Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

kjempebra bokdamen 😊😊

jeg jogger nå asfalt, mest gang/sykkelsti. liker egentlig godt grus med mykere underlag. har en km lysløype/grusvei som jeg løp i starten. den var veldig kupert og endte med å gå mye. runden ble og mye kortere. har derfor endret runden til kun asfalt for å bedre trene kondis og utholdenhet, og da ble runden 1.5 km lengre. har og mulighet til å løpe på sti, men det er mye grener og vått ved regn. 

målet er å inkludere grusveien inn i min nye runde etterhvert slik at jeg får en km på midten med mer krevende terreng og mykere underlag. (blir samme km som nå, men mer kupert). 

Endret av stAre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bokdamen skrev (4 timer siden):

Jeg liker egentlig best sti/grus, men det får jeg ikke til med unntak av korte strekk uten å forflytte meg med bil/buss/sykkel for å jogge. Og da forsvinner det enkle med jogging, så det blir mest asfalt.

Jeg har deltatt på min første 5 km i dag og fikk ny personlig rekord på 32.24 🥳 Er veldig fornøyd og skikkelig stolt og har allerede lyst å gjøre det igjen 🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️

Grattis med løp! 🥳👏👏👏 Veldig bra jobba! 
 

Hvordan lå du an i forhold til andre? Spør fordi min rekord er ca lik, og jeg lurer på om jeg hadde ligget langt bak alle andre om jeg hadde våget meg på noe sånt 😂 eller om det er flere som oss.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor løper dere? Jeg liker best å løpe på skogsstier, men her jeg bor har jeg bare funnet 1,5 km med løype, så nå har jeg bare en 3 km runde, med asfalt og grus i tillegg. 

Anonymkode: 8ea40...63d

Jeg foretrekker en løype rundt et vann her, grussti på ca 4 km. Så da blir det en, to eller tre runder - alt etter som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd! Har jogget siden april i år, og erfaringene mine så langt er at regelmessighet er cluet. Har hatt noen uker hvor det ikke har blitt noen økter, og da er det alltid tyngre uka etterpå. Dersom jeg får til 3 turer i uken, så stiger formen jevnt. I forrige uke så jogget jeg faktisk hver dag (utenom søndag). Noen av turene var bare 3 km, men totalt kom jeg opp i 30 km jogging forrige uke. 

Tidligere hadde jeg tenkt at så mange økter ville slite meg ut, men det motsatte har skjedd. I dag, ukas første økt, så perset jeg på mila med 58 minutter! Følte meg lettere og sprekere enn noen gang. Så det er tydelig at regelmessig volum øker formen. 

 

Anonymkode: 53b8f...684

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (10 timer siden):

Jeg liker egentlig best sti/grus, men det får jeg ikke til med unntak av korte strekk uten å forflytte meg med bil/buss/sykkel for å jogge. Og da forsvinner det enkle med jogging, så det blir mest asfalt.

Jeg har deltatt på min første 5 km i dag og fikk ny personlig rekord på 32.24 🥳 Er veldig fornøyd og skikkelig stolt og har allerede lyst å gjøre det igjen 🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️

Gratulerer med ny personlig rekord 👏🏻👏🏻👏🏻 kjempebra jobba. 
 

 

Her jogger jeg mest på grus. Varierer mellom en godt kupert skogsti og flatt langs elva. Men mest i skogen. Der er løypa ca 5km en vei. Så foreløpig snur jeg ved 2,5-3 km. Men planen er å løpe hele .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nr 26 av 29, men vi var 5 som var noenlunde jevnt i mål så det gikk heldigvis fint @BithiahHadde dessverre sett på tidene fra forrige løp, så jeg var litt redd for å havne bakerst og med veldig god margin, men bestemte meg for at jeg skulle ha fokus på å konkurrere med meg selv. Kom dessverre med helt på slutten av sesongen (løp 9 av 10 og tror ikke jeg kan neste gang), for det var gøy! Litt lett å bli revet med av de andre sin fart bare 😅 Kanskje et mål for 2022 🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom meg til slutt ut på joggetur i dag🎉 Ble bare 2 km, men som 2. turen etter å ha vært forkjøla i 3-4 uker er jeg godt fornøyd! Tiden ble 14.16, med en gjennomsnittspuls på 186😂 Den første km løp jeg på 6.45, den neste på 7.22😅 På det raskeste løp jeg på 5.20, prøvde å jogge sakte, men det gikk som så😝 Den første joggeturen jeg hadde etter forkjølelsen var 0.82 km på 09.29, så vi aner i det minste forbedring! Den turen ble riktignok løpt i skogen, med litt vanskelig terreng, mye opp og ned. I dag løp jeg bare på asfalt, og det var omtrent bare flatt, så litt forskjell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin tråd.

Jeg begynnte å jogge i januar 21, hadde kun et mål om å bli i litt bedre form om 2 år. Jeg ramlet av en hest i august 20 å var både tjukk,  i dårlig kondisjon OG med skade (brudd i rygg og bekken)- noe måtte gjøres. 

Hoppet i det med begge beina, la om kosten litt (spis det du vil untatt sukker(og brød), spis litt mindre av alt) og peste meg gjennom 100 m jogg. Helt sjukt så dårlig form jeg var. Men det fikk fort fremover å etter et par mnd begynnte det å bli levelig. 
 

Jogga supersakte i starten og gikk mye. Jeg var sånn som hata å bli svett og få høyere puls 😅 men kiloene raste av å formen ble bedre og bedre uke etter uke. 1.september minus 40 kg. 
 

Løp min raskeste mil i dag. Klarte AKKURAT IKKE å komme under 1 time som var målet🤬 Gikk litt for treigt i starten. Jeg ble tråkka på av en hest for ei uke siden (hest er risikosport) å mangler endel spenst i den foten (som er samme side som innimellom er litt seig pga bekkenbruddet) så da fikk jeg liksom ikke i gang kroppen kjappt nok å sosa bort noen sekunder. Men deilig å komme seg ut kl 7 !! 

Senere i dag skal jeg ta coronavaksine å håper jeg ikke blir syk av den.

Har løpt et løp, en 5 km som gikk på 26 minutt. Greit fornøyd etter coronavaksine nr 1 (ble såååå stiv å tung av den) selv om jeg vel kunne tenkt meg å løpt litt fortere. Skulle i utgangspunktet løpe 10 km men det gikk ikke pga vaksina.

Men løping er iallefall blitt en viktig del av livet mitt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogger mest i greit opplyste områder, men merker det er nye tider mtp hvor synlig man er. Løper med refleksvest, men tenker den ikke er helt god nok når jeg skal over veien (ingen refleks på siden). Så tenkte jeg skulle kjøpe med pannebånd med refleks. Men usikker på om det er nok? Men er det noen som løper med hodelykt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går og jogger nesten utelukkende på skogsstier og er dermed avhengig av hodelykt på høsten og vinteren.

Jeg har denne nå og er positivt overrasket:

https://www.xxl.no/nitecore-nitecore-hc60-nl1834-1000-lumen-svart/p/1141081_1_style

Alle andre med 1000 lumen + koster betydelig mer enn denne. Lyser godt opp og sitter godt på. Såpass ny at jeg kan ikke si noe om holdbarheten enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker meg inn her. 

Noen som har en god spilleliste på Spotify på 170-180 bpm som er en fengende liste med gamle hits og tydelig beat slik at takten høres godt?

 

Eller hva hører du på når du løper? Hvor mange bpm ligger du på? 

Anonymkode: f2814...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Sniker meg inn her. 

Noen som har en god spilleliste på Spotify på 170-180 bpm som er en fengende liste med gamle hits og tydelig beat slik at takten høres godt?

 

Eller hva hører du på når du løper? Hvor mange bpm ligger du på? 

Anonymkode: f2814...eef

Jeg prøver å ikke ligge for høyt mens jeg bygger opp utholdenhet, så ligger på 150-160. Har begynt å høre på podcast i stedet for musikk når jeg ikke har noe mål om å jogg fort, synes det er enklere å holde planlagt fart og ikke la meg bli revet med av musikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.9.2021 den 12.46):

Av mange grunner har det blitt lite jogging siste par ukene, og litt tøffe tak.  Men i dag! da hadde jeg bestemt jeg for å dra ut, og minst 5 km - men så ble det jammen mer. Gir en så sinnsyk mestringsfølelse 🙌 og det trengte jeg akkurat nå. Ny rekord på 10 km 🥳
 

 

C3448578-1D21-4811-9B75-4B101182252B.jpeg

Anonymkode: 75201...541

Noen som vet hva denne appen heter? 🙂 

Anonymkode: da942...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen som vet hva denne appen heter? 🙂 

Anonymkode: da942...402

Dette et Garmin Connect appen.

Anonymkode: 1a18a...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor ofte en må jogge for å holde formen sånn noenlunde ved like? Type at du ikkje må gå særlig ned i distanse feks?

 

Jeg har siden mars jogga 3 g i uka, og løper på det meste 10 km. Men nå har jeg en dårlig periode med noe greier, og mindre overskudd - så blir maks 2 turer i uka. Denne uka ble det 2 km (🙈) en dag, og 7 km i dag. Lurer på om/når jeg merker noe på formen om dette varer en stund.. 😔 var tung den turen på 2 km, men foreløpig setter jeg det på kontoen for å være sliten - ikke dårligere form. Men 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bithiah skrev (På 30.9.2021 den 17.59):

Noen som vet hvor ofte en må jogge for å holde formen sånn noenlunde ved like? Type at du ikkje må gå særlig ned i distanse feks?

Jeg har siden mars jogga 3 g i uka, og løper på det meste 10 km. Men nå har jeg en dårlig periode med noe greier, og mindre overskudd - så blir maks 2 turer i uka. Denne uka ble det 2 km (🙈) en dag, og 7 km i dag. Lurer på om/når jeg merker noe på formen om dette varer en stund.. 😔 var tung den turen på 2 km, men foreløpig setter jeg det på kontoen for å være sliten - ikke dårligere form. Men 🤷‍♀️

Du vil dessverre merke det på formen dersom turene regelmessig blir kortere og mindre hyppige. Det er derfor mange begynner å gi opp etter en ivrig joggeperiode. Jo mindre volum, jo tyngre blir det. Og da er man fort tilbake til start. Men i starten så hadde man gjerne viljestyrke til å presse seg gjennom øktene selv om det var tungt.

Cluet er å gjøre turene til rutine som noe som man gjennomfører uansett. For gevinsten er at formen vedlikeholdes selv om det er demotiverende å komme seg ut. Min erfaring er at jeg kommer meg ut på tur minst 3 ganger i uken nå selv om jeg overhodet ikke har lyst. Sier til meg selv at jeg får bare ta en 3-4 km tur i dag når jeg er så demotivert, men ut skal jeg, Og når jeg først setter i gang så løsner det. 

Hadde en periode med null jogging på 3 uker i vår, og da mistet jeg enormt mye form. Var veldig tungt lenge etterpå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg misunnet alle i denne tråden lenge fordi jeg har hosta i over fem uker. Da var det deilig å ta seg en tur i dag. Irriterende tungt siden formen naturligvis er borte, men likevel positivt. Erfaringsmessig må jeg opp på tre runder i uka for å bedre formen merkbart, så da har jeg en jobb å gjøre framover. Det går nok, det er jo allerede sånn at jeg ikke kan gå ut døra hver vår pga. pollen og mister inntil to måneder med mosjon.

Anonymkode: 56f85...ebc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til jogging på sen høst/vinter? Hva slags utstyr kan det være greit å ha? Jogger dere i vanlige joggesko, eller GoreTex? Og hvordan kler man seg hvis det er minusgrader, for eksempel? Har tilgang til lysløype, men tenker at det kanskje også kan være kjekt med hodelykt sånn i tilfelle man møter på mørke partier...? 

Har jogget litt på vinteren før, men da har jeg stort sett holdt meg til de varmeste dagene og i dagslys og aldri fått til å opprettholde jevnt en hel sesong, for eksempel. Men nå har jeg barn og stort sett ikke tid til å jogge før etter leggetid. Kommer nok til å heller trene inne på de aller glatteste og mest snøfylte dagene, men vil gjerne komme meg mest mulig ut også, tror jeg har godt av det, og ikke minst fint å ikke bli for "godt vant" til mølle når våren kommer igjen. 

Mulig jeg overtenker hvor mye utstyr man faktisk trenger, men tenker at det er greit å være utstyrt når kulda først setter inn, så blir ikke dørstokkmila lengre enn nødvendig :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har piggsko til vinteren, forede løpetights, langermet tekniske trøyer, ørevarmere med refleks, løpejakke, løpe hansker og tekniske sokker av ull. Og så har jeg refleksvest. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...