Gå til innhold

Avskriver dere menn uten utdanning?

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 hours ago, Daria said:

La meg minne om at utgangspunktet for tråden er "egenskaper hos partner", mao det ene mennesket jeg potensielt skal ha som min nærmeste og sette mest pris på i verden resten av livet, ikke "minstekrav for at jeg synes andre mennesker har livets rett", som enkelte her ser ut å tolke det som (og i tillegg tar ethvert utsagn som ikke passer dem som en personlig fornærmelse). TS' eksempel gir heller ikke noen på tross av manglende utdanning har jobbet seg fram, gjør noe med livet sitt og viser interesse og engasjement. Myten om det uutdannede geniet lever sterkt (særlig hos en del menn på KG), men finnes sjelden i det virkelige livet. Særlig ikke i Norge i dag, hvor studiemuligheter av mange slag ligger åpne for de aller fleste med lyst og evner. Og en mann med evner, men uten lyst til å fullføre selv den mest grunnleggende utdannelse, er neppe mannen for meg uansett hvor intelligent han måtte være - vi ser sannsynligvis for forskjellig på livet på så mange måter.

Er det noe jeg har lært med alder og erfaring, så er det hva som er viktig for meg, hva jeg setter pris på og hva jeg kan og ikke kan leve med - i relasjoner som i andre sammenhenger. Ved å bruke det som utgangspunkt i store og små valg går jeg kanskje glipp av et og annet, men jeg sparer også meg (og andre) for mye bortkastet tid og dårlige opplevelser. Ofte kan man til en viss grad dømme boka etter omslaget og skue hunden på hårene. Når jeg leser i samlivs-, dating. og familieforumet her inne slår det meg sjelden at hovedproblemet er at mange er for kresne og kritiske til hvem de innlater seg med... 

Utdannet men udannet. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vel.. ja? Ungdommer uten skole får seg jo slike jobber.

Anonymkode: 3b2a2...871

Jeg tenker at jobber som defineres som "samfunnskritiske" ikke skal kalles for dårlige jobber!

• Liker 1
Skrevet

Den jeg skal være sammen med må være ganske intelligent, ellers vet jeg at jeg begynner å kjede meg etter hvert. Jeg har tidligere vært sammen med en som ikke hadde fullført utdannelse etter vgs, men dette var en jeg ble kjent med gjennom venner. 

Jeg vet at mange som er intelligente ikke har høy utdannelse. På datingsider er imidlertid den beste og raskeste indikasjonen for intelligens at de har en fullført utdannelse, så jeg avviser alle som ikke har høyere utdannelse enn vgs. 

Anonymkode: b9360...2a7

• Liker 2
Skrevet

Jeg avskriver ikke denne personen du tegner, men jeg ror ærlig talt ikke vi hadde matchet særlig godt etterhvert. Jeg tror faktisk ikke han hadde likt meg, ganske enkelt.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2021 den 20.20):

men har jobb, bare en dårlig en (type butikk/lagerarbeid osv)

Hvem bestemmer at dette er «dårlige jobber». Mange trives utmerket i disse jobbene, og det viktigste er vel at man har en inntekt? Hva skulle du f.eks. gjort uten butikker eller varer?

Anonymkode: d2a2d...e47

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvem bestemmer at dette er «dårlige jobber». Mange trives utmerket i disse jobbene, og det viktigste er vel at man har en inntekt? Hva skulle du f.eks. gjort uten butikker eller varer?

Anonymkode: d2a2d...e47

Enig. Helt tragisk at mennesker skal avskrive hverandre som mislykket og uaktuelle som partnere om de har feil jobb. Hadde det vært noe direkte uetisk, som bøddel, telefonselger eller lakseoppdretter, greit nok, men her er det jo snakk om samfunnskritiske jobber.

Anonymkode: 8e985...d43

Skrevet

Så lenge han trives med det han gjør så er det ikke noe problem. Jeg har allerede brent meg på menn uten utdannelse med noe ala en lager jobb. I utgangspunktet ikke noe feil med det, men når jobben er så kjedelig at han helst ikke vil jobbe og misunner meg at jeg har funnet en jobb jeg trives i blir det turn of. 

• Liker 2
  • 4 uker senere...
Skrevet

For meg er det motsatt, jeg er akademiker og kona har kortere utdanning. Det er selvsagt ikke noe problem i seg selv, men det er innholdet i det som er et problem. Jeg er vant til å snakke om problemer i forholdet på en ordentlig måte, der vi begge får uttrykt oss om det på en redelig måte. Hun derimot, der er det roping, skriking, gråting om hverandre. Det er et stort problem i forholdet at det er slik. 

Anonymkode: 51fd4...ff6

• Liker 3
Skrevet

Ja. Jeg tenker vi har ulike verdisyn og grunnlag. Det er en grunn til at jeg har tatt en mastergrad. Vil oppleve noe lignende selv med en partner. En som har utdannet seg, har ambisjoner og mål her i livet.

Jeg ser også at menn med høyere utdannelse har en helt annen måte å kommunisere på, enn de mennene som har lite utdannelse.

Anonymkode: 85f05...64e

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville avskrevet ham. 

• Liker 2
Skrevet

Menn som aldri har lest ei bok i hele sitt liv, er som regel såpass lite dype og reflekterende/ smarte, at nivået på samtalene og alt generelt ville ha vært lavt.

Det er slitsomt å stadig måtte forklare helt opplagte ting, forenkle språket for at de skal forstå, fordi de ikke skjønner ord som er mer avanserte enn åtteårings vokabular. 

Med lavere intelligens følger gjerne også da rasistiske holdninger, forutinntatthet, dømmende, korttenkende, og lite opplyst generelt. Pluss på en bezzerwizzer-holdning i tillegg, så skal du se hvor hyggelig de er å forholde seg til. Blir sliten bare av tanken. 

Anonymkode: 55b43...0e5

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg gjorde det den gang jeg datet. Samt men som ytret det minste negative ord om mine prioriteringer og ønsker om karriere. Og menn som man ikke kunne diskutere dagsaktuelle ting med. 

Jeg kunne nok vært sammen med en grunder som brant for jobben sin, og forstod at jeg brant for hva jeg gjorde, at det er et livsvalg, en stor interesse, og ikke en "jobb". Men slike kommer det ikke akkurat mange av. Enhver jeg noen gang var borti som gikk rett ut i jobb tidlig begynte på et eller annet tidspunkt å snakke nedlatende om arbeidsgivere, om overtid, om å "selge sjela". Det orket jeg ikke, og fant meg heller en ambisiøs akademiker. 

Anonymkode: f8670...cb2

• Liker 2
Skrevet

Jobb - pluss

Ikke barn- pluss

Anonymkode: a226b...37e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2021 den 9.09):

Jeg har gitt opp. Helt riktig jeg gidder ikke prøve lenger dessverre.. resignert og venter på å dø egentlig.

Får ikke til å ordne en date engang å levd alene hele mitt voksne liv å har nok hatt en depresjon i mange år nå og glede/latter vet man ikke hva er.

brukt flere hundre tusen på å prøve å få en kjæreste men aldri hvert på date engang å nå gått inn i 30 årene. Jeg var engang en glad kar som lo mye men det føles som et annet liv etter alt man har opplevd av skuffelser friend sone og latterliggjøring for at man sleit med seg selv. Hvert i behandling og ja.. mistet alt håp siste tiår. Egentlig rart man ikke er bitter men man er bare tom. Ser ikke poeng med noe og alt man drømmer om er å komme seg på en date men blir avskrevet før man får en sjanse.

Anonymkode: 6bfc8...421

Håper du får hjelp med depresjonen. Ellers hjelper date og kjæreste deg veldig lite. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2021 den 20.20):

Hvis du matcher med en fyr på tinder som det viser seg at ikke har utdanning (ikke fullført vgs) - men har jobb, bare en dårlig en (type butikk/lagerarbeid osv)- ville du ha avskrevet ham? Om han i tillegg er oppi 40-årene og «det ikke har blitt til at han fikk barn»… hadde du fremdeles ville truffet ham/blitt bedre kjent med ham? Eller hadde det vært en no go?

Anonymkode: 3b2a2...871

No go. Hva har du drevet med i 20+ år da? Sett på youtube, runket og røyket hasj? 

Anonymkode: 5e0c2...122

• Liker 1
Skrevet
AliceNextDoor skrev (På 27.8.2021 den 10.31):

Jeg avskriver ikke denne personen du tegner, men jeg ror ærlig talt ikke vi hadde matchet særlig godt etterhvert. Jeg tror faktisk ikke han hadde likt meg, ganske enkelt.

Godt poeng. Tror egentlig det hadde vært mer problem den veien. Orker ikke å date noen som synes jeg er rar fordi jeg har høyere utdanning. 

• Liker 1
Skrevet

Utdanning er å fortrekke ja. Ønsker meningsfulle samtaler og diskusjoner om ulike tema som man gjerne lærer noe om på uni/høgskole.

Anonymkode: 381cd...89d

• Liker 3
Skrevet

Har hatt noe korte affærer med menn med fagbrev. Tømrere og bilmekanikere. Det var ganske triste typer i mine øyne, imidlertid var de veldig høye på seg selv. De trodde de var verdensmestere og beskrev seg selv som kjekke og bra catch. Men..de var under middels på alle måter, uten tvil. De hadde et oppsiktsvekkende lavt kunnskapsnivå til å være i andre halvdel av 30-åra. En gjennomsnittlig 5.klassing kan nok mer om samfunnet vårt enn disse voksne mennene. For eksempel visste ingen av de hvorfor vi feirer 17. mai... Jeg følte for å gi en leksjon, men beit det i meg :opplyser:

Kombinasjonen "farlig nær lettere psykisk utviklingshemmet" og overdreven tro på seg selv var ganske komisk. Er på sin plass å hevde at jo mer kunnskap man besitter, jo mer innser man alt man ikke vet. 

Ellers var de kjedelige og forutsigbare. Hadde lite å bidra med til samtaler og ble ofte tause og stirret tomt ut i lufta. Hvis vi klarte å holde en samtale gående over litt tid, måtte det handle om temaer som hva naboene driver med, bilmerker og fotball. Jeg følte jeg bare skulle passe inn i en mal de hadde av hvordan en kvinne skulle være. De stilte meg ikke noe særlig givende spørsmål om meg, livet mitt, mine valg og oppfatninger. Det var mer ala om jeg vil ha brus eller solo, om jeg liker den og den låta, om jeg liker å bli tatt bakfra. 

Foretrekker mennesker med et velutviklet intellekt. Og med motivasjon og drive i tillegg, har disse personene ofte utdanning utover videregåendenivå. Og ofte mer enn en 3-4 årig høgskoleutdanning, for den saks skyld, som man kanskje har lappet sammen basert på at man kommer inn via fagrettet linje på videregående og som har gitt et uforholdsmessig høyt karaktersnitt enn dersom personen hadde gått studiespesialisering (tidligere allmennfag på vgs). En 5-er på en fagbrev-linje er ikke det samme som en 5-er på studiespesialisering. 

Anonymkode: 10e3c...3c9

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville avskrevet ham. Jeg har høyere utdanning selv, og etter å ha vært sammen med et par menn med VGS og ingen videre utdanning  så har jeg kommet fram til at noenlunde like barn leker best. Det var naturligvis ingenting i veien med intelligensen hos noen av dem og forskjell i utdannelse var ikke grunnen til at forholdene tok slutt, men jeg tror likevel oddsene ville vært bedre for at forholdet skulle vart dersom vi hadde hatt mer lik bakgrunn. 

Elendig rettskrivning ville vært en enda større grunn til å avskrive. 

Anonymkode: 5fb76...414

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har hatt noe korte affærer med menn med fagbrev. Tømrere og bilmekanikere. Det var ganske triste typer i mine øyne, imidlertid var de veldig høye på seg selv. De trodde de var verdensmestere og beskrev seg selv som kjekke og bra catch. Men..de var under middels på alle måter, uten tvil. De hadde et oppsiktsvekkende lavt kunnskapsnivå til å være i andre halvdel av 30-åra. En gjennomsnittlig 5.klassing kan nok mer om samfunnet vårt enn disse voksne mennene. For eksempel visste ingen av de hvorfor vi feirer 17. mai... Jeg følte for å gi en leksjon, men beit det i meg :opplyser:

Kombinasjonen "farlig nær lettere psykisk utviklingshemmet" og overdreven tro på seg selv var ganske komisk. Er på sin plass å hevde at jo mer kunnskap man besitter, jo mer innser man alt man ikke vet. 

Ellers var de kjedelige og forutsigbare. Hadde lite å bidra med til samtaler og ble ofte tause og stirret tomt ut i lufta. Hvis vi klarte å holde en samtale gående over litt tid, måtte det handle om temaer som hva naboene driver med, bilmerker og fotball. Jeg følte jeg bare skulle passe inn i en mal de hadde av hvordan en kvinne skulle være. De stilte meg ikke noe særlig givende spørsmål om meg, livet mitt, mine valg og oppfatninger. Det var mer ala om jeg vil ha brus eller solo, om jeg liker den og den låta, om jeg liker å bli tatt bakfra. 

Foretrekker mennesker med et velutviklet intellekt. Og med motivasjon og drive i tillegg, har disse personene ofte utdanning utover videregåendenivå. Og ofte mer enn en 3-4 årig høgskoleutdanning, for den saks skyld, som man kanskje har lappet sammen basert på at man kommer inn via fagrettet linje på videregående og som har gitt et uforholdsmessig høyt karaktersnitt enn dersom personen hadde gått studiespesialisering (tidligere allmennfag på vgs). En 5-er på en fagbrev-linje er ikke det samme som en 5-er på studiespesialisering. 

Anonymkode: 10e3c...3c9

Hva slags spørsmål kunne man stille på date som skiller klinten fra hveten mon tro?

Anonymkode: 381cd...89d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...