Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd

Bithiah

Anbefalte innlegg

Deilig og slitsomt å jogge igjen. Fin kombo akkurat nå med både ski og jogging siden isen er borte. Fryktelig tungt og treigt de to første turene, men under minuttet saktere enn persen på den drøye femkilometeren jeg jogger oftest på tur tre. Nå er det bare å kjøre på noen uker, før jeg må begynne helt forfra igjen når pollensesongen blir ferdig i mai.

Anonymkode: 56f85...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

anbefaler å høre denne podcast episode med ultraløperen Hans Kristian. Han gir mange gode tips til nybegynnere som lurer på hvordan komme i gang med jogging. 

for det første er det viktigste av alt å faktisk komme i gang!

for det andre, så har visst ikke sko så veldig mye å si! 

for det tredje, så forteller han om hvordan ha et riktig mindset. 

jeg heier på alle dere som kommer dere ut å jogger i dag, i går tok jeg selv en 10 minutters jogg og var fornøyd med det :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og løp intervaller i dag, og det var skikkelig tungt. Men har lest at hvis man skal bli raskere, må man løpe fort innimellom også, så har som mål å ha en intervall eller hurtigøkt i uken + langtur + "easyrun". Akkurat nå har jeg 4 turer i uken som mål mens. jeg trener meg opp til halvmaraton, men det tar såpass mye av kveldene mine at jeg nok går tilbake till 3 etterpå. Er på uke 5/12 og kjenner plutselig at det ikke var å lenge igjen 😅

Har hengt meg litt opp i den samme intervalløkten (45-15) og trives såpass godt med den at jeg streker litt for å prøve noe annet. Noen som vil tipse om hvilke type intervaller de liker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig irriterende.. For 2 uker siden la jeg ut på den lengste joggeturen på en god stund (8 km), gikk veldig fint men ble skikkelig skikkelig sliten etterpå. Feberen seg på, og jeg testet positivt på ettermiddagen. Ble ikke særlig dårlig, bare feber og sliten i en uke. Hadde aldri jogga dersom jeg visste at jeg var syk.. 🙄

I dag skulle jeg prøve meg på en joggetur igjen. Følt meg fin i en uke. Måtte gi tapt etter 4 rolige km, der den siste holdt hardt. Blodsmak i munnen, andpusten som etter en 10K, og på bilturen hjem var det så vondt å puste at jeg nesten måtte stoppe bilen. 🙈🙈🙈 Lurer på hvordan dette blir fremover 🤯 jeg var jo ikke særlig dårlig en gang? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er helt normalt at de første løpeturene etter sykdom eller skade fortoner seg på den måten. Som regel henter man seg raskt inn igjen. Ingen grunn til å bekymre seg enda i alle fall. Lykke til!

Fin tråd forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (1 time siden):

I dag skulle jeg prøve meg på en joggetur igjen. Følt meg fin i en uke. Måtte gi tapt etter 4 rolige km, der den siste holdt hardt. Blodsmak i munnen, andpusten som etter en 10K, og på bilturen hjem var det så vondt å puste at jeg nesten måtte stoppe bilen. 🙈🙈🙈 Lurer på hvordan dette blir fremover 🤯 jeg var jo ikke særlig dårlig en gang? 

Å nei så kjedelig! Håper virkelig ikke dette henger i for lenge…

Jeg testet positiv i går og er utrolig frustrert mtp joggingen. Skulle opp i 14.5 km denne uken på treningsplanen min, noe som ville gått helt fint, men nå er jeg bekymret for fremdriften min utover våren. Jeg har flere venner som har slitt veldig med pusten i etterkant og ikke har kunnet trene noe særlig. Foreløpig er formen forholdsvis grue, så krysser fingrene for at jeg ikke blir verre 🤞🤞

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

E ganske fornøyd med min uke altså. Godt vær i nord slik at eg har fått jogget ute 4 gang den siste uka. Og det går bare fortere og fortere. Slo mitt første mål for året i dag. 5km på under 40min, og det beste e at eg måtte gå noen få ganger pga eg va litt sliten i beina etter i går. Skulle egentlig jogge i går og men det ble til en 8km lang rolig gå tur med søster i stedet så va sliten i dag men alikavel klarte eg å slå min rekord. No ser ikke 5km på 30min til sommeren så fjernt ut! 🙂

Men joggingen på tredemølle på fredagen va tungt da, men takket være all jogging eg har gjort ute denne uken så klarte eg å holde farten på 7km/t i 20 min så eg e fornøyd.

Noen som skal delta på løp framover? Tenker å melde meg på 10km på midnatt sol løpet i juni, kan bli gøy det. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til alle som har vært syke eller er syke!

Hva bruker dere for å ha med dere mobil og evt. nøkler og førerkort og andre ting dere trenger på joggeturen?

Foreløpig er det jo så kaldt at jakke må på, og da får jeg plassert ting der. I fjor jogget jeg kun hjemmefra slik at jeg slapp å ha med meg ting, men har lyst til å prøve meg på en fin runde som tilsier at jeg må kjøre dit.

Har sett litt på Flipbelt (https://flipbelt.no/).

Noen som har erfaring med det, eller andre smarte løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kepaløk said:

Har sett litt på Flipbelt (https://flipbelt.no/).

Noen som har erfaring med det, eller andre smarte løsninger?

Har flipbelt zip og så langt e eg fornøyd. Har 2 av de største flaskene men så langt bare trengt 1 med meg. Får plass til astmamedisin, nøkler, 1 flaske, liten pakke lommetørkle og min buds + case og enda plass til mer... 

Syns det e helt greit å bruke det. Ikke opplevd at det detter noe ut eller at det kryper så mye oppover slik eg har sett andre klager på

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker veldig sterkt å løpe med noe i lommene, så anbefaler veldig å bruke belte @Kepaløk Jeg bruker Flipbelt og er veldig fornøyd. Hadde først et standard, men det ble for stort 🥳 Nå har jeg varianten med borrelås. Jeg er hakket mindre begeistret for det, men var usikker på hvilken størrelse jeg lander på. Så jeg kjøper nok et «vanlig» ett når jeg stabiliserer vekten.

Så deilig med en god uke @JohnHamish! Jeg har som mål å løpe ett løp per mnd hele året 😅 Er med på løpskaruseller med løp ca hver 3 uke og synes det er en veldig god motivasjon. Veksler mellom å løpe 5 og 10 km. I april skal jeg løpe mitt første halvmaraton og er veldig spent, plutselig bare 7 uker igjen 🤪

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere! Da bestilte jeg et Flipbelt (pluss vannflaske).

Er i utgangspunktet ikke glad i spesialprodukter, og liker all trening som er lavterskel. Allikevel så øker min motivasjon med riktig utstyr og klær. Ingen jogging i dag, men gikk en fjelltur i en turbukse helt uten stretch og husket plutselig hvorfor jeg aldri bruker den buksa 😛

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (42 minutter siden):

Takk dere! Da bestilte jeg et Flipbelt (pluss vannflaske).

Er i utgangspunktet ikke glad i spesialprodukter, og liker all trening som er lavterskel. Allikevel så øker min motivasjon med riktig utstyr og klær. Ingen jogging i dag, men gikk en fjelltur i en turbukse helt uten stretch og husket plutselig hvorfor jeg aldri bruker den buksa 😛

Det skjønner jeg veldig godt. Jeg har kjøpt mye av treningsutstyret mitt på Finn/Tise (både flipbelt, ørepropper, drikkevest, tights, sportbh, topper og jakke). Egentlig det meste utenom sko 😅 Anbefales spesielt om man er på vei ned i vekt og trenger «overgangsklær». Synes det hjelper litt på 😉

Endret av Bokdamen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen gikk det bedre! 😅🙌 8 km, men veldig rolig - og gikk i ca 3 min tilsammen. Bare for sikkerhets skyld. 

For et vær! Nesten 10 grader, strålende sol fra skyfri himmel og ingen vind ☀️☀️☀️ Fantastisk!!!! 🤩

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er noen andre løpere fra Bergen her. Åpner ny Løplabbet på Nesttun i dag, med 25% på hele butikken til og med lørdag. Jeg skal benytte sjansen til å kjøpe et par joggesko til (selv om de «gamle» fortsatt har det fint). Har hørt det kan være fordeler med å veksle litt. Jeg gleder meg, for sist jeg kjøpte sko kunne jeg ingenting om løping 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på årets første joggetur i dag. Var nok litt overivrig, halve stien var fortsatt is og snø. Usikker på om makspulsen kom av treningen eller frykten for å dette 😂.

Men Flipbeltet fungerte utmerket! Satt på plass hele tiden, var ikke i veien og skjenket det ikke en tanke. 😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er VÅR!!! ☀️🌸🌳 For en flott årstid! Etter flere ukers (måneders?) nedtur på løpeformen (både ift motivasjon, energi, fart +++++) så er jeg endelig i gang igjen.

4 løpeturer den siste uka faktisk, selv om jeg ikke enda er helt der at jeg har prøvd meg på 10 km igjen. Har hatt 8km, 7km, 4km og 5km. 

Sol og nye supergode (og fine lilla 😇) joggesko! 🤩 Mannen i butikken lovte meg en morsommere løpetur, og det hadde han jammen helt rett i! Sånne med karbonplate inni, og det føltes nesten som å få en liten «sprett» hver gang du tar et løpesteg. 😍😂 

Kepaløk skrev (16 timer siden):

Prøvde meg på årets første joggetur i dag. Var nok litt overivrig, halve stien var fortsatt is og snø. Usikker på om makspulsen kom av treningen eller frykten for å dette 😂.

Men Flipbeltet fungerte utmerket! Satt på plass hele tiden, var ikke i veien og skjenket det ikke en tanke. 😁

Så gøy! 👍💪 skummelt å løpe på glatt underlag, den redselen kan eg relatere meg til! Har nok helt sikkert hatt en innvirkning på pulsen 🙈😂

Forstår vi bor i ulik landsdel 😂😂 her løp jeg i t-skjorte i dag faktisk, uten noe på ørene. 10 grader og strålende sol når bare morgenskodda forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så utrolig motiverende å lese her :hoppendeglad:

Nyfrelst jogger som har jogget siden nyttår. Hvilken løpesko er dere mest fornøyd med? Jeg bruker et par asics til tredemølla som jeg er superfornøyd med, men har lyst til å kjøpe et annet par til å jogge ute med. Har foreløpig ikke jogget lenger enn 4.2 km, men det kommer seg. Har fulgt nybegynnerprogrammet til løplabbet og har snart gjennomført det 😊

Endret av Jessica Jones
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jessica Jones said:

Så utrolig motiverende å lese her :hoppendeglad:

Nyfrelst jogger som har jogget siden nyttår. Hvilken løpesko er dere mest fornøyd med? Jeg bruker et par asics til tredemølla som jeg er superfornøyd med, men har lyst til å kjøpe et annet par til å jogge ute med. Har foreløpig ikke jogget lenger enn 4.2 km, men det kommer seg. Har fult nybegynnerprogrammet til løplabbet og har snart gjennomført det 😊

Jeg bor på Vestlandet, har et par Asics Gore-tex for våte dager som jeg er kjempefornøyd med. Har også noen «vanlige» løpesko, Adidas supernova og hoka clifton, ville valgt annerledes der 😊

Anonymkode: 1a18a...194

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent slitt ut et par Nike React Infinity Run - de var kjempegode!

De nye husker jeg ikke..Nike det også, men helt annerledes.

Men, det som er gode sko for meg, kan være helt feil for deg! Anbefaler veldig å gå på Løplabbet. Jeg som ikke har peiling, opplever det som veldig trygt å snakke med folk som oser av fagkunnskap. De filmer mens du løper bittelitt på mølle, og forteller akkurat hva type sko du bør ha og hvorfor. Fant etterpå frem flere modeller i den gata, som jeg fikk prøve både på gulvet og på mølla om jeg ville. Så er det bare om å gjøre å huske noe av det, så du vet til senere hvilken type sko dine føtter bør ha (da kan en kjøpe andre plasser på salg feks uten å gå på en blemme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for mange løpesko, men om jeg skulle valgt ett par til alt jeg gjør: Puma Velocity Nitro. Tilstrekkelig demping og komfort for langturer samtidig som de føles responsive og lette nok for tempoløp og intervaller. Dessuten har yttersålen et grep få kan matche. De er også ofte å finne til veldig hyggelige priser (jeg plukket selv opp par nummer 2 for rett over 600 kroner for litt siden).

For tiden roterer jeg mellom New Balance Rebel V2 og Adidas Adios 6 til tempo, og Asics Novablast og Nike Vomero 16 til roligere turer. Alle gode sko forsåvidt, men jeg hadde definitivt klart meg like fint med et par fra Puma. Gøy å teste nye ting bare.

Alt det sagt, det viktigste er hvordan sko føles på føttene dine, så om du har anledning ville jeg dratt i butikk og testet ut så mange sko som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...