Gå til innhold

Leksefri barneskole

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er lærer, og mener både ja og nei. Det kommer helt an på. 

Lesing i fritiden tenker jeg er veldig viktig. Barn leser ikke like mye som før, så de mister mye god lesetrening. Dessverre må lesing hos noen komme i form av lekser fra skolen. De leser ikke ellers. Lesing er noe alle må kunne for å kunne leve i samfunnet. Ta videre utdannelse, lese tabeller, dokumenter, diverse brev osv, og ikke minst for å tilegne seg, tolke og kritisk vurdere kunnskap om verden. Og det er spesielt viktig å trene på lesing for de som er svake lesere. 

Bortsett fra det, må jeg ærlig si at jeg syns lekser er litt ork. Lekser skal tilpasses, telefoner med foreldre om elever som ikke gidder, elever som ikke leverer lekser, gå gjennom og samle inn lekser. Tiden kunne blitt brukt på så mye annet. De burde heller hatt lekser i form av å øve til prøver eller holde på med og gjøre ferdig prosjekter. Vi hadde en periode med muntlige fremføringer i fjor, og da hadde elevene i lekse å gjøre ferdig prosjektene og øve på fremføringen hjemme. Dette syns de var gøy, de tok det mer seriøst, og leksene hadde en ordentlig sammenheng med hva vi drev med på skolen. Men ellers har vi vanlige lekser. Det er noe som er som det alltid har vært, og ingen tør å være den som finner på noe nytt. 

Anonymkode: 4e887...677

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er lærer, og mener både ja og nei. Det kommer helt an på. 

Lesing i fritiden tenker jeg er veldig viktig. Barn leser ikke like mye som før, så de mister mye god lesetrening. Dessverre må lesing hos noen komme i form av lekser fra skolen. De leser ikke ellers. Lesing er noe alle må kunne for å kunne leve i samfunnet. Ta videre utdannelse, lese tabeller, dokumenter, diverse brev osv, og ikke minst for å tilegne seg, tolke og kritisk vurdere kunnskap om verden. Og det er spesielt viktig å trene på lesing for de som er svake lesere. 

Bortsett fra det, må jeg ærlig si at jeg syns lekser er litt ork. Lekser skal tilpasses, telefoner med foreldre om elever som ikke gidder, elever som ikke leverer lekser, gå gjennom og samle inn lekser. Tiden kunne blitt brukt på så mye annet. De burde heller hatt lekser i form av å øve til prøver eller holde på med og gjøre ferdig prosjekter. Vi hadde en periode med muntlige fremføringer i fjor, og da hadde elevene i lekse å gjøre ferdig prosjektene og øve på fremføringen hjemme. Dette syns de var gøy, de tok det mer seriøst, og leksene hadde en ordentlig sammenheng med hva vi drev med på skolen. Men ellers har vi vanlige lekser. Det er noe som er som det alltid har vært, og ingen tør å være den som finner på noe nytt. 

Hvor mye handlingsfrihet har du med lekser? Kan du la være å gi de leksene du synes er ork? Og hva tenker du om disse foreldrene som forteller at de sitter i timesvis med seksåringene sine hver dag og prøver å komme gjennom leksene?

Anonymkode: 3c1ad...db0

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvor mye handlingsfrihet har du med lekser? Kan du la være å gi de leksene du synes er ork? Og hva tenker du om disse foreldrene som forteller at de sitter i timesvis med seksåringene sine hver dag og prøver å komme gjennom leksene?

Ikke meg du siterte, men je må bare si at akkurat seksåringene bør få slippe lekser, mener jeg. Selv om jeg også mener at lekser er viktige når barna er blitt litt eldre. Jeg synes vel egentlig ikke at seksåringer bør gå på skolen i det hele tatt, men det er kanskje bare meg.

Anonymkode: aa748...f3d

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Vi gir like lekser på trinnet. Så jeg kan ikke bare bestemme. Da blir det nok protester fra kollegene. Lekser er noe som er så innarbeida hos enkelte lærere at de ikke klarer å forandre på det. Vi har også noen føringer fra ledelsen ang lekser. Jeg kan ikke bare bestemme meg for å ikke følge de.

Lekser kan være noe ork, jeg syns ikke noe om det når det bare blir slit. Men noe lekser må man ha, syns jeg. Som nevnt i mitt forrige innlegg. Men det må ha en hensikt og virke meningsfylt for eleven. Noen nekter jo å gjøre lekser uansett, da. Så i blant må foreldre ta kampen. Jeg sier fks til foreldre i klassa mi at barnet deres bør lese i fritiden og jobbe godt med leseleksa. Spesielt hvis de er svake lesere. 

Jeg har ikke jobba så mye på 1.trinn jeg trives best på mellomtrinnet. Så jeg er vel ikke den rette å spørre. Men diskusjonen om 6-årsreformen kan vi godt ta en annen plass, jeg har litt meninger der😄.

Skrevet

Heller heldagsskole og leksefri, enn å opprettholde samme ordning som eksisterer nå. Resultatene for norske elever i PISA er ikke blitt bedre selv om vi fortsetter i samme spor som alltid. Kanskje på tide å begynne å tenke litt nytt.

Jeg er pedagog i barnehage, og ser gang på gang eksempler på barn som går til skolen med stjerneøyne, og som etter kun 2-3 år misliker skolen sterkt. Da er det noe som svikter et sted, og lekser er med på å kverke mye av læringsgleden hos de yngste elevene, mener jeg. 

Anonymkode: 8a554...311

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2021 den 13.52):

Ja eller nei til leksefri barneskole? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 9c1c5...b68

Jeg ønsker Lekser

for mitt barn er det bra

Anonymkode: 2cafb...697

• 4 uker senere...
Skrevet
On 9/11/2021 at 2:55 PM, AnonymBruker said:

Heller heldagsskole og leksefri, enn å opprettholde samme ordning som eksisterer nå. Resultatene for norske elever i PISA er ikke blitt bedre selv om vi fortsetter i samme spor som alltid. Kanskje på tide å begynne å tenke litt nytt.

Jeg er pedagog i barnehage, og ser gang på gang eksempler på barn som går til skolen med stjerneøyne, og som etter kun 2-3 år misliker skolen sterkt. Da er det noe som svikter et sted, og lekser er med på å kverke mye av læringsgleden hos de yngste elevene, mener jeg. 

Anonymkode: 8a554...311

"Fyfaen, æ hate skole. Faen, æ hate læksa" - som folk i Trøndelag sier. 

Anonymkode: d9acd...7b5

Gjest Jmcclane
Skrevet

Jeg syns det er rart at då mange barn på ungdomsskolen sliter med å lese og skrive... ihvertfall ifølge media...

Er leksefri skole en fordel for å motvirke det hvis det stemmer?

Skrevet

Her i huset mener ungene det er for mye bråk i timene til at de får gjort noe som helst. De jobber bedre hjemme. Er helt imot at ungene skal ha lengre obligatorisk dag for så å slippe lekser. Mine barn har fri til å leke hjemme 13-15, for så å jobbe konsentrert og i stillhet med lekser hjemme 15-16. Det funker utmerket, og jeg hjelper eventuelt til mens jeg lager middag. De må gjerne ha gratis leksehjelp på skolen for de som ikke kan få hjelp hjemme, men den obligatoriske skoledagen er lang nok som den er. 

Anonymkode: 10342...bfe

• Liker 2
Skrevet
Marimba skrev (På 9.9.2021 den 14.01):

Ja til et lite drypp lekser som gir foreldrene mulighet til å følge elevenes læring, og gir litt lesetrening (viktig!). Nei til lekser som dreper motivasjonen. Vi har feks et mattehefte elevene selv velger om og hvor mye de vil jobbe i. Gjør de det ferdig så har vi et nytt klart. 

Ja til god kommunikasjon med hjemmene og mulighet til å følge opp og hjelpe familiene som sliter med lekser. Mer tid til kontaktlærerfunksjonen. 

Fullstendig enig!
Jeg vil ikke miste oversikten over hva barnet mitt gjør på skolen eller å følge med på at hun mestere. Heller ikke å ikke oppdage hvor hun sliter hvor jeg kan hjelpe til. Jeg er for lekser. Men jeg er ikke for mengden og nivået som tar hele ettermiddagen og kvelden og som bare skaper masse stress for ungene. Jeg trenger at de også har tid til å være litt sosiale utenom skole og ikke minst tid til å trene. 

Anonymkode: 59bdc...bec

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2021 den 13.52):

Ja eller nei til leksefri barneskole? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 9c1c5...b68

Ja. Fordi vi allerede har det.

Anonymkode: e61e4...91a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her i huset mener ungene det er for mye bråk i timene til at de får gjort noe som helst. De jobber bedre hjemme. Er helt imot at ungene skal ha lengre obligatorisk dag for så å slippe lekser. Mine barn har fri til å leke hjemme 13-15, for så å jobbe konsentrert og i stillhet med lekser hjemme 15-16. Det funker utmerket, og jeg hjelper eventuelt til mens jeg lager middag. De må gjerne ha gratis leksehjelp på skolen for de som ikke kan få hjelp hjemme, men den obligatoriske skoledagen er lang nok som den er. 

Anonymkode: 10342...bfe

Helt enig! Jeg ser for meg at barn blir slitne av å ha lange, obligatoriske skoledager, og det må da ha negativ effekt på læringsutbyttet?

Mitt barn elsket ikke akkurat lekser, men klarte fint å gjennomføre dem etter en lengre pause etter skoletidens slutt. Ser for meg at han, som ikke ellers hadde konsentrasjonsvansker, ville vært rimelig kokt i hodet de siste timene av en lang skoledag på barnetrinnet.

Anonymkode: ccf31...cae

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...