Gå til innhold

Kollega som aldri betaler til gavekasse, skal hun få gave?


Fjaselina

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så med andre ord dere presser folk til å betale.

For noen er faktisk 200 kr litt. Jeg personlig ville ikke ha vært intressert å betale så mye pr år.

Kjøper dere virkelig inn så dyre gaver til kollegaer? Jeg tror jeg hadde levd fint uten gaver da.

 

Men ja jeg synes dere burde å kjøpe blomsterbukett og et kort, det er en gang. OG små penger.

Blir litt smålig dette her synes jeg.

Anonymkode: 79780...a7c

Er det ikke smålig å aldri betale inn til felles gaveaksjon da..? 
Hvis man ikke ønsker å være med på det, og dermed ikke få gave selv, så må man jo si ifra. 

Anonymkode: 22843...ad5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke smålig å aldri betale inn til felles gaveaksjon da..? 
Hvis man ikke ønsker å være med på det, og dermed ikke få gave selv, så må man jo si ifra. 

Anonymkode: 22843...ad5

«gavekasse»! Skulle det være😂

Anonymkode: 22843...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Fjaselina said:

Denne kollegaen har aldri betalt inn til gavekassa på jobb. Vi betaler i utgangspunktet 200 kr i året, og så blir det kjøpt blomster eller gaver til runde dager, konfirmasjon, bryllup, baby mm. Det er alltid noen som ikke betaler, som må få et par forsiktige oppfordringer på mail om å betale inn. Men en kollega betaler aldri. 

Dette er et frivillig tiltak, vi kan liksom ikke kreve innbetaling, men spør pent om folk kam bidra med 200 kroner.

Så hva gjør jeg når denne kollegaen fyller 60? Skal hun få gave? Bør hun få en mindre gave enn normalt? Det er snakk om et gavekort på 500kr, eller en gave til samme verdi.

Hun har aldri sagt at hun ikke vil være med på gavekassa. 

What to do?

 

Noen vil at disse dagene skal forbigå i stillhet uten klein oppmerksomhet på jobb.

Anonymkode: c1963...f14

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg.

Regner med dere har gavekassen for å kunne gi en oppmerksomhet? 

Ser at hun ikke har betalt inn, men det ville ikke vært grunn for ekskludering i mine øyne.

Hvis dere ikke gir, signaliserer dere jo at dere ikke gir for å være hyggelige, men for å få tilbake. Hva skal dere med gavekassen da?

 

Anonymkode: 6322f...ab4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogsalv
Fjaselina skrev (17 timer siden):

Denne kollegaen har aldri betalt inn til gavekassa på jobb. Vi betaler i utgangspunktet 200 kr i året, og så blir det kjøpt blomster eller gaver til runde dager, konfirmasjon, bryllup, baby mm. Det er alltid noen som ikke betaler, som må få et par forsiktige oppfordringer på mail om å betale inn. Men en kollega betaler aldri. 

Dette er et frivillig tiltak, vi kan liksom ikke kreve innbetaling, men spør pent om folk kam bidra med 200 kroner.

Så hva gjør jeg når denne kollegaen fyller 60? Skal hun få gave? Bør hun få en mindre gave enn normalt? Det er snakk om et gavekort på 500kr, eller en gave til samme verdi.

Hun har aldri sagt at hun ikke vil være med på gavekassa. 

What to do?

 

Be the bigger person 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gitt gave. Hva vet dere kolleger om hennes økonomiske situasjon. Ja hun har jobb og tjener, men hva om hun har familiemedlemmer hun hjelper økonomisk, eller har mye gjeld fra tidligere. Hva legger man av da, en 50 lapp hver? Dere som fint kan avse en 50 lapp, bør gi henne gave også. Så får jo hun evt føle på det selv, at hun ikke bidrar.

Anonymkode: 775bd...c6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Hun skal ikke ha gave. Forde hun bidrar ikke med at de andre får gave. Da får dere heller ha kronerulling for å gi henne gave, ellers blir gavekassen tom. Har selv vært den som ikke får gave når jeg ble 30 forde gavekassen var tom, men noen fikk gave noen år før som aldri betalte inn i gavekassen. Tenker der er et bevist valg at hun ikke bidrar. 

Anonymkode: a7348...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gitt gave. Kanskje hun blir så glad at hun plutselig forstår poenget med å gi de 200,- neste gang. Er jo ikke for sent å lære noe nytt.

Anonymkode: 8f031...6d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill!

Jeg tror nok det blir gave også til denne kollegaen på 60-årsdsgen. Det er bare jeg som vet hvem som betaler eller ikke, så det er ulogisk for de andre om hun ikke får noe. Det er godt mulig at det blir en litt mindre/billigere gave enn normalt til 60-årsdag. Det blir i så fall ikke merkbart for de andre, tror jeg. 

Og vi kan velge å ikke være smålige selv om hun er det. Økonomien skal ikke være et problem, det er nok mest prinsipper som gjør at hun ikke bidrar. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (3 minutter siden):

Takk for alle innspill!

Jeg tror nok det blir gave også til denne kollegaen på 60-årsdsgen. Det er bare jeg som vet hvem som betaler eller ikke, så det er ulogisk for de andre om hun ikke får noe. Det er godt mulig at det blir en litt mindre/billigere gave enn normalt til 60-årsdag. Det blir i så fall ikke merkbart for de andre, tror jeg. 

Og vi kan velge å ikke være smålige selv om hun er det. Økonomien skal ikke være et problem, det er nok mest prinsipper som gjør at hun ikke bidrar. 

 

Det tror jeg er lurt. Holder med blomster bukket og eventuelt en konfekteske. (medium størrelse).

Anonymkode: 79780...a7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (37 minutter siden):

Takk for alle innspill!

Jeg tror nok det blir gave også til denne kollegaen på 60-årsdsgen. Det er bare jeg som vet hvem som betaler eller ikke, så det er ulogisk for de andre om hun ikke får noe. Det er godt mulig at det blir en litt mindre/billigere gave enn normalt til 60-årsdag. Det blir i så fall ikke merkbart for de andre, tror jeg. 

Og vi kan velge å ikke være smålige selv om hun er det. Økonomien skal ikke være et problem, det er nok mest prinsipper som gjør at hun ikke bidrar. 

 

Og by the way hun er ikke smålig bare fordi hun ikke vil være med i noe du kaller "frivillig"  gavekasse på jobben.

Synes hun bra at hun er sterk person som klarer å stå i mot press med disse må få et par forsiktige oppfordringer på mail om å betale inn. 

Det burde egentlig være nok hint til deg at de som ikke betaler kanskje egentlig ikke være med.

Anonymkode: 79780...a7c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (43 minutter siden):

Takk for alle innspill!

Jeg tror nok det blir gave også til denne kollegaen på 60-årsdsgen. Det er bare jeg som vet hvem som betaler eller ikke, så det er ulogisk for de andre om hun ikke får noe. Det er godt mulig at det blir en litt mindre/billigere gave enn normalt til 60-årsdag. Det blir i så fall ikke merkbart for de andre, tror jeg. 

Og vi kan velge å ikke være smålige selv om hun er det. Økonomien skal ikke være et problem, det er nok mest prinsipper som gjør at hun ikke bidrar. 

 

Hun blir 60? Hvordan ble det løst da hun ble 50?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimba skrev (Akkurat nå):

Hun blir 60? Hvordan ble det løst da hun ble 50?

Då fekk ho nok gåve. Og konfirmanten fekk gåve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marimba skrev (Akkurat nå):

Hun blir 60? Hvordan ble det løst da hun ble 50?

Da var ikke hun ansvar for dette, hun har "kun" vært det i 7 år.

Anonymkode: 79780...a7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (Akkurat nå):

Då fekk ho nok gåve. Og konfirmanten fekk gåve. 

Hvilken konfirmant?

Anonymkode: 79780...a7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.9.2021 den 10.52):


Det høres ut som en bedriten ide - som fort kan bli en slags popularitetskonkurranse.

Hvorfor skal den som har rollen med mange kollegaer få større gaver enn den som har andre roller?

For ikke snakke om mye mer styr å administrere, enn at alle betaler inn en fast sum i året.

Anonymkode: 7bbe7...097

Vi har lignende løsning, men vi skriver feks «de som vil være med vippser kroner xxx til xxx», funker supert.

Anonymkode: d91ca...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fjaselina skrev (4 minutter siden):

Då fekk ho nok gåve. Og konfirmanten fekk gåve. 

Da ville jeg fortsatt i samme spor. Med mindre du har lyst til å ta jobben med å revolusjonere gavesystemet på jobb. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da var ikke hun ansvar for dette, hun har "kun" vært det i 7 år.

Anonymkode: 79780...a7c

Joda, men hun hadde jo fått tips om at det ikke var noe vits å mase heller, så i verste fall kunne man spurt noen gamle travere om hvordan det var blitt gjort tidligere. 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimba skrev (2 minutter siden):

Da ville jeg fortsatt i samme spor. Med mindre du har lyst til å ta jobben med å revolusjonere gavesystemet på jobb. 

Joda, men hun hadde jo fått tips om at det ikke var noe vits å mase heller, så i verste fall kunne man spurt noen gamle travere om hvordan det var blitt gjort tidligere. 

 

 

 

Man burde ikke mase i det hele tatt, det skaper press.

Den damen har tydeligvis bein i nesa til å fortsatt ikke betale og ikke la seg presse, good for her!

selvom ts sende flere email for å påminne de om å betale. En uting. Det holder med en email, ikke et par som ts sier.

Da burde man å skjønne at de som ikke har betalt enda egentlig ikke har lyst. og gir inn på presset om å måtte betale inn på noe som såkalt skal være frivillig. Det er det jeg reagerer mest på.

 

Anonymkode: 79780...a7c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke de som aldri bidrar til gavekassen bør få noe heller. Det er jo frivillig, og de som ikke betaler inn, sier jo da at de ikke ønsker noe i retur.
På grunn av at enkelte ikke betaler til vår gavekasse på jobb, må de som faktisk betaler gjøre det oftere enn kun én gang per år. Oftest to ganger i året.

Anonymkode: a94da...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi en perm hvor alle kan gå inn og se oversikten over alle som er med i gavekassen og hva alle kr har gått til. Jeg selv hadde synes det hadde vært pinlig hvis jeg fikk en gave og ikke hadde bidratt til andres. 

Anonymkode: 01985...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...