Gå til innhold

Ta kontakt med folk man var venner med som veldig små?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

takk for tips. 

Dette er i Oslo, så det er en stor by og også mange som heter det samme som dem. Jeg har ikke peiling på hvilken skoler de gikk på. Men de hadde vært 62 og 70 år idag ihvertfall, så der er ikke veldig nye tider. De gikk vel på skolen mellom 50 og 70 tallet. 

Anonymkode: af859...8e8

Hvis det var i en større by som Oslo og de hadde et vanlig navn, blir det litt vanskeligere. Samtidig er ikke 1950/60/70-årene så utrolig lenge siden, så det finnes mye informasjon om den tiden i skuffer og skap, både fotografier og annet materiale. Gamle aviser er for lengst digitalisert og kan leses på biblioteket; det var slik jeg fant et bilde av meg selv i en avis fra slutten av 1980-årene.

Vet ikke om det er aktuelt for deg, men kunne det være en idé å ta kontakt med et medie og høre om de kunne hjelpe deg? Hvis for eksempel Aftenposten skrev om noen som ville oppspore noen som kjente de døde foreldrene sine, kan jeg tenke meg at reaksjonene hadde vært utelukkende positive; dette er en stund siden, men svært mange i den alderen er fortsatt i live, og det er helt sikkert at noen vet noe - eldre mennesker har ikke noe imot å minnes gamle dager.

Anonymkode: ee7b6...8aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nei jeg skal ikke kontakte de. 

Ja fysj, for en grusom ting. Så utrolig stressende. 

Anonymkode: af859...8e8

Hehe, jeg hadde selv svart og ikke blitt stresset. Baserte svaret mitt på inntrykket av folk generelt. Har tidligere nære venner som ikke orker to tlf samtaler eller en kaffi i året fordi det blir et stressmoment i livet. Og vi bor på samme sted😞

Så ville bare si at du må ikke ha noen forventninger😇

Anonymkode: 727b4...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke heller legge ut en etterlysning på face? Skriv at du leter etter noen som kan hjelpe med å fortelle noe om din mor og far, da kan du få respons fra andre enn disse som også kjente dine foreldre som har mye å fortelle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Tips til hva du kan gjøre:

- send mld til de aktuelle du har funnet 

- spør på biblioteket (de kan mye rart)

- ta kontakt med kirken hvor foreldrene dine ble begravet 

Anonymkode: 1d9e1...766

Biblioteket vet omtrent alt mellom himmel og jord, så de kan komme med råd og være til hjelp. Oslo Byarkiv kunne muligens også hjelpe - de har lokaler nederst i Maridalsveien. Om kirken kan hjelpe i denne saken, vet jeg ikke da den tidens prester antagelig ikke lenger er i live, men hvorfor ikke spørre ...?

Anonymkode: ee7b6...8aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Biblioteket vet omtrent alt mellom himmel og jord, så de kan komme med råd og være til hjelp. Oslo Byarkiv kunne muligens også hjelpe - de har lokaler nederst i Maridalsveien. Om kirken kan hjelpe i denne saken, vet jeg ikke da den tidens prester antagelig ikke lenger er i live, men hvorfor ikke spørre ...?

Anonymkode: ee7b6...8aa

De har ihvertfall erfaring med folk som driver med slektsgransking. Og de har ofte endel innsikt i lokalsamfunnet. Kanskje man ikke kan forvente alt mulig, men jeg ville spurt ihvertfall. 

Anonymkode: 1d9e1...766

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De har ihvertfall erfaring med folk som driver med slektsgransking. Og de har ofte endel innsikt i lokalsamfunnet. Kanskje man ikke kan forvente alt mulig, men jeg ville spurt ihvertfall. 

Anonymkode: 1d9e1...766

Ville også tatt kontakt med kirken hvor mor ble konfirmert (om du vet det da). De har kanskje lister over andre konfirmanter på omtrent samme tid. Kanskje vennene kan finnes der? Vet ikke om det er noe de kan gi ut, men det skader ikke å spørre. 

Anonymkode: 1d9e1...766

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville også tatt kontakt med kirken hvor mor ble konfirmert (om du vet det da). De har kanskje lister over andre konfirmanter på omtrent samme tid. Kanskje vennene kan finnes der? Vet ikke om det er noe de kan gi ut, men det skader ikke å spørre. 

Anonymkode: 1d9e1...766

Glimrende idé ...!

Informasjon i gamle kirkebøker er noe mange har hatt nytte av, og opplysninger om konfirmasjon fra flere tiår tilbake, ligger sikkert og samler støv et eller annet sted; jeg kan ikke tenke meg at noen har kastet det da dette er en del av kirkens egen historie.

Anonymkode: ee7b6...8aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok kontakt med en jeg kjente fra vi var rundt 4 år. Vi har barn på samme alder og kjenner til barnas mor. Så i blant finner vi på ting med barna nå. Det har blitt et godt vennskap i voksen alder. 

Anonymkode: eb6eb...ac2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (4 timer siden):

Kan du ikke heller legge ut en etterlysning på face? Skriv at du leter etter noen som kan hjelpe med å fortelle noe om din mor og far, da kan du få respons fra andre enn disse som også kjente dine foreldre som har mye å fortelle. 

Ja, ikkesant. Bare utlevere meg helt for alle mine facebookvenner. 

Anonymkode: af859...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ville også tatt kontakt med kirken hvor mor ble konfirmert (om du vet det da). De har kanskje lister over andre konfirmanter på omtrent samme tid. Kanskje vennene kan finnes der? Vet ikke om det er noe de kan gi ut, men det skader ikke å spørre. 

Anonymkode: 1d9e1...766

Aldri hørt noe om konfirmasjon..  tror ikke hun ble konfirmert. Har en del bilder av henne fra den alderen i mange settinger, men ikke fra konfirmasjon. Men hun var kristen da og veldig tradisjonell, så vet ikke... de døpte ihvertfall meg i kirken. 

Anonymkode: af859...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aldri hørt noe om konfirmasjon..  tror ikke hun ble konfirmert. Har en del bilder av henne fra den alderen i mange settinger, men ikke fra konfirmasjon. Men hun var kristen da og veldig tradisjonell, så vet ikke... de døpte ihvertfall meg i kirken. 

Anonymkode: af859...8e8

"Alle" ble konfirmert på den tiden. 

Anonymkode: 1d9e1...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, ikkesant. Bare utlevere meg helt for alle mine facebookvenner. 

Anonymkode: af859...8e8

Du trenger jo ikke utlevere deg. Bare skrive st du ønsker kontakt med venner av foreldrene dine, det er mange som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (11 minutter siden):

Du trenger jo ikke utlevere deg. Bare skrive st du ønsker kontakt med venner av foreldrene dine, det er mange som gjør det.

Ja det syns jeg er å utlevere seg. Det sier mer enn 1000 ord. Jeg har vel omkring 800 venner på Facebook, og hver og en av dem trenger ikke å vite at jeg har hatt en trøblete oppvekst, noe dem skjønner når jeg etterlyser noen som kan ha kjent foreldrene mine. 

Anonymkode: af859...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja det syns jeg er å utlevere seg. Det sier mer enn 1000 ord. Jeg har vel omkring 800 venner på Facebook, og hver og en av dem trenger ikke å vite at jeg har hatt en trøblete oppvekst, noe dem skjønner når jeg etterlyser noen som kan ha kjent foreldrene mine. 

Anonymkode: af859...8e8

Så drit i det. Slike etterlysning ser jeg ukentlig, har aldri tenkt på det som "å nå vet jeg 1000 ord om den, tenk alt jeg kan tenke "

Endret av Duff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (20 minutter siden):

Så drit i det. Slike etterlysning ser jeg ukentlig, har aldri tenkt på det som "å nå vet jeg 1000 ord om den, tenk alt jeg kan tenke "

Okei, ikke i min aldersgruppe ihvertfall. Aldri sett noen gjøre det. Mye når det gjelder forsvunnede kjæledyr, men ikke noe annet. 

Anonymkode: af859...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rart at det blir misforståelser når agendaen for å ta kontakt med dem blir snudd opp ned i løpet av kort tid. Det er spesielt å ta kontakt med tilfeldige folk fordi de ligner på noen du har i et album og minner om "ekte" kjærlighet da du var 3 år. Det er her du legger standarden for tråden. Dette med foreldrene dine er en helt annen sak, og da spiller det jo liten rolle hva du har skrevet i hovedinnlegget. Da er jo fokuset heller på foreldrene til de du hang sammen med som liten, da det er de som sitter med informasjon om dine foreldre. 

 

Anonymkode: 0f842...4c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er jo ikke rart at det blir misforståelser når agendaen for å ta kontakt med dem blir snudd opp ned i løpet av kort tid. Det er spesielt å ta kontakt med tilfeldige folk fordi de ligner på noen du har i et album og minner om "ekte" kjærlighet da du var 3 år. Det er her du legger standarden for tråden. Dette med foreldrene dine er en helt annen sak, og da spiller det jo liten rolle hva du har skrevet i hovedinnlegget. Da er jo fokuset heller på foreldrene til de du hang sammen med som liten, da det er de som sitter med informasjon om dine foreldre. 

 

Anonymkode: 0f842...4c1

Jo det er rart at folk har missforstått og tror de er naboene mine, at de blå nekter på at de ikke har lest, eller at dette var folk jeg gikk på skole med. Eller spør om jeg har noe familie eller andre venner av foreldrene mine jeg kunne spurt, hadde jeg hatt det hadde det jo ikke være noe sak. Det er det folk har misforstått. Da har man ikke lest hovedinnlegget engang. 

Har ikke sagt noe om ekte kjærlighet, men at vi var kjærester på ekte, det var ikke en viktig frase i det heletatt, men det var bare for å forklare relasjonene og en funfact, men bare vær blodalvorlig du. 

Anonymkode: af859...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode forslag, men jeg har bestemt meg for å ikke gjøre noe med saken eller ta kontakt med noen av dem. Så nå avslutter jeg her. 

-TS 

Anonymkode: af859...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for alle gode forslag, men jeg har bestemt meg for å ikke gjøre noe med saken eller ta kontakt med noen av dem. Så nå avslutter jeg her. 

-TS 

Anonymkode: af859...8e8

Hvorfor?

Anonymkode: eb6eb...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor?

Anonymkode: eb6eb...ac2

Fordi det blir bare kleint hvis de syns det er rart. Det er jo stor sjanse for at de syns det når så mange her syns det. 

Jeg selv hadde syntes det hadde vært morsomt om det skjedde meg, men nå er jo jeg tilbakestående så kan ikke stole på min egen dømmekraft. Da gjør jeg det tryggeste å lar være. 

Anonymkode: af859...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...