Gå til innhold

Fra angst og depresjon til ufør? Noen her som har blitt helt friske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er syk av depresjon og angst. Har flere diagnoser som er satt av forskjellige leger og psykologer og de viser alle de samme diagnosene. Har vært i behandling flere ganger, men ingentiung har hjulpet. Jeg vet ikke om jeg klarer å komme tilbake i jobb.

Vet ikke om jeg tør satse eller håpe.

Er det noen her som har gått på AAP, vært i behandling, fått god hjelp fra NAV og som nå er tilbake i jobb?

Jeg begynner å miste håpet her og det er ganske slitsomt....

Anonymkode: 666c2...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er syk av depresjon og angst. Har flere diagnoser som er satt av forskjellige leger og psykologer og de viser alle de samme diagnosene. Har vært i behandling flere ganger, men ingentiung har hjulpet. Jeg vet ikke om jeg klarer å komme tilbake i jobb.

Vet ikke om jeg tør satse eller håpe.

Er det noen her som har gått på AAP, vært i behandling, fått god hjelp fra NAV og som nå er tilbake i jobb?

Jeg begynner å miste håpet her og det er ganske slitsomt....

Anonymkode: 666c2...45c

Får håpe du klarer det, et liv hjemme på trygd utenfor samfunnet må jo være absolutt det værste som er

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må tenke over hvilke mål du setter deg. Antagelig kan du se bort fra å bli overskuddsmennesket som fikser jobb, trening, aktivt sosialt liv og er der for alle som spør og likevel føler deg fin etter en lang dag.  Hva er ditt mål? Kanskje du må tilrettelegge livet ditt for å klare oppgavene dine med minst mulig stress som ved å ha god planlegging og struktur, sette av tid til å finne roen feks halvtime på terrassen til kun å føle og sanse før en dag begynner, planlegge måltider, innkjøp, sosial aktivitet og husarbeid. Mindre stress = mindre angst. Kanskje kan du klare hel eller deltidsjobb med god tilrettelegging. Og ja det er mulig å bli bedre av angst og depresjon, men som nevnt så handler det om mål. Kanskje må du innse at en grad av nedstemthet og engstelighet er sånn det er å være deg, men at du har til mål å få det best mulig. Man blir heller ikke lykkelig av å gå på trygd selv om det tar bort de verste stresselementene og angstsituasjonene, så blir det lite sosialt og lite nye inntrykk noe som igjen kan lede til mer nedstemthet. 

Anonymkode: 2e0e4...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke behandling hjulpet noe som helst? Hva slags behandling har du fått og hva har du gjort selv? 

Det skal være fult mulig å komme seg tilbake i jobb igjen. Kanskje ikke fulltid, men deltid. 

Anonymkode: a4694...6cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun de alvorligste formene for angst som gir grunnlag for uføretrygd. Det er stor forskjell på sosial angst, PTSD og panikkangst. 

Depresjon er også kun de mest alvorligste formene. Kronisk depresjon med selvmordstanker og selvmordsforsøk over lengre tid. Hvor antidepressiva ikke gir noe effekt. 

Når folk sier "angst og depresjon" så tenker jeg automatisk at de ligger på bunnen av skalaen. Hvor medisin behandling og terapi vil funke, så lenge pasienten går inn for det selv. 

Anonymkode: 0c205...d75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har akkurat fått ufør pga generalisert angst og depresjon. Jeg fortsetter med behandling både fra kommune og dps. Jeg er IKKE fornøyd med å ha blitt ufør, og vil jobbe med å komme ut igjen i jobb,i en eller annen grad

Anonymkode: 457a8...ec3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg har akkurat fått ufør pga generalisert angst og depresjon. Jeg fortsetter med behandling både fra kommune og dps. Jeg er IKKE fornøyd med å ha blitt ufør, og vil jobbe med å komme ut igjen i jobb,i en eller annen grad

Anonymkode: 457a8...ec3

Hvordan preger denne generaliserte angsten hverdagen din? Hva tør du ikke gjøre?

Anonymkode: 3bae8...1ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2021 den 21.28):

Det er kun de alvorligste formene for angst som gir grunnlag for uføretrygd. Det er stor forskjell på sosial angst, PTSD og panikkangst. 

Depresjon er også kun de mest alvorligste formene. Kronisk depresjon med selvmordstanker og selvmordsforsøk over lengre tid. Hvor antidepressiva ikke gir noe effekt. 

Når folk sier "angst og depresjon" så tenker jeg automatisk at de ligger på bunnen av skalaen. Hvor medisin behandling og terapi vil funke, så lenge pasienten går inn for det selv. 

Anonymkode: 0c205...d75

Så for å forstå deg, så får man ikke uføretrygd hvis man har sosial angst, PTSD eller panikkangst? Det høres ikke ut som om du er oppdatert. NAV har gått bort ifra diagnose og fokuserer nå på hvordan du blir hemmet i hverdagen. Min angst hemmer meg veldig i hverdagen. Tror ikke jeg kommer tilbake i jobb noengang....

Anonymkode: 666c2...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så for å forstå deg, så får man ikke uføretrygd hvis man har sosial angst, PTSD eller panikkangst? Det høres ikke ut som om du er oppdatert. NAV har gått bort ifra diagnose og fokuserer nå på hvordan du blir hemmet i hverdagen. Min angst hemmer meg veldig i hverdagen. Tror ikke jeg kommer tilbake i jobb noengang....

Anonymkode: 666c2...45c

Sosial angst - nei.
PTSD - ja
Panikkangst - ja. 

Det handler så aldeles ikke bare om hvordan du tar det, men generell info om bedring og effekt av behandling. Sosial angst er veldig hemmende, men fullt mulig å bli frisk av ganske raskt med riktig behandling. Så lenge pasienten faktisk ønsker å bli frisk. 
PTSD og panikkangst er mer kompleks og er ofte livslange angstlidelser, hvor man kan få en viss bedring med terapi. Men det er ingen selvfølge. 

Anonymkode: 0c205...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig rart at det er sosial angst jeg sliter med og NAV som sagt har åpnet for å søke ufør? Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om.

Sosial angstlidelse er i så måte "værre! (Angst er ille uansett) enn PTSD og panikkangst, nettopp fordi du får angst når det er masse folk rundt deg og du må prestere (Som man jo må hver dag på jobb) Dette har gjort min helse betydelig verre, men tunge depresjoner årlig.

Kanskje du burde NAV og fortelle at jeg blir "frisk" fra dette? Psykolog og medisiner har hatt liten grad av effekt

Anonymkode: 666c2...45c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan preger denne generaliserte angsten hverdagen din? Hva tør du ikke gjøre?

Anonymkode: 3bae8...1ab

Alt nesten 🙈 alt av avtaler og timer, sosialt med folk jeg kjenner og ikke kjenner. Føle meg innestengt ved bordet f.eks. og jobb. Osv

Anonymkode: 457a8...ec3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alt nesten 🙈 alt av avtaler og timer, sosialt med folk jeg kjenner og ikke kjenner. Føle meg innestengt ved bordet f.eks. og jobb. Osv

Anonymkode: 457a8...ec3

Møter opp, fordi jeg ikke tørr å ringe å si jeg ikke kommer. Pleier å møte opp stortsett

Anonymkode: 457a8...ec3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som sliter med sosial angst:  Begynn å tren styrke! Dette kan gjøre hjemme med enkelt utstyr. Og gjerne trimturer ute. God fysisk form hjelper på psyken!

Anonymkode: 3bae8...1ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt søsken har gjennom 12 år gått til ulike typer behandling og fått hjelp av nav til å fungere i jobb. Hittil har ingenting fungert og hun har fått noen alvorlige diagnoser som gir mening. Likevel driver de med arbeidstrening i de bedre periodene. Hun fungerer bare ikke som alle andre, selv om hun ser ut som hvemsomhelst på utsiden. 

Diagnoser er panikkangst, ocd, cptsd, emosjonell ustabil pf, adhd og tvangstanker. Ikke alt som syns fra dag til dag, men ser man helheten så burde hun fått ufør for lengst. Men som ufør kan hun da heller jobbe en viss prosent når hun har det bra. Da mener jeg at hun fungerer godt nok, for hun har virkelig prøvd alt. 

For de som foreslår at trening fikser så mye, det gjør det til en viss grad når man har en diagnose. 

Anonymkode: 8dfe9...9a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig rart at det er sosial angst jeg sliter med og NAV som sagt har åpnet for å søke ufør? Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om.

Sosial angstlidelse er i så måte "værre! (Angst er ille uansett) enn PTSD og panikkangst, nettopp fordi du får angst når det er masse folk rundt deg og du må prestere (Som man jo må hver dag på jobb) Dette har gjort min helse betydelig verre, men tunge depresjoner årlig.

Kanskje du burde NAV og fortelle at jeg blir "frisk" fra dette? Psykolog og medisiner har hatt liten grad av effekt

Anonymkode: 666c2...45c

Da har du jævlig vondt i viljen for å si det slik. For sosial angst er noe av det letteste å bli be kvitt med terapi. Kombinerer du det med medisiner så er det enda enklere. Så lenge du legger inn innsatsen selv, så er det enkelt. Jeg hadde diagnosen uten å vite om det i to tiår. 2 år i terapi og daglig eksponeringsterapi, så ble jeg frisk. Og jeg hadde en av de mest arvoligste gradene av det og har unnvikende engstelig på toppen av det.   
Nå har jeg mer alvorlige diagnoser i tillegg som er vanskeligere å bli be kvitt, men sosial angst har jeg vært fri for i snart 10 år. Jeg har møtt flere i gruppeterapi i forskjellige stadier av sosial angst og terapi, og samtlige har blitt frisk. 

Jeg har også PTSD fra barndommen, som vil bli endret til kompleks ptsd når icd-11 kommer. Og jeg har panikkangst, generealisert angst og ocd. Jeg har diagnose fra alle kategoriene av angstlidelser. Jeg tar heller sosial angst fremfor noen av de andre diagnosene any day.

Det ene menneske jeg kjenner som ikke har blitt frisk, ble kastet ut av behandling fordi det var for vanskelig å møte opp. Altså vondt i viljen.

Anonymkode: 0c205...d75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da har du jævlig vondt i viljen for å si det slik. For sosial angst er noe av det letteste å bli be kvitt med terapi. Kombinerer du det med medisiner så er det enda enklere. Så lenge du legger inn innsatsen selv, så er det enkelt. Jeg hadde diagnosen uten å vite om det i to tiår. 2 år i terapi og daglig eksponeringsterapi, så ble jeg frisk. Og jeg hadde en av de mest arvoligste gradene av det og har unnvikende engstelig på toppen av det.   
Nå har jeg mer alvorlige diagnoser i tillegg som er vanskeligere å bli be kvitt, men sosial angst har jeg vært fri for i snart 10 år. Jeg har møtt flere i gruppeterapi i forskjellige stadier av sosial angst og terapi, og samtlige har blitt frisk. 

Jeg har også PTSD fra barndommen, som vil bli endret til kompleks ptsd når icd-11 kommer. Og jeg har panikkangst, generealisert angst og ocd. Jeg har diagnose fra alle kategoriene av angstlidelser. Jeg tar heller sosial angst fremfor noen av de andre diagnosene any day.

Det ene menneske jeg kjenner som ikke har blitt frisk, ble kastet ut av behandling fordi det var for vanskelig å møte opp. Altså vondt i viljen.

Anonymkode: 0c205...d75

Ok, tydelig at du ikke helt virker helt frisk nei. Dju er jo bare så fantastisk som har fått det til!!! Virkelig. All ros og ære til deg!!!! Høres ikke ut som om du har hatt en tyngre varian av sosial angst nei. Som sagt, har gått i så mange forskjellige varianter innen terapi. Hjelper ikke stort, selv om de har lovet at jeg skal bli bra.

Anonymkode: 666c2...45c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da har du jævlig vondt i viljen for å si det slik. For sosial angst er noe av det letteste å bli be kvitt med terapi. Kombinerer du det med medisiner så er det enda enklere. Så lenge du legger inn innsatsen selv, så er det enkelt. Jeg hadde diagnosen uten å vite om det i to tiår. 2 år i terapi og daglig eksponeringsterapi, så ble jeg frisk. Og jeg hadde en av de mest arvoligste gradene av det og har unnvikende engstelig på toppen av det.   
Nå har jeg mer alvorlige diagnoser i tillegg som er vanskeligere å bli be kvitt, men sosial angst har jeg vært fri for i snart 10 år. Jeg har møtt flere i gruppeterapi i forskjellige stadier av sosial angst og terapi, og samtlige har blitt frisk. 

Jeg har også PTSD fra barndommen, som vil bli endret til kompleks ptsd når icd-11 kommer. Og jeg har panikkangst, generealisert angst og ocd. Jeg har diagnose fra alle kategoriene av angstlidelser. Jeg tar heller sosial angst fremfor noen av de andre diagnosene any day.

Det ene menneske jeg kjenner som ikke har blitt frisk, ble kastet ut av behandling fordi det var for vanskelig å møte opp. Altså vondt i viljen.

Anonymkode: 0c205...d75

Burde ikke bite på, men blir så provosert av dette. Enten så er du et troll, eller så har du veldig liten grad av sosial angst. Sosial angst er noe som hemmer mest, og vanskelig å bli kvitt, nettopp fordi folk er rundt hele tiden.

Anonymkode: 666c2...45c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sykemeldt for 3 år siden. Har AAP nå. Legen vil ha meg ufør. Har bipolar og blandet pf. Jobber nå over 50% og vil tilbake til 100% innen ett år selv…

Anonymkode: e1c63...a29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig rart at det er sosial angst jeg sliter med og NAV som sagt har åpnet for å søke ufør? Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om.

Sosial angstlidelse er i så måte "værre! (Angst er ille uansett) enn PTSD og panikkangst, nettopp fordi du får angst når det er masse folk rundt deg og du må prestere (Som man jo må hver dag på jobb) Dette har gjort min helse betydelig verre, men tunge depresjoner årlig.

Kanskje du burde NAV og fortelle at jeg blir "frisk" fra dette? Psykolog og medisiner har hatt liten grad av effekt

Anonymkode: 666c2...45c

Hvorfor kan man ikke jobbe alene på natt eller i jobber hvor man ikke møter særlig med folk da? Ufør er man ikke bare i nisselandet Norge dette er mulig

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...