Gå til innhold

Leser du ALT som står på pensumlista eller bare en del?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kommer veldig an på faget. Jeg gikk dataingeniør og kom meg veldig greit igjennom ting ved å løse gamle eksamensoppgaver.

Anonymkode: 572ce...5d9

Apropos gamle eksamensoppgaver. Hva om alle medstudenter leser de samme oppgavene? 

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Apropos gamle eksamensoppgaver. Hva om alle medstudenter leser de samme oppgavene? 

Anonymkode: 052c4...896

Hva med det? 

Anonymkode: 464dd...321

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva med det? 

Anonymkode: 464dd...321

Er det ikke rart? Da får alle de samme ideene/samme inspirasjon 😁

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste alt. Eller hvertfall så mye jeg rakk. Turde ikke annet. Selv om jeg så et mønster i gamle eksamensoppgaver så var det alltid noen ulike spørsmål for hvert år, og jeg ville kunne alt. 

I dag ville jeg nok valgt en annen strategi. Om du får A eller C er egentlig ikke så forbaska nøye... 

Anonymkode: abf21...8e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det ikke rart? Da får alle de samme ideene/samme inspirasjon 😁

Anonymkode: 052c4...896

Alle leser og tolker ting forskjellig. Ser ikke på det som et problem om folk finner inspirasjon på samme sted 

Anonymkode: 464dd...321

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg leste alt. Eller hvertfall så mye jeg rakk. Turde ikke annet. Selv om jeg så et mønster i gamle eksamensoppgaver så var det alltid noen ulike spørsmål for hvert år, og jeg ville kunne alt. 

I dag ville jeg nok valgt en annen strategi. Om du får A eller C er egentlig ikke så forbaska nøye... 

Anonymkode: abf21...8e7

Stemmer. Jeg blir fornøyd med D 😁

Hva slags strategi ville du valgt nå? 

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Prøver å finne de store linjene stort sett. Det sagt: leser mye altså, bare for å ha sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser svært «lite». Leser powerpointene, artiklene som snakkes om osv, skummer gjennom noe av pensumet i bøkene. Får stort sett A og B, sikkert fordi jeg leser strategisk. 

Anonymkode: 1f915...c8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Det kommer sikkert an på studie, men det kommer også an på emnet. Ikke alle emner baserer seg på skoleeksamen og den type pugge til greier. Veldig mye av mitt studie har vært basert på semesteroppgave eller "velg en av disse oppgavene og skriv om det" så jeg har ikke trengt å lese absolutt alt. Jeg har jo selvfølgelig lest litt på alt, men det å lese absolutt alt synes jeg ikke fungerer særlig godt for meg. Noen ting engasjerer mye mer så da har jeg lest mye mer på det. 

Noen liker å lese alt, men det er ofte ikke nødvendig. 

Endret av TheCatLady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Leser svært «lite». Leser powerpointene, artiklene som snakkes om osv, skummer gjennom noe av pensumet i bøkene. Får stort sett A og B, sikkert fordi jeg leser strategisk. 

Anonymkode: 1f915...c8f

Fortell mer 😊

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid lest alt for å unngå angst. Det er jo en grunn til at emneansvarlig setter ting opp på pensumlista? Jeg har likevel klødd meg godt i hodet over relevansen av enkelte artikler fra tid til annen, men tenker at mye lesing er bra. Har kun Aer og Ber så det har nok vært riktig strategi for mitt vedkommende. Har forøvrig en mastergrad fra Samfunnsvitenskapelig fakultet. 

Anonymkode: 04082...246

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Man får aldri brukt for alt, men det tar litt tid å vite hva man bør lese, hva man kan se fort igjennom, og hva man kan bare ignorere. 
Har mas

Anonymkode: f0c72...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har alltid lest alt for å unngå angst. Det er jo en grunn til at emneansvarlig setter ting opp på pensumlista? Jeg har likevel klødd meg godt i hodet over relevansen av enkelte artikler fra tid til annen, men tenker at mye lesing er bra. Har kun Aer og Ber så det har nok vært riktig strategi for mitt vedkommende. Har forøvrig en mastergrad fra Samfunnsvitenskapelig fakultet. 

Anonymkode: 04082...246

Ville du gjort annerledes om det var årsstudium? 

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, AnonymBruker said:

Har alltid lest alt for å unngå angst. Det er jo en grunn til at emneansvarlig setter ting opp på pensumlista? Jeg har likevel klødd meg godt i hodet over relevansen av enkelte artikler fra tid til annen, men tenker at mye lesing er bra. Har kun Aer og Ber så det har nok vært riktig strategi for mitt vedkommende. Har forøvrig en mastergrad fra Samfunnsvitenskapelig fakultet. 

Anonymkode: 04082...246

Jeg har samme karaktersnitt, samme fakultet, og leser kanskje 60 prosent i snitt. Du trenger ikke å lese alt, du må være lese smartere.

Anonymkode: 11da8...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har samme karaktersnitt, samme fakultet, og leser kanskje 60 prosent i snitt. Du trenger ikke å lese alt, du må være lese smartere.

Anonymkode: 11da8...fc4

60% utgjør hvor mange timer daglig? 

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

60% utgjør hvor mange timer daglig? 

Anonymkode: 052c4...896

Du overkompliserer dette. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje det viktigste jeg lærte av fem års studier var at du må rette all innsatsen din inn mot det som gir uttelling, som innleveringer og eksamen. Kun det som påvirker karakterene dine. Få oversikt over alt dette på begynnelsen av året, og jobb målrettet kun med disse tingene. Lever selvfølgelig innleveringer o.l. som man må levere inn for å bestå, men er det kun bestått/ikke bestått, så ikke bruk tid på dem (kun nok til å bestå).

Anonymkode: fcb4f...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (9 minutter siden):

Du overkompliserer dette. 

Tydeligvis. Men jeg er stresset og redd for å ikke lese/gjøre nok, og derfor ikke bestå. Jeg vet ikke hva som er normalt. Jeg skjønner at det er individuelt... 😞 

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje det viktigste jeg lærte av fem års studier var at du må rette all innsatsen din inn mot det som gir uttelling, som innleveringer og eksamen. Kun det som påvirker karakterene dine. Få oversikt over alt dette på begynnelsen av året, og jobb målrettet kun med disse tingene. Lever selvfølgelig innleveringer o.l. som man må levere inn for å bestå, men er det kun bestått/ikke bestått, så ikke bruk tid på dem (kun nok til å bestå).

Anonymkode: fcb4f...946

Vi må skrive to fagtekster og disse tekstene skal leveres som mappe, og det gir karakter. Hvis jeg leser lite, hvordan kan jeg skrive en ordentlig fagtekst? 

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi må skrive to fagtekster og disse tekstene skal leveres som mappe, og det gir karakter. Hvis jeg leser lite, hvordan kan jeg skrive en ordentlig fagtekst? 

Anonymkode: 052c4...896

Siden det å skrive disse fagtekstene gir karakter, må du selvfølgelig sette inn støtet her. Kan du skrive en god fagtekst? Hvis du ikke allerede kan det, må du øve. Les fagtekster, øv deg på å skrive dine egne, hør med biblioteket på universitetet ditt (de har antakeligvis kurs i å skrive gode fagtekster) osv. Men å lese f.eks. 16 pensumbøker gjør ikke at du plutselig blir god i å skrive fagtekster, og det tar veldig lang tid. Bruk heller tiden på å terpe på det som gir deg uttelling.

Anonymkode: fcb4f...946

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...