Gå til innhold

Ta kontakt med folk man var venner med som veldig små?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

😆 du har tydeligvis bare lest overskriften og det siste svaret 

Anonymkode: af859...8e8

Niks.. Har lest meg gjennom. Og svaret mitt står som den er😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

L'Eau D'Issey skrev (Akkurat nå):

Niks.. Har lest meg gjennom. Og svaret mitt står som den er😉

Du sier at de fleste har sagt at det er bortkastet tid, og det er kun én. Grunnen er heller ikke for å bli venn med disse folka. Så nei du har ikke lest. 

Anonymkode: af859...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du sier at de fleste har sagt at det er bortkastet tid, og det er kun én. Grunnen er heller ikke for å bli venn med disse folka. Så nei du har ikke lest. 

Anonymkode: af859...8e8

Du kan gjerne diskutere dette om du vil, så får en se hvor langt det strekker seg. Er nok ikke bare en, nei. Lest og lest🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L'Eau D'Issey skrev (Akkurat nå):

Du kan gjerne diskutere dette om du vil, så får en se hvor langt det strekker seg. Er nok ikke bare en, nei. Lest og lest🙂

Haha. Siter de andre som har sagt det og fortell meg hva slags grunn jeg har for dette :)

Anonymkode: af859...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha. Siter de andre som har sagt det og fortell meg hva slags grunn jeg har for dette :)

Anonymkode: af859...8e8

Så bra at du ler. Forsett slik😁 Jeg har sagt mitt og kommentert. Slik blir det stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L'Eau D'Issey skrev (Akkurat nå):

Så bra at du ler. Forsett slik😁 Jeg har sagt mitt og kommentert. Slik blir det stående.

Så latterlig. Du driter deg ut. 

Anonymkode: af859...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis jeg hadde visst navnet på noen andre som kjente foreldrene mine hadde jeg ikke trengt de jeg snakker om nå. Som jeg sa: Jeg kjenner ingen for kjente foreldrene mine (og husker ingen navn heller) og så klart husker jeg ikke navnet på NABOENE til dem 😛

Anonymkode: af859...8e8

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er og i hvilken by du bodde, men for eksempel i Oslo ble det årlig fra 1879 til 1990-årene utgitt en offentlig adressebok der både navn og adresser er oppført (som grunnlag for betaling av skatt); har på denne måten funnet ut hvor flere mennesker jeg senere ble kjent med, bodde som barn, eller hvem som bodde i blokken min i riktig gamle dager.

Kanskje det kunne være til hjelp å finne ut om tilsvarende opplysninger finnes for byen du bodde i da du var barn? Man kan finne mange interesssante opplysninger om fortidens mennesker i offentlige arkiver; hvis du husker omtrent hvor dere bodde, kan det godt hende det er mulig å finne ut hva naboene deres het til etternavn.

Uansett - lykke til videre med dette ...!

Anonymkode: ee7b6...8aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare forbered deg på avvisning🥴folk har sine liv og rutiner, og synes kanskje det bare blir et nytt stressmoment i livet; å mimre med en fremmed😩

Anonymkode: 727b4...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ville egentlig ikke gå i så mye detaljer. Men foreldrene mine døde når jeg var liten, og jeg føler ikke egentlig jeg kjenner dem og har ingen til å fortelle ting om dem. Foreldrene til to av disse barna var jo nære venner av mine foreldre. Så det er vel kanskje litt der det ligger. Hente info. 

Jeg husker ikke navnene på foreldrene til disse folka og ikke noe annet enn fornavnet dems. 

Anonymkode: af859...8e8

Om hensikten er å få litt informasjon av deres foreldre - gitt at de faktisk var mer enn vanlige naboer- så er det jo greit nok å ta kontakt og spørre om kontaktinfo (eksempelvis mail) til foreldrene.

Men alt utover det er rart. Veldig. 

Anonymkode: 59adc...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare forbered deg på avvisning🥴folk har sine liv og rutiner, og synes kanskje det bare blir et nytt stressmoment i livet; å mimre med en fremmed😩

Anonymkode: 727b4...886

ikke sant. For og ikke snakk om merkelig.. men det kommer an på hvordan TS formulere seg på meldingen til de h'n kontakter. Ikke noe jeg ville ha brukt tid på uansett omstendgheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er og i hvilken by du bodde, men for eksempel i Oslo ble det årlig fra 1879 til 1990-årene utgitt en offentlig adressebok der både navn og adresser er oppført (som grunnlag for betaling av skatt); har på denne måten funnet ut hvor flere mennesker jeg senere ble kjent med, bodde som barn, eller hvem som bodde i blokken min i riktig gamle dager.

Kanskje det kunne være til hjelp å finne ut om tilsvarende opplysninger finnes for byen du bodde i da du var barn? Man kan finne mange interesssante opplysninger om fortidens mennesker i offentlige arkiver; hvis du husker omtrent hvor dere bodde, kan det godt hende det er mulig å finne ut hva naboene deres het til etternavn.

Uansett - lykke til videre med dette ...!

Anonymkode: ee7b6...8aa

Vi hadde ikke kontakt med noen naboer. Vi var innblandet i barnevernet og vi var vel ikke så populære i nabolaget for å si det sånn. Så gikk bare fort forbi dem.  Ikke så mye å hente derfra uansett. De fleste var også eldre (60-80 år) i den blokken så de lever nok ikke. Det er jo uansett ikke så vanlig å kjenne naboene sine så veldig personlig akkurat. 

Anonymkode: af859...8e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om hensikten er å få litt informasjon av deres foreldre - gitt at de faktisk var mer enn vanlige naboer- så er det jo greit nok å ta kontakt og spørre om kontaktinfo (eksempelvis mail) til foreldrene.

Men alt utover det er rart. Veldig. 

Anonymkode: 59adc...880

Mer enn vanlige naboer hæ? Ingen av de var naboer? Hvor kommer det fra ? 😅Foreldrene til barna var barndomsvenner av moren min. 

Herlighet ble mye surr og vas i denne tråden her nå syns jeg. 

Anonymkode: af859...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bare forbered deg på avvisning🥴folk har sine liv og rutiner, og synes kanskje det bare blir et nytt stressmoment i livet; å mimre med en fremmed😩

Anonymkode: 727b4...886

Nei jeg skal ikke kontakte de. 

Ja fysj, for en grusom ting. Så utrolig stressende. 

Anonymkode: af859...8e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, L'Eau D'Issey said:

ikke sant. For og ikke snakk om merkelig.. men det kommer an på hvordan TS formulere seg på meldingen til de h'n kontakter. Ikke noe jeg ville ha brukt tid på uansett omstendgheter.

Én ting er å ville gjenoppta et gammelt vennskap; en annen ting er å lete etter spor fra fortiden til familien sin - det finnes en hel del mennesker fra f.eks. U.S.A. som drar til Europa for å finne spor etter slekten sin, uten at man ser på dem som merkelige; derimot blir de møtt med vennlighet.

Hvis noen jeg hadde kjent i barndommen plutselig tok kontakt, og fortalte at vedkommende ville vite mer om de døde foreldrene sine som foreldrene mine var venner av, hadde jeg reagert på samme måte - med vennlighet.

Verden er et kaldt sted fra før av; man trenger ikke å gjøre den kaldere ved å avvise noen som ønsker å finne ut mer om røttene sine.

Anonymkode: ee7b6...8aa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OPPDATERING FRA TS. 

Det er helt tydelig at det et fåtall av dere som et våkne. Det er kun misforståelser og vås i den tråden her. 

Jeg vil kontakte de for å få vite mer om mine foreldre, fordi foreldrene deres var BARNDOMSVENNER av min mor, og IKKE NABOER. 

Vi hadde IKKE kontakt med noen naboer og naboer pleier sjeldent å kjenne hverandre personlig. Så det syns jeg var merkelig forslag. Dessuten var vi hatet. Naboene trodde jeg ble mishandla og var "skuere". Og gamle så de lever ikke lenger nå. 

Det finnes ingen andre jeg kan få info om dem fra fordi jeg kjenner ikke til noen andre navn. Og det er ikke noe annen familie igjen heller. 

Anonymkode: af859...8e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Én ting er å ville gjenoppta et gammelt vennskap; en annen ting er å lete etter spor fra fortiden til familien sin - det finnes en hel del mennesker fra f.eks. U.S.A. som drar til Europa for å finne spor etter slekten sin, uten at man ser på dem som merkelige; derimot blir de møtt med vennlighet.

Hvis noen jeg hadde kjent i barndommen plutselig tok kontakt, og fortalte at vedkommende ville vite mer om de døde foreldrene sine som foreldrene mine var venner av, hadde jeg reagert på samme måte - med vennlighet.

Verden er et kaldt sted fra før av; man trenger ikke å gjøre den kaldere ved å avvise noen som ønsker å finne ut mer om røttene sine.

Anonymkode: ee7b6...8aa

Enig! 

Jeg har selv tatt kontakt med en som jeg ikke hadde sett siden 3. klasse. Vi var kjærester før vi begynte på skolen... 😉 Begynte plutselig å tenke på ham, søkte ham opp på facebook og sendte ham en melding. Jeg husket etternavnet da. Han svarte, vi mimret litt og er venner på facebook nå. 

Ei som jeg var venninne med ungdomsskolen tok kontakt med meg på samme måte. Jeg syntes bare det var koselig jeg. 

Hadde det i tillegg vært slik at noen tok kontakt for å finne ut mer om slekt og da spesielt i en slik situasjon som hos deg, så ville jeg absolutt vært interessert i å hjelpe, og jeg ville også syntes det var hyggelig at du tok kontakt. 

Anonymkode: 1d9e1...766

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

OPPDATERING FRA TS. 

Det er helt tydelig at det et fåtall av dere som et våkne. Det er kun misforståelser og vås i den tråden her. 

Jeg vil kontakte de for å få vite mer om mine foreldre, fordi foreldrene deres var BARNDOMSVENNER av min mor, og IKKE NABOER. 

Vi hadde IKKE kontakt med noen naboer og naboer pleier sjeldent å kjenne hverandre personlig. Så det syns jeg var merkelig forslag. Dessuten var vi hatet. Naboene trodde jeg ble mishandla og var "skuere". Og gamle så de lever ikke lenger nå. 

Det finnes ingen andre jeg kan få info om dem fra fordi jeg kjenner ikke til noen andre navn. Og det er ikke noe annen familie igjen heller. 

Anonymkode: af859...8e8

Jeg synes det er helt innafor om du prøver å finne dem. Og jeg tror virkelig de fleste ville synes det var hyggelig å kunne være til hjelp. Om jeg skulle være en av disse du søker så hadde du ihvertfall fått svar av meg og jeg hadde ikke syntes det var noe rart med den henvendelsen.  Lykke til med søket ❤

Anonymkode: 1d9e1...766

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Mer enn vanlige naboer hæ? Ingen av de var naboer? Hvor kommer det fra ? 😅Foreldrene til barna var barndomsvenner av moren min. 

Herlighet ble mye surr og vas i denne tråden her nå syns jeg. 

Anonymkode: af859...8e8

Da beklager jeg at jeg misforstod; trodde dere var naboer.

Men hvis du vet at de var barndomsvenner, er det godt mulig at de gikk på skolen sammen - noe man kan finne opplysninger om et eller annet sted; du aner ikke hvor mye folk som virkelig leter etter fortidens spor til slutt kan finne ut ved å grave i gamle arkiver; ordet "personvern" er et moderne begrep - tidligere hadde hver by en telefonkatalog med navn og adresser, adressebøker som jeg nevnte tidligere, eller andre offentlige opplysninger.

Hvis man leter på riktig sted og har noen få letetråder, er det fullt mulig å finne ut mer enn man trodde på forhånd om for eksempel folk som levde på 1800-tallet, og enda enklere å finne spor når det er snakk om nyere tid - kanskje du kunne begynne med byen/stedet der foreldrene dine vokste opp, og se om du kan finne ut mer om dette ...?

Anonymkode: ee7b6...8aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til hva du kan gjøre:

- send mld til de aktuelle du har funnet 

- spør på biblioteket (de kan mye rart)

- ta kontakt med kirken hvor foreldrene dine ble begravet 

Anonymkode: 1d9e1...766

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da beklager jeg at jeg misforstod; trodde dere var naboer.

Men hvis du vet at de var barndomsvenner, er det godt mulig at de gikk på skolen sammen - noe man kan finne opplysninger om et eller annet sted; du aner ikke hvor mye folk som virkelig leter etter fortidens spor til slutt kan finne ut ved å grave i gamle arkiver; ordet "personvern" er et moderne begrep - tidligere hadde hver by en telefonkatalog med navn og adresser, adressebøker som jeg nevnte tidligere, eller andre offentlige opplysninger.

Hvis man leter på riktig sted og har noen få letetråder, er det fullt mulig å finne ut mer enn man trodde på forhånd om for eksempel folk som levde på 1800-tallet, og enda enklere å finne spor når det er snakk om nyere tid - kanskje du kunne begynne med byen/stedet der foreldrene dine vokste opp, og se om du kan finne ut mer om dette ...?

Anonymkode: ee7b6...8aa

takk for tips. 

Dette er i Oslo, så det er en stor by og også mange som heter det samme som dem. Jeg har ikke peiling på hvilken skoler de gikk på. Men de hadde vært 62 og 70 år idag ihvertfall, så der er ikke veldig nye tider. De gikk vel på skolen mellom 50 og 70 tallet. 

Anonymkode: af859...8e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...