Gå til innhold

Leser du ALT som står på pensumlista eller bare en del?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

tøydokka skrev (7 timer siden):

jeg jobbet med oppgavesett fra tidligere eksamen, leste aldri kun for å lese.

Er det læreren som gir deg disse? 

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

 

Om du kun har 3 forelesninger(6 timer?) i løpet av semesteret og tar 30 studiepoeng så er nok pensumet en del større enn forelesningene. 

Men om pensumlisten din er lang så regner jeg med at du ikke trenger å lese alt for å få C. Det jeg ikke vet er hva du ikke trenger å lese på. Det blir sikkert lettere å se om du får tak i tidligere eksamensoppgaver og sensorveiledninger. 

Om du skriver hvilken høyskole og hvilket fag du tar så kan du kanskje få noe mer konkret hjelp. Men kan som tidligere nevnt i tråden være lurt å lage en egen tråd om det for da kan du ha skole og studium i overskriften. Lettere at medstudenter ser tråden din da. 

Anonymkode: f49b7...c64

Ja, 3 forelesninger * 6 timer, og det gir 15 studiepoeng. 

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 16.33):

140% jobb OG studier? 

Anonymkode: 052c4...896

Jepp. 100% stilling men med perioder med veldig mye overtid pga arbeidets art. Derfor 15stp pr semester og deltidsstudie. Studiet var for å få faglig tyngde og «grad/tittel» i jobben min. 

Anonymkode: 839e7...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.8.2021 den 16.51):

Jeg har bare A og B fra vitnemålet mitt på et tyngre profesjonsstudie ved Universitetet. 

Jeg har aldri lest igjennom alt pensumet i et eneste emne, det blir for mye og man får da ikke fokusert på det mest relevante. 

1) gå igjennom læreplanen, få overblikk over hva man skal kunne. 

2) Se over tidligere eksamensoppgaver. 

3) Følg nøye med i forelesninger, ta gode notater. Gå hjem og les og lær deg alt som har blitt gjennomgått på forelesninger. 

 

Anonymkode: 69335...549

Takk. Sliter med motivasjonen , skal heller sette meg ned litt for å lese tidligere eksamensoppgaver. Jeg tar nettbasert studie og all forelesning ligger ute på nett

Anonymkode: 14364...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.8.2021 den 16.51):

Jeg har bare A og B fra vitnemålet mitt på et tyngre profesjonsstudie ved Universitetet. 

Jeg har aldri lest igjennom alt pensumet i et eneste emne, det blir for mye og man får da ikke fokusert på det mest relevante. 

1) gå igjennom læreplanen, få overblikk over hva man skal kunne. 

2) Se over tidligere eksamensoppgaver. 

3) Følg nøye med i forelesninger, ta gode notater. Gå hjem og les og lær deg alt som har blitt gjennomgått på forelesninger. 

 

Anonymkode: 69335...549

Hva studerer du og hvor mye tid i uka bruker du på studiene? 

Anonymkode: 29e57...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var min største feil på universitetet. Jeg leste kolossale mengder bøker, men veldig få av dem var på pensum. Ikke gjør det samme som meg. Når du blir bedt om å lese  noe, så gjør du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Michaelhe skrev (1 time siden):

Dette var min største feil på universitetet. Jeg leste kolossale mengder bøker, men veldig få av dem var på pensum. Ikke gjør det samme som meg. Når du blir bedt om å lese  noe, så gjør du det.

Bør jeg ikke fokusere på kapitlene som er knyttet til navnet på oppgaven/eksamen? 

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bør jeg ikke fokusere på kapitlene som er knyttet til navnet på oppgaven/eksamen? 

Anonymkode: 052c4...896

Mange som ankommer universtetet gjør en feil. De antar at fordi noen kaller seg "professor" at de har lest alt. Det har de ikke. De har gravd seg ned på et par begrensede områder. Om du går bort fra disse, vil du bevege deg bort fra professorens kompetanse. Skriver du oppgave er første punkt å finne en veileder som kan det du interesserer deg for. Så følger du hans eller hennes råd.

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste på temaer som var viktig for foreleser og hvorvidt de vektla dette. Gjorde også tidligere eksamensoppgaver.  Leste aldri bok bind for bind. 

Anonymkode: cfdd2...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (1 time siden):

Mange som ankommer universtetet gjør en feil. De antar at fordi noen kaller seg "professor" at de har lest alt. Det har de ikke. De har gravd seg ned på et par begrensede områder. Om du går bort fra disse, vil du bevege deg bort fra professorens kompetanse. Skriver du oppgave er første punkt å finne en veileder som kan det du interesserer deg for. Så følger du hans eller hennes råd.

Men det er jo ikke snakk om master på universitetet, men bare årsstudium på høyskole. Synes at innsatsen bør være deretter. 

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er jo ikke snakk om master på universitetet, men bare årsstudium på høyskole. Synes at innsatsen bør være deretter. 

Anonymkode: 052c4...896

Da må du tenke på at oppgaven er en øvelse i akademisk skriving. Du skal nå vise to ting: 1 at du behersker formen, dvs sette oppgaven opp riktig, disponere argumenter osv. og 2. at du har lest pensumet. 

Årsstudiumet på høyskole skal være det samme som årsstudiet på universitetet. Høyskole skal ikke være noe B-universitet. Hva er det du studerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Bør jeg ikke fokusere på kapitlene som er knyttet til navnet på oppgaven/eksamen? 

Anonymkode: 052c4...896

Jo, fokuser på det som må leses for å løse oppgavene/eksamen. 

3 hours ago, AnonymBruker said:

Men det er jo ikke snakk om master på universitetet, men bare årsstudium på høyskole. Synes at innsatsen bør være deretter. 

Anonymkode: 052c4...896

Slik er det også. Det er lavere forventninger på ditt studium enn noen som er på master. 

14 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, 3 forelesninger * 6 timer, og det gir 15 studiepoeng. 

Anonymkode: 052c4...896

Fokuser på å forstå det som blir gått gjennom på forelesningene. Prøv også å bruke det fra forelesningene til å skrive oppgaver. Det du testes på eksamen er evnen til å skrive oppgaver og man bør øve på det man skal bli god i. Man lærer også mye av å bearbeide stoffet man har sett på forelesningene. 

Anonymkode: f49b7...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jo, fokuser på det som må leses for å løse oppgavene/eksamen. 

Slik er det også. Det er lavere forventninger på ditt studium enn noen som er på master. 

Fokuser på å forstå det som blir gått gjennom på forelesningene. Prøv også å bruke det fra forelesningene til å skrive oppgaver. Det du testes på eksamen er evnen til å skrive oppgaver og man bør øve på det man skal bli god i. Man lærer også mye av å bearbeide stoffet man har sett på forelesningene. 

Anonymkode: f49b7...c64

Tusen takk! 

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.9.2021 den 10.37):

Er det læreren som gir deg disse? 

Anonymkode: 052c4...896

Ja, det ble lagt ut på it's learning. Eksamensoppgaver fra tidligere år, samt øvingsoppgaver innenfor de ulike emnene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wednesday Addams skrev (5 timer siden):

Kjøpte ikke pensumbøkene engang. 😳

Haha, og hvordan gikk det? 😁

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Haha, og hvordan gikk det? 😁

Anonymkode: 052c4...896

Ikke så dårlig som en skulle tro, faktisk. Verdt å nevne at jeg studerte internasjonale relasjoner. Møtte opp til samtlige forelesninger, deltok aktivt og noterte så tastaturet nesten ble pulverisert. Brukte også Youtube en del; synes ofte ting blir mye enklere forklart der enn med bøker hvor alt er pakket inn i fancy språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/12/2021 at 10:37 AM, AnonymBruker said:

Da ser vi hvor forskjellige vi er. Jeg synes at sosiologi er spennende og ville lest pensum med glede. Faget jeg har nå er derimot dritkjedelig for meg, men kanskje interessant for noen. 

Anonymkode: 052c4...896

Jo men jeg syntes jo det var/er interessant ellers hadde jeg ikke tatt det som valgfag 🤣 men jeg jobbet ekstremt mye og hadde lederansvar og fikk ikke lest alt jeg burde ha lest og stilte derfor dårlig til eksamen. Av 4 mulige oppgaver kunne jeg besvart 2 men så kom de andre to på eksamen... feks. Så hadde jo uflaks og, men hadde jeg lest alt så hadde jeg jo fikset det. Klarte de jo når jeg fikk tatt de på ny og fikk lest om det jeg ikke hadde lest i første omgang. 
 

Anonymkode: 99e87...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i det hele tatt! Jeg har 5 dag i semesteret, noe som tilsvarer ca 60 sider med pensum, 40 sider med anbefalt litteratur, og attpåtil flere sider av forskningartikler (eventuelt hele) som blir anbefalt utenom. Det blir omtrent 80 sider å lese daglig (om jeg tar med helgene) hver dag gjennom hele semesteret, pluss forelesninger, pluss gruppearbeid, pluss oppgaveløsning, pluss notering. Forskningsartiklene er vel det eneste jeg lager jeg gode notater til før forelesninger for noen av dem er ofte eksamensrelevante. 

I typiske "lesefag" så kjøper bøker digitalt, ser på kursbeskrivelsen etter hvilke sammenhenger vi skal lære i kursmålene, søker i boka etter spesifikke stikkord rundt disse sammhengenene og skriver noen detaljerte sider med stikkord for hvert kursmål, deretter gjør jeg tidligere eksamensoppgaver, og til slutt gjetter jeg meg til mulige eksamensoppgaver og skriver stikkord til disse

I analysefag så gjør jeg oppgaver på oppgaver. Jeg starter gjerne med eksamenssettene i starten av semesteret og får pugget dem litt selv om forståelsen ikke er helt på plass. Dersom det er noe jeg står veldig fast på så bruker jeg boka, nettet, eller youtube. Foreleser legger ut relevante oppgaver per kapittel underveis, men det funker ikke for meg med det tempoet. Disse gjør jeg heller mot slutten av semesteret for å få mer dybdeforståelse 

Anonymkode: 1c459...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke i det hele tatt! Jeg har 5 dag i semesteret, noe som tilsvarer ca 60 sider med pensum, 40 sider med anbefalt litteratur, og attpåtil flere sider av forskningartikler (eventuelt hele) som blir anbefalt utenom. Det blir omtrent 80 sider å lese daglig (om jeg tar med helgene) hver dag gjennom hele semesteret, pluss forelesninger, pluss gruppearbeid, pluss oppgaveløsning, pluss notering. Forskningsartiklene er vel det eneste jeg lager jeg gode notater til før forelesninger for noen av dem er ofte eksamensrelevante. 

I typiske "lesefag" så kjøper bøker digitalt, ser på kursbeskrivelsen etter hvilke sammenhenger vi skal lære i kursmålene, søker i boka etter spesifikke stikkord rundt disse sammhengenene og skriver noen detaljerte sider med stikkord for hvert kursmål, deretter gjør jeg tidligere eksamensoppgaver, og til slutt gjetter jeg meg til mulige eksamensoppgaver og skriver stikkord til disse

I analysefag så gjør jeg oppgaver på oppgaver. Jeg starter gjerne med eksamenssettene i starten av semesteret og får pugget dem litt selv om forståelsen ikke er helt på plass. Dersom det er noe jeg står veldig fast på så bruker jeg boka, nettet, eller youtube. Foreleser legger ut relevante oppgaver per kapittel underveis, men det funker ikke for meg med det tempoet. Disse gjør jeg heller mot slutten av semesteret for å få mer dybdeforståelse 

Anonymkode: 1c459...c82

Snakker du om 100% studie? 

Anonymkode: 052c4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...