Gå til innhold

SYKT å tenke på hvor lite fritid vi voksne har


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

8 timer jobb

8 timer søvn

3 timer på å komme seg til/fra jobb; hente barn, etc.

2 timer på dusjing, spise middag, diverse småærend, etc.

Da står vi igjen med 3 timer fritid

Anonymkode: 56c48...cc7

Åtte timer søvn er fritid.  Middag og alt småtjafs er fritid.  Transport og bla, bla er også fritid.  Altså er det 16 timer fritid på hverdager og 24 timer i helger. Du har 25 ekstra hverdager som er ferie - fritid, omtrent 7 andre helligdager på hverdager som er fritid som ikke er medregnet over. 

Det er betraktelig mer fritid enn jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kommer til å bli ensom 

Anonymkode: 5d3fb...df5

Hæ? Trist å få barn for å ikke "bli ensom". 

Anonymkode: 4a361...916

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for et stusselig liv du lever TS. Hvorfor går du ikke ned til 60% jobb? Da får du mer fritid..

Men må selv si du har tatt disse valgene selv så du har jo tydeligvis bestemt deg for at det er slik du vil leve. Så hvorfor klager du egentlig?

Anonymkode: 0502a...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er jeg helt dust som følte at 3 timer fritid hver dag hørtes mye ut? Hvordan får du 3 hele timer med fritid hver dag? Jeg fpr kanskje presset inn en time om kvelden, hvis jeg er heldig 😆

Anonymkode: 213dd...acb

Samme her 😅 Tre timer? I wish😜

Anonymkode: 8902d...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hæ? Trist å få barn for å ikke "bli ensom". 

Anonymkode: 4a361...916

Hun mente man ener opp ensom hvis man IKKE får barn. Vel, tror det er mange foreldre som har flyttet fra hverandre og som nå er aleneforsørgende som har et mye mer ensomt liv enn de som selv velger å IKKE få barn

Anonymkode: 0502a...9a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer fritid?? :ler: 

Den eneste «fritiden» jeg har er når jeg gjemmer meg på do for å lese avisa, og selv da blir jeg jevnlig avbrutt :P 

Anonymkode: 906ed...562

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke mennesket skapt til å være i ro i timesvis. Kropp og hjerne har godt av å være i aktivitet. Og mye av den aktiviteten kan og bør være positiv. Sånn som å ha en jobb man trives med og å være sammen med barna sine. Hvis man ikke liker jobben sin, har man jo valgt feil. Og om samvær med barna sine oppfattes som nesten bare slitsomt, så er det jo virkelig ille. 

Anonymkode: fa729...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

3 timer fritid?? :ler: 

Den eneste «fritiden» jeg har er når jeg gjemmer meg på do for å lese avisa, og selv da blir jeg jevnlig avbrutt :P 

Anonymkode: 906ed...562

Du har tydeligvis fritid nå da ;) Siden du er her på KG

Anonymkode: 0502a...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har tydeligvis fritid nå da ;) Siden du er her på KG

Anonymkode: 0502a...9a9

Hun har nok gjemt seg på do ;)

Anonymkode: 2afde...a78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg har mengder fritid, og jobber ofte 10-timersdager. 

Småærender og handling? Samles opp til en gang i uka, på en voksen. 

TV-titting? Nei, tidenes tidstyv, ikke skikkelig avslapping en gang. Går heller en lang tur med en podcast. 

Matlaging? Lager opp ekstra, kjøper inn litt ferdigretter, maks tidsbruk 15 minutter hver hverdag.

Bruke tid på å flytte på seg? Så lite som mulig. Alt vi trenger er i en 10 minutters radius med bil. 

Anonymkode: 3f581...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller sykt hvordan samfunnet er bygd opp spør du meg.

Hadde samfunnet vært lagt opp annerledes så hadde folk sluppet å jobbet seg halvt ihjel for å så dø uten å ha levd livet :) Vi har en limited tid på jorda og så skal vi jobbe og slave hele voksne livet for å nedbetale umenneskelig gjeld/leie på bolig mens vi står i rush morgen og ettermiddag og bekymre oss konstant øver luft (penger).

Ikke rart folk blir syke.

Om alle hadde hatt en liten tomt med et par dyr og grønnsaker så hadde man hatt mye bedre tid og mindre bekymringer.


 

Anonymkode: 32566...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hun mente man ener opp ensom hvis man IKKE får barn. Vel, tror det er mange foreldre som har flyttet fra hverandre og som nå er aleneforsørgende som har et mye mer ensomt liv enn de som selv velger å IKKE få barn

Anonymkode: 0502a...9a9

Skjønte det jo, derfor spurte jeg 😉

Anonymkode: 4a361...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Heller sykt hvordan samfunnet er bygd opp spør du meg.

Hadde samfunnet vært lagt opp annerledes så hadde folk sluppet å jobbet seg halvt ihjel for å så dø uten å ha levd livet :) Vi har en limited tid på jorda og så skal vi jobbe og slave hele voksne livet for å nedbetale umenneskelig gjeld/leie på bolig mens vi står i rush morgen og ettermiddag og bekymre oss konstant øver luft (penger).

Ikke rart folk blir syke.

Om alle hadde hatt en liten tomt med et par dyr og grønnsaker så hadde man hatt mye bedre tid og mindre bekymringer.


 

Anonymkode: 32566...243

Tror du det er ferie å jobbe som bonde? Hvordan vil du betale feks klær, med grønnsaker? Eller skal alle lage sine egne klær? Hva med sykehus, skal de ansatte få betalt i grønnsaker? 

Anonymkode: 2afde...a78

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tovalova skrev (6 timer siden):

Men er ikke all tid utenfor jobb fritid? Så egentlig har du 16 timer fritid hvis du jobber 8 timer. Hva du fyller disse timene med er jo opp til hver en. 

Ja, helt enig. Det TS mener egentlig, er vel tid uten forpliktelser og oppgaver.. men de færreste med flere barn og tydeligvis lang reisevei til jobb har mer enn 3 timer til å bare slappe av/lese. Enig at fritid er tid etter jobb.. og da stiller vi jo alle ganske likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er ikke alle bransjer som tilbyr redusert stilling. I mitt firma jobber man fullt eller ingenting.

Anonymkode: 2afde...a78

Men du har selv valgt den bransjen, og kan om du ønsker velge å omskolere deg.

Anonymkode: df247...62b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med TS men også uenig. Man har mange valg i livet men når man hopper på en " karusell " er det vanskelig å hoppe av. Dvs det kreves mot. 

Det kreves mot til å jobbe redusert og heller ha den rikdomen som mer fritid og mer overskudd er. Selv jobber jeg redusert fordi livet er mye mer enn jobb, jeg vil ha tid til andre ting. Jobb er ikke pri nr 1. 

Jeg har hoppet på oppussingskarusellen og den går fort. Men da er det bare å ta seg selv i nakken og si at " nok er nok" eller i det minste si at " denne uka skal jeg legge oppussing ltt til sides og slappe mer av" . 

Så man kan gjøre valg og ikke bare klage. 

Anonymkode: 58ea6...e29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

du velger selv å gå på jobb

Man må jo ha lønn. Ikke alle er like heldig med feks flexijobb eller har mulighet til å jobbe redusert pga økonomi.

du velger selv når du skal legge deg

Voksne trenger å koble litt ut også. La oss si legging er ferdig 21 (barnet står gjerne opp igjen), så må man legge seg 00 etter ts sitt skjema. Etter mye inntrykk og stress en dag er det ikke bare å legge seg på puten kl 21 og sovne. 

du velger selv hvor du skal bo 

Ikke alle er heldig og får barnehage og jobb innen 15min gåavstand. Det skal være noe ledig når man flytter, og sentrale boliger er ofte dyr.

du velger selv om du skal ha barn

Ting kan forandre seg underveis. Feks kan partneren bli ufør, man er avhengig av å jobbe. Og samfunnet er kun lagt opp til de som har 8-16 jobb. Oss andre må bare tilpasse oss (feks alle I helsevesenet, men jo vi kan alle slutte, men hvem skal du få hjelp av når du blir syk?)

du legger opp din egen hverdag etter dine egne valg

Skal ts droppe middagen? Ringe seg inn syk? Legge barna en time før? La 2åringen komme seg hjem på egenhånd?

du bor i et av verdens beste land 

eventuelt kan du slutte i jobben og jobbe deltid på mcdonalds, da kan du kun jobbe noen dager i uken og har forsatt råd til rom i kollektiv og mat, så får du MASSE fritid

 

ikke klag, du skal ikke reise langt før du ser familier som kun kan spise ris 2 ganger for dagen fordi de ikke har mat

og hva gjør du for å hjelpe? Sannsynligvis ingenting.

Anonymkode: 7388f...7c8

 

Anonymkode: 9870f...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 3 timer fritid høres bra ut jeg. Har ikke bruk for mer. Fritid er overvurdert.

Anonymkode: 69dd0...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes 3 timer fritid høres bra ut jeg. Har ikke bruk for mer. Fritid er overvurdert.

Anonymkode: 69dd0...5fb

Hvor mange av de 3 timene har du brukt allerede idag bare på KG?

Anonymkode: 0502a...9a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

8 timer jobb

8 timer søvn

3 timer på å komme seg til/fra jobb; hente barn, etc.

2 timer på dusjing, spise middag, diverse småærend, etc.

Da står vi igjen med 3 timer fritid

Anonymkode: 56c48...cc7

Fritid? Hva er det? I tillegg kommer husarbeid, hagearbeid, vedlikehold, foreldre som trenger hjelp til diverse, leksehjelp, fritidsaktiviteter, dugnadsarbeid i forbindelse med fritidsaktiviteter, innkjøp av klær og utstyr, planlegging, holde seg oppdatert på mail, skolens og fritidsaktivitetenes apper og facebookgrupper. Prøve å finne ut hvorfor den og den appen ikke fungerer. Også er det alltid noen som har bursdag! 🤯

Anonymkode: 2f302...e7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...