AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #101 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): For dette er fraværende i Norsk kultur, mener du? Jeg er ikke en av dem som mener at norsk kultur er overlegen på noen måte, men at vi er så fryktelig ille sammenlignet med resten av verden er jeg heller ikke enig i. Mennesker er stort sett ganske like over hele fjøla når det kommer til de tingene du nevner, helt uavhengig av kultur. Anonymkode: 879f9...0f1 Ja, det mener jeg. Det er selvfølgelig vennlige og greie mennesker i Norge også, men de er dessverre i mindretall. Vennlighet, godhet og gkde relasjoner og familieverdier verdsettes ikke i Norge. I Norge er det andre verdier som gjelder: penger og materielle goder, individualisme, egoisme. Dere er ikke fryktelig ille med resten av verden, det er noen andre land der det er også like dårlig kultur. Og nei, mennesker er ikke like alle steder - tvert imot. Det kan jeg si etter mange år i forskjellige land. Og jeg har ikke engang erfart land som er riktig eksotiske sammenlignet med europeiske land. Anonymkode: 98c9d...ed5 1
Rosa Dartle Skrevet 24. august 2021 #102 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (På 23.8.2021 den 12.51): Jeg tenker det er normal høflighet å rydde etter seg om man griser uvanlig mye. Anonymkode: a77aa...054 Enig. Jeg rydder alltid opp det verste og tørker over med en våtserviett. Det er jo fint om spistestedene synes småbarnsfamilier er velkomne, og da bør vi ikke gi altfor mye ekstraarbeid. 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #103 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Nordmenn har da mye å lære av mange andre kulturer. Spesielt når det gjelder medmenneskelighet, vennlighet, gode relasjoner, oppførsel og mye mye annet. Hilsen, en annen ex-innvandrer Anonymkode: 98c9d...ed5 Jeg er innvandrer selv, og det kunne ikke falt meg inn å høylydt belære andre på restaurant. Da får man heller holde seg hjemme. Anonymkode: b3e25...859 2
Rosa Dartle Skrevet 24. august 2021 #104 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Du har altså ikke bodd lenge i Norge, men planlegger allerede å belære nordmenn om hvordan de skal oppføre seg? Hvorfor velger du å bo i Norge da? Anonymkode: b3e25...859 Du synes ikke det var på sin plass her? Ærlig talt, tror du nordmenn aldri har noe å lære av andre folkeslag? Det finnes dessuten mange ubehøvlede og utrivelige folk her i Norge som mangler folkeskikk. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #105 Skrevet 24. august 2021 Rosa Dartle skrev (1 minutt siden): Du synes ikke det var på sin plass her? Ærlig talt, tror du nordmenn aldri har noe å lære av andre folkeslag? Det finnes dessuten mange ubehøvlede og utrivelige folk her i Norge som mangler folkeskikk. Nei, det er absolutt ikke på sin plass å heve stemmen til fremmede uten god grunn. Det er ikke hennes jobb å oppdra folk. Anonymkode: b3e25...859 3
Rosa Dartle Skrevet 24. august 2021 #106 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, det er absolutt ikke på sin plass å heve stemmen til fremmede uten god grunn. Det er ikke hennes jobb å oppdra folk. Anonymkode: b3e25...859 Det er jeg enig i, men det betyr ikke at andre folkeslag ikke skal kunne uttale seg i saker som har med folkeskikk i Norge å gjøre. Gå på innholdet, ikke personen. 1
Gjest Albbas Skrevet 24. august 2021 #107 Skrevet 24. august 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det mener jeg. Det er selvfølgelig vennlige og greie mennesker i Norge også, men de er dessverre i mindretall. Vennlighet, godhet og gkde relasjoner og familieverdier verdsettes ikke i Norge. Anonymkode: 98c9d...ed5 Så det å høylytt belære en småbarnsfamilie, med mål om at de skal skamme seg, er å vise vennlighet, godhet, gode relasjoner og familieverdier? 🧐 Attpåtil så høyt at DE RUNDT skal overhøre det? Hadde noen oppført seg høylytt belærende på restaurant hadde jeg blitt flau over deres oppførsel, ikke den sølende familien. La oss andre slippe å høre på sytinga di på restaurant, det går an å gi beskjed til folk uten å involvere alle de andre gjestene.
Sinsiew Skrevet 24. august 2021 #108 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (På 23.8.2021 den 12.50): Jeg tenker at dere sjenerer de andre gjestene ved å ta med små barn på restaurant. Kommer jeg på restauran å ser små barn snur jeg i døra. Anonymkode: b6c6d...a59 Fortsett gjerne med det! Så fortsetter jeg å ta med barna mine ut på hyggelige middager. Vinn-vinn situasjon der, altså. Vi får god mat, du slipper å irritere deg 😊 3
Me for life Skrevet 24. august 2021 #109 Skrevet 24. august 2021 Ja det er ansatte der som får betalt for å rydde bordene, men det er alikevel lov som gjest å ha litt folkeskikk og respekt for andre. Vanlig rot lar dere ligge, søl utover en vanlig middag plukkere dere opp. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #110 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg er innvandrer selv, og det kunne ikke falt meg inn å høylydt belære andre på restaurant. Da får man heller holde seg hjemme. Anonymkode: b3e25...859 Det er ikke noe jeg ville gjort heller. Men likevel mener jeg at nordmenn har mye å lære av andre kulturer. Anonymkode: 98c9d...ed5 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #111 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke noe jeg ville gjort heller. Men likevel mener jeg at nordmenn har mye å lære av andre kulturer. Anonymkode: 98c9d...ed5 Jan ikke du lage din egen tråd om det da? Anonymkode: 8db7b...8a3 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #112 Skrevet 24. august 2021 Albbas skrev (26 minutter siden): Så det å høylytt belære en småbarnsfamilie, med mål om at de skal skamme seg, er å vise vennlighet, godhet, gode relasjoner og familieverdier? 🧐 Attpåtil så høyt at DE RUNDT skal overhøre det? Hadde noen oppført seg høylytt belærende på restaurant hadde jeg blitt flau over deres oppførsel, ikke den sølende familien. La oss andre slippe å høre på sytinga di på restaurant, det går an å gi beskjed til folk uten å involvere alle de andre gjestene. Meg du siterte ang belære andre nordmenn. Min erfaring er at nordmenn, særlig blant mine norske venner. De opplever ting som nevnt i HI og syter over det men tier stille. Jeg er motsatt og sier fra. Jeg har bare hatt gode erfaring med det fra andre nordmenn som kommer bort til meg og sier takk eller gir meg tommel opp. Jeg er verken frekk eller uhøflig, men det må kunne gå an å gi beskjed til mennesker når de roter eller oppfører seg dårlig. At alle andre får høre det er en effektiv måte for den som får tilsnakk å faktisk gjøre det den får beskjed om☺️ Anonymkode: e548d...bd2
Gjest Albbas Skrevet 24. august 2021 #113 Skrevet 24. august 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Meg du siterte ang belære andre nordmenn. Min erfaring er at nordmenn, særlig blant mine norske venner. De opplever ting som nevnt i HI og syter over det men tier stille. Jeg er motsatt og sier fra. Jeg har bare hatt gode erfaring med det fra andre nordmenn som kommer bort til meg og sier takk eller gir meg tommel opp. Jeg er verken frekk eller uhøflig, men det må kunne gå an å gi beskjed til mennesker når de roter eller oppfører seg dårlig. At alle andre får høre det er en effektiv måte for den som får tilsnakk å faktisk gjøre det den får beskjed om☺️ Anonymkode: e548d...bd2 Men du vet jo at mange nordmenn ikke sier ifra, så de nordmennene som ikke sier takk og gir deg tommel opp er kanskje ikke så begeistret over din høylytte belæring. Det er fint å kunne si ifra, men det er en tid og sted for alt. På en restaurant mener jeg du skal holde deg for god til høylytt belæring, ikke involver oss andre i dine konflikter. Det er noe annet hvis noen oppfører seg som drittsekker midt på gata, men på en restaurant er konteksten litt annerledes.
Maskulino Skrevet 24. august 2021 #114 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nå er ikke jeg her for å snakke om mine personlige saker, men kan nevne at jeg har bodd i flere forskjellige land, og Norge var det eneste der rasisme var noe man må dessverre oppleve nesten daglig - og jeg er en hvit kvinne fra liknende kultur! Jeg kan bare tenke meg hvordan det er å bo i Norge som brun eller svart. Norge har lang historie i å gjøre sitt beste for å ødelegge kulturene til alle sine nasjonale minoriteter, bl.a. samiske, kvenske, finske og tatere. Men det var ikke nok å få disse kulturene nesten ødelagt - diskrimineringen fortsetter, her er det bare et par artikler om temaet: https://www.nrk.no/sapmi/blir-ofte-bedt-om-a-snakke-norsk-med-barnet-framfor-samisk-1.15072707 https://www.dagsavisen.no/debatt/2020/03/16/nei-her-laerer-vi-norsk/ https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8mnQE1/byttet-navn-paa-grunn-av-hverdagsrasisme-det-knekker-oss-du-bare-ser-det-ikke Osv. Osv. Osv. Det er selvfølgelig lett å nekte det når man selv er norsk og naturligvis ikke har opplevd noe rasisme (duh!!!). Anonymkode: 98c9d...ed5 Norge er best i klassen når det kommer til urfolksrettigheter ifølge UiT. Folk fra andre land kommer hit for å studere hvordan urforolkspolitikk utformes. Sammenlign med sør amerika, usa, Russland eller Kina. Der de sistnevnte statene fengsler og undertrykker mens de førstnevnte gir blaffen i sine urfolk. Sannheten er at du ble avkledd med løgnen din om et rasistisk Norge. At du ikke tør nevne 'alle landene' du har bodd i røper hvor usant du vet historiene dine er. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #115 Skrevet 24. august 2021 AnonymBruker skrev (På 23.8.2021 den 12.50): Jeg tenker at dere sjenerer de andre gjestene ved å ta med små barn på restaurant. Kommer jeg på restauran å ser små barn snur jeg i døra. Anonymkode: b6c6d...a59 Flott at du snur. Tenker at "der det er hjerterom, er det husrom." Anonymkode: ed39f...1cf 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå