Gå til innhold

SYKT å tenke på hvor lite fritid vi voksne har


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bruker da ikke 5 timer på dusj, transport og middag. Og å spise middag anser jeg som fritid, dusjing også.

Anonymkode: 2afde...a78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg sa jo ikke at man kun får barn for å ikke bli ensom 😂 Men det er en stor fordel å kunne få barn, kanskje barnebarn osv. Trenger nødvendigvis ikke å bo i samme by å renne ned dørene, men noen som er en telefon unna. Når alle vennene dine har barn og familie i sine hektiske hverdager, hvem skal man være med da? Har man noe annet å snakke om enn fest og fyll når man skal sosialisere seg som voksen? 💁

Anonymkode: 5d3fb...df5

Man trenger ikke drive med fest og fyll selv om man ikke har barn. Jeg har fine samtaler med både andre barnløse og mine venner med barn. Men om du kun er interessert i å snakke om barn er det selvsagt vanskelig.

Anonymkode: 2afde...a78

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kommer til å bli ensom 

Anonymkode: 5d3fb...df5

Man får ikke barn for å kurere ensomhet. For alt en vet blir barna man får narkomane, dør før en selv, eller har null interesse av å besøke på gamlehjem. 

Anonymkode: 3c618...38c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, fritiden din kommer tilbake når barna blir større. 😉 

Anonymkode: 7ff8f...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva skal man velge bort? Søvn? Jobb?

Anonymkode: 56c48...cc7

Jeg kjenner seriøst ingen voksne som sover 8 timer i døgnet gjennom uka. Man sover for lite i uka, og tar det litt igjen i helgene. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er dere seriøse når dere mener alle bare kan VELGE å ikke jobbe? Hvor får dere penger fra?

Anonymkode: 56c48...cc7

Man kan selvsagt velge å jobbe mindre. Gjennomsnittslønnen er på ca 608 000. Går man ned til 75 % stilling har man fortsatt 475 000 i året, og med andre ord mer enn mange som er i full jobb. 

Tjener man for lite? Ta en utdannelse og få bedre lønn.

Men klart, om man må ha stor flott bolig, fin dyr bil, stadig nye klær, kanskje hytte, og/eller ønsker å spare penger til pensjonsalder eller til barna, så får man være med på rotteracet. Men da helst uten å klage.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bruker da ikke 5 timer på dusj, transport og middag. Og å spise middag anser jeg som fritid, dusjing også.

Anonymkode: 2afde...a78

dette

Anonymkode: df247...62b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Er dere seriøse når dere mener alle bare kan VELGE å ikke jobbe? Hvor får dere penger fra?

Anonymkode: 56c48...cc7

Jeg har valgt å kutte drastisk ned på mine utgifter slik at jeg kan leve godt med kun 40% stilling. Da legger jeg også av til sparing hver måned. 

Alt er prioriteringer. 

Anonymkode: 30140...eb9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Folk med barn burde ha krav på 6 timers dag 

Anonymkode: cd061...d65

Hahaha. De har selv valgt å få barn. Så da burde alle eller ingen få 6-timersdag.

Anonymkode: 34da9...824

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tovalova skrev (5 timer siden):

Men er ikke all tid utenfor jobb fritid? Så egentlig har du 16 timer fritid hvis du jobber 8 timer. Hva du fyller disse timene med er jo opp til hver en. 

Det var det jeg også tenkte å kommentere, at all tid utenfor jobb er fritid, og hva man gjør med denne fritiden er opp til hver enkelt. 
TS glemte også å ta med helg, helligdager og ferier i sitt regnestykke. 

Et årsverk er ca 1700 arbeidstimer fordelt på 230 dager.
Det betyr at en fulltidsstilling opptar ca 20 % av alle årets timer.  Hvis vi sover 8 timer hver natt tilsvarer det samme prosentandel, og da ser vi at ca 60 % av alle årets timer er våken fritid.

Men det virker som om TS snakker om "bundet tid" i motsetning til fritid, og da blir problematikken annerledes, da handler det mer om prioriteringer.

Mitt råd til TS må da være å se om det er noe av den tiden som er "bundet" som kan bli til "ubundet tid".
Kan arbeidsreisen forkortes?
Kan ærend samles opp for å oppta en mindre andel av ubundet tid?
Kan tiden du bruker til middag reduseres?
 

Hvis du ikke kan eller vil gjøre endringer må du bare tenke at dette er en kort periode av ditt liv, og at du om 20 år kanskje får mer ubundet tid enn du ønsker deg.  :)

 

 

Anonymkode: 6e0fd...a26

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Et årsverk er ca 1700 arbeidstimer fordelt på 230 dager.
Det betyr at en fulltidsstilling opptar ca 20 % av alle årets timer.  Hvis vi sover 8 timer hver natt tilsvarer det samme prosentandel, og da ser vi at ca 60 % av alle årets timer er våken fritid.

 

 

Anonymkode: 6e0fd...a26

En liten regnefeil snek seg inn der.

8 timers søvn hver natt utgjør ca 30 % av alle årets timer, og våken fritid blir da ca 50 %, ikke 60.  :)

Anonymkode: 6e0fd...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

8 timer jobb

8 timer søvn

3 timer på å komme seg til/fra jobb; hente barn, etc.

2 timer på dusjing, spise middag, diverse småærend, etc.

Da står vi igjen med 3 timer fritid

Anonymkode: 56c48...cc7

7,5 timer jobb

7 timer søvn

0,5 timer til og fra jobb

= 9 timer fritid

Anonymkode: 04578...ce1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som tvinger voksne til å jobbe 100%. Men de fleste er såpass materialistiske at det viktigste er å få mest mulig penger ut av tiden sin. Synes det er merkelig at spesiel at par med barn ikke jobber redusert og bruker litt mer tid på seg selv og barn. 

 

Anonymkode: 661a3...962

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ingen som tvinger voksne til å jobbe 100%. Men de fleste er såpass materialistiske at det viktigste er å få mest mulig penger ut av tiden sin. Synes det er merkelig at spesiel at par med barn ikke jobber redusert og bruker litt mer tid på seg selv og barn. 

 

Anonymkode: 661a3...962

Det er ikke alle bransjer som tilbyr redusert stilling. I mitt firma jobber man fullt eller ingenting.

Anonymkode: 2afde...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg sa jo ikke at man kun får barn for å ikke bli ensom 😂 Men det er en stor fordel å kunne få barn, kanskje barnebarn osv. Trenger nødvendigvis ikke å bo i samme by å renne ned dørene, men noen som er en telefon unna. Når alle vennene dine har barn og familie i sine hektiske hverdager, hvem skal man være med da? Har man noe annet å snakke om enn fest og fyll når man skal sosialisere seg som voksen? 💁

Anonymkode: 5d3fb...df5

Du har utrolig snevert syn på voksenlivet uten barn. 
Vi reiser og opplever mye, forskjellige hobbyer, dyrker egeninteresser på mange måter. Maaasse tid, og veldig god råd.

Har da mange både en telefon og gåtur unna. Som ikke har barn som tar all oppmerksomhet og tiden.

Tja, kan ikke huske når det har vært snakk om fyll og fest ? 20 år siden? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri har vel vi hatt så mye fritid som i 2021. Vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin og støvsugerrobot gjør jo masse av arbeid for oss, så vi kan ha mer fritid. De fleste har bil, så det går fort med ærender. Og overraskende mange har vaskehjelp, har jeg merket meg. Så fritid er det ikke mangel på.

Spørsmålet er: hva bruker du fritiden din på? Netflix kanskje? Sitte på Kvinneguiden? Scrolle på Instagram? Ja, nettopp. God bruk av fritiden sin mao.

Anonymkode: a145f...edd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke alle bransjer som tilbyr redusert stilling. I mitt firma jobber man fullt eller ingenting.

Anonymkode: 2afde...a78

Da går det an å finne noe annet, poenget er at det er ikke tvang.

Anonymkode: 661a3...962

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

8 timer jobb

8 timer søvn

3 timer på å komme seg til/fra jobb; hente barn, etc.

2 timer på dusjing, spise middag, diverse småærend, etc.

Da står vi igjen med 3 timer fritid

Anonymkode: 56c48...cc7

Jeg bruker 8 time på jobb inkluder reise, 7 timer på å sove.
Både matlaging, handling og andre dagiigdagse rutiner er jo og endel av fritiden. 
 

Året blir da 1800 timer jobb og reise, 2555 timer søvn og 4405 timer fritid. 

Anonymkode: 01258...134

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har aldri hatt så mye fritid som vi har nå. Bare det å skrive et slikt innlegg viser hvor bortskjemt man er uten å være klar over det selv.

Jeg jobber fra 06 til 15. Rett over kl 16 har jeg kommet meg hjem og spist middag. Resten av ettermiddagen/kvelden er fritid.

Anonymkode: 6356e...86a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritid er vel all tid utenom jobb så med normal arbeidsuke på 37,5 timer har de fleste 130,5 timer fritid.. Hva man velger putte inn i de timene er helt opp til hver enkelt.. 

Anonymkode: 0ab6e...2bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du aner ikke hva du går glipp av😅🥰 ville aldri vært uten barn

Anonymkode: 5d3fb...df5

De fleste med barn ser de jo knapt uansett. Hvor mange kvalitetstimer om dagen får du med ungen? 

Anonymkode: 210b4...8ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye fritid, det hjelper å ikke ha barn.

Jeg kan jo stort sett gjøre akkurat hva jeg vil etter jobb til jeg legger meg hver dag (ca 8 timer fritid der), pluss hele lørdag og søndag. 

Men jeg har jo hektiske perioder hvor det gjerne er en del overtid å jobb samt mye på fritiden (trening, avtaler/arrangementer, ærender og oppgaver i hjemmet osv), og da skjønner jeg ikke helt hvordan dere med barn klarer å få det til å gå opp. 

Det å spise er for øvrig en yndet fritidsaktivitet for meg :) Det er vel kanskje mer dere som lage mat til hele familien på et mer eller mindre spesifikt tidspunkt hver eneste dag enten dere vil eller ei som kan oppleve det som en tidstyv.

Anonymkode: 06274...8b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...