Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

Bokdamen skrev (1 time siden):

Jeg jogget 10 km sammenhengende i dag!!! For 2,5 mnd siden klarte jeg akkurat 2 km, jeg er utrolig fornøyd med egen utvikling 💪

Wow @Bokdamen! 👏👏👏 Godt jobba! Så utrolig kult, mestringsfølelse av en annen verden eller? 😂🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymburker skrev (1 time siden):

For en progresjon! 👏💪

Takk 💪

Bithiah skrev (23 minutter siden):

Wow @Bokdamen! 👏👏👏 Godt jobba! Så utrolig kult, mestringsfølelse av en annen verden eller? 😂🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️

Ja, det føles helt fantastisk! Kan leve på dette en stund 💪😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Anonymburker said:

For en progresjon! 👏💪

Gratulerer! 🎉 Men husk at kondisjonen hos mange utvikler seg raskere enn muskler/sener og sånt, så pass på at du ikke får skader med for rask progresjon 😊

Anonymkode: 1a18a...194

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gratulerer! 🎉 Men husk at kondisjonen hos mange utvikler seg raskere enn muskler/sener og sånt, så pass på at du ikke får skader med for rask progresjon 😊

Anonymkode: 1a18a...194

Takk for tips. Har vært ganske nøye på å ikke øke mer enn ca 10 % i uken, men vet jo ikke helt om det er nok. Men nå skal jeg roe meg litt der jeg er og ha det kjekt med løpingen 🏃‍♀️🏃‍♀️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gratulerer! 🎉 Men husk at kondisjonen hos mange utvikler seg raskere enn muskler/sener og sånt, så pass på at du ikke får skader med for rask progresjon 😊

Anonymkode: 1a18a...194

Snakket ikke om meg selv, jeg siterte en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom meg ut i dag, lastet ned 10k appen, brukte den på torsdag også, men er usikker på om jeg gidder å betale for den etter de 7 dagene gratis. Jogga mer enn appen tilsa i dag. Utforingen er egentlig dørstokkmila, og det blir ikke bedre av at det regner og er mørkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har begynt å løpe! Alltid elsket trening, men hatet cardio og aldri løpt før (annet enn fordi jeg har dårlig tid til noe). Min eneste erfaring med løping var de grusomme 3000m-testene på videregående hvor jeg for det meste gikk. 

Begynte i august ved å teste 5km. Jobbet med å klare å løpe det sammenhengende, og det raskeste jeg har klart er rundt 26min. 

Så ble jeg skadet i foten, og har ikke fått løpt på fire uker, så nå er jeg helt tilbake til start, og det suger. Begynner å bli kaldt ute, og det jeg likte med løping er at det er rett ut døra og ikke på treningssenter. 

Målet er å klare halvmaraton til neste år! Helst komme i form før våren, så jeg kan nyte å løpe ute. Vil gjerne både bli raskere, og klare 10km i førsteomgang! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løp i tights med ullfor i dag, et av mine beste kjøp i høst faktisk. Hadde også på ulltrøye, tynn løpejakke, ullbuff, pannebånd med fleecefor og ullsokker, men det var nesten i minste laget. Spesielt på hendene ble jeg kald, så jeg tror jeg snart må kjøpe skihansker å løpe med. Må også kjøpe noen varmere treningsklær, vurderer skiklær her også, bare synd treningsklær er dyrt🤑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde trodd dette ble en kald tur i morges, for det har vært frost på nettene her noen dager og rim på gresset. Men i dag var det plutselig 10 grader kl 08:30 😅 så jeg måtte droppe løpejakken og hadde bare T-skjorte og en tynn fleecegenser.

Men etter nesten to ukers opphold (🙈) med høstferie og diverse, så var planen en veeeeeldig rolig langtur. Ikke jogga sååå seint på mange måneder. Men likevel fikk jeg noe lignende krampe bak ene kneet etter 6 km og måtte gi meg. Gigantisk nedtur 😫 men prøver å tenke at det var bra å komme seg ut uansett, og at det var lurt å stoppe 😏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (2 timer siden):

Hadde trodd dette ble en kald tur i morges, for det har vært frost på nettene her noen dager og rim på gresset. Men i dag var det plutselig 10 grader kl 08:30 😅 så jeg måtte droppe løpejakken og hadde bare T-skjorte og en tynn fleecegenser.

Men etter nesten to ukers opphold (🙈) med høstferie og diverse, så var planen en veeeeeldig rolig langtur. Ikke jogga sååå seint på mange måneder. Men likevel fikk jeg noe lignende krampe bak ene kneet etter 6 km og måtte gi meg. Gigantisk nedtur 😫 men prøver å tenke at det var bra å komme seg ut uansett, og at det var lurt å stoppe 😏

Skjønner det var skikkelig nedtur! Men det er viktig å høre på kroppen og la den komme igang igjen etter pause. Synes det er krevende å kle seg akkurat nå, begynner med hansker, men de går i lommen når jeg er varm. Og leggene er fortsatt bare 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vackra skrev (21 timer siden):

Jeg har begynt å løpe! Alltid elsket trening, men hatet cardio og aldri løpt før (annet enn fordi jeg har dårlig tid til noe). Min eneste erfaring med løping var de grusomme 3000m-testene på videregående hvor jeg for det meste gikk. 

Begynte i august ved å teste 5km. Jobbet med å klare å løpe det sammenhengende, og det raskeste jeg har klart er rundt 26min. 

Så ble jeg skadet i foten, og har ikke fått løpt på fire uker, så nå er jeg helt tilbake til start, og det suger. Begynner å bli kaldt ute, og det jeg likte med løping er at det er rett ut døra og ikke på treningssenter. 

Målet er å klare halvmaraton til neste år! Helst komme i form før våren, så jeg kan nyte å løpe ute. Vil gjerne både bli raskere, og klare 10km i førsteomgang! 

Det er jo ekstremt bra hvis du bare har to måneders trening! Jeg har trent bra i 5-6 måneder, og klarte nylig akkurat 22-tallet på samme distanse. Riktignok har jeg alltid holdt meg i en viss aktivitet, så jeg startet ikke på helt på bunn kondismessig.

Skjønner det med at det blir kaldt ute. Motivasjonen forsvinner litt her også da. Treningssenter gidder jeg ikke gå på. Nå som det blir kaldere ute skal jeg slutte med tester hvor jeg sammenligner tidligere tider og resultater, jeg skal bare holde på grunnlaget gjennom hele vinteren. Så kjøre på igjen når våren starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom meg ut i dag, og det ble 3 km på 24 min🥳 Jogger langs vei nå, vil helst være i nærheten av bilvei når det er mørkt🙊 Etterpå ble det oboy og brødskive med leverpostei, hva spiser dere etter løpeturene deres?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymburker skrev (På 19.10.2021 den 18.10):

Det er jo ekstremt bra hvis du bare har to måneders trening! Jeg har trent bra i 5-6 måneder, og klarte nylig akkurat 22-tallet på samme distanse. Riktignok har jeg alltid holdt meg i en viss aktivitet, så jeg startet ikke på helt på bunn kondismessig.

Skjønner det med at det blir kaldt ute. Motivasjonen forsvinner litt her også da. Treningssenter gidder jeg ikke gå på. Nå som det blir kaldere ute skal jeg slutte med tester hvor jeg sammenligner tidligere tider og resultater, jeg skal bare holde på grunnlaget gjennom hele vinteren. Så kjøre på igjen når våren starter.

Takk :) Første gang jeg løp brukte jeg cirka 31 minutter, så det ingen ekstrem forbedring, ettersom jeg sliter når jeg løper på 26 min. Har slitt litt med løpeskader, så har ikke blitt like mye trening som jeg ønsker. 

Mitt neste mål er 25min eller under! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (1 time siden):

Jeg kom meg ut i dag, og det ble 3 km på 24 min🥳 Jogger langs vei nå, vil helst være i nærheten av bilvei når det er mørkt🙊 Etterpå ble det oboy og brødskive med leverpostei, hva spiser dere etter løpeturene deres?

Jeg sjekket kilometertidene mine nå, og de er også ekstremt jevne vil jeg si. 20 sekunder skiller beste og dårligste. Med så lite erfaring jeg har skulle jeg ikke trodd jeg løp så jevnt😅

Anonymkode: 8ea40...63d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sjekket kilometertidene mine nå, og de er også ekstremt jevne vil jeg si. 20 sekunder skiller beste og dårligste. Med så lite erfaring jeg har skulle jeg ikke trodd jeg løp så jevnt😅

Anonymkode: 8ea40...63d

Dette skulle ikke være anonymt😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Diamant20 skrev (20 timer siden):

Jeg kom meg ut i dag, og det ble 3 km på 24 min🥳 Jogger langs vei nå, vil helst være i nærheten av bilvei når det er mørkt🙊 Etterpå ble det oboy og brødskive med leverpostei, hva spiser dere etter løpeturene deres?

Bra jobba! 🏃‍♀️👍

Uhm, jeg jogger oftest om morgenen før frokost, så jeg spiser frokost/brunch etterpå. Som regel to knekkebrød og kanskje et egg 😋 og masse vann 😅

Prøver å få opp antall turer i uka igjen, så jogga i dag på tross av vind og regn 🥶 knalltungt, aner ikke hva som skjer. Men, jeg løp 4 km (+gikk 4 til) og holdt vanlig tempo 💪💪

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magisk deilig å endelig klare 3000 meter under 13 blank. Klarte 12.58 etter en bra sluttspurt siste 500 meterne 🙂🏃‍♂️

Fremdeles et halvt minutt bak rekorden fra mange år tilbake, men satser på at den kan trues på sikt.

Endret av Anonymburker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (2 timer siden):

Magisk deilig å endelig klare 3000 meter under 13 blank. Klarte 12.58 etter en bra sluttspurt siste 500 meterne 🙂🏃‍♂️

Fremdeles et halvt minutt bak rekorden fra mange år tilbake, men satser på at den kan trues på sikt.

Wow! 🤩👏👏 Det er jo dritfort!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å jogge april 2020. Jogget maks 200 meter før jeg var helt død. Men jeg fortsatte å forlenge distansen over tid. I går løp jeg maraton! Tiden var heller ikke så verst, ca 4 timer.  Og jeg har passert 40 år med god margin. Kan jeg, kan du👍🏼Det er lite som slår løpeglede. 

Anonymkode: 5dca2...9ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...