner eller erfaringer kan være underholdende, men har lite å gjøre i en saklig diskusjon.

 

Anonymkode: a103b...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en forskning en stund tilbake som sa at kvinner var oftere utro i alderspennet 20-29, men at menn var oftere utro i alle aldersgrupper over 30. Samtidig var det ganske jevnt og ingen av kjønnene stakk seg markant ut. 

Tror begge sider er like ille her, men ja, godt mulig menn oftere tenker med det andre hodet og driter seg ut/ikke skjuler det så godt.

Anonymkode: 7eab2...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de tilfellene jeg vet om har kvinnen Vært utro blant annet liten oppmerksomhet fra ektefellen. Og da er det innmari lett å si man drar å trener og egentlig gjør noe helt annet. Eller skriver med sin elsker mens man later som man skriver med en venninne etc etc. fordi partner er lite oppmerksomme. 

Anonymkode: 463b3...df9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (På 20.9.2021 den 15.46):

Kvinner er kanskje mer utspekulerte, og flinkere til å gjøre gode miner til slett spill. For menn er kvinner stort sett uskyldige og naive (gjelder selvsagt ikke alle!). Men samtidig tror jeg at kvinner har mindre tendens til tilfeldig utroskap, av typen som skyldes tankeløshet.
Lysten til å være utro er veldig mye høyere hos menn, det er jeg helt sikker på. Sperrene er langt lavere enn for kvinner. Ansvarsløshet er mannens spesialfelt når det kommer til dette.
Veldig mange kvinner kan på 5 minutter finne noen å være utro med. Da er det beundringsverdig at ikke flere kvinner er utro i praksis. Det skulle vært menn som hadde så lett tilgang!

Så den "vitenskapelige" konklusjonen under gir jeg ikke fem flate øre for, dette er bare tull rett og slett (sexdriften er absolutt ikke sterkere hos menn, den er annerledes, og problemet er langt mer sammensatt):

«Når langt flere menn er utro, tyder det på at de har sterkere sexdrift enn kvinnene – og at de i høyere grad er klare til å handle ut fra den, sier Morten Frisch fra danske Statens Serum Institut.»

Dette gjelder IKKE meg. Skjønner ikke at folk har samvittighet. Komme hjem å legge seg i samme seng. Hvordan føles d..😳 Du skal være bra kald å greit kjip for å klare å holde på sånn. Ikke du altså, hehe. Men ja. De som holder på sånn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/21/2021 at 10:06 AM, AnonymBruker said:

En annen ting som er intressant er at damer veldig ofte går etter menn i forhold, så de ødelegger også veldig mange forhold.

Anonymkode: 6ec26...fbc

Kan som kvinne si at det er det mest uinteressante - menn som er i forhold.. Mine single venninner går definitivt etter single menn også 

Anonymkode: d69cb...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...