Gå til innhold

Er det rart jeg reagerer? Dobbeltmoralsk venn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var innlagt på psyk etter et selvmordsforsøk for en stund tilbake. Jeg hadde visst ringt henne imens jeg var helt borte, så da fikk hun jo greie på det. Etter det, så tok hun helt avstand, og begynte å snakke negativt om meg og var generelt ikke noe god venn lenger. Hun sliter med sine egene psykiske problemer som bla spise forstyrrelse, men det var ganske sårende i seg selv, men det fikk bare være. Men ikke lenge etter drev hun å promotere på facebook og insta med sånne støtte kampanjer for selvmord, delte dikt som blant annet dette: 

Det er en ode til de gutta og de jentene som måtte gi tapt i kampen mot mørke, for de var fine folk de der helt fremst i frontlinjen, så ble det for mørkt der og det er for dem vi skal sloss med lysbrytere på knokene, for vi kan ikke ha det sånn at svarte natta bare skal valse rundt å ta for seg. 

Det var da jeg egentlig reagerte på det. Jeg syns nesten det var litt kvalmt. Hun var ikke akkurat noe støtte for meg som var en av hennes nærmeste venner. Det vennskapet tok slutt i det hun fant ut at jeg var suicidal. Så skal hun drive å showe seg frem som et empatisk menneske på sosiale medier? Nesten så man skulle tro det var for å terge.. 

Jeg har ikke sagt det til noen, og kommer ikke til å gjøre det heller, men jeg tenker mitt i mitt stille sinn. Koker litt innvendig. 

Hvordan ville dere følt det ? 

Anonymkode: 824e3...90f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så falsk hun er! Hadde også blitt provosert. Jaja, da fant du ut hvem hun virkelig er, så du slipper å bruke mer tid og krefter på henne.

Anonymkode: c0bc8...1fe

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skulle hatt en som deg ved min side da jeg var innlagt etter et selvmordsforsøk", kan du kommentere.

Neida, men det er ordentlig vondt når folk fremstiller seg som noe man selv har erfart at de ikke er.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mange år siden? Om hun f.eks var 22 år da, kan det hende hun har vokst og endret personlighet til det bedre? Hvorfor skulle hun poste noe sånt bare for å terge deg? Har hun noen grunn til å være sint/passiv aggressiv? Jeg tror du heller føler på at hun ikke var der for deg da, og synes det er tungt at hun viser en "støttende-side" nå, for da kan du ikke karakterisere henne som lite sympatisk lenger...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CorvusCorax skrev (Akkurat nå):

Er det mange år siden? Om hun f.eks var 22 år da, kan det hende hun har vokst og endret personlighet til det bedre? Hvorfor skulle hun poste noe sånt bare for å terge deg? Har hun noen grunn til å være sint/passiv aggressiv? Jeg tror du heller føler på at hun ikke var der for deg da, og synes det er tungt at hun viser en "støttende-side" nå, for da kan du ikke karakterisere henne som lite sympatisk lenger...  

Neinei, begge deler var i samme tidsrom. Hadde det vært år imellom hadde saken vært en helt annen. Men hun la det jo ut imens jeg fortsatt slet. 

Anonymkode: 824e3...90f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neinei, begge deler var i samme tidsrom. Hadde det vært år imellom hadde saken vært en helt annen. Men hun la det jo ut imens jeg fortsatt slet. 

Anonymkode: 824e3...90f

Ok, skjønner. 

Hva med å konfrontere henne? Så slipper du å spekulere? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mennesker ER dobbeltmoralske, og i mange forskjellige sammenhenger. For eksempel er det min mest intrigeelskende kollega som er verneombud på jobben. Og mange synes det er fælt når menn voldtar og at voldtektsmenn burde kastreres, helt til det er deres egen sønn som har gjort det. Du kan ikke gjøre særlig annet enn å ta avstand. 

Anonymkode: 410a9...2d2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CorvusCorax skrev (Akkurat nå):

Ok, skjønner. 

Hva med å konfrontere henne? Så slipper du å spekulere? 

Nei, absolutt ikke. Jeg spekulerer heller ikke i det? Jeg spør om hvordan andre ville følt det bare. 

Anonymkode: 824e3...90f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, absolutt ikke. Jeg spekulerer heller ikke i det? Jeg spør om hvordan andre ville følt det bare. 

Anonymkode: 824e3...90f

Men du vet jo ikke hvorfor hun gjør som hun gjør... Da er det spekulasjon. Hvorfor ikke bare ordne opp (?), kanskje dere kommer nærmere. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ugreit, men også ganske vanlig tror jeg. Det er enkelte mennesker som ofte sier «går det bra?» når jeg treffer dem, hvor jeg alltid tenker «hvorfor spør du om det når du ikke er interessert i svaret?» De samme poster slike dikt som du beskriver her.

Ser vel ikke hva du skulle oppnå med å konfrontere henne, men ser absolutt hva du reagerer på. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CorvusCorax skrev (Akkurat nå):

Men du vet jo ikke hvorfor hun gjør som hun gjør... Da er det spekulasjon. Hvorfor ikke bare ordne opp (?), kanskje dere kommer nærmere. :) 

Haha. 

Anonymkode: 824e3...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hun antakelig, som veldig mange, har en frykt for den slags problematikk. Kanskje er det en frykt for selv å bli dratt ned, kanskje er det en frykt for å gjøre vondt verre. Men det er tragisk at det er sånn, og det øker belastningen når man sliter psykisk. 

Anonymkode: c6794...3cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hippogriff skrev (1 minutt siden):

Det er ugreit, men også ganske vanlig tror jeg. Det er enkelte mennesker som ofte sier «går det bra?» når jeg treffer dem, hvor jeg alltid tenker «hvorfor spør du om det når du ikke er interessert i svaret?» De samme poster slike dikt som du beskriver her.

Ser vel ikke hva du skulle oppnå med å konfrontere henne, men ser absolutt hva du reagerer på. 

Ja, husker det var en kollega som visste at det akkurat hadde blitt slutt mellom meg og typen, så spør hun når hun kommer på morgenen: går det bra? :)

Jeg hadde det såpass jævlig at jeg for en gangs skyld ikke løy, og svarte "nei". Du skulle sett! Hun ble kjempe stressa og så ut som at hun ville løpe.... 😛 hvorfor spørre om det er en fasit på at man må si at det går bra. Det gjør ganske vondt å si at det går bra, når det ikke gjør det. 

Anonymkode: 824e3...90f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at hun antakelig, som veldig mange, har en frykt for den slags problematikk. Kanskje er det en frykt for selv å bli dratt ned, kanskje er det en frykt for å gjøre vondt verre. Men det er tragisk at det er sånn, og det øker belastningen når man sliter psykisk. 

Anonymkode: c6794...3cc

Det er helt greit om hun har en frykt for det, skal ikke blame noen for det. Men at hun da legger ut sånne promoteringer er jo da ganske korttenkt ? 

Anonymkode: 824e3...90f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er helt greit om hun har en frykt for det, skal ikke blame noen for det. Men at hun da legger ut sånne promoteringer er jo da ganske korttenkt ? 

Anonymkode: 824e3...90f

Jo, selvsagt. Og jeg er enig, det er veldig dobbeltmoralsk. Kanskje ser hun det selv, kanskje ikke. Kanskje vet hun at hun svikter, og har dårlig samvittighet, og dette blir en måte å føle at hun kan hjelpe litt. Jeg tror ærlig talt det gjelder mange, at det er veldig lett å legge ut en post i sosiale medier, men når det faktisk krever noe av en selv, så backer man ut. Det er ikke rett at det er sånn, og jeg synes en endring må til!

Anonymkode: c6794...3cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, selvsagt. Og jeg er enig, det er veldig dobbeltmoralsk. Kanskje ser hun det selv, kanskje ikke. Kanskje vet hun at hun svikter, og har dårlig samvittighet, og dette blir en måte å føle at hun kan hjelpe litt. Jeg tror ærlig talt det gjelder mange, at det er veldig lett å legge ut en post i sosiale medier, men når det faktisk krever noe av en selv, så backer man ut. Det er ikke rett at det er sånn, og jeg synes en endring må til!

Anonymkode: c6794...3cc

I dette tilfelle har hun ikke bare backa ut, men snakka dritt om meg på vegne av min situasjon. 

Anonymkode: 824e3...90f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, husker det var en kollega som visste at det akkurat hadde blitt slutt mellom meg og typen, så spør hun når hun kommer på morgenen: går det bra? :)

Jeg hadde det såpass jævlig at jeg for en gangs skyld ikke løy, og svarte "nei". Du skulle sett! Hun ble kjempe stressa og så ut som at hun ville løpe.... 😛 hvorfor spørre om det er en fasit på at man må si at det går bra. Det gjør ganske vondt å si at det går bra, når det ikke gjør det. 

Anonymkode: 824e3...90f

Ja! Vet du, jeg har sluttet å svare ja i sånne tilfeller. Jeg gjør det ikke pinlig for dem ved å si noe, men smiler litt overbærende og snakker om noe annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

I dette tilfelle har hun ikke bare backa ut, men snakka dritt om meg på vegne av min situasjon. 

Anonymkode: 824e3...90f

Det er det selvsagt ingen unnskyldning for. Å ta avstand kan jeg til en viss grad forstå. Å snakke dritt er uakseptabelt. Jeg håper også andre ser (og gjerne kommenterer) dobbeltmoralen.

Anonymkode: c6794...3cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...