Gå til innhold

Leksefri barneskole

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2021 den 14.10):

Ja til leksefri skole. Barn trenger tid til sosiale relasjoner og de fleste har endel fritidsaktiviteter. Motivasjonen for lekser er svært liten. Alle barnas venner sier lekser er noe herk. 

Anonymkode: 16ac7...a07

Å ja. Jamen da så. Da bør vi nok kutte leksene ja. Kan jo ikke stille noe krav til barna, når de sier at lekser er "herk". Det er jo langt viktigere at de blir utslitte av ørten fritidsaktiviteter hver dag. 

Anonymkode: aa748...f3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi har 10 minutter lekse om dagen. Barnet er 7 år, så det er også veldig begrenset hva vi foreldre skal lære bort - stort sett er det "skriv disse 10 ordene i boka di"-type lekser. Vent, sa jeg 10 minutter? Barnet vårt HATER lekser og det tar aldri mindre enn 2 timer. Selv om vi lokker med belønning (leker, godteri, alt mulig upedagogisk), forklarer hvor kort tid det tar når hun først får startet, forklarer hvorfor lekser er viktig, lover å gjøre noe morsomt sammen etterpå, truer med straff (null ipad-bruk i kveld/helga). Ingenting fungerer. Hun vil heller sitte der i 2 timer og sutre enn å LØFTE blyanten. 

Så ja gjett - leksefri skole, vær så snill!

Anonymkode: 8c923...8c4

Har du tenkt noe over at dette kanskje har noe med hvordan du har oppdratt barnet ditt å gjøre?
Det skal ikke ta 2 timer å skrive 10 ord i en bok, med mindre barnet har alvorlig dysleksi. Dyslektikere klarer også i stor grad å skrive NOE, selv om ordene blir feilskrevet.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Når det finnes mennesker som her på KG spør om hjelp til å løse 1.klassingens lekser og ikke forstår hvorfor «Dagens bokstav» er S, når ukedagen leksen er på er mandag🙄 sier det seg selv at det for mange barn hadde vært bedre å heller lære mer på skolen enn å ha hjemmelekser.

Anonymkode: 1f3e1...c81

Det er ikke foreldrene som skal gjøre leksene, det er BARNET. Hvis ikke barnet får til å gjøre leksene alene, så må jo læreren lage enklere lekser.

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Marcie
Skrevet
Lucille skrev (2 timer siden):

1) det er en kronikk som viser til en lang rekke studier. 

gidder ikke å gå gjennom resten av innvendingene dine. Faktum er at det finnes masse forskning på dette, og det blir ikke usant bare fordi du finner noen fliser å spikke.

Jeg måtte rett og slett klikke på den første lenken i innlegget ditt for å se hvem av dere som hadde rett, og beklager å si det, men det du henviser til er en kronikk ikke, forskning. Den viser heller ikke til en lang rekke studier, den henviser til noen få uten å faktisk oppgi de skikkelige referanser for å finne dem. Jeg tror du er en av de som ikke vet hva faktisk forskning er, men bare henviser til kilder som understøtter din påstand, og tenker at så lenge det er publisert et sted er det greit. 

Anonymkode: 8018f...037

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg måtte rett og slett klikke på den første lenken i innlegget ditt for å se hvem av dere som hadde rett, og beklager å si det, men det du henviser til er en kronikk ikke, forskning. Den viser heller ikke til en lang rekke studier, den henviser til noen få uten å faktisk oppgi de skikkelige referanser for å finne dem. Jeg tror du er en av de som ikke vet hva faktisk forskning er, men bare henviser til kilder som understøtter din påstand, og tenker at så lenge det er publisert et sted er det greit. 

foreslår at du klikker på den nederste lenken før du kritiserer, som er utdanningsdirektoratets oversikt over forskning på området. Jeg pleier å ta med lenker av forskjellig slag, for at noe skal være lettlest, mens annet er lenker videre for de som vil undersøke nøyere.

Skrevet

Lekser i barne og ungdomskole er helt unødvendig. Man begynner ikke utdannelsen for å bli lege eller ingeniør på et så tidlig stadium. Det er egentlig ikke før videregående at barn i det hele tatt begynner å studere på seriøst vis, strengt tatt ikke før universitetet.

Det som må læres før den tid er ganske simpelt. Lese og skrive og grunnleggende matematikk. Alt det andre har du ingen bruk for når studietiden begynner. Hvordan vet vi det? Fordi de aller fleste husker praktisk talt ingenting med mindre de har jevnlig bruk for det etterpå. Husker du hvilken konge som døde i 1712? Det måtte du gjøre i fjerdeklassen og du fikk kjeft hvis du ikke klarte det. Men jammen klarte folk å bli leger og advokater likevel.

Skrevet

Lekser er bra. Lærer ungene disiplin og all øving er bra for å lære noe bedre. Kun latsabber og middelmådigheter er motstandere av lekser.

Anonymkode: e47c1...7f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lekser er bra. Lærer ungene disiplin og all øving er bra for å lære noe bedre. Kun latsabber og middelmådigheter er motstandere av lekser.

du skal være rimelig lat for å skrive et så dårlig begrunnet innlegg og, da....

Skrevet
Lucille skrev (7 minutter siden):

du skal være rimelig lat for å skrive et så dårlig begrunnet innlegg og, da....

Følte deg truffet? Ikke vær så emosjonell. Ikke min feil at du er en middelmådighet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Følte deg truffet? Ikke vær så emosjonell. Ikke min feil at du er en middelmådighet.

overhodet ikke. Syntes bare det er greitt å si fra når det singler i glasshuset

Skrevet
Lucille skrev (3 timer siden):

foreslår at du klikker på den nederste lenken før du kritiserer, som er utdanningsdirektoratets oversikt over forskning på området. Jeg pleier å ta med lenker av forskjellig slag, for at noe skal være lettlest, mens annet er lenker videre for de som vil undersøke nøyere.

Nå har jeg lest alle lenkene dine. Du har virkelig ikke peiling på hva som er forskning, og ikke har du forstått hva som faktisk står i de artiklene du har henvist til. En av kronikkene er skrevet av han som har nettsiden du henviser til noen linker under, og som igjen diskuteres i en av de andre kronikkene, for et rot! Ingen av tekstene på linkene sier at lekser ikke har noen effekt, og det er tydeligvis det du søker støtte for når man leser innleggene dine i denne tråden.

Jevnt over nevnes det at lekser må gis med omhu for å fremme læring, det skal være repetisjon, ha klare mål for hva eleven skal repetere og lære, man skal unngå å ta opp nye momenter i lekser fremfor i klasserommet/lekser skal ikke erstatte undervisning, lekser har mer effekt hvis elevene får tilbakemelding på dem, nytten av lekser øker med høyere klassetrinn, og hjelp fra foreldre er et gode. Det påpekes også at elever med lav sosioøkonomisk status sliter mer med lekser, mens de med høyere sosioøkonomisk status har nytte av lekser. Og da er jo spørsmålet, skal man ofre mange barns læring og nytte av hjemmearbeid fordi en del med lav sosioøkonomisk status får barn de ikke gidder å hjelpe? Selvfølgelig ikke. 

• Liker 3
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Men skolene har vist at de ikke greier å gi gode lekser i stor nok grad. Vanligvis er jeg med på at det er bedre å fikse problemet enn å fjerne det, men i dette tilfellet virker det som at veien er for lang og at risikoen ved å fjerne det, iht. forskningen, er minimal. Og så har jeg fremdeles ikke sett noen gode argumenter for å beholde dem. Det må da finnes andre måter for foreldre å følge med på hva barna lærer enn at de skal fungere som ufaglærte lærere på ettermiddagene?

Anonymkode: 3c1ad...db0

Ufaglært lærer?  hvis det er slik at leksene er for vanskelige for barna så må man jo heller lure på hva lærern driver med i timen. Lekser skal ikke erstatte undervisning. 

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, Lucille said:

1) det er en kronikk som viser til en lang rekke studier. 

gidder ikke å gå gjennom resten av innvendingene dine. Faktum er at det finnes masse forskning på dette, og det blir ikke usant bare fordi du finner noen fliser å spikke.

Faktum er du ikke har listet kilder til forskning som sier at det er null nytte av lekser i skolen, av linkene dine er det 2 som nevner seriøs forsking, og selv ikke da er konklusjonen at lekser har null verdi. Det er din egen feil at du legger ut linker med info du ikke selv forstår. 

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, Lucille said:

har du tenkt noe over at du kanskje mangler litt innsikt i hvordan andre har det?

-  i at barn har forskjellige evner, forskjellige personligheter, forskjellige temperamennt? -

- at det kanskje ikke har noe som helst med foreldrenes oppdrager virksomhet? at de som ikke får problemer med barn og lekser kanskje bare har griseflaks?

argumentasjonen minner meg om sånne foreldre som tror de er så flinke fordi babyen deres sover gjennom natta. Det er ikke flinkhet. Det er flaks!

Hvilke barn er det som aldri har sagt at de ikke vil gjøre lekser? De aller fleste har jo dager hvor man mangler motivasjon. Situasjonen du beskrev høres ekstrem ut, 2 timer for å skrive 10 ord?  

Skrevet
Tanuki skrev (51 minutter siden):

Hvilke barn er det som aldri har sagt at de ikke vil gjøre lekser? De aller fleste har jo dager hvor man mangler motivasjon. Situasjonen du beskrev høres ekstrem ut, 2 timer for å skrive 10 ord?  

jeg har ikke beskrevet en sånn situasjon

Skrevet
1 hour ago, Lucille said:

jeg har ikke beskrevet en sånn situasjon

ser det nå, siterte feil bruker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå har jeg lest alle lenkene dine. Du har virkelig ikke peiling på hva som er forskning, og ikke har du forstått hva som faktisk står i de artiklene du har henvist til. En av kronikkene er skrevet av han som har nettsiden du henviser til noen linker under, og som igjen diskuteres i en av de andre kronikkene, for et rot! Ingen av tekstene på linkene sier at lekser ikke har noen effekt, og det er tydeligvis det du søker støtte for når man leser innleggene dine i denne tråden.

Jevnt over nevnes det at lekser må gis med omhu for å fremme læring, det skal være repetisjon, ha klare mål for hva eleven skal repetere og lære, man skal unngå å ta opp nye momenter i lekser fremfor i klasserommet/lekser skal ikke erstatte undervisning, lekser har mer effekt hvis elevene får tilbakemelding på dem, nytten av lekser øker med høyere klassetrinn, og hjelp fra foreldre er et gode. Det påpekes også at elever med lav sosioøkonomisk status sliter mer med lekser, mens de med høyere sosioøkonomisk status har nytte av lekser. Og da er jo spørsmålet, skal man ofre mange barns læring og nytte av hjemmearbeid fordi en del med lav sosioøkonomisk status får barn de ikke gidder å hjelpe? Selvfølgelig ikke. 

👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

• Liker 4
Skrevet
Lucille skrev (9 timer siden):

overhodet ikke. Syntes bare det er greitt å si fra når det singler i glasshuset

Det er helt nødvendig for læringen at man sitter for seg selv og repeterer og reflekterer over det stoffet som har blitt undervist i på skolen. Man må prøve på egenhånd. Dette er jo også en måte å lære  selvstendighet og det å ta ansvar på.

Det er ikke meningen at foreldrene skal gjøre barnas lekser. Dersom leksene er såpass uforståelige at barna ikke kan gjøre dem på egenhånd, må læreren gjøre noen tilpasninger av leksene eller sørge for at barnet får leksehjelp via skolen. Dette har de fleste skoler i dag, i en eller annen form.

• Liker 1
Skrevet

Skal du bli en god leser må du lese, også på fritiden. Skal du lære gangetabellen må du øve på det. Skal du lære nye ord i engelsk må du lese/skrive engelsk. Noen ting må man trene på litt hver dag, flere ganger om dagen. Lekser skal være repetisjon, slik at alle skal kunne mestre selv hjemme. Er det ikke det hadde jeg tatt kontakt med læreren.

Anonymkode: 1a213...042

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...