Gå til innhold

Kollega som aldri betaler til gavekasse, skal hun få gave?


Fjaselina

Anbefalte innlegg

Jeg pleier ikke være med på gavekasser, og forventer da selvfølgelig ikke at jeg skal få noe heller. Det er jo poenget med å ikke gi, jeg ønsker ikke gave selv :)

Anonymkode: 3fdfe...7a4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

De fleste arbeidsplasser nå gir kun ved Jubileumer og når folk slutter, altså har alle samme mulighet til å få gave. Man gir ikke for private livsvalg som det å gifte seg eller få barn, det hører privatlivet til og man skal ikke favorisere noen livsvalg fremfor andre. 

Anonymkode: b7eeb...59f

DENNE!

Anonymkode: 79780...a7c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (8 timer siden):

Denne kollegaen har aldri betalt inn til gavekassa på jobb. Vi betaler i utgangspunktet 200 kr i året, og så blir det kjøpt blomster eller gaver til runde dager, konfirmasjon, bryllup, baby mm. Det er alltid noen som ikke betaler, som må få et par forsiktige oppfordringer på mail om å betale inn. Men en kollega betaler aldri. 

Dette er et frivillig tiltak, vi kan liksom ikke kreve innbetaling, men spør pent om folk kam bidra med 200 kroner.

Så hva gjør jeg når denne kollegaen fyller 60? Skal hun få gave? Bør hun få en mindre gave enn normalt? Det er snakk om et gavekort på 500kr, eller en gave til samme verdi.

Hun har aldri sagt at hun ikke vil være med på gavekassa. 

What to do?

 

Det kan rett og slett hende hun ikke syntes noe om gaveutdeling? Jeg syntes ikke noe om det, og trenger da ikke gave selv. Så blir hun glad for å være en del av en ordning som hun ikke ville være en del av?

Samme som at jeg ikke gir bidrag til lærergaver. Det er noe tøys. Og det reflekterer ikke om den enkelte er flink i jobben heller, for man må gi til alle om ikke blir det urettferdig. Folk trenge rikke gaver for å gjøre jobben sin akkurat som at jeg heller ikke gir gave til bussjåføren selv om han kjører hver meg hver dag. 

Anonymkode: b97b0...f19

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (8 timer siden):

Denne kollegaen har aldri betalt inn til gavekassa på jobb. Vi betaler i utgangspunktet 200 kr i året, og så blir det kjøpt blomster eller gaver til runde dager, konfirmasjon, bryllup, baby mm. Det er alltid noen som ikke betaler, som må få et par forsiktige oppfordringer på mail om å betale inn. Men en kollega betaler aldri. 

Dette er et frivillig tiltak, vi kan liksom ikke kreve innbetaling, men spør pent om folk kam bidra med 200 kroner.

Så hva gjør jeg når denne kollegaen fyller 60? Skal hun få gave? Bør hun få en mindre gave enn normalt? Det er snakk om et gavekort på 500kr, eller en gave til samme verdi.

Hun har aldri sagt at hun ikke vil være med på gavekassa. 

What to do?

 

Et tips i og med at du er gavekasseansvarlig:

På min arbeidsplass samles det inn penger til hver anledning. Da gir jeg for eksempel 0 til den nyansatte som slutter etter ett år, som jeg aldri har jobbet med. Men gir gjerne 100 når en jeg har jobbet tett med i flere år blir 50. 

Da får man jo ofte noe tilsvarende av det man gir og yter til andre.

Ved bryllup og fødsler sendes blomst fra ledelsen, ellers ville det blitt for mye styr. 

Anonymkode: 6b4ae...b6a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden har du/dere ikke luftet problemstillingen om hvordan slikt løses tidligere??

Du har jo hatt 7 år på deg til både å lufte for de som ikke betaler om de ikke ønsker å være del av gaverutinen deres generelt, og å spørre de som betaler inn hva de føler er ok.

 

Anonymkode: 7bbe7...097

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så med andre ord dere presser folk til å betale.

For noen er faktisk 200 kr litt. Jeg personlig ville ikke ha vært intressert å betale så mye pr år.

Kjøper dere virkelig inn så dyre gaver til kollegaer? Jeg tror jeg hadde levd fint uten gaver da.

 

Men ja jeg synes dere burde å kjøpe blomsterbukett og et kort, det er en gang. OG små penger.

Blir litt smålig dette her synes jeg.

Anonymkode: 79780...a7c

Du syns det er smålig å ikke kjøpe gave til henne, men det er ikke smålig av henne å aldri bidra til gavekassen?

Gavekassen er der for en grunn. Vil man ikke bidra, kan man heller ikke forvente gave.

Anonymkode: 06b93...ce5

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du syns det er smålig å ikke kjøpe gave til henne, men det er ikke smålig av henne å aldri bidra til gavekassen?

Gavekassen er der for en grunn. Vil man ikke bidra, kan man heller ikke forvente gave.

Anonymkode: 06b93...ce5

Tenker du da også at den som bidrar 10 kroner skal få like fin gave som den som bidrar med 100? 

Anonymkode: 6b4ae...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gitt en enkel blomst som ikke gjorde særlig innhugg på gavekassa. En symbolsk blomst som sa gratulerer med dagen, men tydelig viste at den kun er symbolsk og til kun en dråpe av budsjettet som blir brukt på de som betaler inn til kassa.

Anonymkode: df479...6f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Et tips i og med at du er gavekasseansvarlig:

På min arbeidsplass samles det inn penger til hver anledning. Da gir jeg for eksempel 0 til den nyansatte som slutter etter ett år, som jeg aldri har jobbet med. Men gir gjerne 100 når en jeg har jobbet tett med i flere år blir 50. 

Da får man jo ofte noe tilsvarende av det man gir og yter til andre.

Ved bryllup og fødsler sendes blomst fra ledelsen, ellers ville det blitt for mye styr. 

Anonymkode: 6b4ae...b6a


Det høres ut som en bedriten ide - som fort kan bli en slags popularitetskonkurranse.

Hvorfor skal den som har rollen med mange kollegaer få større gaver enn den som har andre roller?

For ikke snakke om mye mer styr å administrere, enn at alle betaler inn en fast sum i året.

Anonymkode: 7bbe7...097

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker du da også at den som bidrar 10 kroner skal få like fin gave som den som bidrar med 100? 

Anonymkode: 6b4ae...b6a

Skjønner ikke hva du vil med spørsmålet. Her er det snakk om en ordning der alle som vil bidrar med 200 kr i året til gavekassen. De som ikke er med på ordningen kan heller ikke forvente å få noe gave.

Anonymkode: 06b93...ce5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du syns det er smålig å ikke kjøpe gave til henne, men det er ikke smålig av henne å aldri bidra til gavekassen?

Gavekassen er der for en grunn. Vil man ikke bidra, kan man heller ikke forvente gave.

Anonymkode: 06b93...ce5

Jeg hadde vært mer opptatt hvordan det hadde sett utenfor.

Det er en gang, spesiel dag 60 år. Noen få hundrelapper, som viser at arbeidsplassen er inkluderende og ikke har smålig kasserer.

Det høres ut som hun har jobber 10 pluss uten gaver, de 3 siste gavene kan man leve med.

60, 70 og slutte. Det er bare rett og slett dårlig stil hvis man gir til alle. og det ser dårlig ut, spesielt får nyansatte eller folk som ikke kjenner til grunnlaget.

Anonymkode: 79780...a7c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir helt feil å gi gave til henne. Hun er jo åpebart ikke interessert i å bidra med noen kr til de andre kollegaene sine når de har bursdag. Dere har jo en beskjeden sum på 200kr, vi betaler 450 på min arbeidsplass. 

Anonymkode: 01985...698

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes det blir helt feil å gi gave til henne. Hun er jo åpebart ikke interessert i å bidra med noen kr til de andre kollegaene sine når de har bursdag. Dere har jo en beskjeden sum på 200kr, vi betaler 450 på min arbeidsplass. 

Anonymkode: 01985...698

Jeg hadde nektet å betale 450 kr. 

Anonymkode: 79780...a7c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde vært mer opptatt hvordan det hadde sett utenfor.

Det er en gang, spesiel dag 60 år. Noen få hundrelapper, som viser at arbeidsplassen er inkluderende og ikke har smålig kasserer.

Det høres ut som hun har jobber 10 pluss uten gaver, de 3 siste gavene kan man leve med.

60, 70 og slutte. Det er bare rett og slett dårlig stil hvis man gir til alle. og det ser dårlig ut, spesielt får nyansatte eller folk som ikke kjenner til grunnlaget.

Anonymkode: 79780...a7c

Hva er da poenget med en gavekasse? Hvorfor skal jeg gidde å gi 200 kr hvert år i flere år, når alle får gave uansett om de er med på ordningen? 

Anonymkode: 06b93...ce5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere har jo en beskjeden sum på 200kr, vi betaler 450 på min arbeidsplass. 

200 er greit, 450 er altfor mye. Da hadde jeg nektet å betale også.

Anonymkode: df479...6f7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde ikke gitt gavekort eller en gave til 500, om en skulle gitt noe hadde det blitt blomster. Du kan lett finne feks roser som koster under 100. 

Anonymkode: f11f2...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et problem at én kollega ikke betaler, og at hun aldri har fått gave de siste 7 årene, fordi hun hverken har hatt bryllup, dåp eller konfirmasjon tenker jeg at dere kan klare å hoste opp en liten gave eller blomst når dama blir 60 år. Det er ikke akkurat så dere blir ruinert heller. Fryktelig spesielt å gi gaver til alle uten om én. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert å høre med alle som har bidratt til gavekassen om hva de syns. Om de fleste syns det er ok å gi gave selv om vedkommende ikke har bidratt selv, så er jo det greit. Men enig med de andre her om at det i så fall bør være en liten, symbolsk gave. 

Anonymkode: 06b93...ce5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Jeg hadde ikke giddet og være med på en sånn gavekasse med mas om penger for gaver til fødende og gifteklare jeg ikke kjenner 😅 , men kjøper bursdag og små julegaver til de kollegaene jeg setter pris på og som stiller opp.  Vil ikke bedriften stå for noe når det er jubileum? Har hun noen gode kollegaer som vil gi henne noe på dagen, ikke fordi de må pga gavekassepress, men fordi de er venner og setter pris på henne i hverdagen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...