Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd

Bithiah

Anbefalte innlegg

Factum Factaria skrev (På 8.10.2022 den 15.09):

Har løpt ca 2 ganger i uka i det siste, men synes det bare blir verre og verre jeg. Det er et slit hele veien. Løper mellom 3 og 5,5 km hver gang. Blir aldri raskere og det føles aldri lettere. Ser folk snakker om flyt, der er ikke jeg. Har en konstant dialog i hodet om hvor mye jeg hater løping og hvor slitsomt det er.

Må man løpe intervaller for å komme i form? Holder det ikke å løpe ei runde i skogen liksom?

Jeg trener en del annen kondisjonstrening i tillegg og opplever ikke det som like seigt som løping. Glad vinteren snart er her og set blir slutt på løping for mitt vedkommende. 

Hvis du bare holder 2 min så løper du garantert for fort, bruk klokke/gps og se hva du har i tempo og ro ned, omså det bare er litt kjappere enn rask gange.

Jeg har vært av og på løper i mange år, aldri blitt helt frelst men allikevel løpt maraton/halvmaraton i perioder og i andre perioder har det kun gått i styrke. Jeg har også 15 kg for mye når å "ræva" komdis til å være meg så har begynt å løpe igjen nå i høst, men med godt tempo (for meg 7,50 - 8 tempo, lav og korte steg) så holder jeg pulsen lav nok til at jeg kan holde en 4-7 km. På de korte øktene ligger jeg på mye høyere puls og kan ligge på et "høyt" tempo ( mellom 5,40 - 7). 

2 ganger i uken er litt lite for å se skikkelig fremgang. Ville prøvd meg på 2 økter som er "lange" der du går/jogger, men får km på beina. Også hatt 1 økt der du prøver å øke den faktiske lengden du klarer å løpe. start med å løpe 600 meter,ferdig. Gjør det i et par uker, før du prøver deg på 1km, holder den i et par uker før du øker igjen. Funker gull på meg når jeg har blitt i elendig form, suppler med en god styrkeøkt eller to også i uken helt til antallet km i uken begynner å nærme seg noen mil.

Anonymkode: db761...03d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Factum Factaria skrev (På 12.10.2022 den 9.08):

Men intervaller og motbakkeintervaller spesielt byr meg i mot. :P Hvis det er det som skal til så dropper jeg heller løpingen. Så viktig er det ikke.

Jeg løper mye og er i veldig god form. Skal ikke bli verdensmester. Hater intervaller, så det løper jeg aldri. Blir mest helt rolige turer, med podcast. Har selvfølgelig forbedret meg siden jeg startet å løpe for 8 år siden, men har ikke mål om å bli spesielt mye raskere nå. Løper for mental helse og fysisk helse. 

Anonymkode: 3fb33...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis du bare holder 2 min så løper du garantert for fort, bruk klokke/gps og se hva du har i tempo og ro ned, omså det bare er litt kjappere enn rask gange.

Jeg har vært av og på løper i mange år, aldri blitt helt frelst men allikevel løpt maraton/halvmaraton i perioder og i andre perioder har det kun gått i styrke. Jeg har også 15 kg for mye når å "ræva" komdis til å være meg så har begynt å løpe igjen nå i høst, men med godt tempo (for meg 7,50 - 8 tempo, lav og korte steg) så holder jeg pulsen lav nok til at jeg kan holde en 4-7 km. På de korte øktene ligger jeg på mye høyere puls og kan ligge på et "høyt" tempo ( mellom 5,40 - 7). 

2 ganger i uken er litt lite for å se skikkelig fremgang. Ville prøvd meg på 2 økter som er "lange" der du går/jogger, men får km på beina. Også hatt 1 økt der du prøver å øke den faktiske lengden du klarer å løpe. start med å løpe 600 meter,ferdig. Gjør det i et par uker, før du prøver deg på 1km, holder den i et par uker før du øker igjen. Funker gull på meg når jeg har blitt i elendig form, suppler med en god styrkeøkt eller to også i uken helt til antallet km i uken begynner å nærme seg noen mil.

Anonymkode: db761...03d

Hei og takk for svar. Jeg vet ikke hvor du får 2 minutter fra, for jeg løper alt mellom 20 og 45 minutter, avhengig av om jeg løper alene eller sammen med andre og hvor langt jeg løper selvsagt. Så jeg klarer å løpe i 5+ km, det er bare det at jeg synes det er så ekstremt tungt. Å løpe mer enn to ganger i uka er uansett ikke aktuelt, da løping ikke er noe jeg gjør for moro, men kun fordi det er ekstremt effektivt og lett tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg løper mye og er i veldig god form. Skal ikke bli verdensmester. Hater intervaller, så det løper jeg aldri. Blir mest helt rolige turer, med podcast. Har selvfølgelig forbedret meg siden jeg startet å løpe for 8 år siden, men har ikke mål om å bli spesielt mye raskere nå. Løper for mental helse og fysisk helse. 

Anonymkode: 3fb33...fe1

Godt å høre at intervaller ikke er nødvendig! Podcast har jeg funnet ut at fungerer bedre for meg enn musikk. Musikk er ikke distraherende nok, men en veldig spennende podcast klarer å dra fokuset bort fra hvor kjedelig løping er. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Factum Factaria skrev (På 12.10.2022 den 9.08):

Jeg løper SAKTE. Blir det saktere må jeg gå. Jeg måler ikke puls, er det virkelig nødvendig?  Det med å sette en tid og løpe i et behagelig tempo uten å tenke på hvor langt man kommer er lurt. Det skal jeg teste.

Hvor sakte er SAKTE? :P Hvor mange min per km bruker du sånn ca?

Det er ikke nødvendig å måle puls, men for min del så føler jeg det gir mer kontroll. Dersom jeg ser at pulsen er veldig høy, er det et signal om å roe litt ned. Jeg kjenner selvsagt også på kroppen/pusten osv om jeg ligger altfor høyt i intensitet, men noen ganger har jeg tenkt at jeg ligger greit an, men så viser pulsen at jeg jobber mye hardere enn jeg trodde.

Endret av Sera D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første treningsøkt etter sykdom, klarte å holde det som tidligere var halvmaratontempo i 2-3 minutter, sone 2 tempo i ca 5. Et godt stykke å gå før jeg er tilbake der jeg var med andre ord, likevel fantastisk å kunne løpe igen.  Weeeeeeeeeeee!

Håper dere alle nyter høsten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K40+

8 dagers løpepause fordi ferie, men jeg gikk 83 km på 6 dager. 

2 dager hjemme hvor jeg ikke orket å bevege meg, men trente litt armer en av dagene (64 armhevninger). 

Onsdag løp til parken, 10 intervaller opp bratt bakke, 8x8 armhevinger og 2x24 tricep dips, løp hjem igjen. Ca. 2,5 km. Intervallene føltes tunge... som jeg hadde hatt pause og var noen kilo tyngre. 

Torsdag hadde jeg først tenkt intervaller (som onsdag), men så fikk jeg ideen/tvangstanken at jeg skulle løpe "hurtigrunden" (ca. 2 km) hvor jeg presser meg selv til å løpe et tempo jeg akkurat tror jeg kan holde hele turen (~5:20 /km, litt bakkete terreng). Jeg liker det ikke - benene klarer det, men hodet hater det. Men jeg tenker hvis jeg gjør det nok ganger så forsvinner tvilen/motviljen i hodet etterhvert. 

Blir nå 2-3 dagers pause av annen årsak. 

Anonymkode: cbd55...8db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/8/2022 at 3:09 PM, Factum Factaria said:

Har løpt ca 2 ganger i uka i det siste, men synes det bare blir verre og verre jeg. Det er et slit hele veien. Løper mellom 3 og 5,5 km hver gang. Blir aldri raskere og det føles aldri lettere. Ser folk snakker om flyt, der er ikke jeg. Har en konstant dialog i hodet om hvor mye jeg hater løping og hvor slitsomt det er.

Må man løpe intervaller for å komme i form? Holder det ikke å løpe ei runde i skogen liksom?

Jeg trener en del annen kondisjonstrening i tillegg og opplever ikke det som like seigt som løping. Glad vinteren snart er her og set blir slutt på løping for mitt vedkommende. 

Helt vanlig at løping blir mye terskeltrening (sone 4 for de som bryr seg om slikt) om man ikke er spesielt godt trent, og derfor et såre strev. Selvfølgelig høres der idyllisk ut å fly bortover gatene uten å bli andpusten engang (såkalt sone 2 løping), men dessverre så må de fleste av oss legge ned veldig mye løpetrening for å nå punktet hvor det overhodet er mulig, langt mer enn to relativt korte økter i uka (det var i alle fall tilfelle for denne karen).

Når det er sagt så er trening med høy intensitet særdeles effektivt og veldig bra for oss, så du kan trøste deg med at du i alle fall ikke lider forgjeves.

Det er vanskelig og komme med konkrete råd siden det mest logiske svaret (å øke volum) er uaktuelt, hvilket selvfølgelig er totalt forbanna legitimt. Det eneste jeg kan komme på sånn i farta er såkalt Vo2 Max trening, typisk 3-5 minutters intervaller hvor man tar seg så og si helt ut (derav navnet, poenget er altså å oppnå maksimalt oksygenopptak gjentatte ganger i løpet av en treningsøkt), med relativt korte pauser mellom dragene. Det skal i teorien gjøre kroppen din bedre rustet til å jobbe hardt, og gjøre den mentale biten noe lettere. Med andre ord, å plage seg selv enda litt hardere nå for å lide litt mindre siden, noe det ikke høres ut som om du er spesielt interessert i (jeg er heller ikke masochist, så det skjønner jeg i så tilfelle godt). Når det er sagt så er jeg er sikker på at det sakte men sikkert vil bedre seg noe selv med såpass lavt volum som du skisserer om du bare fortsetter, men kanskje å pine seg selv enda hardere kan korte ned prosessen uten at det krever at du investerer mer tid i det.

Endret av TheAtl
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/8/2022 at 3:09 PM, Factum Factaria said:

Jeg vil tro du får mye mer ut av å løpe 3 ganger opp en 100 m lang bakke enn å slite deg gjennom en 3 km løpetur. Altså hvis målet er at løpeturen etterhvert skal føles mindre slitsom. Basert på egen erfaring. Forklaringen er som i svaret ovenfor (#821). Kondisjonstrening på sykkel gir deg ikke styrken i benene som trengs for løping. (Høres ut som det er problemet i ditt tilfelle).  

Men, bare min mening: Ikke noen vits i å gjøre noe du ikke liker, og slett ingen vits i å gjøre det halvhjertet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har jeg pådratt meg noe idiotiske greier i den ene leggen. Smerter bakside legg ved belastning (har ikke forsøkt å jogge), men også i hvile. Ikke kommet akutt under løping så dette er vel kanskje bare en senebetennelse e.l? 

Håper jeg kan fortsette å jogge evt gå raskt (til smertegrensen), frem til det går over?

Anonymkode: 7ad13...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sera D skrev (På 24.10.2022 den 15.39):

Hvor sakte er SAKTE? :P Hvor mange min per km bruker du sånn ca?

Det er ikke nødvendig å måle puls, men for min del så føler jeg det gir mer kontroll. Dersom jeg ser at pulsen er veldig høy, er det et signal om å roe litt ned. Jeg kjenner selvsagt også på kroppen/pusten osv om jeg ligger altfor høyt i intensitet, men noen ganger har jeg tenkt at jeg ligger greit an, men så viser pulsen at jeg jobber mye hardere enn jeg trodde.

Sakte er ca 6:40 på km, dette i skogen med mye opp og ned. 

TheAtl skrev (På 29.10.2022 den 13.17):

Helt vanlig at løping blir mye terskeltrening (sone 4 for de som bryr seg om slikt) om man ikke er spesielt godt trent, og derfor et såre strev. Selvfølgelig høres der idyllisk ut å fly bortover gatene uten å bli andpusten engang (såkalt sone 2 løping), men dessverre så må de fleste av oss legge ned veldig mye løpetrening for å nå punktet hvor det overhodet er mulig, langt mer enn to relativt korte økter i uka (det var i alle fall tilfelle for denne karen).

Når det er sagt så er trening med høy intensitet særdeles effektivt og veldig bra for oss, så du kan trøste deg med at du i alle fall ikke lider forgjeves.

Det er vanskelig og komme med konkrete råd siden det mest logiske svaret (å øke volum) er uaktuelt, hvilket selvfølgelig er totalt forbanna legitimt. Det eneste jeg kan komme på sånn i farta er såkalt Vo2 Max trening, typisk 3-5 minutters intervaller hvor man tar seg så og si helt ut (derav navnet, poenget er altså å oppnå maksimalt oksygenopptak gjentatte ganger i løpet av en treningsøkt), med relativt korte pauser mellom dragene. Det skal i teorien gjøre kroppen din bedre rustet til å jobbe hardt, og gjøre den mentale biten noe lettere. Med andre ord, å plage seg selv enda litt hardere nå for å lide litt mindre siden, noe det ikke høres ut som om du er spesielt interessert i (jeg er heller ikke masochist, så det skjønner jeg i så tilfelle godt). Når det er sagt så er jeg er sikker på at det sakte men sikkert vil bedre seg noe selv med såpass lavt volum som du skisserer om du bare fortsetter, men kanskje å pine seg selv enda hardere kan korte ned prosessen uten at det krever at du investerer mer tid i det.

Ja, jeg skjønner at det er lite som kan gjøres når jeg ikke er villig til å løpe mer enn jeg allerede gjør. Det som overrasker meg mest er at all annen kondisjonstrening føles mye lettere enn løping. For eksempel - sykkel, romaskin, skierg, burpees og andre aktiviteter som øker pulsen betraktelig. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vil tro du får mye mer ut av å løpe 3 ganger opp en 100 m lang bakke enn å slite deg gjennom en 3 km løpetur. Altså hvis målet er at løpeturen etterhvert skal føles mindre slitsom. Basert på egen erfaring. Forklaringen er som i svaret ovenfor (#821). Kondisjonstrening på sykkel gir deg ikke styrken i benene som trengs for løping. (Høres ut som det er problemet i ditt tilfelle).  

Men, bare min mening: Ikke noen vits i å gjøre noe du ikke liker, og slett ingen vits i å gjøre det halvhjertet. 

Ja, jeg har faktisk hatt et par intervalløkter i det siste som har vært artige og overkommelige. Mye mulig jeg ikke tok meg ut nok, men det viktigste for meg er at formen er god ikke at jeg skal bli noen eliteutøver. 

Anonymkode: 01fec...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sakte er ca 6:40 på km, dette i skogen med mye opp og ned. 

Ja, jeg skjønner at det er lite som kan gjøres når jeg ikke er villig til å løpe mer enn jeg allerede gjør. Det som overrasker meg mest er at all annen kondisjonstrening føles mye lettere enn løping. For eksempel - sykkel, romaskin, skierg, burpees og andre aktiviteter som øker pulsen betraktelig. 

Ja, jeg har faktisk hatt et par intervalløkter i det siste som har vært artige og overkommelige. Mye mulig jeg ikke tok meg ut nok, men det viktigste for meg er at formen er god ikke at jeg skal bli noen eliteutøver. 

Dette var altså meg, vet ikke hvorfor jeg ble anonym. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinne 37 år.

Har prøvd å jogge i perioder, men får det aldri helt til. Det er så tungt, og det blir aldri lettere. Jeg forstår ikke hvordan folk får det til. Det lengste jeg orker å jogge er rundt 20 min i strekk. Selv da jeg jogga nesten hver dag i flere måneder, klarte jeg ikke å komme lenger, så jeg bare gav opp til slutt. Og nei, jeg jogger IKKE fort.

Jeg er også lett (BMI på 20), så jeg har ikke noe overvekt å skylde på heller. 

Noen med samme erfaring?

Skulle gjerne klart det, for det er jo en veldig rask og enkel treningsform. Men når man føler seg døden nær etter 5 min, så frister det dessverre ikke å drive med dette. 

Anonymkode: 6b78a...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom meg ut med hunden i dag etter alt for mange uker uten. Det blir litt sånn intervallstil over det hele med hund, for plutselig må hun bare snuse et sted. Andre steder har hun det derimot fryktelig travelt, så vi var helt oppi 4.22 min per km i dag, men det var typ 20 meter😂 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det som overrasker meg mest er at all annen kondisjonstrening føles mye lettere enn løping. For eksempel - sykkel, romaskin, skierg, burpees og andre aktiviteter som øker pulsen betraktelig. 

Ved løping løfter man hele kroppsvekten (og litt til, faktisk) på ett ben for hvert steg man tar. Ved sykling og roing sitter du. Det er forskjellen. Burpees er kanskje det tetteste man kommer på løp, belastningsmessig, men tar du 5000 burpees i strekk (jf. å løpe 5 km, ca. 5000 steg)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 hours ago, AnonymBruker said:

Kvinne 37 år.

Har prøvd å jogge i perioder, men får det aldri helt til. Det er så tungt, og det blir aldri lettere. Jeg forstår ikke hvordan folk får det til. Det lengste jeg orker å jogge er rundt 20 min i strekk. Selv da jeg jogga nesten hver dag i flere måneder, klarte jeg ikke å komme lenger, så jeg bare gav opp til slutt. Og nei, jeg jogger IKKE fort.

Jeg er også lett (BMI på 20), så jeg har ikke noe overvekt å skylde på heller. 

Noen med samme erfaring?

Skulle gjerne klart det, for det er jo en veldig rask og enkel treningsform. Men når man føler seg døden nær etter 5 min, så frister det dessverre ikke å drive med dette. 

Anonymkode: 6b78a...469

Prøv å være oppmerksom på det tempo du løper i, og ikke løp hurtigere enn du kan ha en (om enn litt besværet) samtale med en annen person. (Fiktive personer er helt Ok!). 

d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ved løping løfter man hele kroppsvekten (og litt til, faktisk) på ett ben for hvert steg man tar. Ved sykling og roing sitter du. Det er forskjellen. Burpees er kanskje det tetteste man kommer på løp, belastningsmessig, men tar du 5000 burpees i strekk (jf. å løpe 5 km, ca. 5000 steg)? 

Ja, nettopp. Kondisjonen er overførbar til en viss grad, men løping gir likevel en ekstra belastning fordi det er vektbærende.

Men den belastningen er veldig gunstig, speislelt for kvinner. Løping (eller burpees, tauhopping, dans; om man holder på lenge nok) styrker skjelett og benmasse og er forebyggende for benskjørhet. 

Anonymkode: 53b8f...684

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, tar selvsagt ikke 5000 burpees og de gjøres jo heller aldri isolert. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, nettopp. Kondisjonen er overførbar til en viss grad, men løping gir likevel en ekstra belastning fordi det er vektbærende.

Men den belastningen er veldig gunstig, speislelt for kvinner. Løping (eller burpees, tauhopping, dans; om man holder på lenge nok) styrker skjelett og benmasse og er forebyggende for benskjørhet. 

Styrketrening gjør jeg nok av og det er nok mer gunstig for skjelettet enn kondisjonstrening uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Factum Factaria skrev (6 timer siden):

Nei, tar selvsagt ikke 5000 burpees og de gjøres jo heller aldri isolert. 

Styrketrening gjør jeg nok av og det er nok mer gunstig for skjelettet enn kondisjonstrening uansett. 

Styrketrening er absolutt gunstig, og sykling er super kardio. Men for å styrke bentettheten er løping og annen vektbærende trening som involverer hopp (burpees!) best. 

I denne studien hadde 10 av 19 syklister redusert bentetthet som kvalifiserte for osteopeni, mens ingen av løperne hadde det : https://www.wattkoden.no/bentetthet/

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...