Gå til innhold

Leksefri barneskole

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er klart at man har det altfor godt i Norge om man mener det vil være bra uten lekser. I andre land starter man jo ofte mye tidligere og har også lørdager som skoledag. Her klages det over at man må sitte noen timer å jobbe. 
Hvordan tror man det blir med videre utdanning om man ikke klarer å studere selv? Ikke klarer selvstendig arbeid? Ikke klarer lekser? Hvordan tror man det blir i utlandet? 

Anonymkode: 346d4...65c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tanuki skrev (5 minutter siden):

Det er mulig obligatorisk leksetid på skolen kan være en løsning, men som forelder vil jeg være involvert. 

Min mening er at lekser er nødvendig. Man trenger repetisjon for å lære, og skal man bli best må man legge inn en innsats. Hvis barn hater lekser så mye så bør kanskje foreldre tenke gjennom hvordan man hjelper barna med lekser og hvordan man kommuniserer. 

Ja, man trenger repetisjon for å lære, men det løses like godt, og bedre vil jeg påstå,  på skolen.

Hvis man er så interessert i å være involvert, så bør man kanskje som foreldre tenke gjennom hvordan man snakker og og kommuniserer med barn og skole. Det er fullt mulig å være involvert uten å faktisk delta praktisk hver dag.

Jeg har to barn. Det ene barnet seiler gjennom skolen og var alltid selvstendig, og trengte svært lite hjelp, og hvis hun gjorde det så hadde vi en hyggelig stund sammen over leksene. Betyr det at vi var så gode foreldre som kommuniserte så bra? Jeg heller mot at vi hadde flaks.

Det andre barnet vegrer seg voldsomt. Han er ikke mindre skoleflink enn den eldste, men han hater virkelig lekser. Han får masse hjelp, støtte og tålmodighet fra oppegående voksne, så det er virkelig ikke det det står på. Det er rett og slett ganske leit å måtte gå rett inn i en slik situasjon med barnet i det øyeblikket man kommer fra jobb, og det bidrar virkelig ikke verken til god stemning i hjemmet eller god kvalitetstid med barnet i en travel hverdag.

Slik er det for mange, og det skal vi ikke undervurdere.

Jeg synes du er veldig snar til å generalisere ut fra hvordan det er for deg, når sannheten ganske enkelt kan være at du, som jeg med min eldste,  har hatt flaks.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er klart at man har det altfor godt i Norge om man mener det vil være bra uten lekser. I andre land starter man jo ofte mye tidligere og har også lørdager som skoledag. Her klages det over at man må sitte noen timer å jobbe. 
Hvordan tror man det blir med videre utdanning om man ikke klarer å studere selv? Ikke klarer selvstendig arbeid? Ikke klarer lekser? Hvordan tror man det blir i utlandet? 

Anonymkode: 346d4...65c

men hvorfor må det skje i hjemmet? Det er ikke mye selvstendighet over det vi driver på med sammen med yngstemann vil jeg påstå.  Han ville fått vesentlig bedre selvstendighetstrening om leksene ble gjort på skolen.

Og hvorfor mener du at det som skjer i skolen ikke er nok til å trene selvstendighet? og hvorfor må denne treningen absoutt begynne i barneskolen? finnes der studier som viser at man ikke vil oppnå like god trening med å vente til barnet er modent for den type trening?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Lucille said:

Ja, man trenger repetisjon for å lære, men det løses like godt, og bedre vil jeg påstå,  på skolen.

Hvis man er så interessert i å være involvert, så bør man kanskje som foreldre tenke gjennom hvordan man snakker og og kommuniserer med barn og skole. Det er fullt mulig å være involvert uten å faktisk delta praktisk hver dag.

Jeg har to barn. Det ene barnet seiler gjennom skolen og var alltid selvstendig, og trengte svært lite hjelp, og hvis hun gjorde det så hadde vi en hyggelig stund sammen over leksene. Betyr det at vi var så gode foreldre som kommuniserte så bra? Jeg heller mot at vi hadde flaks.

Det andre barnet vegrer seg voldsomt. Han er ikke mindre skoleflink enn den eldste, men han hater virkelig lekser. Han får masse hjelp, støtte og tålmodighet fra oppegående voksne, så det er virkelig ikke det det står på. Det er rett og slett ganske leit å måtte gå rett inn i en slik situasjon med barnet i det øyeblikket man kommer fra jobb, og det bidrar virkelig ikke verken til god stemning i hjemmet eller god kvalitetstid med barnet i en travel hverdag.

Slik er det for mange, og det skal vi ikke undervurdere.

Jeg synes du er veldig snar til å generalisere ut fra hvordan det er for deg, når sannheten ganske enkelt kan være at du, som jeg med min eldste,  har hatt flaks.

Jeg har et barn som har gått gjennom perioder hvor skole og lekser er noe ork og har manglet motivasjon. Skal jeg ta ringe skolen å si at mitt sarte barn ikke kan ha lekser? Nei, vi snakker med barnet, forklarer hvorfor vi har lekser, hvorfor vi går på skolen et etc og finner ut hvordan vi kan gjøre leksestunden mer lysbetont. 

Det vil alltid være noen som hater lekser eller ikke tilpasser seg skolen, det betyr ikke at man trenger å slutte å ha lekser. Da må man heller finne ut hvordan man kan gjøre lekser og underisning mer tilpasset individer. 

jeg tror ikke vi har flaks eller ikke, vi har alltid vært tydelige på hva vi forventer at det gjøres en innsats og at å jobbe hardt til syvende og sist vil lønne seg. 

Skrevet
Tanuki skrev (9 minutter siden):

Jeg har et barn som har gått gjennom perioder hvor skole og lekser er noe ork og har manglet motivasjon. Skal jeg ta ringe skolen å si at mitt sarte barn ikke kan ha lekser? Nei, vi snakker med barnet, forklarer hvorfor vi har lekser, hvorfor vi går på skolen et etc og finner ut hvordan vi kan gjøre leksestunden mer lysbetont. 

Det vil alltid være noen som hater lekser eller ikke tilpasser seg skolen, det betyr ikke at man trenger å slutte å ha lekser. Da må man heller finne ut hvordan man kan gjøre lekser og underisning mer tilpasset individer. 

jeg tror ikke vi har flaks eller ikke, vi har alltid vært tydelige på hva vi forventer at det gjøres en innsats og at å jobbe hardt til syvende og sist vil lønne seg. 

jamen da får vi bare fortsette med denne irrasjonelle ordningen som vi vet ikke har noen effekt, siden du er så mye flinkere enn andre!

• Liker 1
Skrevet
Marimba skrev (17 timer siden):

Dere som er imot lekser, gjelder dette også leselekser?

Leselekser kan jeg absolutt se har en nytteverdi. Dette fordi de svakeste elevene vil ha stort utbytte av mengdetreningen. De sterke eleven vil legge seg til gode lesevaner og forhåpentligvis også leseglede. Jo lettere det er å lese jo hyggeligere er det jo. 

Leselekser er også noe eleven kan gjøre på egenhånd uten hjelp eller innblanding fra foreldre. Leselekser kan også gjennomføres hvor som helst så lenge man har ro rundt seg. 

Anonymkode: 5e6b6...846

Skrevet
3 hours ago, Lucille said:

jamen da får vi bare fortsette med denne irrasjonelle ordningen som vi vet ikke har noen effekt, siden du er så mye flinkere enn andre!

Wow, defensiv much? Å ha lekser er ikke irrasjonelt forutsatt at mengden ikke er for mye de første årene. Det som er irrasjonelt er å tro at siden noen barn hater lekser så kan ikke noen ha nytte av lekser. 

Skrevet (endret)

.

Endret av Marcie
  • Liker 2
Skrevet
6 hours ago, Tanuki said:

Det er mulig obligatorisk leksetid på skolen kan være en løsning, men som forelder vil jeg være involvert. 

Min mening er at lekser er nødvendig. Man trenger repetisjon for å lære, og skal man bli best må man legge inn en innsats. Hvis barn hater lekser så mye så bør kanskje foreldre tenke gjennom hvordan man hjelper barna med lekser og hvordan man kommuniserer. 

Ok folkens, glem forskning, Tanuki mener nemlig at lekser er nødvendig. Da er vel diskusjonen parkert.

Anonymkode: 3c1ad...db0

• Liker 2
Skrevet
20 hours ago, Hedda-78 said:

Så la henne sitte der og sture. Krev at hun sitter på stolen til leksene er gjort, men ikke trygle om at hun skal gjøre dem. Etter hvert skjønner hun at hun bare straffer seg selv ved å hale ut tiden. Det kan ta litt tid, men det vil løse seg. Det er bra at hun lærer seg dette nå, i stedet for at hun skal møte lekser for første gang på videregående, når arbeidsmengden er mye større.

Ja, vi har kjørt den taktikken siden første klasse. Med andre ord har vi kjørt den taktikken i 2 år. Jeg ser VELDIG frem til den begynner å fungere. 

Anonymkode: 8c923...8c4

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, Lucille said:

jeg liker bare ikke argumentasjon som bygger på at "dette er lett for meg, så da antar jeg at andre gjør det feil". Det finnes forskning og studier som viser at hjemmelekser ikke er så veldig nyttig, og poenget mitt er at det er bedre å se på dem enn anekdoter om hvordan det er for deg og meg.

Ærlig talt, jeg fortalte deg hva jeg mener om lekser. OG at vi også vet at lekser ikke alltid er gøy.  Jeg har ikke sagt det er lett, jeg sier at mye bruker tid og har funnet metoder som funker.  Så du trenger ikke putte ord i munnen på meg. Hadde det vært lett for noen, hadde vel ikke denne tråden eksistert i utgangspunktet.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok folkens, glem forskning, Tanuki mener nemlig at lekser er nødvendig. Da er vel diskusjonen parkert.

eh ok?? nyttig kommentar? 

Skrevet
8 minutter siden, Tanuki said:

eh ok?? nyttig kommentar? 

Jeg stusser generelt på hvor stor vekt enkelte legger på sin egen mening. Du mener lekser er nødvendig, men forskning viser at lekser i barneskolen har minimal effekt for de fleste og negativ for en del. Kan jo sitere fra linken som ble postet tidligere her "Hattie (2009) finner i sin metaanalyse, at leksers effekt på elevenes læring i seg selv er relativt beskjeden, men at den øker med elevenes alder. Hattie (2013) refererer også til 116 studier fra hele verden som viser at lekser nesten ikke har noen effekt på læring i barneskolen". 

Skrevet (endret)

.

Endret av Marcie
  • Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg stusser generelt på hvor stor vekt enkelte legger på sin egen mening. Du mener lekser er nødvendig, men forskning viser at lekser i barneskolen har minimal effekt for de fleste og negativ for en del. Kan jo sitere fra linken som ble postet tidligere her "Hattie (2009) finner i sin metaanalyse, at leksers effekt på elevenes læring i seg selv er relativt beskjeden, men at den øker med elevenes alder. Hattie (2013) refererer også til 116 studier fra hele verden som viser at lekser nesten ikke har noen effekt på læring i barneskolen". 

nettopp derfor jeg skrev at mengden lekser viktig. selfølgelig skal ikke små barn sitte i timesvis å gjøre lekser. Derimot burde lesetrening og enkle oppgaver ikke være et problem, så lenge det er tilpasset alder. Noe av problemet, slik jeg ser det, er at barn i norge begynner for tidlig på skolen, men det er litt off topic.

Skrevet
Just now, Tanuki said:

nettopp derfor jeg skrev at mengden lekser viktig. selfølgelig skal ikke små barn sitte i timesvis å gjøre lekser. Derimot burde lesetrening og enkle oppgaver ikke være et problem, så lenge det er tilpasset alder. Noe av problemet, slik jeg ser det, er at barn i norge begynner for tidlig på skolen, men det er litt off topic.

Enig med deg at de starter for tidlig. Og nå har vi sett i flere år at leksemengden i skolene varierer noe voldsomt og at mange foreldre rapporterer at første- og andreklassingene deres blir nedlesset av lekser. Når man i tillegg ikke kan vise at lekser har en vesentlig effekt på læring stusser jeg på argumentene for å beholde dem. 

• Liker 2
Skrevet
21 hours ago, Lucille said:

1) det er en kronikk, ikke forsking

2) sier ikke at lekser i seg selv ikke har noen effekt, derimot er det et problem når lekser erstatter  underisning

3) har du i det hele tatt lest denne? Den støtter ikke at man ikke trenger lekser, dessuten er det snakk om USA, hvor situasjonen er en ganske annen enn her når det kommer til utdanning.

4) igjen, har du faktisk lest linken din?

5) debattinlegg, ikke forsking

6) igjen, underbygger ikke din påstand om at 0 lekser er løsningen

Forbes har en ganske interessant artikkel om lekser. Why homework doesnt boost learning and how it could

Problemet er ikke lekser, problemet er at, for mange elever, blir lekser gitt på feil måte. 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Når man i tillegg ikke kan vise at lekser har en vesentlig effekt på læring stusser jeg på argumentene for å beholde dem. 

Her har jo  typen lekser og oppgaver alt å si. Kjedlige repetitive oppgaver skjønner jeg godt at ikke er motiverende for noen.

Skrevet (endret)

.

Endret av Marcie
Skrevet
1 hour ago, Tanuki said:

Her har jo  typen lekser og oppgaver alt å si. Kjedlige repetitive oppgaver skjønner jeg godt at ikke er motiverende for noen.

Men skolene har vist at de ikke greier å gi gode lekser i stor nok grad. Vanligvis er jeg med på at det er bedre å fikse problemet enn å fjerne det, men i dette tilfellet virker det som at veien er for lang og at risikoen ved å fjerne det, iht. forskningen, er minimal. Og så har jeg fremdeles ikke sett noen gode argumenter for å beholde dem. Det må da finnes andre måter for foreldre å følge med på hva barna lærer enn at de skal fungere som ufaglærte lærere på ettermiddagene?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...