Gå til innhold

Små barn på restaurant

Fremhevede innlegg

Skrevet

Forskjellen på barn på restaurant i Norge og utlandet (Europa) er slående. I Italia, Spania, Frankrike osv er barna med, og de sitter fint på stolene sine og spiser pent (eller blir matet hvis de er små). Lite hyl og bråk. I Norge kan man risikere at hele restauranten plages med hyl, skrik og mat og søppel overalt. En gang fant jeg en brukt bleie (!) under stolen min på en uteservering på Aker Brygge.  

Man rydder opp det verste etter barna, ja. Og man lærer dem/sosialiserer dem til restaurantkonseptet - som IKKE betyr å spise spagetti med tomatsaus med hendene og kaste det rundt om kring. Da får barnet heller få pommes frittes eller tørre kjøttboller fram til det klarer å spise noenlunde ordentlig. 

Anonymkode: 28836...acf

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det virker mere som om det er du som er krenket fordi alle andre ikke deler ditt syn på svineri. 

Anonymkode: e548d...bd2

Det er jeg som fokuserer på min mat og selskap når jeg er på restaurant, i stedet for å styrre på fremmede barnefamilier, hvordan de spiser og fordømme dem. Det vil jeg gjerne anbefale til alle. Live and let live. Det er noe rart med mange nordmenn som må alltid finne på noe å klage på og legge seg oppi. Aldri opplevd liknende andre steder i verden.

Anonymkode: 98c9d...ed5

• Liker 5
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Jeg blir ikke sjenert av å se småbarn som griser på restaurant.  Det kan heller en sjelden gang være litt forstyrrende med barn som skriker og løper rundt.

Skrevet

Rydder alltid opp etter både meg selv og ungene. Vil ikke fremstå som et rotete/grisete menneske...

Anonymkode: 02c66...0f0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forskjellen på barn på restaurant i Norge og utlandet (Europa) er slående. I Italia, Spania, Frankrike osv er barna med, og de sitter fint på stolene sine og spiser pent (eller blir matet hvis de er små). Lite hyl og bråk. I Norge kan man risikere at hele restauranten plages med hyl, skrik og mat og søppel overalt. En gang fant jeg en brukt bleie (!) under stolen min på en uteservering på Aker Brygge.  

Man rydder opp det verste etter barna, ja. Og man lærer dem/sosialiserer dem til restaurantkonseptet - som IKKE betyr å spise spagetti med tomatsaus med hendene og kaste det rundt om kring. Da får barnet heller få pommes frittes eller tørre kjøttboller fram til det klarer å spise noenlunde ordentlig. 

I Italia, Spania og Frankrike er det absolutt ikke typisk å gjore rent etter seg på restaurant i alle fall. Du kan til og med fornærme de ansatte hvis du begynner å gjøre rent etter du har spist. Du betaler for maten og tjenesten, og din jobb er å nyte maten, og så betale for det. De ansatte fikser resten. 

Barn er barn i alle land, har ikke lagt merke til noe betydlig forskjell mellom oppførselen til barn på restaurant i Spania vs. Norge f.eks. Forskjellen er at i Spania er alle mennesker akseptert sånn som de er, alle aldersgrupper er respektert, mens i Norge er det mange barnehatere, rasister,  you name it. Det er mye hat ig negativitet i det norske samfunnet.  

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jeg som fokuserer på min mat og selskap når jeg er på restaurant, i stedet for å styrre på fremmede barnefamilier, hvordan de spiser og fordømme dem. Det vil jeg gjerne anbefale til alle. Live and let live. Det er noe rart med mange nordmenn som må alltid finne på noe å klage på og legge seg oppi. Aldri opplevd liknende andre steder i verden.

Det er aldri slikt i utlandet, ei heller landet jeg kommer fra😅 

Hadde du etterlatt et svinesti på restaurant der jeg kommer fra, så hadde du fått høre det. 

• Liker 3
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (10 minutter siden):

Jeg blir ikke sjenert av å se småbarn som griser på restaurant.  Det kan heller en sjelden gang være litt forstyrrende med barn som skriker og løper rundt.

Det er vel de samme barna, tenker jeg…

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er aldri slikt i utlandet, ei heller landet jeg kommer fra😅 

Hadde du etterlatt et svinesti på restaurant der jeg kommer fra, så hadde du fått høre det. 

Har aldri i livet mitt opplevd at noen har sagt ifra om en barnefamilie har sølt noe på gulvet og ikke plukket opp. Ikke i Norge heller altså. Kun KG.

• Liker 3
Skrevet
Brunello skrev (21 minutter siden):

Ja, men se forbeholdet i siste setning. Spiser du kl 1700 må du påregne at alle slags folk er der. Småbarnsfamilier spiser vel også som oftest ute i helgene. Og heller ikke på de fineste restaurantene.

Jeg spiser når jeg er ferdig på kontoret. Da er kl ca 1445.

Anonymkode: b6c6d...a59

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I Italia, Spania og Frankrike er det absolutt ikke typisk å gjore rent etter seg på restaurant i alle fall. Du kan til og med fornærme de ansatte hvis du begynner å gjøre rent etter du har spist. Du betaler for maten og tjenesten, og din jobb er å nyte maten, og så betale for det. De ansatte fikser resten. 

Barn er barn i alle land, har ikke lagt merke til noe betydlig forskjell mellom oppførselen til barn på restaurant i Spania vs. Norge f.eks. Forskjellen er at i Spania er alle mennesker akseptert sånn som de er, alle aldersgrupper er respektert, mens i Norge er det mange barnehatere, rasister,  you name it. Det er mye hat ig negativitet i det norske samfunnet.  

Europeiske barn griser generelt sett ikke så mye at man må feie hele gulvet. Selvfølgelig kan noe ramle på bakken, men jeg har sette bord i Norge etter barnefamilier som ser ut som et katastrofeområde, både oppå og under og rundt bordet. Ja, og som sagt, inkludert brukte bleier. Det går virkelig ikke an. 

• Liker 8
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er vel de samme barna, tenker jeg…

Godt mulig… men alt er jo tillatt nå, så man får bare holde ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg spiser når jeg er ferdig på kontoret. Da er kl ca 1445.

Da må du regne med at det er masse ammende mødre der om du velger ordinære restauranter. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

En annen stor forskjell er at man tar med barna senere ut i syd-Europa enn det vi gjør i Norge. I Italia, Spania m.m. Går man ut kl 20.00 i barna. I Norge går de fleste barnefamiliene litt tidlig ut, slik at man er hjemme til barnas leggetid.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at dere sjenerer de andre gjestene ved å ta med små barn på restaurant.  Kommer jeg på restauran å ser små barn snur jeg i døra.

Enig.

Skaden er allerede gjort med ungen som griser oppi spiseopplevelsen til andre. Hjelper ikke mer om mor og far provisorisk "rydder" ved å smøre på gulvet med servietter. 

La det ligge til de proffe ansatte og legg igjen tips som matsjer svineriet deres. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Spania? 

Mener du spania, som ikke engang slipper negere til på landslaget, fordi banen da kommer til å stormet av rasistiske spanjoler? Spania, som bokstavelig talt var fascistisk og fikk sitt demokrati på 1980-tallet?

Haha. Nå fikk jeg meg en god latter.

Spania er større enn Benidorm og Granka, kompis. 

Prøv å lev i Spania uten norsk oljetrygd du, så får du deg en vekker. 

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig rydder jeg om barna mine griser. Det er normal folkeskikk. 

• Liker 4
Skrevet
Brunello skrev (4 timer siden):

Man lar det ligge og gir litt ekstra tips.

Jeg synes det er noe ekkelt arrogant over dette. Bare legg igjen noe småpenger, så kan både du og ungene dine svine det til så mye dere vil så andre kan rydde opp etter dere.

På samme måte som jeg rydder arbeidspulten min og forsøker gjøre jobben til rengjøringspersonalet så enkel som mulig når de kommer etter meg, ser jeg det på som like naturlig å etterlate plassen min på restauranten i rimelig orden. Jeg synes det handler om respekt for andres arbeidsplass og folk rundt meg.

• Liker 7
Skrevet
ElectricScum skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er noe ekkelt arrogant over dette. Bare legg igjen noe småpenger, så kan både du og ungene dine svine det til så mye dere vil så andre kan rydde opp etter dere.

På samme måte som jeg rydder arbeidspulten min og forsøker gjøre jobben til rengjøringspersonalet så enkel som mulig når de kommer etter meg, ser jeg det på som like naturlig å etterlate plassen min på restauranten i rimelig orden. Jeg synes det handler om respekt for andres arbeidsplass og folk rundt meg.

To helt forskjellige ting å ta hensyn på jobb, hvor du får betalt for å være. 

Og en restaurant, som legger til rette for å selge sørvis og produkt.

Skrevet
Maskulino skrev (1 minutt siden):

To helt forskjellige ting å ta hensyn på jobb, hvor du får betalt for å være. 

Og en restaurant, som legger til rette for å selge sørvis og produkt.

Jeg ser ingen grunn til å droppe grunnleggende hensyn til folk og omgivelser så fort jeg betaler for en tjeneste. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Veldig rare og barnefiendtlige meninger her - typisk norsk, ikke rart at det fødes så få barn I landet. Nei, det er ikke noe behov å gjøre det rent etter seg i restaurant, du betaler for tjenesten, og rengjøring er inkludert i prisen. Det er helt OK å la det være. Det er også helt OK å plukke opp noe fra gulvet hvis du synes barnet har sølt ekstramye. 

Jeg har selv små barn og tar henne «ofte»med på restaurant eller cafe. Føler ikke dwt er en barnefiendtlig holdning at jeg skal rydde opp dersom det blir veldig grisete. Det føler jeg er normal folkeskikk.

Føler derimot det er barnefiendtlig de som mener at jeg/vi må holde oss hjemme.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...