Gå til innhold

Leser du ALT som står på pensumlista eller bare en del?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Siden det å skrive disse fagtekstene gir karakter, må du selvfølgelig sette inn støtet her. Kan du skrive en god fagtekst? Hvis du ikke allerede kan det, må du øve. Les fagtekster, øv deg på å skrive dine egne, hør med biblioteket på universitetet ditt (de har antakeligvis kurs i å skrive gode fagtekster) osv. Men å lese f.eks. 16 pensumbøker gjør ikke at du plutselig blir god i å skrive fagtekster, og det tar veldig lang tid. Bruk heller tiden på å terpe på det som gir deg uttelling.

Anonymkode: fcb4f...946

Jeg kan ikke skrive fagtekster. Jeg er ikke norsk, så å skrive noe «fancy», med et akademisk språk...På morsmålet ville jeg kanskje klart det. 

Du har rett. Jeg bør fokusere på fagtekstskrivinga, ikke på bøkene. Jeg synes samtidig at det er dumt å gi dårlig karakter til en som kan mye om faget, men ikke er flink til å uttrykke seg på en akademisk måte. Det betyr jo ikke at jeg ikke vet hva jeg snakker om, hvis jeg skriver litt «enkelt». 

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ville du gjort annerledes om det var årsstudium? 

Anonymkode: 052c4...896

Nei, men dette er min måte å studere på og jeg godtar at andre gjennomfører studiene sine på annet vis. Et årsstudium har jo den åpenbare fordelen at det ofte er svært tilgjengelig. Man forventer lite forhåndsinnsikt og innføringsbøker er generelt både lettleste og interessante. 

Mitt tips, og det kan du ta for det det er verdt, er at man bør lese pensum. Andre er uenige, men det bunner etter mitt syn i latskap heller enn rasjonelle faglige grunner.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har samme karaktersnitt, samme fakultet, og leser kanskje 60 prosent i snitt. Du trenger ikke å lese alt, du må være lese smartere.

Anonymkode: 11da8...fc4

Du skriver leser så jeg antar at du ikke er ferdig ennå. Jeg tror du vil oppdage ulempene ved denne lemfeldigheten senere i studieløpet. Når man skriver masteroppgaven er det en stor fordel å være bredt orientert i forkant. Om ikke annet sparer det det for mye tid, men for all del, det kan selvsagt være at du er superintelligent for hva jeg vet...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kan ikke skrive fagtekster. Jeg er ikke norsk, så å skrive noe «fancy», med et akademisk språk...På morsmålet ville jeg kanskje klart det. 

Du har rett. Jeg bør fokusere på fagtekstskrivinga, ikke på bøkene. Jeg synes samtidig at det er dumt å gi dårlig karakter til en som kan mye om faget, men ikke er flink til å uttrykke seg på en akademisk måte. Det betyr jo ikke at jeg ikke vet hva jeg snakker om, hvis jeg skriver litt «enkelt». 

Anonymkode: 052c4...896

Ta kontakt med Skrivesenteret for hjelp. Der finnes det ikke dumme spørsmål + du får hjelp av andre studenter så man trenger ikke være så engstelig for inntrykket man etterlater. Bare så du vet det så blir ingen av oss født som akademikere. Akademikere er noe man utvikler seg til å bli og skriveferdigheter er noe som må opprettholdes kontinuerlig igjennom produksjon av tekst. Parallellen til fysisk trening er fin. Skriving er som med trening av kroppen. Tar man pause og fyller på med søppel så blir man dummere, mens trening gjør deg sprek 👍 

 

Anonymkode: 04082...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt fokus på å gjennomgå forelesningene på nytt, samt lese det mest relevante. Det er sjeldent nødvendig å lese alt.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan ikke skrive fagtekster. Jeg er ikke norsk, så å skrive noe «fancy», med et akademisk språk...På morsmålet ville jeg kanskje klart det. 

Du har rett. Jeg bør fokusere på fagtekstskrivinga, ikke på bøkene. Jeg synes samtidig at det er dumt å gi dårlig karakter til en som kan mye om faget, men ikke er flink til å uttrykke seg på en akademisk måte. Det betyr jo ikke at jeg ikke vet hva jeg snakker om, hvis jeg skriver litt «enkelt». 

Anonymkode: 052c4...896

Tror du har misforstått hva som menes med akademisk språk. Det er ikke noe krav om at du skriver "fancy".  Her kan du lese om hva som menes med akademisk språk: https://student.oslomet.no/sprak-stil-akademiske-oppgaver Som du ser fra lenken så handler akademisk språk om at man skal være presis og å  ikke skrive ting man ikke har dekning for. Akademisk språk handler om å vise sensor at du forstå det du skriver om. 

Det akademiske språket henger nært sammen med den faglige kunnskapen. Så du kan øve på begge deler samtidig. For å kunne skrive presist om et tema så må man ha god forståelse for temaet.

Det akademiske språket kommer med trening. Pass også på å lese tilbakemeldingene du får på oppgavene du leverer og å spørre om begrunnelse for karakteren din. Man kan lære mye av det. 

Anonymkode: 10609...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Har alltid lest alt for å unngå angst. Det er jo en grunn til at emneansvarlig setter ting opp på pensumlista? Jeg har likevel klødd meg godt i hodet over relevansen av enkelte artikler fra tid til annen, men tenker at mye lesing er bra. Har kun Aer og Ber så det har nok vært riktig strategi for mitt vedkommende. Har forøvrig en mastergrad fra Samfunnsvitenskapelig fakultet. 

Anonymkode: 04082...246

I en del fag så går foreleseren gjennom alt som kan komme på eksamen. Kan man alt som har vært på forelesningene og seminarene så kan man alt som kan komme på eksamen. Men selv om foreleseren går gjennom alt man trenger å kunne så betyr ikke det at studenten forstår alt foreleseren snakker om. Pensumbøkene kan da brukes til å slå opp det man ikke forstår. Man trenger ikke lese pensumbøkene fra start til slutt, det holder å bruke pensumbøkene til å slå opp det man ikke forstår. 

Da jeg studerte pleide jeg å prøve å løse seminaroppgaver og tidligere eksamensoppgaver ved hjelp av forelesningsnotatene. Om det var et spørsmål jeg ikke klarte å svare på så sjekket jeg pensumlitteraturen. 

Anonymkode: 10609...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei, men dette er min måte å studere på og jeg godtar at andre gjennomfører studiene sine på annet vis. Et årsstudium har jo den åpenbare fordelen at det ofte er svært tilgjengelig. Man forventer lite forhåndsinnsikt og innføringsbøker er generelt både lettleste og interessante. 

Mitt tips, og det kan du ta for det det er verdt, er at man bør lese pensum. Andre er uenige, men det bunner etter mitt syn i latskap heller enn rasjonelle faglige grunner.

Du skriver leser så jeg antar at du ikke er ferdig ennå. Jeg tror du vil oppdage ulempene ved denne lemfeldigheten senere i studieløpet. Når man skriver masteroppgaven er det en stor fordel å være bredt orientert i forkant. Om ikke annet sparer det det for mye tid, men for all del, det kan selvsagt være at du er superintelligent for hva jeg vet...

Ta kontakt med Skrivesenteret for hjelp. Der finnes det ikke dumme spørsmål + du får hjelp av andre studenter så man trenger ikke være så engstelig for inntrykket man etterlater. Bare så du vet det så blir ingen av oss født som akademikere. Akademikere er noe man utvikler seg til å bli og skriveferdigheter er noe som må opprettholdes kontinuerlig igjennom produksjon av tekst. Parallellen til fysisk trening er fin. Skriving er som med trening av kroppen. Tar man pause og fyller på med søppel så blir man dummere, mens trening gjør deg sprek 👍 

 

Anonymkode: 04082...246

Tusen takk 😊🥰

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tror du har misforstått hva som menes med akademisk språk. Det er ikke noe krav om at du skriver "fancy".  Her kan du lese om hva som menes med akademisk språk: https://student.oslomet.no/sprak-stil-akademiske-oppgaver Som du ser fra lenken så handler akademisk språk om at man skal være presis og å  ikke skrive ting man ikke har dekning for. Akademisk språk handler om å vise sensor at du forstå det du skriver om. 

Det akademiske språket henger nært sammen med den faglige kunnskapen. Så du kan øve på begge deler samtidig. For å kunne skrive presist om et tema så må man ha god forståelse for temaet.

Det akademiske språket kommer med trening. Pass også på å lese tilbakemeldingene du får på oppgavene du leverer og å spørre om begrunnelse for karakteren din. Man kan lære mye av det. 

Anonymkode: 10609...617

Nå skjønner jeg! ☺️

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.8.2021 den 4.26):

I en del fag så går foreleseren gjennom alt som kan komme på eksamen. Kan man alt som har vært på forelesningene og seminarene så kan man alt som kan komme på eksamen. Men selv om foreleseren går gjennom alt man trenger å kunne så betyr ikke det at studenten forstår alt foreleseren snakker om. Pensumbøkene kan da brukes til å slå opp det man ikke forstår. Man trenger ikke lese pensumbøkene fra start til slutt, det holder å bruke pensumbøkene til å slå opp det man ikke forstår. 

Da jeg studerte pleide jeg å prøve å løse seminaroppgaver og tidligere eksamensoppgaver ved hjelp av forelesningsnotatene. Om det var et spørsmål jeg ikke klarte å svare på så sjekket jeg pensumlitteraturen. 

Anonymkode: 10609...617

Supert! Skal notere alt foreleseren sier 😁

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/30/2021 at 12:44 AM, AnonymBruker said:

 

Du skriver leser så jeg antar at du ikke er ferdig ennå. Jeg tror du vil oppdage ulempene ved denne lemfeldigheten senere i studieløpet. Når man skriver masteroppgaven er det en stor fordel å være bredt orientert i forkant. Om ikke annet sparer det det for mye tid, men for all del, det kan selvsagt være at du er superintelligent for hva jeg vet...

 

Anonymkode: 04082...246

Joda, jeg har en mastergrad, og det studieløpet forløp akkurat som bacheloren. Nå tar jeg en ny bachelor av ren interesse. Samme taktikk, samme karaktersnitt. Jeg er heller ikke "superintelligent", ingen grunn til å være nedlatende, men jeg er systemsmart, så jeg skjønner som regel hva jeg burde lese og hva jeg burde skrive for å få en god karakter. Det er det som først og fremst er nøkkelen. Ikke les alt, les smartere.

Anonymkode: 11da8...fc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Supert! Skal notere alt foreleseren sier 😁

Anonymkode: 052c4...896

Du finner fort ut hvilke studieteknikker som funker for deg, men husk at å prøve å skrive ned alt foreleser sier ofte fører til at man ikke får med seg hva som blir sagt. Jeg har pleid å bare skrive ned viktige ting som blir sagt av det som IKKE står på powerpointen, og så samkjøre notatene i etterkant.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):
AnonymBruker skrev (På 30.8.2021 den 0.44):

 

Joda, jeg har en mastergrad, og det studieløpet forløp akkurat som bacheloren. Nå tar jeg en ny bachelor av ren interesse. Samme taktikk, samme karaktersnitt. Jeg er heller ikke "superintelligent", ingen grunn til å være nedlatende, men jeg er systemsmart, så jeg skjønner som regel hva jeg burde lese og hva jeg burde skrive for å få en god karakter. Det er det som først og fremst er nøkkelen. Ikke les alt, les smartere.

 

Dette!!! Les smart, ikke alt er det beste rådet du kan få. Sjekk læringsmålene, få med deg hvilke teorier foreleser legger vekt på. Bruk andre kilder, f.eks. YouTube-videoer til å danne andre perspektiv på teoriene. Slik lærer/skjønner du faktisk stoffet uten å pugge uten forståelse. Da kan du bruke teorien i alle slags mulig case.

Jeg tror mange driver med panikklesing fordi de ikke forstår faget, men dette er HELT VANLIG. Vil nesten hevde det er unormalt å ikke ha ordentlig oversikt før man er midt i eksamensperioden.

Anonymkode: 279d5...cce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (På 28.8.2021 den 15.25):

Ja, 16. Dette er heldigvis ikke normalen, men høstsemesteret i år blir tøft. Har jobb, og barn og hele pakken. Men vurderer å kun jobbe 1 dag i uken, må rett og slett bare se hvordan jeg løser dette. 

Ble akkurat ferdig selv utdannet før sommeren. Jobbet 60% , tre barn i småskolen og en mann som jobbet og studerte fulltid.  Jeg leste ikke alt... kanskje 70 % . Gikk ut med B i snitt og A på bachelor. Må absolutt ikke lese alt nei.

Anonymkode: fe596...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ble akkurat ferdig selv utdannet før sommeren. Jobbet 60% , tre barn i småskolen og en mann som jobbet og studerte fulltid.  Jeg leste ikke alt... kanskje 70 % . Gikk ut med B i snitt og A på bachelor. Må absolutt ikke lese alt nei.

Anonymkode: fe596...3b1

Hvor har jeg skrevet at man absolutt må lese alt? Jeg skriver at jeg gjør det fordi det funker for meg! Jeg har ikke sagt at dette gjelder alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er at dersom du er redd for å ikke lese nok, så ikke tell sider; les! 

Jeg hadde samme følelse, så jeg begynte å jobbe hardt første uka og fikk oversikt over hvilke kapitler som var pensum, de bøkene med mest pensum leste jeg også forordet av. Jeg leser nå over pensum til en forelesning som en roman (hopper over oppgaver og sitter ikke og forstår hver tabell eller tar noen notat). Etter forelesning bruker jeg forelesningens slides og overskrifter til å lese relevant stoff som en student - noterer nøkkelord og viktige fakta, gjør eksempeloppgaver osv. 

Da har jeg god oversikt og vet store linjer før forelesninger så jeg kan bedre forstå emnet de snakker om og bedre forståelse for hvor foreleser legger fokus. 

Og så føler jeg meg svært forberedt og i rute uten å telle sider og datoer mot eksamen. 

Anonymkode: a5fa9...9bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mitt tips er at dersom du er redd for å ikke lese nok, så ikke tell sider; les! 

Jeg hadde samme følelse, så jeg begynte å jobbe hardt første uka og fikk oversikt over hvilke kapitler som var pensum, de bøkene med mest pensum leste jeg også forordet av. Jeg leser nå over pensum til en forelesning som en roman (hopper over oppgaver og sitter ikke og forstår hver tabell eller tar noen notat). Etter forelesning bruker jeg forelesningens slides og overskrifter til å lese relevant stoff som en student - noterer nøkkelord og viktige fakta, gjør eksempeloppgaver osv. 

Da har jeg god oversikt og vet store linjer før forelesninger så jeg kan bedre forstå emnet de snakker om og bedre forståelse for hvor foreleser legger fokus. 

Og så føler jeg meg svært forberedt og i rute uten å telle sider og datoer mot eksamen. 

Anonymkode: a5fa9...9bd

Du må ha lite forelesninger, som har tid til dette?

Anonymkode: 633df...ebe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du må ha lite forelesninger, som har tid til dette?

Anonymkode: 633df...ebe

Helt normal mengde, tar 30 studiepoeng i semesteret. Kan bruke søndagskvelden til å lese pensum for kommende ukes pensum, men da uten å lese som student/notere og skummer tabeller osv - mest for overblikk. Etterarbeid gjør jeg mellom forelesninger eller på ettermiddag/kveld mens det er ferskt som oftest. 

Anonymkode: a5fa9...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde jeg ikke tid til, og da ville jeg ikke husket alt uansett. Jeg hoppet over det jeg anså som lite viltig/relevant og skumleste en del. Fokuserte på det som var viktig, relevant og hovedtemaer. Fikk inntrykk av hva som var hva av foreleser. Gikk nettstudier deltid vedvaiden av 140% jobb i 6 år (bachelor)

Anonymkode: 839e7...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mitt tips

1. Sett deg inn i hva du skal lære. Har fagene noen ferdighetsmål eller andre typer mål?

2. Sett deg inn i pensumlitteraturen. Bla og skumles tekstene. Les overskrifter og noen oppsummeringer her og der. Hvordan er strukturen i teksten?. Kjenner du igjen mønstre hos tekstforfatter. Jeg pleier ofte å se etter oppsummeringer i slutten av kapitlene først eller oppsummeringer generelt. Les dem først. Målet er å få oversikt og ikke dydbelese.

Innholdsfortegnelsen eller "abstract" i artiklene er dine venner. Innholdsfortegnelsen er en meny for hele boka som du kan bruke som din egen disposisjon/oppslagsverk.

3. Når du har kunnskapen i fra punkt 2 er det mye enklere på forelesninger fordi du vet hva foreleser legger vekt på i pensum og hva han/hun ikke sier noe om.

4. Det viktigste i tillegg til en viss oversikt er etter min erfaring å lære seg begreper. Antar at fagene du tar har en del begreper og lær deg hva de er. Her kommer dydbelesing inn. Mentalt så finner jeg det ihvertfall enklere å lese når jeg kutter det ned til å handle om at jeg skal lære noen begreper og tema fremfor sidetall. En annen innfallsvinkel er at du skal lære konseptene og ikke detaljkunnskapen. Detaljene kan du lett finne og eventuelt pugge uten å skjønne noe som helst, mens konsepter må forstås.

5. Hvis det var du som tar ped TS og skal skrive to fagtekster så antar jeg at kursansvarlige ønsker at dere skal vise at dere har forstått teoriene og begrepene i pensum og knytte teori til praksis. Vær nøye på å definere begrepene og hva du legger i dem. Du må forsikre deg om sensor og du er på samme linje, for blir de i tvil om du har forstått eller hva du egentlig mener så ryker karakterene. Akademisk skriving handler om presisjon.

6. Hvis du skal skrive fagtekster så anbefaler jeg å øve på å skrive. Ikke vent til siste uka før levering, men gjør det kontinuerlig. Du kommer til å takke deg selv for oppsummering av det du har lest i de ulike artiklene og kapitlene. Min erfaring er at avstanden fra hodet og ned til tastaturen kan bli lang hvis man ikke har skrevet så mye før eksamen.

7. Oppsummering i stikkord: Oversikt, lær deg teoriene, begreper og prøv å forstå konsepter fremfor å pugge detaljer. Begynn å skriv så fort som mulig.

Anonymkode: 8e682...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Helt normal mengde, tar 30 studiepoeng i semesteret. Kan bruke søndagskvelden til å lese pensum for kommende ukes pensum, men da uten å lese som student/notere og skummer tabeller osv - mest for overblikk. Etterarbeid gjør jeg mellom forelesninger eller på ettermiddag/kveld mens det er ferskt som oftest. 

Anonymkode: a5fa9...9bd

I perioder hadde jeg undervisning/opplegg 6-8 timer daglig nesten alle dager i uka, inkludert obligatorisk opplegg som måtte prioriteres. Hadde aldri hatt tid til å se på pensum før hver forelesning i tillegg.

Anonymkode: 633df...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Helt normal mengde, tar 30 studiepoeng i semesteret. Kan bruke søndagskvelden til å lese pensum for kommende ukes pensum, men da uten å lese som student/notere og skummer tabeller osv - mest for overblikk. Etterarbeid gjør jeg mellom forelesninger eller på ettermiddag/kveld mens det er ferskt som oftest. 

Anonymkode: a5fa9...9bd

Jobber du fulltid? 

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, det hadde jeg ikke tid til, og da ville jeg ikke husket alt uansett. Jeg hoppet over det jeg anså som lite viltig/relevant og skumleste en del. Fokuserte på det som var viktig, relevant og hovedtemaer. Fikk inntrykk av hva som var hva av foreleser. Gikk nettstudier deltid vedvaiden av 140% jobb i 6 år (bachelor)

Anonymkode: 839e7...efa

140% jobb OG studier? 

Anonymkode: 052c4...896

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...