Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

@Kardinaljoggetråden 😊 Jeg vet det er mange som har god erfaring med å følge C25K (coach to 5 km), det er en gradvis opptrapping over flere uker. 

Selv begynte jeg med å jogge litt for oppvarming til styrke, jogge litt og gikk litt, men så fikk jeg for meg å skulle være med på en stafett og da måtte jeg skjerpe meg. Hos meg har trikset vært aktivitetsklokke som måler hvor langt jeg løper + en god spilleliste. Har kanskje økt litt for fort på med hvor langt jeg løper i starten (man skal gi leddene tid til å bli sterke), men har økt fra 2 til 5 i løpet av august. Nå skal jeg løpe 6 km i starten av oktober, så målet for september å bli «god på» å løpe 5 km og samtidig øke rolig opp til 6. 

Hvordan går det med deg og jogging?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bithiah skrev (18 timer siden):

Det er uansett utrolig viktig å øke på veldig sent, så muskler og ledd får tid til å bli sterkere! Det tar tid, mer tid enn å få opp kondisen 😅 vurdert å følge et program?

Jeg brukte C25K men har hørt at noen har brukt et som heter N2N (None2Run) som skal være enda saktere i opptrapping. Sjekk ut? Da er du ganske sikret på å ikke øke for mye iallefall, og kan fint repetere uker flere ganger om nødvendig. En fin gruppe på Reddit med folk som bruker sånne programmer, den syntes jeg det var kjekt å følge! Skrev aldri noe, bare leste 😂

Hittil har liksom ikke denne joggingen vært noe seriøst. Bare gøy å prøve og se at denne kroppen faktisk klarer det. For det har den aldri klart tidligere i livet.

Har drevet (og driver) en del med styrketrening, men kondisjonstrening har liksom aldri vært meg. Nå derimot har det blitt kjempegøy og det gir meg stor mestringsfølelse.

Har noen sånne programmer på klokka, men har ikke prøvd de. Er veldig glad i å høre på podkast når jeg trener. Kan man høre på noe annet samtidig som disse programmene min tro? Sikkert ulikt for ulike aktivitetsklokker også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (8 timer siden):

Hittil har liksom ikke denne joggingen vært noe seriøst. Bare gøy å prøve og se at denne kroppen faktisk klarer det. For det har den aldri klart tidligere i livet.

Har drevet (og driver) en del med styrketrening, men kondisjonstrening har liksom aldri vært meg. Nå derimot har det blitt kjempegøy og det gir meg stor mestringsfølelse.

Har noen sånne programmer på klokka, men har ikke prøvd de. Er veldig glad i å høre på podkast når jeg trener. Kan man høre på noe annet samtidig som disse programmene min tro? Sikkert ulikt for ulike aktivitetsklokker også.

Appen jeg brukte går bare i bakgrunnen, så jeg kunne høre på hva jeg ville utenom. Så brøt «treneren» inn (og lyden på det andre ble dempet i noen sekunder) innimellom med instruks («slow down and walk» feks) eller skryt 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag jogget jeg små drag gjennom hele turen, og avsluttet med 1 km sammenhengende jogging på slutten. Jeg har presisert at jeg er nybegynner, så dette er virkelig forbedring for meg! :hoppe:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (25 minutter siden):

I dag jogget jeg små drag gjennom hele turen, og avsluttet med 1 km sammenhengende jogging på slutten. Jeg har presisert at jeg er nybegynner, så dette er virkelig forbedring for meg! :hoppe:

Fantastisk jobbet, stolt av deg 💪🏃‍♀️👏

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (På 8.9.2021 den 13.54):

I dag jogget jeg små drag gjennom hele turen, og avsluttet med 1 km sammenhengende jogging på slutten. Jeg har presisert at jeg er nybegynner, så dette er virkelig forbedring for meg! :hoppe:

@Kepaløk Wow! Knallbra!!! 👏👏👏👏 hvordan gikk det? Føltes det greit underveis?

 

Jeg sliter skikkelig med motivasjonen for tiden, så nå er egentlig absolutt minimum å ta to turer i uka der jeg skifter til treningsklær - og jogger minimum 1 km. Så er det «lov» å stoppe, selv om jeg fort gjerne fortsetter litt til. I dag var beina tunge som bly, godfølelsen uteble og etterpå har jeg vært så sliten som bare det 🙈😔 blæh.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste et tips om å jogge saktere for å trene på å jogge lenger og at man bør holde en fart der man kan holde en samtale. Testet det med farten i dag og jogget mine letteste 5 km hittil 🥳

Har oppdaget at det er noe som heter springkarusell ikke så langt hjemmefra der man kan løpe 5 eller 10 km. Jeg var så fornøyd da jeg kom hjem i sted at jeg  meldte meg på 5 km om 14 dager 😅

Vet avstanden skal gå veldig fint, men har aldri løpt er løp før. Unntaket er stafett med jobben jeg sa jeg skulle trene til, men aldri gjorde det. Det var helt jævlig! Men nå merker jeg at jeg gleder meg litt. Ingen mål mht. tid, bare å fullføre 🏃‍♀️🏃‍♀️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Så artig tråd!

Jeg har jogget mye tidligere. Og til og med for 3-4 år siden da jeg hadde en stor vektnedgang og var tyngre enn jeg er nå trente jeg meg opp til å jogge 3-5 km flere ganger i uka. Mot slutten av perioden kunne jeg også ta en runde på 10 km, men da med en pause på midten gjerne (da 15 kg mindre enn nå). Husker det var noe med å lære seg at man greier mye mer enn det man tror når hjernen sier "nå må du gå". 

Nå prøvde jeg denne uka, etter å ha lest her inne. Og jeg orket bare 2 min sammenhengende, + at jeg fikk vondt i kneet. I løpet av pandemien har kondis, styrke og utholdenhet forfalt grådig. Jeg har ikke nok styrke i lårene til å gjøre belastningen på knærne mindre. 

MEN jeg savner treningen, og løping spesielt. Følelsen av å være i en sone, komme inn i rytmen, at kroppen bare går og går etter man er kommet over en kneik. Lykkefølelsen etterpå! Savner å føle meg vel i kroppen fordi den fungerte. Klarte å gå på mye fjellturer pga kombinasjon av styrketrening og jogging. Det vil jeg for meg selv. 

Skal jobbe med dette fremover! Og gøy å se hvordan fremgangen til dere andre er også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter ofte etter 3 km, men klarte 8 km i går. Brukte 60 minutter. Gikk i oppoverbakker. Men jeg får utroolig vondt i nakken etter ca 30 min og på slutten er det så vondt at jeg er helt stiv og ikke kan bevege nakken. Går fort over. Noen som vet hva det kan komme av? Er ofte nakken som stopper meg, jeg kunne klart 10 km i går hvis ikke…

Anonymkode: c519a...044

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg sliter ofte etter 3 km, men klarte 8 km i går. Brukte 60 minutter. Gikk i oppoverbakker. Men jeg får utroolig vondt i nakken etter ca 30 min og på slutten er det så vondt at jeg er helt stiv og ikke kan bevege nakken. Går fort over. Noen som vet hva det kan komme av? Er ofte nakken som stopper meg, jeg kunne klart 10 km i går hvis ikke…

Anonymkode: c519a...044

Hm, så kjipt. Uten at jeg har peiling, så vil jeg jo tro at du sannsynligvis strammer noen muskler når du løper? Er anspent på en måte? 
 

Når jeg fikk noen vondter (økte for mye for fort..🙄) som hang i litt for lenge, så bestilte jeg meg en time hos fysioterapeut. Bare en time, mest for å få veiledning til fortsettelsen og unngå gjentakelse. Det var ikke sånn uhorvelig dyrt, og han var superflink - så absolutt verd pengene for min del. Kanskje det er aktuelt for deg viss du ikke finner ut av det 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (8 minutter siden):

Hm, så kjipt. Uten at jeg har peiling, så vil jeg jo tro at du sannsynligvis strammer noen muskler når du løper? Er anspent på en måte? 
 

Når jeg fikk noen vondter (økte for mye for fort..🙄) som hang i litt for lenge, så bestilte jeg meg en time hos fysioterapeut. Bare en time, mest for å få veiledning til fortsettelsen og unngå gjentakelse. Det var ikke sånn uhorvelig dyrt, og han var superflink - så absolutt verd pengene for min del. Kanskje det er aktuelt for deg viss du ikke finner ut av det 😊

Ja det er nok godt mulig jeg strammer armene/skuldrene ganske mye, må prøve å tenke på det neste gang 😊

Anonymkode: c519a...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (På 10.9.2021 den 15.27):
Kepaløk skrev (På 8.9.2021 den 13.54):

 

@Kepaløk Wow! Knallbra!!! 👏👏👏👏 hvordan gikk det? Føltes det greit underveis?

Takk!

Det føltes helt fint. Gikk overraskende bra faktisk, har liksom aldri turt å prøve å jogge sammenhengende i 1 km.

Jeg hadde noen gåturer innimellom før jeg prøvde meg på jogging igjen på torsdag. I utgangspunktet en kortere tur, men med flere høydemeter. Jogget over 1 km sammenhengende igjen. :) Noen kortere drag også gjennom turen.

Rødsprengt som en hummer og puster som en hvalross i den siste bakken, men du verden så gøy det er å kjenne at kroppen fungerer!

Leser at man skal ta det sakte, men jeg er usikker på hvor mye og hvor ofte man skal øke? Er redd for slitasjeskader på grunn av vekta, så jeg vil heller ta det for rolig enn for raskt.

Endret av Kepaløk
isj, sitatet for bare være rart
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Kepaløk så kul du er! Angående det å øke på følger jeg nå @Bithiah sin tommelfingerregel om å øke 10% i uken. Gjorde ikke det i starten, da prøvde jeg meg frem for å se hva jeg klarte (klarer jeg 1 km sammenhengende? 2? Klarer jeg 10 min?), men gikk kanskje litt fort frem. Så nå prøver jeg å øke saktere så jeg ikke gjør noe galt 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å øke 10 % i uken er en veldig fin regel. Økningen blir jo lengre hver uke, så det blir fort mulig å løpe ganske langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde som mål å løpe løypen til den 5 km jeg har meldt meg på i kveld, og fikk bekreftet at det kommer til å gå bra. Hadde sagt til meg selv at jeg kunne stoppe etter 5 km, men jogger hjem og det viste seg å bikke 6 km som er en ny personlig rekord 🥳 Det med å holde et jevnt tempo som er litt lavere enn jeg har lyst å prøve meg på, viser seg å være en god strategi 🏃‍♀️

Endret av Bokdamen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bokdamen skrev (14 timer siden):

Hadde som mål å løpe løypen til den 5 km jeg har meldt meg på i kveld, og fikk bekreftet at det kommer til å gå bra. Hadde sagt til meg selv at jeg kunne stoppe etter 5 km, men jogger hjem og det viste seg å bikke 6 km som er en ny personlig rekord 🥳 Det med å holde et jevnt tempo som er litt lavere enn jeg har lyst å prøve meg på, viser seg å være en god strategi 🏃‍♀️

Godt jobba! 👏 Når er løpet? 
Sikkert lurt å ta det sakte! Jeg må virkelig si til meg selv at tiden har ingen betydning på de lengste turene, for ellers er jeg helt ferdig lenge før jeg kommer «frem». 😂 Hvor lenge bruker du på 5km nå? Og hva skulle du ønske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (57 minutter siden):

Godt jobba! 👏 Når er løpet? 
Sikkert lurt å ta det sakte! Jeg må virkelig si til meg selv at tiden har ingen betydning på de lengste turene, for ellers er jeg helt ferdig lenge før jeg kommer «frem». 😂 Hvor lenge bruker du på 5km nå? Og hva skulle du ønske?

Jeg bruker rundt 35 når jeg jogger i et noenlunde fornuftig tempo. Har vært nede i 30.50 én, men det var mest bort og nedover. Har som langsiktig mål å komme ned i 30, men det er viktigere for meg å jobbe med utholdenhet enn med fart. Føler meg ganske komfortable rundt 7min/km, men bør nok løpe saktere enn det om jeg skal lenger. 

Skal løpe allerede neste tirsdag, så blir ikke tid til så mye trening i forkant, men spennende blir det 🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper inn i denne tråden jeg også. Det har vært gøy å høre om alle erfaringene deres. 
Jeg har jogget litt før, men det er en liten stund siden, så jeg startet på nytt på slutten av sommeren. Ei venninne dro meg ut og det er jeg veldig takk nemmelig for nå. Har jobbet meg opp nå, så klarer 5 km neeeesten sammenhengende. Så jeg skal begynne litt med intervaller etter hvert. Så jeg får kondisjonen opp. Heier på alle her 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte «ufrivillig» å jogge under corona da Sats ble stengt i det som føltes som et år (pleide å gå på cardiostep-timer osv). Da senteret åpnet igjen begynte jeg plutselig å trene styrke med tyngre vekter (helt enkle baseløft) og la løping på hylla i to mnd. Nå løp jeg før første gang på over to mnd, og løp lengre og fortere nå enn da jeg aktivt jogget fire-fem dager i uka!! 😳 

Anonymkode: 02793...d84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...