AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #21 Skrevet 9. september 2021 Ja til leksefri barneskole. Min går på Steinerskolen der de ikke har lekser før i 4. klasse, synes det var helt fantastisk. Anonymkode: 9f565...259 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #22 Skrevet 9. september 2021 Vi har 10 minutter lekse om dagen. Barnet er 7 år, så det er også veldig begrenset hva vi foreldre skal lære bort - stort sett er det "skriv disse 10 ordene i boka di"-type lekser. Vent, sa jeg 10 minutter? Barnet vårt HATER lekser og det tar aldri mindre enn 2 timer. Selv om vi lokker med belønning (leker, godteri, alt mulig upedagogisk), forklarer hvor kort tid det tar når hun først får startet, forklarer hvorfor lekser er viktig, lover å gjøre noe morsomt sammen etterpå, truer med straff (null ipad-bruk i kveld/helga). Ingenting fungerer. Hun vil heller sitte der i 2 timer og sutre enn å LØFTE blyanten. Så ja gjett - leksefri skole, vær så snill! Anonymkode: 8c923...8c4 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #23 Skrevet 9. september 2021 Lucille skrev (3 timer siden): En obligatorisk halv til en time med lekser på skolen, med tilgang på leksehjelp, i umiddelbar tilknytning til skoledagens slutt. Før SFO. For alle. Da jeg gikk på skolen var vi et år del av et prøveprosjekt der vi hadde et slik opplegg som dette. Vi hadde vanlig skoledag, men etter siste time skulle vi bli på skolen i 45 min. og gjøre lekser. Vi kunne selv velge om vi ville jobbe alene eller sammen med andre. Læreren satt i klasserommet og jobbet med eget papirarbeid, og kunne svare på spørsmål når vi trengte hjelp. Men vi spurte først hverandre og prøvde sammen å finne ut av det, og det var veldig lærerikt å hjelpe hverandre på den måten. Alle på skolen vår som var del av dette prøveprosjektet elsket å gjøre lekser på denne måten. Det var så deilig å kunne gå hjem og vite at man hadde fri resten av dagen (den eneste leksen vi gjorde hjemme var å lese i en selvvalgt bok). Lærerne rapporterte også at de var veldig fornøyde med ordningen. Dette fungerte så bra for oss, for femten år siden, så hvorfor det enda ikke er blitt tatt i bruk skjønner jeg ikke. Da prøveprosjektet var over måtte vi gå tilbake til å gjøre lekser alene hjemme for skolen hadde ikke råd til å lønne lærerne den ekstra timen. Vi elevene ønsket å få sitte i klasserommet og gjøre lekser sammen, uten lærer, men vi fikk ikke lov av skolen… Anonymkode: bd802...b6f 4
Hedda-78 Skrevet 9. september 2021 #24 Skrevet 9. september 2021 Ja til hjemmearbeid. I moderate mengder selvsagt. Å lære seg å disponere arbeidet selv, finne sine egne måter å lære på, og selvdisiplinen som kreves for å sette av tid til lekser, dvs å akseptere å måtte velge å gjøre noe annet enn det som er gøy. Dette er vesentlig å ha innarbeidet før studier og i arbeidslivet. I tillegg er det enklere å gi differensierte lekser enn å gi differensiert undervisning. Barn A kan få lette repetisjonsoppgaver, mens barn B kan få oppgaver fra et høyere trinn. Begge jobber i 30 minutter, og får utbytte av oppgavene. For barn som trenger tilpasset undervisning men ikke får det fordi skolen alltid må prioritere de som henger bakpå, så er differensierte lekser på riktig nivå i allefall et skritt i riktig retning.
Hedda-78 Skrevet 9. september 2021 #25 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi har 10 minutter lekse om dagen. Barnet er 7 år, så det er også veldig begrenset hva vi foreldre skal lære bort - stort sett er det "skriv disse 10 ordene i boka di"-type lekser. Vent, sa jeg 10 minutter? Barnet vårt HATER lekser og det tar aldri mindre enn 2 timer. Selv om vi lokker med belønning (leker, godteri, alt mulig upedagogisk), forklarer hvor kort tid det tar når hun først får startet, forklarer hvorfor lekser er viktig, lover å gjøre noe morsomt sammen etterpå, truer med straff (null ipad-bruk i kveld/helga). Ingenting fungerer. Hun vil heller sitte der i 2 timer og sutre enn å LØFTE blyanten. Så ja gjett - leksefri skole, vær så snill! Anonymkode: 8c923...8c4 Så la henne sitte der og sture. Krev at hun sitter på stolen til leksene er gjort, men ikke trygle om at hun skal gjøre dem. Etter hvert skjønner hun at hun bare straffer seg selv ved å hale ut tiden. Det kan ta litt tid, men det vil løse seg. Det er bra at hun lærer seg dette nå, i stedet for at hun skal møte lekser for første gang på videregående, når arbeidsmengden er mye større. 1
Marimba Skrevet 9. september 2021 #26 Skrevet 9. september 2021 Dere som er imot lekser, gjelder dette også leselekser?
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #27 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja eller nei til leksefri barneskole? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: 9c1c5...b68 JAAAAA til leksefri skole!!! Anonymkode: 021f8...03f
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #28 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva føler dere foreldre om å sette dere ned med overtidsarbeid etter middag? Regner med det ikke er favorittaktiviteten deres. Sånn er det naturligvis også med barn, de vil vel helst slappe av etter en lang dag eller delta på selvvalgte, lystbetonte aktiviteter. Skolens mandat er bla. å utjevne sosiale forskjeller i samfunnet. Lekser fører til større forskjeller da alle familier har ulike forutsetninger og ressurser. Jeg skulle mye heller ønske jeg kunne ta med barna på kino eller gå en tur i fjæra på ettermiddagen framfor å sitte ved kjøkkenbordet å streve med lekser. Nei til hjemmelekser! Anonymkode: 5e6b6...846 Det er fryktelig naivt å tro at fravær av lekser utjevner sosiale forskjeller i samfunnet, tvert imot vil det bare forsterke dem, men ikke like synlig med en gang. Et mye brukt argument er at barn av ressurssvake foreldre ikke får like mye hjelp til leksene og dermed er lekser urettferdig. Men faktum er at uten lekser vil ikke disse barna ha noen grunn til å lære seg selvstendig kunnskapstilegning og studieteknikk, noe som bare er en bjørnetjeneste for spesielt skolegang fra vgs og opp. På sikt vil de bare bli mer akterutseilt. Ressurssterke foreldre vil uten at skolen gir lekser likevel følge med barns lesekunnskap og trene med dem, sjekke skriveferdighetene, snakke om fag og engasjere med å inkludere fag i alt fra søndagstur til hagearbeid til ferieturer på museum. Barn av foreldre som engasjerer seg i ungene sine, har utdanning og jobb, og verdsetter skolegang vil alltid vinne over de som har foreldre som snakker ned skole og helst vil chille 24/7 på en sofa mens ungen styrer seg selv. Anonymkode: 8018f...037 3
Marcie Skrevet 9. september 2021 #29 Skrevet 9. september 2021 Marimba skrev (1 time siden): Dere som er imot lekser, gjelder dette også leselekser? jeg er imot leselekser i form av å lese en tekst som læreren har valgt, men selvvalgt bok, tegneserie, aftenposten junior, osv tenker jeg er positivt, for å få mengdetrening 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #30 Skrevet 9. september 2021 Tja, litt usikker jeg. Heller mot leksefri, både som mor og som lærer (mellomtrinnet). Men, det fordrer jo at hele skolen og ressurser er lagt opp til det. Det krever en del mer av skolen. Det er en helt nybygget skole i Sandnes som er leksefri. Ikke som prosjekt, men permanent. Legger ved link til der på hjemmesiden de forklarer foreldrene hvorfor (inkl referanser til forskning). https://www.minskole.no/kleivane/artikkel/346594 Anonymkode: ea178...2f2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #31 Skrevet 9. september 2021 En ting til: For meg så blir ikke argumentet med innøving av studieteknikk viktig. Ikke for en 6-10 åring. Etterhvert, ja, men jeg tror virkelig ikke at en person blir bedre på selvstendig jobbing som 15-åring av å ha sittet med lekser i 1.-4. klasse 🤷♀️ Kan fint begynne senere, og ha brattere utvikling - tror jeg. 😊 Anonymkode: ea178...2f2 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #32 Skrevet 9. september 2021 Når det finnes mennesker som her på KG spør om hjelp til å løse 1.klassingens lekser og ikke forstår hvorfor «Dagens bokstav» er S, når ukedagen leksen er på er mandag🙄 sier det seg selv at det for mange barn hadde vært bedre å heller lære mer på skolen enn å ha hjemmelekser. Anonymkode: 1f3e1...c81 3
Helene Skrevet 9. september 2021 #33 Skrevet 9. september 2021 Har ikke lest tråden. Da mitt barn begynte på skolen ville hun ha lekser. Hun fikk ikke det første året. Så jeg måtte lage litt lekser hjemme.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #34 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva føler dere foreldre om å sette dere ned med overtidsarbeid etter middag? Regner med det ikke er favorittaktiviteten deres. Sånn er det naturligvis også med barn, de vil vel helst slappe av etter en lang dag eller delta på selvvalgte, lystbetonte aktiviteter. Skolens mandat er bla. å utjevne sosiale forskjeller i samfunnet. Lekser fører til større forskjeller da alle familier har ulike forutsetninger og ressurser. Jeg skulle mye heller ønske jeg kunne ta med barna på kino eller gå en tur i fjæra på ettermiddagen framfor å sitte ved kjøkkenbordet å streve med lekser. Nei til hjemmelekser! Anonymkode: 5e6b6...846 Hva vi føler? Skal livet bestå av hva vi føler vi har lyst til? Det siste jeg har lyst til er å stå opp, trøtt, og gå på jobb. Man må likevel gjøre det! Synes det er fint med lekser! Det må dog ikke bli for mye. Er det noen som sliter, så er det helt ok med å justere etter evner. Og, ja... Det er ikke alle dager lekser går lett unna. Noen dager er jo barn mer trøtte, sure, etc😅 Men gode rutiner er viktig. Skal barnet her på aktivitet en dag, og vi vet tiden blir knapp, gjør vi lekser noen dager før, slik at det denne dagen ikke blir så mye lekser. Kan anbefales! Ellers synes jeg det er gøy å følge med på skolearbeidet, jeg og poden får litt "alenetid" uten småsøskens nærvær. Anonymkode: f4ab6...a39
Marcie Skrevet 9. september 2021 #35 Skrevet 9. september 2021 Helene skrev (7 minutter siden): Har ikke lest tråden. Da mitt barn begynte på skolen ville hun ha lekser. Hun fikk ikke det første året. Så jeg måtte lage litt lekser hjemme. det er vel strengt tatt ikke lekser, men rollelek..
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #36 Skrevet 9. september 2021 Forskning viser at lekser har ingen effekt på læringen for de yngste elevene. Det er likevel litt typisk at vi likevel fortsetter å gjøre det vi tror funker, vi ser det i skolepolitikk, ruspolitikk, osv. Jeg er kontaktlærer på 3.trinn. På vår skole fokuserer vi på lesing, og forutsetter minst 15 minutter med lesing hjemme hver dag. Utenom det får elevene innimellom små tilpassede oppdrag hvis det er noe de trenger å øve litt ekstra på, eller trenger ekstra utfordringer. Opplever det som mye mer treffsikkert enn felles lekser for alle, der noen gjerne bruker 5 minutter og får ingenting ut av det, og andre har to timers kamper på ettermiddagen. Det viktigste de små skal lære på skolen er at skolearbeid er noe de mestrer, og at skolen er et godt sted å være. Hvis vi får det på plass de første årene, er mulighetene så mye større videre i skoleløpet. Anonymkode: 96fba...166 1
Helene Skrevet 9. september 2021 #37 Skrevet 9. september 2021 Ungen min var sjøklar for skole. Lekser og alt. Tenker ikke lekser i flere timer. Bare litt. Dette er mange år siden. Hun leste tidlig. Før 1 klasse. Jeg kunne ikke stoppe henne. Hun tok imot alt. Leste. Alt. Det eneste jeg har gjort, vi leste bøker i oppveksten. Hun slukte alt. Hun var et realfagsbarn. Hele slekten mente hun kom til å bli noe stort innen for realfag. Hun er størst på matte, kjemi. Men hun kom til meg en dag. Hun sa, jeg vil skrive. Jeg vil ikke være realfagsbarn. Jeg støttet henne fra dag 1. i dag. Hun har tatt bachelor i creativ writing. I London.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #38 Skrevet 9. september 2021 31 minutter siden, AnonymBruker said: Forskning viser at lekser har ingen effekt på læringen for de yngste elevene. Det er likevel litt typisk at vi likevel fortsetter å gjøre det vi tror funker, vi ser det i skolepolitikk, ruspolitikk, osv. Jeg er kontaktlærer på 3.trinn. På vår skole fokuserer vi på lesing, og forutsetter minst 15 minutter med lesing hjemme hver dag. Utenom det får elevene innimellom små tilpassede oppdrag hvis det er noe de trenger å øve litt ekstra på, eller trenger ekstra utfordringer. Opplever det som mye mer treffsikkert enn felles lekser for alle, der noen gjerne bruker 5 minutter og får ingenting ut av det, og andre har to timers kamper på ettermiddagen. Det viktigste de små skal lære på skolen er at skolearbeid er noe de mestrer, og at skolen er et godt sted å være. Hvis vi får det på plass de første årene, er mulighetene så mye større videre i skoleløpet. Anonymkode: 96fba...166 Da min sønn gikk på barneskolen for mange år siden måtte de bli ferdig med det siste kapitlet i matteboka de siste to ukene før sommerferien, og på ukeplanen sto det at alle oppgavene i kapitlet måtte gjøres. Var vel over 30 sider i matteboka totalt sett som måtte gjøres. I tillegg hadde de en drøss med oppgaver og lekser i andre fag som også skulle gjøres i denne perioden. Sånn var det fra 1.klassen til 10.klassen ved denne skolen, og elevene fikk ofte lite fritid etter skolen. Jeg synes det skal være litt lekser etter skoletid, men det bør ikke være sånn at de må sitte flere timer etter skoledagen for å bli ferdige med alt som står på ukeplanen. Anonymkode: d9acd...7b5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #39 Skrevet 9. september 2021 https://www.hvaler.kommune.no/innhold/oppvekst/skole/hva-er-leksebevisst/ I Hvaler og i Moss er det sånne grunnskoler. Anonymkode: d9acd...7b5
Tanuki Skrevet 10. september 2021 #40 Skrevet 10. september 2021 14 hours ago, Lucille said: jo, for noen er det faktisk ganske ille selv om man bruker masse tid på å hjelpe. Og mange barn får ikke hjelp hjemme, og det er godt dokumentert at lekser er spesielt negativt for denne gruppen. Når vi vet at lekser har lite effekt, samtidig som det skaper ulikheter mellom elevet fra ressurssvake og ressurssterke hjem, og er en kilde til stress og krangling i svært mange familier, så fremstår jo hele konseptet som svært lite rasjonelt. For det finnes mye forskning etterhvert som peker i retning av at hjemmelekser ikke bidrar til læring: https://www.f-b.no/debatt/skole/leksehjelp/lekser-har-liten-eller-ingen-effekt-pa-laring/o/5-59-1021859 https://forskning.no/partner-skole-og-utdanning-statistisk-sentralbyra/lekser-har-ikke-stor-effekt/874045 https://www.edutopia.org/no-proven-benefits https://resilienteducator.com/classroom-resources/the-homework-debate-the-case-against-homework/ https://www.alfiekohn.org/article/rethinking-homework/ https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/rapporter/hva-sier-forskningen-om-lekser/ Hvordan skal man ellers lære spør du? - i skoletimene vil jeg si er et sted som peker seg ut ganske naturlig - når det er behov for repetisjon, så er det mange som peker på skolestyrt, obligatorisk leksetid Det er mulig obligatorisk leksetid på skolen kan være en løsning, men som forelder vil jeg være involvert. Min mening er at lekser er nødvendig. Man trenger repetisjon for å lære, og skal man bli best må man legge inn en innsats. Hvis barn hater lekser så mye så bør kanskje foreldre tenke gjennom hvordan man hjelper barna med lekser og hvordan man kommuniserer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå