Gå til innhold

Ropstad bor i pendlerbolig, betalt av skattebetalerne, mens han eier 150kvm hus


Drizzt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 hour ago, Drizzt said:

Ja, enig. De bør stilles til ansvar. Det er ikke bare det å dele pendlerboliger uten å sjekke om de allerede har en bolig i Oslo og omegn å bo i, men også skattemessig ...

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/y484oR/skatteetaten-politikere-som-bor-gratis-hjemme-maa-betale-skatt-av-pen

Skatteetaten: Politikere som bor gratis hjemme, må betale skatt av pendlerbolig

Stortinget innrømmer at de ikke har vært kjent med skattereglene. Nå varsler de full gjennomgang av pendlernes skatteforhold.

Ropstad har sagt at han ikke betalte leie til foreldrene. Han har heller ikke dekket noen av utgiftene på huset. Likevel har han sluppet å skatte av fordelen av fri bolig i Oslo.

Aftenposten har undersøkt Stortingets praksis:

  • Stortingets administrasjon spør ikke politikerne om de har utgifter til bolig hjemme.
  • Stortinget har tidligere opplyst til Aftenposten at det ikke har noe å si for om de får pendlerbolig.
  • Stortinget og Statministerens kontor (SMK), som gir pendlerboliger til statsrådene, har hatt helt ulik praksis på dette.

Men politikernes boligutgifter på hjemstedet har stor betydning for om de skal skatte eller ikke. Det bekrefter Skatteetaten.

I dag kan Aftenposten avsløre at Stortinget ikke har vært kjent med dette. Det kan ha ført til at politikere ikke har skattet av gratisboligen staten har betalt for dem.

 

 

Nå vil jeg bare skrive:

 

Are you F... kidding me? 

Dette blir for dumt. Hadde dette vært et privat foretak hadde hele firmaet blitt stengt på dagen av Skatteetaten, man kan ikke holde på sånn. Det er ikke sammenheng mellom pengeforbruk og vett i politikernorge.

En regel for eliten, andre regler for røkla. Det er ikke rart KRF's 'holier than thou' idioti har trykket dem under sperregrensa.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
Caniggia skrev (6 timer siden):

Så kom altså straffedommen. Man kan bli religiøs av mindre …

Gud aktiverte endatil brannalarmen i salen da Ropstad skulle holde valgvaketalen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/47LvXE/aftenposten-ropstad-inngikk-avtale-for-aa-slippe-skatt-betalte-aldri?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1

Er vel like godt å ta hatten å gå nå, Kjell-Ingolf. Jeg er sikker på at lokalbygda vil ha deg tilbake, du kan kanskje utdanne deg til grafsespesialist, eller eventuelt melde deg inn i Visjon Norge?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitronmelisse skrev (På 14.9.2021 den 18.20):

Gud aktiverte endatil brannalarmen i salen da Ropstad skulle holde valgvaketalen sin.

Gud? Det er vel ikke i himmelen det brenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det for meg. Roppis på Visjon Norge.

"Og nå setter vi over til vår nye programleder, Kjell-Ingolf 'Jeg legger meg flat' Ropstad. Ropstad trenger nytt gutterom, og gud er glad om du gir dine penger til nettopp dette prosjektet. Gutterommet skal inneholde verdens største sparegris hvor Kjell-Ingolf skal putte alle guds penger som han får inn fra dere, og alle sine biinntekter fra den Norske Statskasse." 

Endret av Anonio
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bonsaijenta skrev (5 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/47LvXE/aftenposten-ropstad-inngikk-avtale-for-aa-slippe-skatt-betalte-aldri
 

Brøt ingen lover liksom…

Er spent på hva annet han har løyet om. 

Det kan du godt si! Nå holder det ikke å «være lei seg» eller å «beklage». 

Tror vi at det på pressekonferansen kommer noe mer enn «jeg beklager» og «jeg har kontaktet skatteetaten og skal betale den skatten jeg skylder»?? 

(Helt uten å nevne loven om folkeregistreringen, og verdien av den feilaktige fordelen han har fått?)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skylder altså skatteetaten 175000 * 10 år?

Hvis dette hadde vært en vanlig person ville det vel blitt fengselsstraff?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det var en dårlig vurdering". 

Dette er ikke barneskolen. Du vet hva som er riktig. Men du satte deg selv over å bidra til fellesskapet. Det er deprimerende at et menneske med så dårlig vurderingsevne skal representere oss på tinget.

For en uetisk type. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bonsaijenta skrev (24 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/47LvXE/aftenposten-ropstad-inngikk-avtale-for-aa-slippe-skatt-betalte-aldri
 

Brøt ingen lover liksom…

Er spent på hva annet han har løyet om. 

Satt og leste nettopp artikkelen i ''Aftenposten'' og ja .. Hvis han ikke blir straffeforfulgt nå og få en streng straff, kanskje til og med fengselsstraff, så mister jeg fullstendig troen på Norge som rettsstat. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

acna skrev (5 minutter siden):

Det kan du godt si! Nå holder det ikke å «være lei seg» eller å «beklage». 

Tror vi at det på pressekonferansen kommer noe mer enn «jeg beklager» og «jeg har kontaktet skatteetaten og skal betale den skatten jeg skylder»?? 

(Helt uten å nevne loven om folkeregistreringen, og verdien av den feilaktige fordelen han har fått?)

Tja, tror ikke han nevner lov om folkeregistrert adresse, nei. Men han vil nok gjenta at han er «lei seg» (og det er han sikkert …) og at han gjorde «en dårlig vurdering». Tenk hva slags samfunn vi hadde fått hvis alle gjorde som han!

Jeg mener at han bør bruke pressekonferansen til å meddele at han går av som minister. Når han har så dårlig moral har han ikke noe i regjeringen å gjøre.

Og selv om jeg mener at det burde medføre straff når man bevisst gir uriktige opplysninger for å få lavere skatt, så tror jeg at han greier å sno seg unna ytterligere straff. Dessverre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

acna skrev (12 minutter siden):

Det kan du godt si! Nå holder det ikke å «være lei seg» eller å «beklage». 

Tror vi at det på pressekonferansen kommer noe mer enn «jeg beklager» og «jeg har kontaktet skatteetaten og skal betale den skatten jeg skylder»?? 

(Helt uten å nevne loven om folkeregistreringen, og verdien av den feilaktige fordelen han har fått?)

Han var lei seg for at han ble tatt sist, så denne gangen er han lei seg for at han må betale tilbake.

Dette kan ikke være det eneste han skjuler, klarer han en løgn så klarer han to eller ti😅

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (5 minutter siden):

Kan ikke hvem som helst ta ut annmeldelse av Ropstad? Hvordan foregår det egentlig?

Her kan både Stortinget og Skatteetaten anmelde ham til politiet. Spørsmålet er om de gidder og om politiet har ressurser å bruke på dette. Absolutt en sak som må prioriteres høyt samtidig som man går gjennom alle stortingspolitikere sine ordninger og om alt er gjort etter loven, ikke etter reglene til Stortinget (som vi har sett er ikke heeelt i samsvar med loven).

 

Så Ropstad har snyltet på oss alle med vilje i årevis og velvitende at når han står der og preker om moral, verdier og lignende, så er han selv i dritt opp til halsen. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Drizzt skrev (14 minutter siden):

Satt og leste nettopp artikkelen i ''Aftenposten'' og ja .. Hvis han ikke blir straffeforfulgt nå og få en streng straff, kanskje til og med fengselsstraff, så mister jeg fullstendig troen på Norge som rettsstat. 

Enig. Han burde gå av. 
 

Jeg så på fb-kontoen hans at han har studert juss. Så han kjenner vel godt til lovverket rundt dette. Mitt inntrykk av Ropstad fra 2018 er at han er maktsyk når han dolket sin egen partileder, men nå kommer det i tillegg frem at han er pengegrisk når han dikter opp falske utgifter for å slippe skatt. Det er ikke KRF tjent med.  Han bør gå av og håper på fengselsstraff, men da får han vel ikke jobb som jurist med dom. 
 

Det er meget naivt av han å tro at dette ikke blir avslørt med alt digitale spor som er lagret om oss. Da har nok djevelen selv fristet han med disse godene. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josefinen skrev (34 minutter siden):

Tja, tror ikke han nevner lov om folkeregistrert adresse, nei. Men han vil nok gjenta at han er «lei seg» (og det er han sikkert …) og at han gjorde «en dårlig vurdering». Tenk hva slags samfunn vi hadde fått hvis alle gjorde som han!

Jeg mener at han bør bruke pressekonferansen til å meddele at han går av som minister. Når han har så dårlig moral har han ikke noe i regjeringen å gjøre.

Og selv om jeg mener at det burde medføre straff når man bevisst gir uriktige opplysninger for å få lavere skatt, så tror jeg at han greier å sno seg unna ytterligere straff. Dessverre.

Han går av som minister snart uansett. Ny regjering nå.

Han har ikke bare fått lavere skatt, han har fått null skatt.

I Ropstad sin verden, er ingenting hans skyld:

– Min avtale var å betale deler av de faste utgiftene hjemme i slutten av året. Statsministerens kontor hadde dialog med Skatteetaten. De informerte så meg om at de hadde endret oppfatning til at utgifter på hjemstedet ikke var avgjørende for om pendlerleiligheten var skattepliktig. Da ble jeg enig med mine foreldre om at jeg likevel ikke skulle betale.

Ifølge Ropstad, er det altså statsministers kontor og skatteetaten som har skylden for hans dårlige vurdering. Og så hadde ikke foreldrene hans bruk for pengene hans lengre. Så de har også en del av skylden. Ifølge Ropstad.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...