Gå til innhold

Symesterskapet 2021

Gulvplanke

Anbefalte innlegg

Skulle egentlig ønske de kunne få mer tid. Skjønner ikke helt hvorfor de skal sy noe på noen få timer. Det er vel sjelden man syr under et voldsomt tidspress i virkeligheten. Men det er kanskje enklere å skille ut de beste da. Men ville vel få sett mye penere plagg om de fikk flere timer. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, Hyacinth said:

Skulle egentlig ønske de kunne få mer tid. Skjønner ikke helt hvorfor de skal sy noe på noen få timer. Det er vel sjelden man syr under et voldsomt tidspress i virkeligheten. Men det er kanskje enklere å skille ut de beste da. Men ville vel få sett mye penere plagg om de fikk flere timer. 

Det er basert på BBC sitt konsept, og skal det være konkurranse må det nok være noe tidspress.

Jeg har allerede sett dagens episode, og merker jeg savner mer og mer å vite litt mer om teknikk. Syns også deltagerne virker mer konsentrert/stressa enn tidligere, så det er ikke så mye småprating og tulling. Savner f. eks dynamikken Brage og Monica hadde i sesong 3, eller Tanja som var ekstremt ambisiøs og effektiv.

Jeg får ikke helt samme kicket av denne sesongen, selv om jeg syns det er fine plagg. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere det er Jenny som syr modellene de ser på mens de snakker om hva dektakerne skal sy? Sånn som i denne epsioden var det den lille sorte

Endret av Sunn_jente
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunn_jente skrev (18 minutter siden):

Tror dere det er Jenny som syr modellene de ser på mens de snakker om hva dektakerne skal sy? Sånn som i denne epsioden var det den lille sorte

Andreas sydde slipset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns egentlig det er litt kjedelig at de må forholde seg til oppskrifter i så mange av oppgavene, selv om det sikkert gjør dommer-jobben/vurderingene enklere. Tror det hadde vært MYE gøyere å se dem ha helt frie tøyler på å lage den lille sorte feks !! 

Generelt så føler jeg de blir så begrenset kreativt sett og ift utførelse når de både må forholde seg til oppskrift + kun få bruke gitte stoff, som regel restestoff etc. Syegenskapene og «sømmen» kan jo fortsatt vurderes, det holder i massevis å ha visse kriterier til plagget som må være med og så la det være opp til deltaker om de vil bruke en gitt oppskrift helt eller delvis, eller komponere noe selv? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Sunn_jente said:

Nei, jeg tror det designerne. Har sett flere krediteringer fra symesterskapet så regner med de som blir kreditert er de som syr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosa Sitron skrev (3 timer siden):

Nei, jeg tror det designerne. Har sett flere krediteringer fra symesterskapet så regner med de som blir kreditert er de som syr

Designene har vel laget mønster, men sydd er sikkert noen skikkelig gode skreddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sonit said:

Designene har vel laget mønster, men sydd er sikkert noen skikkelig gode skreddere.

Godt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mperle skrev (16 timer siden):

Syns egentlig det er litt kjedelig at de må forholde seg til oppskrifter i så mange av oppgavene, selv om det sikkert gjør dommer-jobben/vurderingene enklere. Tror det hadde vært MYE gøyere å se dem ha helt frie tøyler på å lage den lille sorte feks !! 

Generelt så føler jeg de blir så begrenset kreativt sett og ift utførelse når de både må forholde seg til oppskrift + kun få bruke gitte stoff, som regel restestoff etc. Syegenskapene og «sømmen» kan jo fortsatt vurderes, det holder i massevis å ha visse kriterier til plagget som må være med og så la det være opp til deltaker om de vil bruke en gitt oppskrift helt eller delvis, eller komponere noe selv? 

De forholder seg til mønster i en av tre oppgaver, mønsteroppgaven. Det er da ikke mye? Oppgave to, som er omsying/gjenbruk står de fritt til å sy hva de vil. Det samme med oppgave tre, sy til kunde. Om de vil gå for mønster eller ikke, fritt valg. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Oida said:

De forholder seg til mønster i en av tre oppgaver, mønsteroppgaven. Det er da ikke mye? Oppgave to, som er omsying/gjenbruk står de fritt til å sy hva de vil. Det samme med oppgave tre, sy til kunde. Om de vil gå for mønster eller ikke, fritt valg. 

Sant nok. Tror bare jeg kunne ønske den spesifikke oppgaven (den lille sorte) ikke hadde vært en mønsteroppgave, så hang meg ordentlig opp i det😄 Men de hadde jo forsovet litt frie tøyler med å få på plass en egen vri på den da.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mperle skrev (På 26.10.2021 den 17.43):

Jeg syntes det er viktig at de har noen oppgaver som er like. Det viser jo hvem som mestrer mest. 

Jeg syntes forøvrig oppgaven i går er sjukt vrien. Man skal lage noe moderne innenfor en stil de sannsynlig ikke kjenner til. Her syntes jeg deltagerne burde få litt mer bakgrunns kunnskap. Føler med deltagerne iht at det er skremmende å klippe i personlige vakre plagg, og i tillegg ha så lite å gå etter for å lage noe nytt. Her tenker jeg at kjole også burde få lov å være over og underdel også

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er dumt at deltakerne har så kort tid på kundeoppgaver, spesielt omsøm om en skal ta hensyn til bærekraft. Det kommer litt mye klær som blir for dårlig sydd/ feil passform. Flere av klærne som var med denne uka, kunne fint ha vært brukt av noen andre sånn som de var, men etter sygjengen har vært på ferde, var det lite som egentlig kunne brukes nå. Jeg er klar over at de kan fikse på det etterpå, men likevel.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Dagens kundeoppgave var i prinsippet umulig å løse. Kjolene de skulle ta utgangspunkt i var jo festplagg med mange detaljer ig mye pynt. Å gjøre dem om til hverdagslig kjole fordrer jo at du fjerner nettopp det som var det unike med dem. Og da sitter du jo igjen med bare de nøytrale stoffene. Jenny og Andreas var jo opptatt av at utgangsplaggene skulle implementeres, men da blir det jo for mye bling når kunden ser ut til å ha en mer dempet stil i hverdagen. 

Jeg synes det var en elendig oppgave når den skulle avgjøre at to deltakere røyk ut. 

Kunden tok også altfor mye styring og det var fordi deltagerne ble usikre på hvordan de skulle løse oppgaven. 

Resultatet ble jo også deretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunde-oppgaven var kanskje vanskelig, men ikke umulig. Den viser igjen at deltakerne mangler en viss grad av kreativitet. Hvis en gjeng klesdesign-studenter hadde blitt spurt er jeg sikkert på at vi hadde fått kule plagg/ kjoler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sally-Go-Round said:

Kunde-oppgaven var kanskje vanskelig, men ikke umulig. Den viser igjen at deltakerne mangler en viss grad av kreativitet. Hvis en gjeng klesdesign-studenter hadde blitt spurt er jeg sikkert på at vi hadde fått kule plagg/ kjoler. 

Jeg har ikke sett resultatet, kun planleggingen, men syns også oppgaven er vanskelig. Det er slettes ikke sikkert at en gjeng designstudenter hadde løst den bedre. Tvert imot, det er vel ganske mange som opplever at det som kommer ut på catwalken fra designere er veldig fjernt fra det en vanlig person kunne tenke seg å bruke. Og designere kan jo ikke trylle, hvis utgangspunktet er veldig fjernt fra det kunden kan tenke seg i hverdagen er det veldig vanskelig å omgjøre det på 6 timer samtidig som man skal beholde mye av plaggets særpreg. 

Det er jo en kul utfordring altså, men veldig vanskelig innenfor de trange rammene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (35 minutter siden):

Jeg har ikke sett resultatet, kun planleggingen, men syns også oppgaven er vanskelig. Det er slettes ikke sikkert at en gjeng designstudenter hadde løst den bedre. Tvert imot, det er vel ganske mange som opplever at det som kommer ut på catwalken fra designere er veldig fjernt fra det en vanlig person kunne tenke seg å bruke. Og designere kan jo ikke trylle, hvis utgangspunktet er veldig fjernt fra det kunden kan tenke seg i hverdagen er det veldig vanskelig å omgjøre det på 6 timer samtidig som man skal beholde mye av plaggets særpreg. 

Det er jo en kul utfordring altså, men veldig vanskelig innenfor de trange rammene. 

Tror det er lettere å diskutere etter å ha sett episoden. Da vil du bla. se at kunden er noe misfornøyd med løsningene til deltakerne. Jeg tror kunden hadde likt designene om det var enda mer moderne. Jeg er enig i at rammene er trange. 

Endret av Sally-Go-Round
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett episoden nå og jeg synes også at oppgaven denne gangen gav for trange rammer. Resultatene bar til dels preg av akkurat det, synes jeg. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ser på nå. Kunden er jo veldig tydelig på hva hun vil og ikke vil, og det er jo kult! En bra utfordring! Men samtidig er det jo veldig vanskelig å vurdere om man faktisk skal ta hensyn til kundens ønsker når du bare har få timer igjen... Skal man prioritere kunden og kaaanskje vinne, eller skal man prioritere godt arbeid som kunden ikke liker men som dommerne ikke kan finne så mye negativt med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (8 timer siden):

Dagens kundeoppgave var i prinsippet umulig å løse. Kjolene de skulle ta utgangspunkt i var jo festplagg med mange detaljer ig mye pynt. Å gjøre dem om til hverdagslig kjole fordrer jo at du fjerner nettopp det som var det unike med dem. Og da sitter du jo igjen med bare de nøytrale stoffene. Jenny og Andreas var jo opptatt av at utgangsplaggene skulle implementeres, men da blir det jo for mye bling når kunden ser ut til å ha en mer dempet stil i hverdagen. 

Jeg synes det var en elendig oppgave når den skulle avgjøre at to deltakere røyk ut. 

Kunden tok også altfor mye styring og det var fordi deltagerne ble usikre på hvordan de skulle løse oppgaven. 

Resultatet ble jo også deretter. 

Det var ikke bare den oppgaven som sendte to hjem. De som ble sendt hjem ble vurdert iht 3 plagg. Oppgaven var ikke helt umulig. Men syntes deltagerne kunne fått lov å velge om de skulle ha en kjole eller todelt. Det ville også vært lettere å samsvare med det kunden faktisk ønsket seg. Samt noe av kjolene var i utgangspunktet for trange pga alder. Og da blir det jo vanskelig 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gratinara

Fint program, Jenny Skavlan er en flink dame, men fremstår som veldig usympatisk på TV. Vet ikke om hun er sånn i virkeligheten, men synes programmet var mer koselig før uten denne passiv aggressive tonen hun har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...