Gå til innhold

Kollega som aldri betaler til gavekasse, skal hun få gave?


Fjaselina

Anbefalte innlegg

Denne kollegaen har aldri betalt inn til gavekassa på jobb. Vi betaler i utgangspunktet 200 kr i året, og så blir det kjøpt blomster eller gaver til runde dager, konfirmasjon, bryllup, baby mm. Det er alltid noen som ikke betaler, som må få et par forsiktige oppfordringer på mail om å betale inn. Men en kollega betaler aldri. 

Dette er et frivillig tiltak, vi kan liksom ikke kreve innbetaling, men spør pent om folk kam bidra med 200 kroner.

Så hva gjør jeg når denne kollegaen fyller 60? Skal hun få gave? Bør hun få en mindre gave enn normalt? Det er snakk om et gavekort på 500kr, eller en gave til samme verdi.

Hun har aldri sagt at hun ikke vil være med på gavekassa. 

What to do?

 

Endret av Fjaselina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde gitt gave uansett. Det handler vel om å ikke forskjellsbehandle selv om noen tar seg til rette ved å ikke bidra... 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke ha gitt gave, men bare ordnet med kake og oppmerksomhet (tale) slik som dere ellers gjør.

Anonymkode: cc146...834

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun kanskje JV og ikke feirer slikt? Greit å respektere i såfall. Er vel en grunn til at hun ikke er med på gavekassen og ikke bare fordi hun er gjerrig på 200 kr.. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lang historikk har du tilbake? Har du oversikt over at hun ikke har betalt inn hele sin periode på den arbeidsplassen? Jeg ville måtte vært helt sikker på det, før jeg droppet gave. 

Ellers, så tenker jeg at det som et trivselstiltak kan være fint med en liten bukett med blomster. Trenger ikke et gavekort, men en oppmerksomhet skader sjeldent. Hvem vet hvilke grunner hun har hatt, de er mest sannsynlig mer komplekse enn det ser ut ved første øyekast. 

Anonymkode: e8895...cda

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis gavekassen er frivillig så er det ikke naturlig at hun får gave herfra, men man kan jo evt spørre om noen vil være med å spleise på en gave utenom gavekassen? Vi har av og til gjort det i lignende situasjoner, så bidrar folk med 20-30 kr og så kjøper man en ting for den summen som kommer inn. På min arbeidsplass får alle gave fra bedriften når de er 50 og 60 samt at bedriften stiller med kake, så det hadde blitt feiring likevel. Jeg betalte for øvrig pliktskyldig til gavekassen på min tidligere arbeidsplass i elleve år, 500 kr året. Siste to årene lot jeg være å betale, da hadde jeg aldri mottatt gaver derfra (ikke fått barn eller giftet meg, ikke vært sykemeldt lenge nok, glemt ved rund dag), og da jeg sluttet etter 13 år fikk jeg nada. 5500 kr til gavekassen, ikke så mye som en blomsterkvast fra Rema. Syns faktisk det var dårlig.

Anonymkode: 296d9...f29

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare gitt.

Slik er det alltid på arbeidsplasser. Folk gir ulikt, eller gir ikke. Ser ikke vitsen med å være like sær andre veien.

Skulle dette vært helt rettferdig måtte jo alle bare fått tilbake akkurat det de har gitt inn hver gang noe skal markeres. Og det blir meningsløst. 

Anonymkode: 6b4ae...b6a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugresset skrev (8 timer siden):

Er hun kanskje JV og ikke feirer slikt? Greit å respektere i såfall. Er vel en grunn til at hun ikke er med på gavekassen og ikke bare fordi hun er gjerrig på 200 kr.. 

Ikke Jehovas vitne, nei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor lang historikk har du tilbake? Har du oversikt over at hun ikke har betalt inn hele sin periode på den arbeidsplassen? Jeg ville måtte vært helt sikker på det, før jeg droppet gave. 

Ellers, så tenker jeg at det som et trivselstiltak kan være fint med en liten bukett med blomster. Trenger ikke et gavekort, men en oppmerksomhet skader sjeldent. Hvem vet hvilke grunner hun har hatt, de er mest sannsynlig mer komplekse enn det ser ut ved første øyekast. 

Anonymkode: e8895...cda

Jeg har oversikt over de siste 6-7 årene. Men det var beskjeden jeg fikk fra forrige ansvarlige, at det ikke var vits i å "mase" på vedkommende.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste arbeidsplasser nå gir kun ved Jubileumer og når folk slutter, altså har alle samme mulighet til å få gave. Man gir ikke for private livsvalg som det å gifte seg eller få barn, det hører privatlivet til og man skal ikke favorisere noen livsvalg fremfor andre. 

Anonymkode: b7eeb...59f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har ikke betalt inn, da skal hun heller ikke gi gave. Kanskje en fint kort som er printet ut fra PC og laminert, og hvis noen kan plukke noen fine blomster i hagen sin. Men de som ikke betaler inn skal ikke få gave heller. 

Anonymkode: d0022...610

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun ikke betalt, får hun ikke gave. Kan ikke forstå at det er noe å lure på engang. 

Anonymkode: 12373...46d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan vet du hun ikke har betalt?

Anonymkode: b4410...8ff

Hun har vært gavekasseansvarlig i 7 år?

Anonymkode: d3a7e...664

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er småpenger en gang, også slipper du bli hu smålige dama som ikke gadd å gi gave til en 60 åring.

Anonymkode: 79780...a7c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (8 timer siden):

 Det er alltid noen som ikke betaler, som må få et par forsiktige oppfordringer på mail om å betale inn.

 

Så med andre ord dere presser folk til å betale.

For noen er faktisk 200 kr litt. Jeg personlig ville ikke ha vært intressert å betale så mye pr år.

Kjøper dere virkelig inn så dyre gaver til kollegaer? Jeg tror jeg hadde levd fint uten gaver da.

 

Men ja jeg synes dere burde å kjøpe blomsterbukett og et kort, det er en gang. OG små penger.

Blir litt smålig dette her synes jeg.

Anonymkode: 79780...a7c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...