Gå til innhold

Hva er poenget med å dømme folk som har tatoveringer og piercinger?


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å forsøke å forstå er noe helt annet enn å fordømme.

Anonymkode: f1bbe...d60

Å dømme er ikke det samme som å fordømme ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes tatoveringer sier litt om personen. Det er veldig stygt. Samme med piercing i ansiktet. Om det er skjult i jobbsammenheng er det sikkert greit, men begge deler er stygt. Tatoveringer er verst. 

Anonymkode: 489e9...04a

Hva sier det da?

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke noe problem med å forholde meg på en ordentlig måte med folk som har tattiser selv om jeg innerst i neser ned på dem. Dette gjelder folk jeg omgås profesjonelt. På fritida vanker jeg ikke i krefter med slike folk.

Anonymkode: dab93...eb1

Kretser der man kan skrive rett? 

Nysgjerrig på hvilke kretser som har tatoveringer? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tatoveringer og piercinger er ikke en markør som er vel ansett i visse kretser. Slik er det, og jeg håper det vil forbli slik. Jeg hadde aldri ansatt en person med tatoveringer oppover nakken eller ring i nesen. Ja, det er dømmende, og mange er nettopp det, dømmende. Jeg synes det er stygt, harry og vitner om dårlig dømmekraft. 

Men i mange miljø er det pluss i boka. Kos dere. 

Anonymkode: e361c...d18

Hvilke miljøer da?

 

Jeg er sykepleier, og jobber da selvsagt med div helsepersonell, og det er mange, mange som har tatoveringer. Både leger, sykepleiere og annet personell.

Kos deg med fordommene om det passer deg, men jeg vil anbefale deg å prøve å se forbi tatoveringer og piercinger, kanskje du blir overrasket. 

Anonymkode: a18bb...25f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dømmer ingen. 
Synes det er opp til hver enkelt, men jeg syns all tatovering er stygt. 
Kommet aldri til å få noen sjøl siden jeg synes kroppen er finest uten 

Anonymkode: b6bc7...14e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært få som kler tatoveringer. Og ingen kler piercinger. Det er satans verk 🤪! Så folk må få lov til å fordømme de som har så dårlig smak og som liksom skal være så individualistiske. Det er jo en uniform de trer på seg. Nei, fysj. 

Anonymkode: e361c...d18

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva sier det da?

 

Kretser der man kan skrive rett? 

Nysgjerrig på hvilke kretser som har tatoveringer? 

Hvilke miljøer da?

 

Jeg er sykepleier, og jobber da selvsagt med div helsepersonell, og det er mange, mange som har tatoveringer. Både leger, sykepleiere og annet personell.

Kos deg med fordommene om det passer deg, men jeg vil anbefale deg å prøve å se forbi tatoveringer og piercinger, kanskje du blir overrasket. 

Anonymkode: a18bb...25f

At det er mange som har det, betyr jo ikke at det er bra. Det er mange som hører på mye dårlig musikk også. 

Anonymkode: e361c...d18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (På 5.9.2021 den 14.45):

Tatoveringer i ansiktet er ikke noe for meg heller men det er uansett ikke greit å dømme. 

Hva mener du? 

Tror du folk tar 'tøffe' tattiser av hodeskaller, pistoler og nakne damer fordi det matsjer parketten på biblioteket der de jobber frivillig som leksehjelper for foreldreløse barn?

Man ser på hva folk sender ut som seg selv før man går inn i heisen/drar på nach/ansetter/investerer tid, penger og helse med og i dem.

Folk med halstattovering har jo allerede vist hvordan de prøver å fremstå: Som motstrøms og tøff. Det betakker jeg meg for. De guttene forlot jeg i 10. Klasse da jeg startet heien mot å eie egen bolig og stabil inntekt. De befinner seg enda på 16 års stadiet, pluss et par DPS opphold pga hajspsykosene de har røket på seg.

Å si at man ikke skal lese folk utifra klær og tattiset er som å påstå at man ikke skal høre på hva folk sier når de står på torget og brøler ut i byrommet at 'man kødder FAEN ikke med meg'.

Man må være helt sosialt døv for ikke å forstå hva andre voksne forstår utifra tattoveringene folk velger å ta.

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At det er mange som har det, betyr jo ikke at det er bra. Det er mange som hører på mye dårlig musikk også. 

Anonymkode: e361c...d18

Hvordan er det "ikke bra" å ha tatoveringer? 

Sammenligner du tatoveringer med musikksmak? 

Hva som er galt med tatoveringer, piercinger og annen musikksmak enn din?

Anonymkode: a18bb...25f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt enig! 

Også veldig lei av denne troen om at kvinner med tatoveringer er løse. Hvor er logikken?! Nåler i huden = ligge rundt...? 

Anonymkode: f66ff...1a5

Utagering og lav impulsterskel betyr løs seksuell atferd. Dette korresponderer med å tegne på kroppen med evig-penn. Er forsket ihjel og egentlig ikke bestridt.

Menn som er tattovert rapporterer også om mer seksuell aktivitet enn utattoverte.

https://www.psychologized.org/psychology-of-tattoos-body-piercings-and-sexual-activity/

Det eneste sjokket er hvor lite de tattoverte vet om egen sosial gruppe. Men så er de som gruppe neppe skarpeste knivene i skuffen. Mener det høflig, men tattoveringer er (lavere) sosial klasse markør med alt det tilhører. 

 

Anonymkode: c929e...76b

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan er det "ikke bra" å ha tatoveringer? 

Sammenligner du tatoveringer med musikksmak? 

Hva som er galt med tatoveringer, piercinger og annen musikksmak enn din?

Anonymkode: a18bb...25f

Hva vil man si med en tattovering? Den koster mye penger (særlig siden tattofreaks sjelden tjener godt). Den er permanent og nesten alltid ganske radikal i uttryksformen. 

Når du klarer svare på dette, vil du også forstå hva hvermansen tenker (skjønner) om de som kommer med en kvadratmeter blekk på kroppen.

Fra SNL.no

Tatoveringer brukes til å vise sosial status, som identitetsmerke, eller for å markere tilhørighet til en bestemt gruppe, som gruppekjennetegn. Sjøfolk har ofte brukt tatovering som et slags «yrkesmerke».

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan er det "ikke bra" å ha tatoveringer? 

Dobbelpost fra min side.

Endret av Maskulino
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min arbeidsplass er det flere lektorer med tattovering. De fleste jobber på verkstedet med elevene, men også noen på studie. Ikke en eneste kollega eller elev ser ut til å ha reagert på dette. De får nesten mer respekt enn oss andre grå mus🤣🤣 må se å få meg en tattovering, men rundet 40 nå, så da er jeg sikkert strebersk. 

Anonymkode: c38a2...09d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På min arbeidsplass er det flere lektorer med tattovering. De fleste jobber på verkstedet med elevene, men også noen på studie. Ikke en eneste kollega eller elev ser ut til å ha reagert på dette. De får nesten mer respekt enn oss andre grå mus🤣🤣 må se å få meg en tattovering, men rundet 40 nå, så da er jeg sikkert strebersk. 

Anonymkode: c38a2...09d

Er vel lenge siden lektor representerte noen form for intelligentsia. Det er den laveste lærerutdanningen man kan ta i vår tid faktisk. Med mindre man går omveier via ppu osv. 

På yrkesfag, der verkstedene er, ser man nok litt opp til en tattovert arm. Men så er jo også tattoveringer en sosial markør for arbeiderklassen. 

 

Anonymkode: c929e...76b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ser skikkelig dumt ut er de som kun tatoverer hender, hals og ansikt :fnise:

Anonymkode: 1d523...1d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskulino skrev (15 minutter siden):

Hva mener du? 

Tror du folk tar 'tøffe' tattiser av hodeskaller, pistoler og nakne damer fordi det matsjer parketten på biblioteket der de jobber frivillig som leksehjelper for foreldreløse barn?

Man ser på hva folk sender ut som seg selv før man går inn i heisen/drar på nach/ansetter/investerer tid, penger og helse med og i dem.

Folk med halstattovering har jo allerede vist hvordan de prøver å fremstå: Som motstrøms og tøff. Det betakker jeg meg for. De guttene forlot jeg i 10. Klasse da jeg startet heien mot å eie egen bolig og stabil inntekt. De befinner seg enda på 16 års stadiet, pluss et par DPS opphold pga hajspsykosene de har røket på seg.

Å si at man ikke skal lese folk utifra klær og tattiset er som å påstå at man ikke skal høre på hva folk sier når de står på torget og brøler ut i byrommet at 'man kødder FAEN ikke med meg'.

Man må være helt sosialt døv for ikke å forstå hva andre voksne forstår utifra tattoveringene folk velger å ta.

 

Jeg kjenner noen som har halstatovering for å dekke over et stort arr fra et kirurgisk inngrep som reddet livet hennes. Var nok ikke meningen å være "motsteøms og tøff", men heller å dekke til et vondt minne med et motiv hun liker. Det er de der ute som faktisk har tatoveringer for å dekke over ulike "feil" og dårlige minner (brannskader, selvskading, operasjonsarr, arr etter vold og misshandling).

Anonymkode: 091f9...12d

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg kjenner noen som har halstatovering for å dekke over et stort arr fra et kirurgisk inngrep som reddet livet hennes. Var nok ikke meningen å være "motsteøms og tøff", men heller å dekke til et vondt minne med et motiv hun liker. Det er de der ute som faktisk har tatoveringer for å dekke over ulike "feil" og dårlige minner (brannskader, selvskading, operasjonsarr, arr etter vold og misshandling).

Anonymkode: 091f9...12d

Ok.

Tror vi alle ser at den gruppen kanskje ikke er den typiske mann eller dame med store synlige tattoveringer.

Alle vet jo av erfaring at når man ser en mann med diger vikingtattis på brystet øker sjansen for at han er gravemaskinfører eller tømrer og reduserer sannsynligheten for at han er arkitekt eller siv.ing.

Unntakene er jo lite interessante i den sammenheng. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke enig.  Tatoveringer er ikke akkurat noe medfødt eller uforskyldt. Det er noe folk selv har valgt å dekorere seg med og da må de tåle å høre at ikke alle synes det er fint. Samme med de som farger håret blått, bruker røde kontaktlinser eller kjøper seg duck lips. Mange synes det er ulekkert, og da må de også regne med at noen sier det høyt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

youcancallmejune skrev (1 minutt siden):

Nei, ikke enig.  Tatoveringer er ikke akkurat noe medfødt eller uforskyldt. Det er noe folk selv har valgt å dekorere seg med og da må de tåle å høre at ikke alle synes det er fint. Samme med de som farger håret blått, bruker røde kontaktlinser eller kjøper seg duck lips. Mange synes det er ulekkert, og da må de også regne med at noen sier det høyt.

Ja det er noe snurrig over de som skal ‘uttrykke seg’ veldig synlig men så blir forskrekket over at ‘uttrykket’ deres faktisk blir vurdert, også negativt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å ikke tenke at folk med tatoveringer og piercinger er veldig enkle mennesker. . 

Anonymkode: 489e9...04a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tatoveringer og piercinger er ikke en markør som er vel ansett i visse kretser. Slik er det, og jeg håper det vil forbli slik. Jeg hadde aldri ansatt en person med tatoveringer oppover nakken eller ring i nesen. Ja, det er dømmende, og mange er nettopp det, dømmende. Jeg synes det er stygt, harry og vitner om dårlig dømmekraft. 

Men i mange miljø er det pluss i boka. Kos dere. 

Anonymkode: e361c...d18

Jeg synes det vitner om dårlig dømmekraft når folk dømmer andre basert på piercinger, tatoveringer eller andre ting . Tror de vet hvordan personen er, uten å bli kjent med personen. Heldigvis er ikke de fleste sånn lenger. Kos deg :^) 

Endret av Curiousine
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg klarer ikke å ikke tenke at folk med tatoveringer og piercinger er veldig enkle mennesker. . 

Anonymkode: 489e9...04a

På seg selv kjenner man andre.

Anonymkode: 1d523...1d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...