Gå til innhold

Hva er poenget med å dømme folk som har tatoveringer og piercinger?


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Smaken er som baken delt i to. Noen liker det og andre ikke. Generelt syntes jeg ikke det er pent. På en annen side bryr det meg en viss plass om de vil ha tattiser eller ikke. Noen overdriver så mye at de ser kronisk skumle ut, og forstår ikke når enkelte blir redde. Da tenker jeg det er på tide med en liten realitet sjekk. Man fremstår jo slik man vil andre skal oppfatte deg. Selv om intensjonen om å se skummel ut, ikke er ment for å skremme. Så er det ikke sånn det fungerer i praksis. Da snakker vi om ekstrem tilfeller da. 

Men generelt syntes jeg ikke det er pent. 

Anonymkode: 44f41...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

herzeleid skrev (2 timer siden):

Ja det kan fint sammenlignes med et smykke eller klesplagg, men et som er temmelig mye mer permanent enn disse. Slengbuksene, platåskoene og blingen kan en tross alt ta av relativt lett når en vokser fra dem. 

Ja jeg skriver jo permanent...

Anonymkode: 091f9...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.9.2021 den 14.35):

Det er stor forskjell på en delfin på skuldra kontra digre tatoveringer på halsen og i trynet. Det er sistnevnte mange reagerer på, av flere grunner.

En politimann fortalt meg at folk med halstatovering har veldig stor sannsynlighet for å ha rulleblad i forhold til resten av befolkningen. Slike tatoveringer kan ha sammenheng med manglende dømmekraft, samt et ønske om å fremstå som barsk.

Anonymkode: f537f...122

Fortsatt ikke noe å "reagere på" synes jeg. Kanskje det fins studier som sier at de med mange tatoveringer har større sannsynlighet for å være kriminelle, det vet jeg ikke, men det er jo helt sikkert mange blant dem som ikke er det også. Må være veldig kjipt for de å bli dømt sånn. Det er litt som at religiøse blir dømt for å ikke være smarte, selv om det fins veldig mange intelligente religiøse mennesker. 

Anonymkode: acf60...d7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg synes det er utrolig stygt og ubeskrivelig shabby er det som om du kommer i en rusten gammel Lada. Jeg tenker at her har det virkelig gått nedover med stakkaren. Tenker det automatisk. Jeg tenker også fort at du jobber på bensinstasjon eller på Kiwi. Jeg vet jo at det ikke har noen sammenheng, men det er hva jeg tenker. Sommerferie i Crocks og campingvogn. Signaliserer mislykkethet og lav sosial status lang vei. Hjelper ikke om du har Gucci på deg, fremstår nesten som om det er stjålet. Fordommene sitter svært løst mot tatoveringer, og det gjør de hos nesten alle jeg kjenner. Aner ikke hvor ofte jeg har hørt, du kan ikke stole på den og den, de har tatoveringer. Jeg er 41, så ikke engang gammel. Og det er venner som sier dette. 
 

Hovedårsaken er at oppegående mennesker forandrer seg så mye i løpet av ett liv at det som var stas når du var 17, 19, 25 eller 30 neppe er det når du er 40, 50 eller 65. Dermed fremstår man som enkel og lite reflektert. Automatisk. Igjen vet jeg at dette ikke er sannheten, men det er førsteinntrykket hver eneste gang. 

Anonymkode: e45f0...945

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ettersom jeg synes det er utrolig stygt og ubeskrivelig shabby er det som om du kommer i en rusten gammel Lada. Jeg tenker at her har det virkelig gått nedover med stakkaren. Tenker det automatisk. Jeg tenker også fort at du jobber på bensinstasjon eller på Kiwi. Jeg vet jo at det ikke har noen sammenheng, men det er hva jeg tenker. Sommerferie i Crocks og campingvogn. Signaliserer mislykkethet og lav sosial status lang vei. Hjelper ikke om du har Gucci på deg, fremstår nesten som om det er stjålet. Fordommene sitter svært løst mot tatoveringer, og det gjør de hos nesten alle jeg kjenner. Aner ikke hvor ofte jeg har hørt, du kan ikke stole på den og den, de har tatoveringer. Jeg er 41, så ikke engang gammel. Og det er venner som sier dette. 
 

Hovedårsaken er at oppegående mennesker forandrer seg så mye i løpet av ett liv at det som var stas når du var 17, 19, 25 eller 30 neppe er det når du er 40, 50 eller 65. Dermed fremstår man som enkel og lite reflektert. Automatisk. Igjen vet jeg at dette ikke er sannheten, men det er førsteinntrykket hver eneste gang. 

Anonymkode: e45f0...945

Har aldri hørt at man ikke kan stole på mennesker fordi de har tatoveringer. Rareste jeg har hørt. Kjenner flere oppegående mennesker med høy utdanning og bra jobber som har dette. 

Anonymkode: de69f...229

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Synes denne var interessant:

https://www.iflscience.com/people-who-report-childhood-abuse-and-neglect-more-likely-to-have-tattoos-and-piercings-study-suggests-64328?fbclid=IwAR33mtqyiOOWkh3wnKYFznzRk45AgON55HNaoC8VtwMN-q8Oxt382dvORr0

Sitat

People who have experienced childhood adversity in the form of abuse and neglect are also more likely to get tattoos and piercings, that’s according to a cross-sectional study published in the journal BMC Psychology.

Sitat

 "We found consistent associations of abuse and neglect and the presence of body modifications. Not only were tattoos and piercings more common among those who reported any kind of childhood adversity, their prevalence rates also increased with greater severity of all kinds of abuse and neglect," the authors write in their paper. 

Sitat

A strong link between the severity of the abuse or neglect and increased piercings and tattoos was also observed. The latest findings do corroborate previous studies, which focused on more specific risk groups but had similar findings. 

Mao. kan en gå ut i fra at folk med tatoveringer eller piercinger har bakgrunn med overgrep, og desto mer tatoveringer og piercinger de har desto mer overgrep har de vært utsatt for.

Kilde: https://www.iflscience.com/people-who-report-childhood-abuse-and-neglect-more-likely-to-have-tattoos-and-piercings-study-suggests-64328?fbclid=IwAR33mtqyiOOWkh3wnKYFznzRk45AgON55HNaoC8VtwMN-q8Oxt382dvORr0 

(https://bmcpsychology.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40359-022-00811-x)

(https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S016517811100446X?via%3Dihub)

Anonymkode: dab93...eb1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes masse tatoveringer og piercinger er stygt, men jeg dømmer eller fordømmer ingen for det. Folk må få gjøre som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan en nok ikke. Det en derimot  kanskje kan si er at andelen med slike vonde erfaringer er betraktelig større blant de med piercinger og tatoveringer. Det kan med andre ord være en indikator, selv om jeg vil anta det for de færreste er tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...