Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

 

liljene skrev (11 timer siden):

Jeg er ny her i tråden 👋

Har nettopp begynt på treningssenter, og bruker tredemølle som oppvarming. Av seg selv begynte kroppen å jogge på tredemølla her om dagen. Først 10 min, og dagen etter 15. Løper 7.5 med 2 i stigning, så det går ikke så fort. Men jeg vil ikke presse meg heller. 
 

Har prøvd å jogge utendørs utallige ganger og gått på joggekurs, men får så vondt i beina. På tredemølle går det veldig fint. 

velkommen liljene 😊 bra jobbet og opptrapping. tempo er ikke relevant inntil videre, viktigste er faktisk bare å jogge 👏 

jeg hadde også veldig vondt i bena en stund. har fokusert på å ta litt kortere steg, da jeg oppdaget at jeg trampa foten nedi med lengre steg :) kortere steg gjør at jeg tar hælen nedpå først.

ellers så kan det være at ute er det litt hardt for dine joggesko og du trenger noen med mer demping.  

Endret av stAre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Idag er det akkurat 2mnd siden jeg startet å jogge 👏🙌 og idag er det første gang jeg virkelig har følt "behov" for å jogge etter helg med lite fysisk aktivitet.

Er egentlig en "lat" person, småpauser blir gjerne med mobil/tv. idag hadde jeg to timer før besøk til venninne, og overraskende for meg selv tok jeg en halvtimes joggetur. Tidligere har jeg alltid tenkt at "det er så stress, så må jeg rekke å trene, dusje, stelle meg etc..". veldig fornøyd 😊 😁

Endret av stAre
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stAre skrev (2 timer siden):

 

velkommen liljene 😊 bra jobbet og opptrapping. tempo er ikke relevant inntil videre, viktigste er faktisk bare å jogge 👏 

jeg hadde også veldig vondt i bena en stund. har fokusert på å ta litt kortere steg, da jeg oppdaget at jeg trampa foten nedi med lengre steg :) kortere steg gjør at jeg tar hælen nedpå først.

ellers så kan det være at ute er det litt hardt for dine joggesko og du trenger noen med mer demping.  

Takk for tips :) 

 

Jeg gikk tur i dag og småjogga litt innimellom. I tillegg var jeg på treningssenter og jogga mine 15 min der:). 
 

Målet er å få en god rutine. Har ei venninne jeg trener med, og i tillegg er mannen min også glad i å trene. Det gjør det litt lettere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld var jeg med på en ny 5 km, tre uker etter den forrige. Spiste litt for mye til middag, så følte meg litt tung uten for store forventninger. Merket det gikk ganske greit likevel, så jeg satt meg som må å komme under tiden fra sist som var 32.24 og etterhvert tenkte jeg at jeg kanskje kunne komme under 32 min.

Endte på ny personlig rekord på 31.06 🥳🥳 Så sykt fornøyd med utviklingen! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (29 minutter siden):

I kveld var jeg med på en ny 5 km, tre uker etter den forrige. Spiste litt for mye til middag, så følte meg litt tung uten for store forventninger. Merket det gikk ganske greit likevel, så jeg satt meg som må å komme under tiden fra sist som var 32.24 og etterhvert tenkte jeg at jeg kanskje kunne komme under 32 min.

Endte på ny personlig rekord på 31.06 🥳🥳 Så sykt fornøyd med utviklingen! 

dødsbra jobbet 😊 neste  1. 5min fremgang - da har du økt på ganske bra alle kilometerne! 🙌👏

 

Endret av stAre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (3 timer siden):

I kveld var jeg med på en ny 5 km, tre uker etter den forrige. Spiste litt for mye til middag, så følte meg litt tung uten for store forventninger. Merket det gikk ganske greit likevel, så jeg satt meg som må å komme under tiden fra sist som var 32.24 og etterhvert tenkte jeg at jeg kanskje kunne komme under 32 min.

Endte på ny personlig rekord på 31.06 🥳🥳 Så sykt fornøyd med utviklingen! 

Veldig bra fremgang🙂 Det naturlige målet nå er vel å klare 29-tallet? Hvor ofte trener du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør det enkelt, å det skal være gøyt å jogge. 

Begynte med 15 min jogging først, I helt rolig tempo. Du skal ikke få sting, eller være andpusten. Deretter puttet jeg 5 min hver gang. Jogger nå 60 min, hver gang. Det er for at kroppens skal venne seg til ting, å det skal ikke bli så innmari push. Det jeg kan gjøre nå, er å starte på 15 min igjen, med enda fortere tempo, enn tidligere å deretter putte 5 min hver. 

Dette funker for meg, å jeg synes det er gøyt å trene, å det ikke er tungt, eller ork. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (9 timer siden):

Veldig bra fremgang🙂 Det naturlige målet nå er vel å klare 29-tallet? Hvor ofte trener du?

Takk! Ja, jeg skal under 30, så må vi se når det skjer. Kjenner det foreløpig er helt urealistisk når jeg løper alene, for i går dro jeg på for å ta igjen noen og det var ganske god hjelp mtp å få opp tempo. Men nå er den løpskarusellen over for sesongen, får se om det er noe som går gjennom vinteren. 

Har som mål å komme meg ut tre ganger i uken. Fokus nå er å øke utholdenhet, så jeg bygger meg opp til å løpe 10 km. Når jeg kommer dit har jeg tenkt å introdusere intervall/fartstrening for å prøve å bli litt raskere, men enn så lenge er fokus på å komme i såpass god form at jeg kan løpe lenger og bli komfortabel med det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke alle sammen! Har dere en plan med delmål og mål for å nå raskere tider og lengre turer, eller jogger dere bare det som føles greit og så går det meste av seg selv? Startet å jogge i starten av september, men føler ikke at kondisen blir særlig bedre. 

Anonymkode: a1056...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lite plan og mening med joggingen. Holder på å bygge opp kondisjonen så jogger egentlig bare det jeg klarer og i forholdsvis korte drag. Håpet er å klare 2 km sammenhengende til våren, er foreløpig på kun 1 km. Gjør det fordi jeg synes det er gøy og godt å kjenne at kroppen fungerer.

Jeg er mye dårligere enn alle andre i denne tråden, men jeg slår alle som sitter i sofaen! ;) Det er min reise og tenker at alle burde gjøre det som er rett for en selv.

Er langt unna å delta i noen løp, men for bare noen måneder siden var det totalt utenkelig for meg å jogge i det hele tatt med min kropp, så det er uansett en seier.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (11 timer siden):

Takk! Ja, jeg skal under 30, så må vi se når det skjer. Kjenner det foreløpig er helt urealistisk når jeg løper alene, for i går dro jeg på for å ta igjen noen og det var ganske god hjelp mtp å få opp tempo. Men nå er den løpskarusellen over for sesongen, får se om det er noe som går gjennom vinteren. 

Har som mål å komme meg ut tre ganger i uken. Fokus nå er å øke utholdenhet, så jeg bygger meg opp til å løpe 10 km. Når jeg kommer dit har jeg tenkt å introdusere intervall/fartstrening for å prøve å bli litt raskere, men enn så lenge er fokus på å komme i såpass god form at jeg kan løpe lenger og bli komfortabel med det. 

Ja, merker selv at det kan være vanskelig å motivere seg når man løper alene. Med drahjelp/konkurranse vil de fleste få bedre tider enn når man løper alene.

3 ganger i uka er bra, akkurat det samme som meg. Det er veldig gøy å være i en flytsone der man gleder seg til trening og stadig ser forbedringer! Personlig har jeg som mål å tukte mine gamle rekorder fra 2014, fra da jeg var i min beste form noensinne. Jeg er et stykke unna per i dag, men det er ikke umulig selv om jeg er syv år eldre siden den gang.

Hvis du vil løpe over lengre tid, er det lurt å introdusere seg for intervaller med en gang. Jeg kan kun snakke av egen erfaring, men de gangene jeg har prøvd å øke utholdenheten ved å kun løpe lengre distanser, har jeg bare stagnert. Det har jeg gjort i årevis, men når jeg i vår begynte med forskjellige intervaller sa det bare "pang" i utviklingen. Jeg løp også det raskeste jeg har gjort på 10 km på mange år, etter et par mnd med intervaller i treningsprogrammet.

Men det er mange veier til Rom, og det å kun løpe lengre distanser funker nok også greit. Det tar bare litt lenger tid, etter min erfaring. Det kan sikkert være individuelt hvordan man responderer, for jeg er i utgangspunktet litt tungtrent og må trene mye for å komme i bra form. Så jeg MÅ ha intervaller for å komme i god form.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så flinke alle sammen! Har dere en plan med delmål og mål for å nå raskere tider og lengre turer, eller jogger dere bare det som føles greit og så går det meste av seg selv? Startet å jogge i starten av september, men føler ikke at kondisen blir særlig bedre. 

Anonymkode: a1056...3f1

jeg bruker smartklokke og følger med på puls og tid per km. 

mine mål underveis har alltid vært om å øke utholdenhet. 

i starten hadde jeg først mål om å jogge sammenhengende 1km,så 2,så 3. den første måneden så jeg fremgang hver økt. har skrudd ned masse i tempo for å klare det. endret litt på løypa (mindre kupert) og klarte da 5km. det brukte jeg ca 1mnd på. 

denne andre måneden ser jeg mindre "fremgang". det er nok ikke like synlig når jeg ikke ser at jeg jogger litt lengre. jogger nå denne  5km,og ingen plan og mål om å øke lengde. strever enda ofte med å jogge hele denne løypa. 

nå er målet å jogge hele tiden (reduserer tempo men slutter ikke å jogge). målet er så at jeg har  pulsen rundt 150-160 hele veien, og ligger på ca samme tid alle kilometerene. når jeg får bedre kondis tenker jeg at tempoet øker litt av seg selv (høyere tempo til samme puls). 

 

Endret av stAre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (51 minutter siden):

Ja, merker selv at det kan være vanskelig å motivere seg når man løper alene. Med drahjelp/konkurranse vil de fleste få bedre tider enn når man løper alene.

3 ganger i uka er bra, akkurat det samme som meg. Det er veldig gøy å være i en flytsone der man gleder seg til trening og stadig ser forbedringer! Personlig har jeg som mål å tukte mine gamle rekorder fra 2014, fra da jeg var i min beste form noensinne. Jeg er et stykke unna per i dag, men det er ikke umulig selv om jeg er syv år eldre siden den gang.

Hvis du vil løpe over lengre tid, er det lurt å introdusere seg for intervaller med en gang. Jeg kan kun snakke av egen erfaring, men de gangene jeg har prøvd å øke utholdenheten ved å kun løpe lengre distanser, har jeg bare stagnert. Det har jeg gjort i årevis, men når jeg i vår begynte med forskjellige intervaller sa det bare "pang" i utviklingen. Jeg løp også det raskeste jeg har gjort på 10 km på mange år, etter et par mnd med intervaller i treningsprogrammet.

Men det er mange veier til Rom, og det å kun løpe lengre distanser funker nok også greit. Det tar bare litt lenger tid, etter min erfaring. Det kan sikkert være individuelt hvordan man responderer, for jeg er i utgangspunktet litt tungtrent og må trene mye for å komme i bra form. Så jeg MÅ ha intervaller for å komme i god form.

Takk for fin kommentar. Veldig godt med litt inspirasjon! Nå har jeg meldt meg på en springkarusell med løp hver tredje uke vinteren gjennom. Tror det blir en god motivasjon for å ha fokus i treningen, men nå vil jeg jo gjerne få ok resultater også. Så kommentaren din ble et ekstra spark nå for å komme i gang med intervaller. 

Har tenkt at av tre løpeturer skal det være én lang i rolig tempo, en som er kortere og litt raskere og den tredje dagen med intervaller. De to første har jeg inne, så da er det vel bare å lage seg en intervallplan 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bokdamen skrev (23 minutter siden):

Takk for fin kommentar. Veldig godt med litt inspirasjon! Nå har jeg meldt meg på en springkarusell med løp hver tredje uke vinteren gjennom. Tror det blir en god motivasjon for å ha fokus i treningen, men nå vil jeg jo gjerne få ok resultater også. Så kommentaren din ble et ekstra spark nå for å komme i gang med intervaller. 

Har tenkt at av tre løpeturer skal det være én lang i rolig tempo, en som er kortere og litt raskere og den tredje dagen med intervaller. De to første har jeg inne, så da er det vel bare å lage seg en intervallplan 😅

Bare hyggelig!

Planen din høres helt topp ut😀 Masse lykke til, skal følge med i tråden🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Kepaløk said:

Jeg har veldig lite plan og mening med joggingen. Holder på å bygge opp kondisjonen så jogger egentlig bare det jeg klarer og i forholdsvis korte drag. Håpet er å klare 2 km sammenhengende til våren, er foreløpig på kun 1 km. Gjør det fordi jeg synes det er gøy og godt å kjenne at kroppen fungerer.

Jeg er mye dårligere enn alle andre i denne tråden, men jeg slår alle som sitter i sofaen! ;) Det er min reise og tenker at alle burde gjøre det som er rett for en selv.

Er langt unna å delta i noen løp, men for bare noen måneder siden var det totalt utenkelig for meg å jogge i det hele tatt med min kropp, så det er uansett en seier.

Du er ikke  dårligere enn meg! Nærmer meg 2 km nå, men det har tatt halvannet år 😊. Trøster meg med at hver gang jeg kommer meg ut og jogger gjør det godt for helsa selv om det går sakte framover. 

Anonymkode: eda26...16c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere tips til en treningsbh uten bryterygg? Føler alle med bryterygg strammer og det gjør at jeg blir så anspent og får sikkelig vondt i nakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kardinal skrev (13 timer siden):

Har dere tips til en treningsbh uten bryterygg? Føler alle med bryterygg strammer og det gjør at jeg blir så anspent og får sikkelig vondt i nakken

Har ikke vært borti en sportsbh som gir nok støtte (til jogging altså, da trenger vi mye 😅)  uten bryterrygg. Så ingen tips fra meg dessverre.. men har du prøvd fra Shock Absorber? Den er min favoritt, og har sånn «bikini-lås» øverst. Jeg får ikke vondt av noen, så ikke sikkert det hadde funket for deg - men den strammer ikke i forhold til andre synes jeg. Og har vanlige BH-størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kjøpte jeg nye joggesko med heldemping. Da jeg trente på tredemølle i dag, var løpsopplevelsen en helt annen enn med aerobicskoene fra 2011 😝

Kjekt å lese om dere flinke andre :)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogget 10 km sammenhengende i dag!!! For 2,5 mnd siden klarte jeg akkurat 2 km, jeg er utrolig fornøyd med egen utvikling 💪

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (33 minutter siden):

Jeg jogget 10 km sammenhengende i dag!!! For 2,5 mnd siden klarte jeg akkurat 2 km, jeg er utrolig fornøyd med egen utvikling 💪

For en progresjon! 👏💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...