Gå til innhold

Hva er poenget med å dømme folk som har tatoveringer og piercinger?


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Har til og med hørt det selv. Folk som må si hvor stygt det er. At tatoveringer er så stygt og harry. Heldigvis de færreste som sier sånn men det er de som roper høyest og det sårer andre! Hvorfor er det så viktig for noen å si hvor stygt og harry det er? Samme med piercing. Greit nok ikke alle liker det. Alle kan ikke like alt, men hvorfor kan ikke folk holde det for seg selv om hvor stygt og fælt det er? 

Blir også sjokkert av å høre om folk som ikke får jobben de vil ha på grunn av tatoveringer eller piercinger. Altså hva i all verden er det som skjer med verden? Bare dømming og være frekk mot andre.

Er det rart barna lærer å dømme andre og mobbe? Voksne gjør det jo hele tiden. Blir så irritert av det.

Tatoveringer er på moten. Det er noe veldig mange har. Det er noe som betyr mye for mange. Det har vært på mote i mange år. Tatoveringer er kommet for å bli. Piercing også. Det må folk godta! Så stopp å dømme og fortelle de som har tatoveringer og piercing om hvor stygt og fælt det ser ut. Hvis respekt. 

Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er stor forskjell på en delfin på skuldra kontra digre tatoveringer på halsen og i trynet. Det er sistnevnte mange reagerer på, av flere grunner.

En politimann fortalt meg at folk med halstatovering har veldig stor sannsynlighet for å ha rulleblad i forhold til resten av befolkningen. Slike tatoveringer kan ha sammenheng med manglende dømmekraft, samt et ønske om å fremstå som barsk.

Anonymkode: f537f...122

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er stor forskjell på en delfin på skuldra kontra digre tatoveringer på halsen og i trynet. Det er sistnevnte mange reagerer på, av flere grunner.

En politimann fortalt meg at folk med halstatovering har veldig stor sannsynlighet for å ha rulleblad i forhold til resten av befolkningen. Slike tatoveringer kan ha sammenheng med manglende dømmekraft, samt et ønske om å fremstå som barsk.

Anonymkode: f537f...122

Tatoveringer i ansiktet er ikke noe for meg heller men det er uansett ikke greit å dømme. Noen liker det og det må de få lov til uten at folk skal reagere negativt og dømme. 

Det er heller ikke bare tatoveringer i ansiktet enkelte folk sier er stygt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Folk blir nærmest sjokkert når de oppdager at jeg kun er et vanlig menneske som alle andre.

Anonymkode: 57c97...c83

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (50 minutter siden):

Blir også sjokkert av å høre om folk som ikke får jobben de vil ha på grunn av tatoveringer eller piercinger. Altså hva i all verden er det som skjer med verden? Bare dømming og være frekk mot andre.

På en arbeidsplass skal man være profesjonell, og det er ikke i alle yrker det passer seg med tatoveringer i f.eks. ansikt. Det spiller jo selvfølgelig også en rolle hvordan motiver man har tatovert. Sier dette som en tatovert person, altså. Jeg har riktignok ingen tatoveringer på halsen eller i ansiktet, men forstår at det at jeg f.eks. armene tatovert gjør at jeg for eksempel ikke kan jobbe som flyvertinne. Man får tenke på slike ting før en velger å tatovere seg, mener jeg. 

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange folk er litt enkle og følger flokkens normer i ett og alt, enten fordi de ikke mener noe annet enn flokken eller fordi de føler at de «må». De lar seg stadig vekk provosere av at andre ikke følger normene de selv er slaver av og sanksjonerer dem som gjør det. Litt sånn:

Drikker du ikke? Forklar hvorfor! Er du homo? Æsj! Liker du ikke de samme klærne som oss? Freak! Har du en annen mening enn oss? Fy! Vil du ikke håndhilse? Kvinnehater! Vil du ikke gifte deg og få to barn? Dust, du vokser det av deg. Osv osv osv i det kjedsommelige. Dette gjelder etter min erfaring nesten alle normer.

Anonymkode: f1d24...1fa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De lar seg stadig vekk provosere av at andre ikke følger normene de selv er slaver av og sanksjonerer dem som gjør det.

Ja, for som kjent er det å ikke ha støtende symboler tatovert i ansiktet kjent som sanksjoner som ødelegger liv. En butikk, som det er snakk om i dette tilfellet, har lov til å sette regler med tanke på uniformering. Vil man ikke følge de reglene får man finne seg en type jobb hvor dette ikke er relevant, enkelt og greit. Foreslår f.eks. telefonselger eller annen type jobb hvor man ikke har direkte kundekontakt, det er antakelig et mindre problem i slike type jobber.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er ganske normalt at en snakker sammen om og gir uttrykk for det en synes er dumt og uforståelig, og for veldig mange havner tatoveringer i denne boksen. De færreste sier det direkte til de som har tatt slike valg eller ønsker å være slemme mot dem, men det er klart at handlingene og valgene våre sier noe om oss og vurderingene våre, og å forsøke å forstå hvorfor noen velger noe en selv synes virker dumt eller rart er nok helt naturlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som lærer og har mange tatoveringer, piercinger og grønt hår ned til rumpa 🙃

Var aldri noe problem å få jobb. Men gjett om folk blir sjokka når de får en vite yrket mitt og at jeg er småbarnsmamma om de ikke kjenner meg fra før ✌️😂 Nesten som om de blir satt ut av at jeg er et helt vanlig menneske.

De som går ut av skolen jeg jobber i om noen år har kanskje litt mindre fordommer enn oss voksne 😏😉

Anonymkode: 34b57...49d

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Helt enig! 

Også veldig lei av denne troen om at kvinner med tatoveringer er løse. Hvor er logikken?! Nåler i huden = ligge rundt...? 

Anonymkode: f66ff...1a5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (På 5.9.2021 den 16.51):

Jeg tror det er ganske normalt at en snakker sammen om og gir uttrykk for det en synes er dumt og uforståelig, og for veldig mange havner tatoveringer i denne boksen. De færreste sier det direkte til de som har tatt slike valg eller ønsker å være slemme mot dem, men det er klart at handlingene og valgene våre sier noe om oss og vurderingene våre, og å forsøke å forstå hvorfor noen velger noe en selv synes virker dumt eller rart er nok helt naturlig. 

Å forsøke å forstå er noe helt annet enn å fordømme.

Anonymkode: f1bbe...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, de er jo bare nek og det er bare å overse dem og holde seg med mindre fordomsfulle folk. Hvilke huer er det som går rundt og irriterer seg over noe så banalt som menneskers valg av klær og tattoveringer? Bare å holde seg unna. Datet en fyr en gang som holdt på sånn. Han var slitsom og usikker på seg selv. Snakket ned tattoveringer på andre (mente de måtte være dumme), snakket ned andres musikksmak, etc. etc. holdt på og holdt på.

Anonymkode: f1bbe...d60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes tatoveringer sier litt om personen. Det er veldig stygt. Samme med piercing i ansiktet. Om det er skjult i jobbsammenheng er det sikkert greit, men begge deler er stygt. Tatoveringer er verst. 

Anonymkode: 489e9...04a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg løfter ikke et øyenbryn engang når jeg ser tatoveringer. Da hadde jeg ikke fått gjort annet, for i dag er det mer uvanlig å ikke ha tatovering.. Det er bare å se litt reality ala ph og eotb, der alle er like desperat "unike" med sine tatoverte kropper😉 De ser jo klin like ut - ikke mye unikt og spesielt der.. Nå skal det sies at jeg har hatt lyst på tatovering selv en gang i tida, og synes ikke det er stygt. Har rådet mine barn til å i alle fall vente til de er litt over 18, for det man syns er kult da, er ikke nødvendigvis det samme som når man er 19...😌 

Anonymkode: fa691...a1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er stor forskjell på en liten tatovering, og å ha sølt til hele kroppen, med noe usammenhengende sammensurium. Samme med en liten piercing, og å ha maltraktert hele ansiktet med hull og nåler.

Nå syns ikke jeg det er pent i det hele tatt, men det er ikke noe jeg går rundt og sier til folk.

Anonymkode: 1aa2e...5ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en pen og ordentlig jente, men jeg jobber i et mannsdominert yrke med uniform med dekkende bukse og genser (har tatoveringer på hender og hals/nakke også) men det virker som om folk tror det er alle tatoveringene mine.

Så folk blir veldig overrasket når jeg sier at jeg har over 50 tatoveringer, flere fullsleeves på både arm og ben. 
 

MEN jeg blir jo ikke sint eller såret fordi ANDRE folk ikke liker tatoveringer og piercinger (har 9 av disse, men i tunga og ørene, så ikke så synlig)  Jeg tok de jo for min egen del.

Anonymkode: fb79f...f36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vurderer folk etter hva slags klær de har, hva slags sminke de bruker, hår, måten de formulerer seg på osv. og tatoveringer. 

Like fullt som en med tatoveringer må få lov til å synes det er fint, må jeg få lov til å synes tatoveringer er idiotisk. 

Anonymkode: 01636...fb0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe problem med å forholde meg på en ordentlig måte med folk som har tattiser selv om jeg innerst i neser ned på dem. Dette gjelder folk jeg omgås profesjonelt. På fritida vanker jeg ikke i krefter med slike folk.

Anonymkode: dab93...eb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatoveringer og piercinger er ikke en markør som er vel ansett i visse kretser. Slik er det, og jeg håper det vil forbli slik. Jeg hadde aldri ansatt en person med tatoveringer oppover nakken eller ring i nesen. Ja, det er dømmende, og mange er nettopp det, dømmende. Jeg synes det er stygt, harry og vitner om dårlig dømmekraft. 

Men i mange miljø er det pluss i boka. Kos dere. 

Anonymkode: e361c...d18

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har ikke noe problem med å forholde meg på en ordentlig måte med folk som har tattiser selv om jeg innerst i neser ned på dem. Dette gjelder folk jeg omgås profesjonelt. På fritida vanker jeg ikke i krefter med slike folk.

Anonymkode: dab93...eb1

Hva vet hva de har på ikke synlige stede?

Anonymkode: 5418a...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...